Badkamer renoveren | hoe loopt dit proces

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Hoi,

Volgend jaar laat ik een opbouw plaatsen op mijn woning. We willen daarbij ook meteen de bestaande badkamer (12 jaar oud) renoveren.

Omdat ik hier geen ervaring mee heb, vroeg ik me af hoe zo’n traject normaal verloopt.
Is het gebruikelijk om hiervoor naar een sanitairwinkel te gaan (waar ze vaak gratis een ontwerp maken)?

Of is het verstandiger om samen te werken met een interieurarchitect en de materialen zelf te bestellen?
Het gaat om een kleine ruimte waar ik graag professioneel advies over de indeling en eventueel maatwerkmeubels voor wil.

Mijn indruk is dat sanitairwinkels daar minder op focussen — klopt dat?
Wat zijn jullie ervaringen of tips?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
De meeste sanitairwinkels zullen geen maatwerkmeubels kunnen/willen adviseren. Maar bij de goede kun je dan dat wel meenemen in het ontwerp en dan wat je als maatwerk wil, eerst met een standaard-product oplossen in het ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt gewoon een sanitairwinkel inlopen en eens een ontwerp laten maken. Je merkt dan snel zat of ze een beetje met je mee willen denken of niet. Doen ze dat niet, dan bedank je ze vriendelijk en ga je naar de volgende. Natuurlijk helpt 't als je een beetje weet wat je wilt hebben.

Zelf bestellen scheelt vaak wel in de prijs, maar het nadeel is dat je dan weer veel zelf moet uitzoeken. Ik vond het wel handig dat ik alles gewoon op 1 plek kon kopen en klaar was.
Als je het geld hebt voor een interieurarchitetct dan kun je dat overwegen, maar het is een badkamer. wat voor een architectonische wonderen ga je daar verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:10
TERW_DAN schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:37:Als je het geld hebt voor een interieurarchitetct dan kun je dat overwegen, maar het is een badkamer. wat voor een architectonische wonderen ga je daar verwachten?
Zoiets misschien?:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0IvCiMYckTmSCPs-rnEb4qaIzog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0yraS7JzPWLdfwOuMwWfMfI.jpg?f=fotoalbum_large

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-10 21:33
@Bartoow
Wat is je budget? Een kleine ruimte kost je al snel 10 a 15K en dan doe je niks bijzonders.

Bedenk dat veel partijen niet willen werken met zelf besteld materiaal. Wil je dat wel, dan moet je echt met zzp-ers gaan werken of bedrijven via werkspot.

[ Voor 43% gewijzigd door chrisborst op 16-10-2025 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16-10 14:53
Je kan het ook zelf doen als je beetje vertrouwen hebt in je eigen ontwerpkeuzes.

Gewoon een betrouwbare loodgieter regelen (via via is best vind ik) en zelf alle spullen kopen. Bij ons regelt de loodgieter de stucadoor, tegelzetter (doet ook zandcementvloer) en kitter. Enige waar je rekening mee moet houden zijn ontzettend afwijkende levertijden van alle spullen, dus ons huis komt steeds voller te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik heb alle spullen (tegels, kranen, douchewand, meubel, toilet, etc) bij een lokale badkamerzaak gekocht. Zij hebben ook meegedacht over de inrichting, en installatietekeningen + 3D-tekening opgeleverd. Dat doen zij toevallig standaard, als onderdeel van hun dienst.

Veel werk heb ik zelf gedaan (nieuwe wanden, gipsen/stucen/verfen + electra). Het installatiewerk (vloerverwarming, wateraansluiting, etc) heb ik laten doen door mijn "vaste" installateur en ik heb zelf een tegelzetter (ZZP-er) geregeld voor al het tegelwerk.

