Nieuw setje bookshelf speakers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:34
Ik heb in de woonkamer een setje Tannoy Mercury M1 staan dat ik aan een Denon Ceol N10 geknoopt heb. Niks speciaals, maar voor mij prima. De Tannoys heb ik 25 jaar geleden gekocht en ik heb eigenlijk gewoon zin om wat nieuws te kopen. Liefst in een wat frissere kleur.

Nu kwam ik ergens een erg positieve review tegen van de Dali Kupid (€340 per set) en die hebben in ieder geval lekker frisse kleurtjes. Maar hoe zit het met het geluid t.o.v. de Tannoys? Ga ik dat verschil horen? Is daar wat zinnigs over te zeggen?

En als het verschil naar verwachting klein is, hoe ver moet ik mijn budget dan oprekken om wel verschil te horen?

Hij wil.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:32
Ik denk dat de kupid je niet veel verder brengt, hij zal een klein beetje anders klinken, maar welke van de twee beter is, is een kwestie van smaak. Als je je wil verbeteren, moet je naar de een hifi zaak gaan en daar verschillende merken gaan luisteren om te ontdekken welke je het beste vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:08
Je zou inderdaad het beste naar een zaak kunnen gaan waar je de luidsprekers kunt beluisteren. Ik vraag mij wel af of nieuwe luidsprekers in dit budget echt veel beter zullen zijn dan wat je nu hebt. Het uiterlijk kan wel anders zijn natuurlijk. Is tweedehands geen optie? Daarnaast hoorde je wel goede berichten over nieuwe Elac luidsprekers. Deze bijvoorbeeld: https://iear.nl/product/elac-debut-3-0-db53-walnoot/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
Luitseren bij een hifi zaak is idd de volgende stap. Maar als de consensus hier is dat ik weinig opschiet t.o.v. de Tannoys kan ik me die moeite besparen. En het is dan nog lastig te vergelijken met de huidige set. Of is het normaal om die onder je arm mee te nemen naar zo'n winkel?

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:08
klaaas schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:10:
Luitseren bij een hifi zaak is idd de volgende stap. Maar als de consensus hier is dat ik weinig opschiet t.o.v. de Tannoys kan ik me die moeite besparen. En het is dan nog lastig te vergelijken met de huidige set. Of is het normaal om die onder je arm mee te nemen naar zo'n winkel?
Bij een goede HiFi zaak kan je je oude luidsprekers wel meenemen om die te vergelijken. Elke luidspreker is net wat anders dus dit kan zeker zin hebben. Je zit alleen een beetje in hetzelfde segment, kwa prijs als je oude luidsprekers. Het uiterlijk kan natuurlijk ook verschillen, daardoor kan het ook de moeite zijn om wat nieuws te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Leuke stap voorwaarts zou een setje actieve speakertjes kunnen zijn.
De keuze is reuze!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knijnsel
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:46

knijnsel

dus...

sssensss schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:57:
De keuze is reuze!
Ik snap je bericht totaal niet, kun je je gedachtengang eens toelichten?

<knijnsel> De nederlandstalige GuildWars site

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18-10 12:41

M14

sssensss schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 12:57:
De keuze is reuze!
Ik zie geen enkele reden om naar een actieve speaker te gaan. Alles wat de Denon biedt aan audio processing gooi je dan overboord. En je moet nog extra kabels trekken ook.

@klaaas
Heb je die Dali's ooit gehoord? Ik ken ze niet, maar Dali is op zich een prima merk. Ik weet niet wat je budget is, maar wellicht kun je een hogere serie overwegen (Oberon 1 / Opticon 1). Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat Opticon (1) top is :) .

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
knijnsel schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:07:
[...]

Ik snap je bericht totaal niet, kun je je gedachtengang eens toelichten?
Speakers met een versterker ingebouwd. Daar kun je dan bijv. naar toe streamen.
Bijv. van Sonos, B&W, Yamaha, enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
Ik kan ook streamen naar de Denon. En daar zitten ook de TV en platenspeler op. En er hangt een subwoofer aan. Lijkt me niet dat actieve speakers dat makkelijker maken.

