Muffe stank in slaapkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tessayuki
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 02:18
Mijn vraag
Hoi allemaal,
Sinds 4 a 5 jaar woon ik in een appartementencomplex. Ik woon op de begane grond en het gebouw is uit 2005. Sinds 2 weken hangt er een hele nare geur in de slaapkamer. Het ruikt heel erg muffig, soms bijna riool achtig. Op het ene moment is het heel erg aanwezig en andere momenten lijkt het even weg te zijn. Ik heb het gelocaliseerd naar 2 rijen laminaat, en hiervan 2 planken waar de geur telkens vandaan komt.

Ik ben een beetje huiverig om mijn laminaat los te gaan halen dus ik vroeg me af of iemand misschien andere tips of ideeën heeft.

Er is iemand van de woningbouw geweest. Helaas was de geur toen net weer weg. Er was net eten gekookt waardoor dat overheerste.
De man van de woningbouw heeft uitgelegd dat er geen leidingen lopen, het riool gaat de andere kant op. Dus het zou geen lek kunnen zijn. Er is ook geen echte kruipruimte. De vloer heeft laminaat, een alluline ondervloer en vervolgens een poreuze betonlaag en daarna een kleine ruimte waar je verder niet in kan ofzo en daaronder zand (als ik het goed heb onthouden)

Het ding is, zodra het laminaat nat wordt, wordt de geur ergen. Dan komt na 20 minuten de muffe geur opzetten waardoor het niet mogelijk is om zonder het raam open te slapen.

Wat ik heb geprobeerd om de vloer schoon te maken: normaal dwijlen, ingesmeerd met the pink stuff. Alles laten drogen. Het kwam erger terug.
Ik heb een mengsel van 1 op 1 water en vodka geprobeerd om de geur te neutraliseren en dit in een spray bottle op de vloer gesprayt. Niet te nat. Dit 30 minuten zo gelaten voordat ik het drooggedept heb. Hierna heb ik een dikke pasta gemaakt met baking soda en daarmee de plekken laminaat die stinken ingesmeerd. Echt de groeven, elk plekje wat er maar was. Daarna heb ik de vloer licht bedekt met baking soda en dit na 8 uur weggehaald. De geur leek die dag wat minder, tot de middag. Toen was het gewoon weer terug.
Zolang ik het raam open heb is het uit te houden. Het begint nu alleen best fris te worden en in kan niet meer goed slapen op deze manier. Maar anders kan ik niet slapen van de aanwezige geur die soms zo sterk is dat je het ook in de gang ruikt.

Heeft iemand tips of ideeën, of kan ik echt beter de planken laminaat verwijderen om te inspecteren of ze mogelijk zijn gaan schimmelen?
Het lijkt me zo sterk omdat, stel er valt water om, de dunne alluline ondervloer neemt die geur niet op denk ik en het water zou in het beton trekken. Maar goed, ik ben een beetje ten einde raad.

Groetjes,
Tessa

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PKN
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:49

PKN

Powered by cosmic energy

Het lijkt mij dat je niet het probleem zelf aan het behandelen bent. De stank komt hoogst waarschijnlijk van onder je laminaat, een vocht probleem. je laminaat zelf geeft de stank gewoon door. Als je het echt op wil lossen dan zul je weinig keus hebben. Je laminaat zal er uit moeten, in elk geval op die plek.

Dost thou even hoist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrafalgarLaw
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 04:56
Zou het door evt. door betonrot of vocht kunnen komen door een lekkage van een riool/toilet/badkamer ergens?

Daarnaast heb ik er niet veel verstand van maar ik heb wel eens meegemaakt dat de stank afkomstig was van de gaten uit een stekkeraansluiting aan de wand.

[ Voor 3% gewijzigd door TrafalgarLaw op 16-10-2025 04:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Zonder dat dat laminaat eruit is geweest blijft het toch gokken wat de oorzaak is, wat die woningbouw man ook zegt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olympusdenk
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 12:07
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Wij hebben toen de vloer eruit getrokken helaas en de boel echt goed gereinigd met berg azijn.

