Zwarte smurrie op binnenkant muur – wat is het?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ttinus
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17-10 14:01
Hoi,

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een huis uit 1923. Geen spouwmuur, gewoon steens, dus lekker authentiek maar ook fris in de winter 🥶. Ik ben bezig met het opknappen van de boel en wil de muren voorzien van een voorzetwandje om de warmte wat beter binnen te houden.
Nu komt het: bij het slopen van de oude voorzetwand en het verwijderen van de badkamertegels stuit ik op iets... vreemds. De muur zit op sommige plekken onder een zwarte smurrie. Zie foto hieronder. Het spul lijkt aangebracht te zijn bij een eerdere renovatie, vermoedelijk ergens rond 1987. Het zit er goed op, ruikt misschien een beetje teerachtig (voorzover mijn neus vol met bouwstof nog iets ruikt), maar ik heb geen idee wat het is of wat het doet.
Mijn vragen:

Iemand enig idee wat dit zwarte goedje is? Bitumen? Teer? Vochtwering?
Wat doet het qua dampremming / isolatie?
Hoe verwerk ik dit in Ubakus? Moet ik het als aparte laag invoeren, of negeren?

Alle input is welkom, vooral van mensen die dit eerder zijn tegengekomen. Bedankt!

Tinus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaIcp2Z-fqbwKm75v6fxiJdAkkQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rr18qja2Qn32MoSAwrgbzlCI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKHk1t8MadZW11Cjk_pwKeNxHfE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66l3JQURwXP47VRkCymLWNkj.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:20
Zo kijkende naar de plaatjes doet mij dit denken aan iets als rubberseal. Mogelijk dat een voorgaande eigenaar het tegen vochtdoorslag op de muur heeft gesmeerd?

Heeft hier iets van een voorzetwand met isolatie tegenaan gezeten? Of is dit een muur op het zuid-westen ongeveer? (Heeft een hogere weersbelasting dan andere gevels)

[ Voor 24% gewijzigd door Tweaker_Ruwy op 16-10-2025 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:58
Lijkt me een bitumenachtige stof. Waarschijnlijk voor de dampremmende of waterkering vroeger aangebracht.
Niet echt de beste methode nee.

Als je een voorzetwand plaats, wil je het liefst je muur ook ventileren. Dik kan door bijvoorbeeld op elke meter boven en onder een voeg uit te boren en een bijenbekje te plaatsen.

Vervolgens zet je je voorzetwand 1cm van je huidige muur af en creëer je een luchtspouw.
Dan wordt het van buiten naar binnen:
Huidige buitenmuur
1cm spouw
Dampopenfolie (vaak blauw)
Raamwerk met wolisolatie
Dampdichte folie
Gips

Of ipv de folies en isolatie plaats je pir platen met aan beide zijde een alumium laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ttinus
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17-10 14:01
Updateje:

Gevel ligt op het noordoosten. De baklaag van de stenen heeft z’n beste tijd wel gehad, dus kreeg ik het advies om de buitengevel te impregneren. Klinkt logisch, maar met die zwarte smurrie aan de binnenkant begin ik daar toch m’n twijfels bij te krijgen. Lijkt me niet dat dat lekker samenwerkt qua damphuishouding.

De bovenste foto komt van achter een oude voorzetwand. Die was wat kleffig, maar dat kan ook komen door de kapotte rollaag erboven (vochtinwerking?). De onderste foto is uit de badkamer, onder de tegels vandaan. Beide ruimtes liggen naast elkaar en hebben dezelfde oriëntatie.

Wat me nog bezighoudt: die luchtspouw. In dit boekje zijn ze daar niet zo enthousiast over. Iemand ervaring mee in dit soort situaties?

En dan nog dit:
Ik wil dit graag goed modelleren in Ubakus, maar ik loop vast op die zwarte laag.

- Moet ik die als aparte laag invoeren?
- Heeft het een dampremmende werking?
- Of kan ik het gewoon negeren in de berekening?

