Centraaldoos brandgevaar ivm isolatie?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwedaki
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16-10 16:43
Ik ben mijn zoldervloer aan het isoleren met houtvezelplaten. Nou zitten er in die vloer centraaldozen uit de jaren '50 en niet alle ingangen/uitgangen daarvan zijn in gebruik. Ik ben bang dat houtvezelmateriaal in de centraaldozen komt en brand kan veroorzaken. Hoe dicht ik de ongebruikte uitgangen van zo'n centraaldoos? Mag dat met de sanitair kit die ik heb liggen?

Beste antwoord (via Douwedaki op 16-10-2025 16:43)

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03:43

Emiel1984

Made in NL

Je hebt afsluitdoppen hiervoor geloof ik. Ik zocht naar 'pvc buis afdekdop'. Als de doorsnede overeenkomt (dit kan je zelf wel nameten denk ik) dan kan je zo een dop wellicht proberen.

https://b-one.nl/afdekdop...2gS0uUngVHFRoCYE4QAvD_BwE

[ Voor 3% gewijzigd door Emiel1984 op 16-10-2025 13:58 ]

[LTS][MTS][HTS]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:06
Centraaldozen uit de jaren 50? Wil je minder brandgevaar hebben, dan zou ik, ongeacht je isolatiemateriaal, de centraaldozen (en waarschijnlijk ook je leidingwerk) vervangen.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
En hoe moet dat houtvezelmateriaal in die dozen terecht komen dan?
Heb je soms ernstige muizenoverlast die het materiaal kapotvreten en in die dozen proppen?
Overigens, zolang alle spanningvoerende kabels netjes in de centraaldoos zijn afgedopt (geen koper te zien) en er geen beweging in de dozen zit zul je geen brand krijgen, het ligt er al weliswaar zowat vijftig jaar, maar dat zou geen reden moeten zijn om alles te gaan vervangen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 08:52
Jaren 50 ? Weet je dat zeker ? Dan zitten er dus nog bakkelieten centraaldozen in je huis ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Galaxis schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:53:
Jaren 50 ? Weet je dat zeker ? Dan zitten er dus nog bakkelieten centraaldozen in je huis ?
Nou en? Die dingen zijn prima hoor, worden zelfs weer gemaakt voor mensen die de sfeer uit die jaren in hun huis terug willen hebben.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Je hebt afsluitdoppen hiervoor geloof ik. Ik zocht naar 'pvc buis afdekdop'. Als de doorsnede overeenkomt (dit kan je zelf wel nameten denk ik) dan kan je zo een dop wellicht proberen.

https://b-one.nl/afdekdop...2gS0uUngVHFRoCYE4QAvD_BwE

[ Voor 3% gewijzigd door Emiel1984 op 16-10-2025 13:58 ]

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10 08:52
Yaksa schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:55:
[...]

Nou en? Die dingen zijn prima hoor, worden zelfs weer gemaakt voor mensen die de sfeer uit die jaren in hun huis terug willen hebben.
Dat klopt, maar bakeliet van bijna 70 jaar oud is nu wel einde levensduur. Ik zou ze dan ook gewoon vervangen voor een moderne variant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Galaxis schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:58:
[...]Dat klopt, maar bakeliet van bijna 70 jaar oud is nu wel einde levensduur. Ik zou ze dan ook gewoon vervangen voor een moderne variant.
Ik heb hier bakelieten materialen liggen die nog als nieuw zijn, en die komen uit de jaren '30/'40.
Punt is, wanneer hij de centraaldozen gaat vervangen dan moet hij waarschijnlijk de hele elektrische installatie gaan vernieuwen. En ik kan me voorstellen dat ie daar niet op zit te wachten. Bovendien, de oorspronkelijke vraag ging over brandgevaar. Dat is er niet wanneer hij verder niet aan de kabels of dozen zit te prutsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:06
Yaksa schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 13:53:
...het ligt er al weliswaar zowat vijftig jaar, maar dat zou geen reden moeten zijn om alles te gaan vervangen.
Even selectief gequote, maar volgens mij ligt het er al ongeveer 75 jaar in.

Als het bakeliet is, is de kans groot dat het broos is, maar verder weinig gevaar. De kans is ook aanwezig dat het katoenen elctra kabels zijn in een metalen buis met metalen lasdozen. Ik zou daar toch wel voorzichtig mee zijn.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douwedaki
Dank allemaal! Wat een snelle reacties, dat had ik niet verwacht.

Inderdaad bakeliet en ogenschijnlijk nog in prima conditie. Ik denk niet dat het katoenen elektrakabels zijn maar dat ga ik checken.

Het komt in de dozen door de ongebruikte openingen. Die houtvezelplaten zijn heel pluizig en het dwarrelt er makkelijk in. Ik zal nog even extra check of alle koper 'onzichtbaar' is.

Dank voor de link naar de afsluitdoppen, die ga ik checken. Maar zou kit in principe ook gewoon kunnen? Wel zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984

Emiel1984

Made in NL

Kit kan loslaten over tijd, dus als het de bedoeling is dat het dicht blijft zitten zou ik dat zelf niet gebruiken.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-10 16:18
Gewoon een stukje tape?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

De nette manier is dopjes erin, maar stukje tape en dan een laag pur dan komen er nooit vezels in. De vraag is even hoe open het ligt en wat je er mee gaat doen verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwedaki
Goed punt, dat kit kan loslaten. Dopjes dan toch wel goed idee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Douwedaki schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:55:
Goed punt, dat kit kan loslaten. Dopjes dan toch wel goed idee!
dopjes kunnen eruit vallen
tape kan loslaten
kit krimpt

je kan ook na het plaatsen van je isolatie even de deksel van die centraaldoos halen en het stof eruit blazen of zuigen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1