Verloopnippel compressor → gardena koppeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-10 21:03
Ik heb afgelopen zomer een irrigatiesysteem aangelegd in mijn tuin, zodat de planten ook water kregen toen ik op vakantie was. Werkt super. Nu is het herfst en moet ik de tuin klaarmaken voor de winter. Ik heb gelezen dat je het water uit de slangen van zo'n irrigatiesysteem moet blazen, omdat ze anders stukvriezen in de winter. Ik heb deze compressor/pomp gekocht. Maar nu moet ik die zien aan te sluiten op mijn irrigatiesysteem. Dit is m.b.v. een gardena-koppeling aan de kraan gekoppeld, zodat ik het makkelijk kan loskoppelen als ik de buitenkraan even ergens anders voor nodig heb.

Ik zoek me suf naar het juiste verloopnippel. Het begint er al mee dat er nergens staat wat de diameter van de aansluiting van de pomp is. Met een schuifmaat kom ik op ongeveer 8mm, maar de maten van al die verloopdingen worden meestal aangegeven in breuken van een inch. (3/8", 1/4", enzovoort.) 8 mm is ongeveer 0,31 inch. Is dat dan 1/3"? Ik had op de gok deze set gekocht bij Amazon. Aan de dikke kant is de schroefdraad inderdaad goed om zo'n gardena-koppeling op de schroeven, die je normaal gesproken op je kraan zou schroeven. Maar de dunne kant is alsnog veel te dik voor mijn compressor. Iemand een tip voor het juiste verloopstukje? Mag iets zijn dat aansluit om dat ding van Amazon, maar ook iets wat rechtstreeks op de pomp past. Ik kan dat ding van Amazon nog retourneren...

Beste antwoord (via trab_78 op 16-10-2025 17:17)

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:37

AlphaRomeo

FP PowerMod
Ik blaas mijn tuinslang ook altijd door eind van de winter. Daarvoor pak ik een stuk slang met een gardena koppeling, daar stop ik vervolgens het luchtpistooltje in (handvast) en dan begin ik te blazen. Je wilt het juist niet helemaal perfect dicht stoppen want je wilt juist geen hoge druk opbouwen.

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:32
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT-atDkJeEGBXbVnxZZ-FxX7Ps7OAwpANmds01LoZbG0Q&s=10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Dit er net zoveel omheen wikkelen tot de pompslang in de tuinslang past.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:01

BCC

Het idee is dat water niet op lucht past, net als gas.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:25
De handleiding zegt dat je als je autobanden wil oppompen je geen verloop nodig hebt. Is het daarmee dus niet gewoon een Schrader?

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
Schway schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:40:
[...]

Dit er net zoveel omheen wikkelen tot de pompslang in de tuinslang past.
Dat gaat vast heel goed werken met perslucht. 8)7
BCC schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:42:
Het idee is dat water niet op lucht past, net als gas.
Ik snap waar het vandaan komt. Maar ik ben vast niet de enige die het water uit een irrigatiesysteem wil blazen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
OnTracK schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:43:
De handleiding zegt dat je als je autobanden wil oppompen je geen verloop nodig hebt. Is het daarmee dus niet gewoon een Schrader?
Dat zou heel goed kunnen. Ik kende die term niet, maar het gaat vast helpen om het juiste verloop-ding te vinden. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:19

CyBeRSPiN

sinds 2001

Is het niet voldoende om die irrigatieleiding op het laagste punt even leeg te laten lopen? Lijkt me sterk dat ie van een paar resterende druppels kapot kan vriezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
CyBeRSPiN schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:46:
Is het niet voldoende om die irrigatieleiding op het laagste punt even leeg te laten lopen? Lijkt me sterk dat ie van een paar resterende druppels kapot kan vriezen?
Ik weet niet hoe jouw tuin er uit ziet, maar mijne is vrij vlak. Dus van de kraan gaat het recht naar beneden, en daarna loopt het vlak door de hele tuin. Gaat niet werken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:01

BCC

trab_78 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:44:
Ik snap waar het vandaan komt. Maar ik ben vast niet de enige die het water uit een irrigatiesysteem wil blazen, toch?
Ik weet niet precies wat je hebt liggen, maar ik heb hier al 10 jaar Tyleenbuizen in de grond en die heb ik nog nooit leeggeblazen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:25
trab_78 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:46:
[...]

Dat zou heel goed kunnen. Ik kende die term niet, maar het gaat vast helpen om het juiste verloop-ding te vinden. Thanks!
Ik _denk_ dat dit een optie is? Als je compressor inderdaad schroefbaar op Schrader is.

Maar ik zou ook oppassen met het doorblazen. Je wil niet juist je leiding een barst in blazen terwijl je dat juist wilde voorkomen.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wat je even mist is dat je in dit geval vooral volume nodig hebt, niet hoge druk. Zo'n handcompressortje is leuk als je een fietsband of een enkele autoband moet oppompen, maar daar wil je echt niet alle vier de banden van een bedrijfswagen mee oppompen want dan ben je snel 10-15 minuten per band kwijt.
Daarnaast moet je ook opletten want luchtdruk kan héél snel opbouwen, als er ergens iets verstopt zit of verstopt raakt wanneer je het water loskoppelt kan dat makkelijk ergens iets laten springen.