Al met al een kleine 15K voor een relatief kleine badkamer. Maar goed, je kunt het zo duur en/of goedkoop maken als je zelf wilt. Bij ons was het tegelwerk relatief tijdrovend (en dus kostbaar), maar dat maar te maken met de complexiteit van het tegelwerk door extra inbouwnissen, inbouwkranen en schuine wanden (en tegels van 90x90 helpt ook niet). Dat maakt het tegelwerk lastiger dan simpelweg rechtoe-rechtaan kunnen tegelen. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:34
Bartoow schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:20:
[…]
Omdat ik hier geen ervaring mee heb, vroeg ik me af hoe zo’n traject normaal verloopt.
Is het gebruikelijk om hiervoor naar een sanitairwinkel te gaan (waar ze vaak gratis een ontwerp maken)?
Dat kan natuurlijk, maar vaak praten ze je wel in hun straatje. Dus ze willen graag een blank canvas om mee te werken, ook als je bijvoorbeeld maar een deel van je badkamer wilt renoveren. Dus er zit altijd volledige sloop in de eerste offerte. Verder is de keuze in materialen wat beperkt, in de zin dat elke badkamerzaak werkt met bepaalde merken en niet alles op voorraad heeft of kan bestellen.
Maar het is wel een goede manier om te ontdekken wat je mooi of lelijk vindt en hoe een indeling eruit zou kunnen komen te zien. Handig als je echt nog geen idee hebt, maar ga wel echt shoppen. Niet bij de eerste zaak tekenen. Een zaterdag enkele zaken aflopen om alleen maar te kijken naar tegels, douchewanden en badmeubels is heel nuttig voor je beeldvorming en daar hoef je geen afspraken voor te maken.

Voordeel van een badkamerzaak is wel dat zij de installatie verzorgen en dat scheelt een hoop geregel en gedoe. Qua kosten is mijn recente ervaring dat het niet per se veel uitmaakt, maar ik was gehecht aan de eigen keuze en combinatie van materialen. Het gedoe had ik misschien liever niet gehad. (Maar je bent het ook snel weer vergeten).
Of is het verstandiger om samen te werken met een interieurarchitect en de materialen zelf te bestellen?
Het gaat om een kleine ruimte waar ik graag professioneel advies over de indeling en eventueel maatwerkmeubels voor wil.

Mijn indruk is dat sanitairwinkels daar minder op focussen — klopt dat?
Maatwerkmeubels ga je in de doorsnee badkamerzaak niet tegenkomen. Maar als je je eerst oriënteert, kun je wel goed zelf de combinatie maken van een deel via de badkamerzaak en een deel zelf geregeld. Een interieurarchitect inschakelen voor een kleine badkamer zou ik niet doen, omdat de indelingsmogelijkheden vaak beperkt zijn. Dan zou ik eerder een wat luxueuzere badkamerzaak bezoeken die je kan adviseren over gebruikte materialen en stijl. (Vraag het stijlboek van de eerste kamer badkamers eens op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als je écht aan het (linker)handje gehouden wil worden, zoek een aannemer met goede reviews waarin badkamers genoemd worden, en waar je zelf ook echt een goed gevoel bij/klik mee hebt.
Óf een groot bedrijf als Sanidirect ofzo, die kunnen je perfect advies geven en kunnen heel veel, maar alles standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Thanks allemaal voor het meedenken en de uitleg!
Misschien nog wat extra context:

We hebben al een aannemer die volgend jaar start met het plaatsen van de opbouw. We willen hem gelijk de badkamer laten meenemen, omdat die deels toch open moet voor het doortrekken van afvoer en elektra naar boven. Geen directe noodzaak om alles te vernieuwen natuurlijk, maar wel een goed moment om het mee te pakken.

Qua look & feel van de badkamer redden we ons prima zelf. We willen vooral iemand die meedenkt over de indeling en technische aspecten (elektra, water, ventilatie, etc.). Hiervoor heb ik inmiddels een offerte ontvangen van €500 voor een plan inclusief 3D-tekening en advies over tegelwerk.

Sommigen geven aan dat het bij een kleine badkamer juist niet de moeite is om met een tekenaar te werken, maar ik dacht dat anders te zien. Juist in een beperkte ruimte lijkt me een slimme indeling en eventueel maatwerkmeubel extra waardevol.

Anyway, toch de moeite om eventueel eerst langs een paar 'betere' badkamer zaken te gaan om daar eens wat te laten tekenen/uitwerken.
Pagina: 1