Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• der antoon
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Ik ben zo slim geweest om mijn superuser rechten van mijn account in Fedora 42 te verwijderen.
Er is verder geen andere Su op dit systeem.

Is het mogelijk om de rechten weer terug te krijgen of zit ik vast aan herinstallatie van het systeem?

Natuurlijk heb ik gezocht in diverse fora maar geen antwoord kunnen vinden

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
Het is doorgaans mogelijk om als root te kunnen booten ("rescue mode" voor fedora?). De manier waarop kan je opzoeken bij de documentatie van je distro, in ieder geval bij de guide voor het veranderen van de (vergeten) root password.

Als je eenmaal in de root zit, dan kan je de rechten en groepen van de accounts ook beheren (wachtwoord kan je natuurlijk ongemoeid laten).

[ Voor 17% gewijzigd door AnonymousGerbil op 16-10-2025 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• der antoon
  • Niet online
Nog geen succes. Bijkomende handicap is dat dit is geïnstalleerd op surface laptop 3 🙄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:32
Ik zou gokken dat booten via een live-USB-stick en dan via een chroot op je systeem gaan zou moeten werken. Dus min of meer een guide volgen voor een grub-repair alleen na de chroot kan je root-access weer herstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:11
vanaalten schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:33:
Ik zou gokken dat booten via een live-USB-stick en dan via een chroot op je systeem gaan zou moeten werken. Dus min of meer een guide volgen voor een grub-repair alleen na de chroot kan je root-access weer herstellen.
Waarom zo ingewikkeld?
Zo lang root partitie niet versleuteld is, kun je deze mounten vanuit een live usb, of rescuemodus. Dan in /etc/ sudoers aanpassen. Dat zou toch moeten volstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-10 22:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je kan idd offline /etc/sudoers aanpassen of zelfs /etc/group. Iets wat ook tijdens installatie kan, het is niet verplicht, is dat je een wachtwoord op de root gebruik hebt gezet. Dan kan je altijd met dat wachtwoord inloggen als root (al dan niet via 'su') en je normale gebruiker weer de nodige rechten geven om sudo te mogen gebruiken. Heb je geen wachtwoord gegeven aan de root gebruiker (wat an sich ook wel verstandig is tegen bruteforce aanvallen), zal je via eerder genoemde methoden het oplossen. Herinstallatie is zeer zelden nodig.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• der antoon
  • Niet online
Dank je. Dat zal ik nog eens proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• der antoon
  • Niet online
Het is me gelukt door de volgende beschrijving te volgen:

How to reset the root password in Rescue Mode

While booting the system, the GRUB2 menu will be displayed. To boot the system into rescue mode using bash follow these steps:
1. Select the boot entry you wish to edit with the arrow keys.
2. Select the entry you wish to edit by pressing e.
3. Use the arrow keys to go to select the line beginning with linux, linux16, or linuxefi.
4. Go the the end of that line and include a space and the following rw init=/bin/bash.
If your disk is encrypted, you may need to add plymouth.enable=0
1. Press Ctrl+X or F10 to boot the entry
2. Run the command:
3. passwd
· You will be prompted to enter the new root password twice.
You can also reset a non-root user password using the same command if you specify passwd <username>.
· Reboot the machine with:
· /sbin/reboot -f
1. As the boot (GRUB) menu appears (same as the first step), again select the boot entry you want to use, press e, and add the autorelabel=1 option to the end of the command line. This will temporarily set SELinux in permissive mode (instead of the standard enforcing mode), which will allow the relabeling process to proceed, as well as trigger the relabeling process.
2. Then, boot the modified entry with Ctrl+X or F10.
The system may take a moment to boot while SELinux relabels its permissions on the filesystem. If you see the Plymouth boot screen you can press the ESC key on your keyboard to view the SELinux progress.
Once it is complete, your system is ready and your password has been successfully changed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-10 22:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ipv het root wachtwoord zetten, had je ook jezelf weer in de groep kunnen zetten door je foutje te corrigeren.

Wel jammer dat de instructies je een tweede keer laten rebooten met aangepaste boot parameter, terwijl een leeg bestand op / aanmaken met de naam '.autorelabel' hetzelfde doet. En je hoeft maar 1x te rebooten, want je maakt dat bestand aan nadat je al je dingen hebt gedaan die je wilde doen voordat je reboot.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1