PWM ventilator splitter kabel voor 2 ventilatoren werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02:40
Mijn vraag:
Ik twijfel of deze vraag in koeling moet of hier, want beide onderdelen hebben ermee te maken.

Hoe dan ook, ik heb 3 casefans en 2 fan headers.
Nu heb ik inmiddels al 2 y splitters gekocht maar 1 fan draait niet wat niet onlogisch is.

Het zijn 4 pins casefans en de kabels heb ik besteld als 4 pins splitter maar de ene kant is 3 pins en de andere kant is 4.

Ik snap niet zo goed waarom ze niet beide 4 zijn.
De snelheid moet ook geregeld kunnen worden (uiteraard mogen beide fans dezelfde snelheid draaien die bij elkaar op zitten).

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Mobo: asrock ab350 gaming-itx/ac.
4 pins casefans.
PWM ventilator splitter kabel voor 2 ventilatoren: https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
In de handleiding gekeken maar daar staat niets over splitten.
Casefans verwisseld, en degene die op de 3 pins kant zit werkt niet.

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:51
Maar de 3 fans werken wel als ze in de 4 pin stekker zitten, en werken ze ook als ze in de 3 pin stekker zitten?

Dat er niet 2 keer een 4 pin stekker uitkomt is niet gek, dat zou betekenen dat het moederbord 2 meetsignalen op 1 meetingang krijgt wat natuurlijk niet gaat werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-10 13:58
knorde schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:37:
Mijn vraag:
Ik snap niet zo goed waarom ze niet beide 4 zijn.
De snelheid moet ook geregeld kunnen worden (uiteraard mogen beide fans dezelfde snelheid draaien die bij elkaar op zitten).
Dat is niet zo moeilijk het tacho signaal kan maar van 1 fan komen.
5V, GND en PWM staan parallel aan elkaar en de tacho pin gaat naar 1 fan.
Controleer of de pinnen kloppen en dat ze de tacho pin niet verwisseld hebben met de PWM pin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02:40
Ik ben er al uit, als ik de modus silent geactiveerd heb draaien ze niet (wel als ik er 1 aansluit). Zet ik hem op standaard werken ze wel tegelijk. Evengoed nog erg stil dus prima zo!

Het zal wel een te lage startspanning krijgen op silent.
Bedankt voor het meedenken en de uitleg over dat 1x 3 pins en 1x 4 pins normaal is!

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl