Advies gevraagd bij uitbreiding pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digibeetje28
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:27
Ik ben voornemens om de volgende pc aan te gaan schaffen:
https://azerty.nl/product...core-ultra-7-265k/9351599

Specificaties:
-Intel Core Ultra 7 265K processor, 20 cores
-BeQuiet Dark Rock 5 processorkoeler
-MSI Z890 Tomahawk WiFi moederbord
-32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RAM (2x 16 GB)
-GeForce RTX 5080 videokaart, 16 GB VRAM
-2 TB Samsung 990 Evo Plus m.2 NVMe ssd
-Fractal Design Pop Silent behuizing
-850 Watt Corsair RM850e voeding, 80+ Gold
-Microsoft Windows 11 Professional

Hierin wil ik extra opslag geassembleerd hebben. Azerty adviseert de Samsung 870 Evo 2tb 2,5 inch SSD.
Echter online (ook bij Tweakers) lees ik in reviews dat deze niet bepaald betrouwbaar zijn en snel defect.

Ik heb dit teruggekoppeld naar Azerty maar zij geven aan dat dit de betrouwbaarste verkrijgbaar zijn (alles van Samsung is volgens hun het beste). Als ik dit niet wilde dan moest ik een NAS nemen. Beetje kort door de bocht van ze.

Ik heb extra opslag nodig in de machine maar wel betrouwbare opslag die op zeker een aantal jaren mee gaat. Ik gebruik de opslag voor backup van documenten, foto's, films e.d. maar ook om bijvoorbeeld mijn mailbestand op weg te schrijven. Ik werk niet in de cloud. Ik wil geen NAS.

Ik zou graag jullie advies willen in deze. Wat zouden jullie aanraden voor dit doeleinde met het oog op betrouwbaarheid en duurzaamheid?

Vraag 2:
Mijn zoon gaat de pc gebruiken om te gamen (voor nu in het begin veelal simulator games) en wil mettertijd ook graag als treinfanaat zijn filmpjes gaan bewerken om te uploaden op YouTube. Maar ook gaan live streamen op YouTube (gameplay en wellicht via zo'n klein venstertje zelf in beeld).

Wat zouden jullie aan degelijke goede accessoires aanraden om dit mogelijk te maken?
Ik heb hier namelijk de ballen verstand van. En mijn zoon weet ook nog niet hoe dat allemaal moet.

Ik wil daarnaast bijvoorbeeld ook via de pc mijn Teams meetingen gaan doen. Dan heb ik lijkt mij een camera nodig. Iets wat nu via mijn laptop allemaal makkelijk gaat.
Maar hoe doe je dit via een pc? En wat heb je nodig daarvoor?
Mijn laptop kan niet meer. Hoewel technisch nog fantastisch en nooit geen issues gehad (MSI GP62 2QD Leopard) helaas geen mogelijkheid tot Windows 11 vanwege die stomme TPM 2.0 eis.

Ik hoop dat jullie wat kunnen adviseren met tips, info enzo. Die me weer wat op weg helpen hierin.
Tot een voor onze doeleinden bruikbaar setje/systeem thuis :)
Dank alvast!

[ Voor 83% gewijzigd door Digibeetje28 op 16-10-2025 11:51 . Reden: drukte op enter maar stond nog niet in het tekstveld (oeps) ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Op welke resolutie gaat je zoon gamen?
Azerty heeft ook een assemblage service voor 99 euro, denk dat je daarmee een leukere pc kan krijgen dan deze pre-built.

En voor Teams meetings gewoon een webcam eraan hangen en klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:22

Thomg

Aww yiss

Voor simulatorspellen wil je wel een X3D chip hebben, niet een 265K.

Ik snap niet waarom azerty niet zelf komt met een grotere M.2 SSD of een 2e M.2 SSD? Of hebben ze dat gesuggereerd en heb je dat hier niet genoteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digibeetje28
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:27
@Miyazono Ik moet nog een monitor gaan kopen. Heb nu gewoon een 1080FHD. Monitor is een dingetje. Voor gamen voldoende te koop maar mij voor met werken... dus ik kan nog geen antwoord geven op die vraag.
Reden voor pre-built is de 4 jaar garantie en stukje ervaring met MSI/Intel. Ik kreeg mijn eerste pc toen ik op mezelf ging, een MSI/Intel. Nooit stuk gegaan, nooit problemen gehad.
13 jaar geleden zelfbouw MSI/Intel. Nooit stuk gegaan, nooit problemen gehad (nog altijd niet, HDD's zijn kapot en systeem is zwaar verouderd dus die moet weg).
Laptop gekocht in 2016 MSI zoals je las... nooit issues, niks. Draait als een zonnetje. Gebruik hem nu als dagelijkse workstation (draait wel op een Samsung 840 Evo m.2).
Dus zeer goede ervaring met combi MSI/Intel.

@Thomg Dat doel je op AMD chipset, geen intel. Dan ben ik weg bij MSI. Met AMD geen ervaringen, andere merken moederborden idem.
Nee het is een pre-built systeem en dan mag je dat niet veranderen. Wel toevoegen. Dus niets gesuggereerd, anders geadviseerd. Heel duidelijk gecommuniceerd waarvoor pc bedoeld wordt en wat er mee gedaan gaat worden (nu en in de toekomst ook AI erbij enzo). Geen verdere adviezen gekregen.
Ook niet m.b.t. accessoires en benodigdheden voor Teams, Live Streamen, simulatorgames etc.

Daarvoor wijk ik maar uit naar Tweakers. Hier zitten de i.m.o. kenners die vanuit reviews/ervaring gedegen kunnen helpen.