Mvg, Tinus

[ Voor 12% gewijzigd door Ttinus op 16-10-2025 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
dit zou ik als dampdicht laag invoeren, dan kan het nooit fout gaan in de berekeningen.
is alleen een probleem als je een dampopen constructie wil maken met bv houtvezel in je voorzetwand. Als je gewoon een gebruikelijke opbouw maakt dan is hier niets aan de hand. Die stenen kunnen naar buiten ventileren en die voorzetwand wordt dampdicht aan de binnenzijde.

Maar de hamvraag is, waarom zit het er? ik ken dit wel van buitengevels. maar binnen?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Kan je die laag er niet gewoon afhalen?
Staalborstel, beitel?

Beter een uurtje werk en de juiste opbouw dan blijven gissen lijkt me?

Indien volledig verwijderen niet haalbaar is, onderbreek ze voldoende en je moet er geen rekening mee houden.
Lijkt me dat die nu toch ook al niet meer 100% dampdicht is en je gaat anders misschien vreemde toeren moeten uithalen om je vochthuishouding in theorie goed te krijgen.

[ Voor 51% gewijzigd door sonina op 17-10-2025 07:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-10 08:38

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Kan het zijn dat hier in het verleden een schoorsteen gezeten heeft en dat dit de teerlaag daarvan is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seroo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-10 16:55
Dat had ik ook op de muur in onze boerderij. Dat is in de volksmond "teer", wat het chemisch precies is kan sterk verschillen. Was een goede berscherming voor de muur tegen wat de koeien op de muur smeerden.

Ik heb het zo goed mogelijk weggehaald en genegeerd in Ubakus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-10 15:37
Impregneren maakt niet dat je muur niet meer kan ademen, het zorgt ervoor dat je stenen water afstotend worden en dus geen vocht absorberen (wat daarna dus kan doorslaan)
Zelf goede ervaring met Remmers (Silaan nog wat, weet t niet uit mn hoofd), had hier ook vocht doorslag. Hiermee geimpregneerd en muur blijft nu netjes droog. Zelfs met harde slag regen vanuit west.

Het is een en en verhaal, zorgen dat je een ventilate spouw hebt en zorgen dat het vocht niet in de steen kan trekken. Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:40
Als het rubberachtig is, dan kan het een bitumencoating tegen vochtdoorslag zijn. Ik heb ooit Ceresit CP43, een taai tweecomponentenspul, tegen de buitenmuur van de kelder gesmeerd, in de wetenschap dat ik daarna het gereedschap ook kon weggooien.

[ Voor 7% gewijzigd door trabant op 17-10-2025 17:14 ]

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:08

mjl

Ugh

HanM schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:59:
Impregneren maakt niet dat je muur niet meer kan ademen, het zorgt ervoor dat je stenen water afstotend worden en dus geen vocht absorberen (wat daarna dus kan doorslaan)
Zelf goede ervaring met Remmers (Silaan nog wat, weet t niet uit mn hoofd), had hier ook vocht doorslag. Hiermee geimpregneerd en muur blijft nu netjes droog. Zelfs met harde slag regen vanuit west.

Het is een en en verhaal, zorgen dat je een ventilate spouw hebt en zorgen dat het vocht niet in de steen kan trekken. Succes
Eens: impregneren tegen vocht is geen probleem, dat impregneren is in principe damp open: je muur wordt hydrofoob en stoot regen dus af, de regen zal gewoon langs de stenen naar beneden lopen (als je het voor de eerste keer ziet is dat best ‘satisfying’. Let wel dat je dit met enige regelmaat opnieuw moet doen (met in de basis het zelfde impregneer spul). Hoe vaak hangt af van de ‘zuigkracht’ van je stenen: zode je merkt dat regen lang in de stenen blijft/stenen vochtig blijven is het weer tijd) bij oudere huizen is die zuigkracht vaak best hoog (poreus) en moet je de eerste keer ook meer dan 2 lagen aanbrengen.

-------

Pagina: 1