Zolang de buizen niet vol water zitten moet het prima zijn, en dat kun je al makkelijk bereiken door er een keer op te blazen of 'm uit zichzelf leeg te laten lopen. Compressor is gewoon niet wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
OnTracK schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:52:
[...]

Ik _denk_ dat dit een optie is? Als je compressor inderdaad schroefbaar op Schrader is.

Maar ik zou ook oppassen met het doorblazen. Je wil niet juist je leiding een barst in blazen terwijl je dat juist wilde voorkomen.
Ja, dat zou ook kunnen. Maar dan heb ik ook nog dat andere ding nodig. Die andere set die ik hierboven link past direct, en dan stuur ik dat andere ding lekker terug.

Wat het oppassen betreft: aan de andere uiteinden zijn de slangen natuurlijk open, dus zo hoog zal de druk niet oplopen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
Oon schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:53:
Wat je even mist is dat je in dit geval vooral volume nodig hebt, niet hoge druk. Zo'n handcompressortje is leuk als je een fietsband of een enkele autoband moet oppompen, maar daar wil je echt niet alle vier de banden van een bedrijfswagen mee oppompen want dan ben je snel 10-15 minuten per band kwijt.
Ik wil ook niet 4 banden van een bedrijfswagen oppompen, dus dat komt mooi uit. >:)
Oon schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:53:
Daarnaast moet je ook opletten want luchtdruk kan héél snel opbouwen, als er ergens iets verstopt zit of verstopt raakt wanneer je het water loskoppelt kan dat makkelijk ergens iets laten springen.

Zolang de buizen niet vol water zitten moet het prima zijn, en dat kun je al makkelijk bereiken door er een keer op te blazen of 'm uit zichzelf leeg te laten lopen. Compressor is gewoon niet wat je zoekt.
Volgens mij moet je ook zorgen dat er geen water in de spuitmondjes zit, want dan kunnen die ook stukvriezen. Daarom denk ik toch wel dat ik een compressor nodig heb. Inderdaad niet per se vanwege de hoge druk. Maar als ik al die spuitmondjes leeg wil blazen, ben ik wel even aan het blazen. Als ik nou trompet speelde, had ik misschien nog een kans. Maar helaas heb ik niet zulke sterke longen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdveer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13:41
trab_78 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:00:
[...]

Ik wil ook niet 4 banden van een bedrijfswagen oppompen, dus dat komt mooi uit. >:)

[...]

Volgens mij moet je ook zorgen dat er geen water in de spuitmondjes zit, want dan kunnen die ook stukvriezen. Daarom denk ik toch wel dat ik een compressor nodig heb. Inderdaad niet per se vanwege de hoge druk. Maar als ik al die spuitmondjes leeg wil blazen, ben ik wel even aan het blazen. Als ik nou trompet speelde, had ik misschien nog een kans. Maar helaas heb ik niet zulke sterke longen... ;)
Je zegt zelf dat je niet zo'n hoge druk nodig hebt, dan is de ductape oplossing dus prima. Je hoeft er geen 10 bar doorheen te blazen, dus is een houtjetouwtje oplossing prima om er net genoeg druk in te krijgen om de spuitmondjes te legen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:37

AlphaRomeo

FP PowerMod
Ik blaas mijn tuinslang ook altijd door eind van de winter. Daarvoor pak ik een stuk slang met een gardena koppeling, daar stop ik vervolgens het luchtpistooltje in (handvast) en dan begin ik te blazen. Je wilt het juist niet helemaal perfect dicht stoppen want je wilt juist geen hoge druk opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:54
AlphaRomeo schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:05:
dit ja, gewoon een blaasnippel in die slang duwen en beginnen te blazen. Als je toch alles panelkaar wil schroeven of klikken ga je naar Wildkamp of iets vergelijkbaars, die sluiten alles op elkaar aan. Uiteinde van compressor en begin van irrigatieslang mee, op de balie leggen e, wachten waar ze mee komen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
No Hands schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:07:
[...]
Als je toch alles panelkaar wil schroeven of klikken ga je naar Wildkamp of iets vergelijkbaars, die sluiten alles op elkaar aan. Uiteinde van compressor en begin van irrigatieslang mee, op de balie leggen e, wachten waar ze mee komen.
Of je vraagt het hier op Tweakers, en dan geeft iemand al binnen 2 minuten de juiste zoekterm, waarna je het juiste verloopdingetje online kunt vinden.
No Hands schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:07:
[...]
dit ja, gewoon een blaasnippel in die slang duwen en beginnen te blazen.
Ik hou altijd van een nette oplossing. Maar in dit geval zijn er goede argumenten om het juist een beetje "leaky" te doen. Dus ik denk dat je gelijk hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
trab_78 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:44:

Dat gaat vast heel goed werken met perslucht.
Het is een tuinslang met wat water. Je kan net zo goed je kind vragen ff aan 1 kant te blazen. Meer dan net genoeg om het water er uit de krijgen is voldoende, je weet wel, 1.1 bar of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vet-smurf
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:34
In de perslucht / water / gas wereld in eu wordt gesproken over 1/8" 1/4" 3/8" 1/2" 3/4" en 1" BSP draad (whitworth) dat heeft niks met breuken of inch te maken.