[ Voor 10% gewijzigd door klaaas op 17-10-2025 16:20 ]

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:28
Voor dat iedereen zijn favo merk gaat dumpen: wat voor budget heb je in gedachten en wat vind je fijn qua geluid & uiterlijk?

De ultieme oplossing is al gegeven: ga luisteren. Dat leverde mij totaal onverwacht Dynaudio Evoke’s op, bijvoorbeeld.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:21
Yes de keuze is reuze:

Bijvoorbeeld KEF LS50 Meta vaak aangeraden interessante kleurkeuzes.

Warfedale lintons, groot klassieke look maar vaak aangeraden.

Warfedale diamond als betaalbare bookshelf.

Q acoustic 3030i of 5010/5020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
NiGeLaToR schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 16:24:
Voor dat iedereen zijn favo merk gaat dumpen: wat voor budget heb je in gedachten en wat vind je fijn qua geluid & uiterlijk?

De ultieme oplossing is al gegeven: ga luisteren. Dat leverde mij totaal onverwacht Dynaudio Evoke’s op, bijvoorbeeld.
De Dali's die ik zag zijn €340 voor een paar. Dat vind ik voor een semi-impulsaankoop nog wel te verantwoorden. Eventueel kan ik dat wel wat oprekken, maar dan kom ik ook al snel op het punt dat ik zeg: doe dan maar iets wat echt beter is voor meer geld. Maar dat is nu niet aan de orde. Als de Tannoys nou eens kapot gingen... 😅 Maar op zich ook wel mooi dat er een tech segment is waar iets van 25 jaar oud niet per definitie achterhaald is.

Qua geluid: de Tannoys klinken niet vervelend. Hooguit beetje saai. Of warm, ik weet niet hoe je dat omschrijft. Ik heb het gevoel dat het wel wat sprekender kan.

[ Voor 5% gewijzigd door klaaas op 17-10-2025 17:58 ]

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@klaaas heb op kantoor een setje actieve van deze staan, maar deze zijn passief. Bestellen, luisteren en houden of terugsturen, dus niet eenvoudig luisteren bij een winkel.

Keuze genoeg maar enige wat kan kiezen zijn jouw oren :7

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
@NiGeLaToR dan kom je alweer op bedragen die net wat te gek zijn voor een impulsaankoop. 😄

Komende week maar eens bij een winkel binnenlopen. Kijken (en luisteren) kost niks.

Hij wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@klaaas dan zou ik 2ehands ook kijken :7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik ben zelf wel gecharmeerd van de Wharfdale evo 4.2 of 4.1, komt mooi strak geluid uit de ribbon tweeter. Als het inderdaad wat 'sprekender' moet zou je ergens eens wat Totem luidsprekers Dremcatchers moeten beluisteren: bijvoorbeeld de Totem Dreamcatchers. Hele kleine boekenplankspeakers, maar komt leuk geluid it. Vooral tweedehands is Totem nog goed te doen qua prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
@klaaas ja wel de moeite waard denk ik.
B&W Cm1 S1 bijv

2006-2014 gemaakt
Nieuwprijs ~ 400 per stuk

Das dus al wat ouder, maar toch. Leuk man dat aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graft
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:03
Als je t echt om de kleurtjes te doen is, dan lenen zulke Tannoy’s zich ook prima voor een andere laklaag. Wel wat werk, maar geeft ook voldoening.

Wat betreft nieuwe speakers ga je in het segment rond de 400,- imo geen grote stappen zetten. Klank nuances.

2e hands leuke opties. Totem kan ik beamen, zelf ook mites en dreamcatchers gehad. Oudere Dynaudio audience of contour modellen zijn ook erg fraai.

Verder komt Blackfriday eraan, loont om dan zaken als hifiklubben in de gaten te houden.
Pagina: 1