Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmarantICT
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16-10 16:27
Hoi,

Enorm nieuw hier maar al gelijk een leuke om mee te beginnnen.

We gaan op ons bedrijfsnetwerk over naar cameras benaderen via naam ipv vast ip. Dus we gaan DHCP inzetten en ja die discussie over de voors en tegens heb ik al gehad hier intern.

Het probleem waar ik nu tegen aanloop is het volgende. Een camera krijgt hier via een rol in Clearpass een ip adres toegewezen uit de scope bedoeld voor cameras op locatie X. De DHCP server meld dat die aan mac adres xyz een ip heeft uitgedeeld. De camera is ook te benaderen via dat ip adres.

Waar het aan ontbreekt is dat er in de DHCP scope naast het Client ip adres geen Name staat. Andere apparaten, synology nas en reolink camera, hebben dat wel. De Reolink en Hikvision hebben beide als devicename een door ons gehanteerde naam. De Reolink devicename staat ook als Name in de DHCP scope.

Maar de Hikvision dus niet en we krijgen maar niet uitgevogeld waar de setting zit die dat regelt. Iemand een idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:47

allure

Titaan fase 2/3

Volgens mij staat hikvision niet toe om hostnames toe te voegen, dat zul je dan op je DNS-server moeten doen. Dat vergt helaas wel een handmatige handeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:05

nelizmastr

Goed wies kapot

Als een hostname idd niet op het device zelf kan worden ingesteld is dat iets wat je DNS server zal moeten doen. Dan moet je vanzelfsprekend wel een eigen DNS server hebben en niet alleen forwarden naar je provider zoals menig basisroutertje van een ISP doet.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:01

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Is je idee puur het gebruik van DNS of een bruikbare "leesbare" naam?
Je verhaal komt op mij niet heel logisch over namelijk. Hoewel DNS en DHCP een relatie hebben heeft het verder weinig met elkaar te maken. Wat jij wil is dat DHCP je DNS server automatisch update of?

Waarom dan DHCP? Je kan een static IP ook een DNS entry geven in je DNS server maar zoals @allure al zegt dit is handmatig. Er bestaat ook zoals als een PTR record, deze kan wel automatisch maar is geen lekker leesbare naam zoals "Camera1" maar als er een technische eis is kun je dit doen. Als je toch al DHCP reservations moet maken (MAC/IP binding) wat is dan de extra stap om een static A record aan te maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:01

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Goed heb zelf ook een Hikvision thuis dus ben er even ingedoken.
In de webconfig onder Netwerk>Basisinstellingen staat bij mij onderaan "Instellingen domeinnaam"
met daaronder "Dynamische domeinnaam inschakelen" en "Domeinnaam registreren".
Ik heb deze als test eens aangepast naar "Camera" en onder "Hostname" in mijn DHCP server staat nu daadwerkelijk "Camera".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmarantICT
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16-10 16:27
MasterL schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:08:
Goed heb zelf ook een Hikvision thuis dus ben er even ingedoken.
In de webconfig onder Netwerk>Basisinstellingen staat bij mij onderaan "Instellingen domeinnaam"
met daaronder "Dynamische domeinnaam inschakelen" en "Domeinnaam registreren".
Ik heb deze als test eens aangepast naar "Camera" en onder "Hostname" in mijn DHCP server staat nu daadwerkelijk "Camera".
Top! Dat was het. De benaming "Register Domain Name" kwam op mij over als domain als naam.local.

Maar dit was het. De naam wordt nu correct weergegeven in de DHCP scope en de DNS naam wordt aangemaakt. Dankjewel!
Pagina: 1