1/8" buitendraad = +-10mm
1/8" binnendraad = +-8,5mm
https://www.pneuparts.com...el-voor-diverse-draadmaat

Edit sorry geen (whitworth)

[ Voor 5% gewijzigd door Vet-smurf op 16-10-2025 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Vet-smurf schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 21:36:
In de perslucht / water / gas wereld in eu wordt gesproken over 1/8" 1/4" 3/8" 1/2" 3/4" en 1" BSP draad (whitworth) dat heeft niks met breuken of inch te maken.

1/8" buitendraad = +-10mm
1/8" binnendraad = +-8,5mm
https://www.pneuparts.com...el-voor-diverse-draadmaat
Niet inch maar duim, en het zijn wel breuken.

Wikipedia: Duim (lengtemaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vet-smurf
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:34
Ik denk het niet :-) een 1" gasbuis is +-33mm dik
1/2 +- 21mm dus geen breuk

Wikipedia: British Standard Pipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-10 15:09
Je kan ook op het laagste punt een leegloopventiel in wat grind plaatsen; dan loopt de leiding vanzelf leeg als de druk er af gaat.
Niet prutsen met verloopjes en een compressor, je kan het niet vergeten, en kost maar 10€.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:07
Ik zit in het team van @BCC. We hebben hier zo'n Gardena micro-drip systeem en in de herfst haal ik de leiding los van de kraan en laat 'm zo gewoon in de winter los liggen. Water kan er bij uitzetten dus aan alle kanten uit (spuitmondjes en invoer van de leiding). En de leiding zelf zal vast ook wel wat kunnen uitzetten.

Dus nee, nooit leeggeblazen en dat gaat al een jaar of vier goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
MarkyB schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 21:45:
[...]

Niet inch maar duim, en het zijn wel breuken.

Wikipedia: Duim (lengtemaat)
Uit het Wikipedia artikel:
De term duim wordt gebruikt als Nederlandse term voor de Engelse duim of inch die een lengte heeft van 25,4 mm.
Wel degelijk inches dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
naftebakje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 22:20:
Je kan ook op het laagste punt een leegloopventiel in wat grind plaatsen; dan loopt de leiding vanzelf leeg als de druk er af gaat.
Niet prutsen met verloopjes en een compressor, je kan het niet vergeten, en kost maar 10€.
Zoals ik al eerder schreef: mijn tuin is tamelijk vlak. Ik zou niet makkelijk kunnen zeggen of er een laagste punt is en zo ja waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trab_78
vanaalten schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 09:36:
Ik zit in het team van @BCC. We hebben hier zo'n Gardena micro-drip systeem en in de herfst haal ik de leiding los van de kraan en laat 'm zo gewoon in de winter los liggen. Water kan er bij uitzetten dus aan alle kanten uit (spuitmondjes en invoer van de leiding). En de leiding zelf zal vast ook wel wat kunnen uitzetten.

Dus nee, nooit leeggeblazen en dat gaat al een jaar of vier goed.
Interessant. Ik vind het wel wat tegenstrijdig. Aan de ene kant zijn mensen bang dat de boel uit elkaar klapt door teveel luchtdruk, omdat er obstakels zouden kunnen zijn. Aan de andere kant zijn er mensen die zeggen dat het water er ongestoord uit kan lopen als je de boel loskoppelt. Spreekt dat elkaar niet een beetje tegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-10 15:09
trab_78 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:56:
[...]Zoals ik al eerder schreef: mijn tuin is tamelijk vlak. Ik zou niet makkelijk kunnen zeggen of er een laagste punt is en zo ja waar.
Dan maakt het niet veel uit, op de handigste plek graaf je de buis vrij, stopt er een T-stuk tussen met zo'n leegloopventiel, wat grind rond en putje weer dicht, en je bent klaar.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trab_78
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q2UfKmOS9E83gYQDq8RU-Wivl2M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NFZjbw77ve1ajhBDotRBckPt.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag deze binnen gekregen. Gezien het feit dat het bestaat én van een bekend merk, vermoed ik dat het toch wel mee zal vallen met de gevaren van te hoge druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:44
@trab_78 Bedankt voor het recherchewerk!
Ik heb er vandaag gelijk eentje bij de Hornbach meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:46
@trab_78 heb er ook 1 besteld, thx
Pagina: 1