NL: Marstek Venus-E v2, 5.12 kWh (154.215) | MG ZS '19 44.5kWh | ZP 2.925 kWp Z | HW P1 + sockets | Pi5 met HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
waterleiding in de muur?
cv leiding in de muur?

ik zou idd het laminaat even op die plek weg halen, je kan een goedkope vochtmeter halen daarna wat de meten in de vloeren en muren.

Bij mijn ouders bleek het een pers koppeling te zijn in een muur die lekte en de muffe geur creëerde

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:41
Dit klinkt mij heel bekend in de oren.
Had vrijwel exact hetzelfde, de dader in mijn geval, de radiator.
Schijnbaar zat er een minuscule lek bij de CV kraan.
Droop dus constant (zonder dat ik bewust ervan was) een kleine hoeveelheid vocht van de kraanstuk naar beneden langs de leiding en dat kwam onder mijn laminaat terecht.

Tip: Draai eens alle radiatoren dicht in je huis, behalve de slaapkamer. Draai deze volledig open en ga even flink stoken. Als de geur ineens stukken erger word, weet je voldoende

[ Voor 21% gewijzigd door osmosis op 16-10-2025 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11:39
Als niets helpt dan zit er niks anders op dan die 2 planken los te maken (misschien beginnen bij 1). Als je nog reserve planken hebt liggen dan meteen vervangen.
Als er een vochtige plek onder het laminaat zit dan zouden er eventueel Pissebedden (zo heten die grijze beestjes nu eenmaal) onder de vloer kunnen zitten. Die beestjes zijn niet schadelijk maar geven na verloop van tijd een vervelende penetrante geur af.
Als het laminaat er nog van de vorige bewoners inlag dan kan het van een huisdier (kat, hond) afkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:29
vogelmans schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:52:
Als niets helpt dan zit er niks anders op dan die 2 planken los te maken (misschien beginnen bij 1). Als je nog reserve planken hebt liggen dan meteen vervangen.
Als er een vochtige plek onder het laminaat zit dan zouden er eventueel Pissebedden (zo heten die grijze beestjes nu eenmaal) onder de vloer kunnen zitten. Die beestjes zijn niet schadelijk maar geven na verloop van tijd een vervelende penetrante geur af.
Als het laminaat er nog van de vorige bewoners inlag dan kan het van een huisdier (kat, hond) afkomen.
Mee eens, behalve het direct vervangen, want dan verstop je problemen onder het laminaat direct weer. Laminaat loshalen is meestal vrij eenvoudig en, zolang je het voorzichtig doet kan je het ook weer terugplaatsen.
Beste lijkt me de planken eruit te halen en in een andere ruimte zetten.
Gaat het daar stinken? -> er zit iets in je laminaat. Dat zal je er nooit uitkrijgen (dat spul heeft iha een harde toplaag, maar alle lagen daaronder zijn een soort spons), dus vervangen.
Blijft je slaapkamer stinken? -> verder zoeken obv de tips hier.

In het algemeen: ga alles pas weer netjes afwerken nadat je de oorzaak hebt gevonden én weggenomen (en je een paar dagen heb getest of de geur echt weg is), dus accepteer dat je slaapkamer een tijdje wat rommelig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
osmosis schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 07:45:
Dit klinkt mij heel bekend in de oren.
Had vrijwel exact hetzelfde, de dader in mijn geval, de radiator.
Schijnbaar zat er een minuscule lek bij de CV kraan.
Droop dus constant (zonder dat ik bewust ervan was) een kleine hoeveelheid vocht van de kraanstuk naar beneden langs de leiding en dat kwam onder mijn laminaat terecht.

Tip: Draai eens alle radiatoren dicht in je huis, behalve de slaapkamer. Draai deze volledig open en ga even flink stoken. Als de geur ineens stukken erger word, weet je voldoende
Dit lijkt me ook een redelijk vermoeden. Vooral omdat het 2 weken geleden begon (kachel weer aan / op druk). Muffe geur is 9 van de 10 keer water (riool, CV, etc), dus probeer dit sowieso te achterhalen.

Laminaat kun je -als het met beleid gebeurd- prima zonder beschadiging eruit halen en terugplaatsen.
Pagina: 1