Ik ben geen pc bouwer, geen pc fanaat, ik kan enkel vanuit mijn ervaring met wat ik heb/gehad spreken en wat ik probeer te lezen hier en googlen.
Ik kan wel, met uitleg, jullie begrijpen. Dus het is niet dat ik A-technisch ben, met uitleg enzo kom ik een heel eind. Dat wel gelukkig. Het ontbreekt aan kennis/ervaring en doen.

Wat zouden jullie dan voor build adviseren?

Doelen:
- Teams meeting
- internet, mail, word/excel, pdf maken/bewerken
- foto bewerking, video bewerking
- live streamen YouTube
- simulator games (flight, bus, train)
- minecraft
- ik speel graag kaartspellen, soda crush, dat soort dingen.
- video kijken/muziek luisteren
- in nabije toekomst AI toevoegen en gebruiken

Heb nu budget gespaard, kan het maar 1x uitgeven, daarna moet het setje voor minstens deze doeleinden goed 5+ jaar mee kunnen gaan.

Budget richtlijn 2500-3500 euro (all inclusive dus ook accessoires).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Als je voor assemblage kiest bij Azerty zit er standaard 1 jaar ondersteuning bij. Wat dit inhoud is dat je indien er een probleem is je de gehele computer gewoon kan opsturen (of langsbrengen) en zij de problemen voor je oplossen. Op elk individueel onderdeel is ook gewoon de fabrieksgarantie van toepassing. Dus stel je voeding stopt er na 5 jaar mee en er zit 7 jaar garantie op kan je nog steeds bij Azerty aankloppen.
Nu hebben ze voor een meerprijs ook 2 en 3 jaar aan ondersteuning bij assemblage mocht je je daar toch nog beter bij voelen. Kosten zijn 99 euro voor assemblage + 1 jaar ondersteuning, 159 euro voor 2 jaar, en 209 euro voor 3 jaar.
Dit is zonder Windows installatie, maar Windows is super makkelijk zelf te installeren met een USB stickje. Windows keys zijn legaal te krijgen voor een paar euro. https://hardware.info/art...oe-kan-dat-a-mag-dat.html Artikel gaat over Windows 10 maar dit is precies hetzelfde voor Windows 11.

Intel is voor de meeste taken vandaag de dag niet meer zo heel interessant. AMD is in veel gevallen de betere keuze.
Als het op gaming aankomt is de resolutie vrij belangrijk. Hoe hoger de resolutie hoe meer werk je videokaart moet doen en hoe minder werk de processor moet doen. Zo wil je bij 4K een dikke videokaart hebben en maakt de processor niet zo heel veel uit. Maar op 1080p kan je veel makkelijker een zwakkere videokaart pakken met een degelijke processor.
Simulator games willen vaak nog wel een vlotte processor hebben, ook op hogere resoluties. Dus een X3D processor van AMD zou geen overbodige luxe zijn. De X3D processors van AMD komen met extra cache geheugen wat er voor zorgt dat ze super snel zijn in gaming.
Als het aankomt op fotobewerking is AMD ook sneller, met videobewerking is Intel dan weer sneller in Premiere maar zijn AMD en Intel vrij gelijk in DaVinci.
Dus kijkend naar al deze punten zou ik zelf eerder voor AMD kiezen dan Intel in dit geval.

Zoiets bijvoorbeeld is 2405 euro bij Azerty + de kosten voor assemblage. Dan heb je een leuker systeem voor minder dan de Intel pre-built.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 449,-€ 449,-
1MoederbordenMSI X670E GAMING PLUS WIFI€ 184,90€ 184,90
1VideokaartenINNO3D GeForce RTX 5080 X3€ 1.029,-€ 1.029,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 501 Airflow Black€ 78,70€ 78,70
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6€ 43,35€ 43,35
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-64€ 199,-€ 199,-
1VoedingenXPG Core Reactor II VE 850W€ 100,49€ 100,49
1Interne SSD'sKingston NV3 M.2 2280 (retail) 1TB€ 58,87€ 58,87
1Interne SSD'sWD_Black SN7100 2TB€ 124,67€ 124,67
Totaal€ 2.267,98
Super snelle AMD processor voor gaming, editing, etc.
Goed moederbord met veel aansluitingen en een dikke VRM.
Dichte stille behuizing.
Overkill koeler, zal lekker stil zijn.
64GB geheugen ipv 32GB. Wellicht interessant voor editing en dergelijke. Ook kunnen simulatie games nog wel eens veel geheugen willen hebben.
Degelijke 850W voeding.
En twee SSD's, super snelle van WD en een wat langzamere en kleinere van Kingston waar je al je foto's, films, etc. op kan zetten.

Voor 1080p zal dit wel enorm overkill zijn. Ik weet niet hoe serieus je van plan bent met AI bezig te zijn, maar als je op 1080p blijft zou je wellicht met een RTX 5060 Ti uit de voeten moeten kunnen. Of op 1440p een RTX 5070 Ti. Een RTX 5080 zou ik eigenlijk pas naar kijken als je op 4K wilt gamen en/of echt serieus flink aan de slag wilt gaan met AI. In dat laaste geval zou het misschien nog interessant kunnen zijn om zelfs te wachten op de RTX 5080 Super ivm extra VRAM.

Met 2500-3500 incl alle accessoires bedoel je dan ook dat je dus een nieuw beeldscherm wilt ipv de 1080p die je nu hebt? En toetsenbord + muis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:22

Thomg

Aww yiss

Je kan ook 3 jaar afnemen voor 100 meer.
https://azerty.nl/product...3-jaar-ondersteuning/7507

Zou ook liever 1 grote SSD pakken over 1 an 1TB en 1 an 2TB.
uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB

Maar laatste is wel wat meer persoonlijke keuze.
Pagina: 1