Mp75 mengen met fix and finish

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:00
Goededag allemaal.
Bij mij moeten een aantal wanden gestuct worden. Hier moet zeker een laag van 1cm op.

Ik heb een stucadoor om een prijs gevraagd en hij zegt dat hij mp75 mengt met fix and finish. Omdat je dan door de fix and finish een mooi strak eind resultaat krijgt omdat er in mp75 korrels zitten.
Maar volgens mij met een laag van 1cm krijg je mp75 ook gewoon strak toch?

Ik vind het in iedergeval vreemd om deze 2 te mengen en dat mag en kan waarschijnlijk niet eens. Klopt mijn gedachten of heeft de stucadoor toch wel een goed punt?

Ik heb 2 jaar gekeden eens een andere stucadoor gesproken en die zei zelfs dat hij nooit geen fix and finish gebruikt. Waarom niet weet ik niet meer precies maar was iets met de hechting of met hechting van de verf of iets dergelijks. Of daar een kern van waarheid in zit weet ik niet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbjBFUYdUNJpV_AMdkMLlUW2q6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N0IUAJEy8mmGSB4aZQ0QdpsZ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:38
Ik heb het wel vaker gehoord. 1cm zou toch meer dan genoeg zijn voor mp75. Misschien dat hij sneller wil werken omdat fix en finish sneller begint hard te worden? De prijs is alleen een stuk hoger, dus dat wil je niet te dik aanbrengen.

Fix en finish mag in principe niet onder tegels, wellicht dat je dit bedoelt?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:43
mp75 kun je super strak krijgen.
dus mixen is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
LED-Maniak schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:00:
Ik heb het wel vaker gehoord. 1cm zou toch meer dan genoeg zijn voor mp75. Misschien dat hij sneller wil werken omdat fix en finish sneller begint hard te worden? De prijs is alleen een stuk hoger, dus dat wil je niet te dik aanbrengen.

Fix en finish mag in principe niet onder tegels, wellicht dat je dit bedoelt?
Oke maar het mengen kan geen kwaad met het eindresultaat? Ik las ook ergens dat je dan waarschijnlijk juist een wat glanzend korrelig effect krijg?

Nee het ging niet over tegels want dat was ook niet van toepassing. Ik vroeg toen aan de stucadoor of hij een gipsplaten wand dun wilde smeren met fix and finish en toen zei hij dat. Ik wilde het dun ivm het kozijn wat er in die wand staat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel266
3dmazter schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:05:
mp75 kun je super strak krijgen.
dus mixen is niet nodig.
Ja dat was mijn mening ook. Maar hij zei ik stuc al 15 jaar ofzoiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-10 11:41
Toevallig een paar maanden geleden een cursus stucen gedaan. Hierbij werd oo :-( k de nodige info gedeeld:
- mp75 is machine pleister: gaat hij het met machine aanbrengen of met de hand? zie de Gipswijzer van Knauf.

- Het vlak krijgen kan met elke gladde stuc, waarbij het afwerken zorgt dat de grotere korrels naar achteren gaan en de fijnere korrels als een soort pasta naar boven komt. Fix and finish is in feite bruikbaar om enkel de laatste stap(pen) van het stuccen te doen waarbij er weinig hoogteverschil aanwezig is (en je niet een dikke laag wil hebben).

- op gipsplaat is niet aan te raden stuc aan te brengen. Hiervoor zijn stuc platen, maar die werken enkel horizontaal of diagonaal, en moeten met een spleet ertussen aangebracht zijn (zodat de stuc hier omheen kan pakken). de platen verticaal (dus tegen de muur) geeft de gips niet de mogelijkheid er omheen te klemmen.

De instructeur gaf aan dat er vaak mp75 gebruikt werd omdat het net iets goedkoper is per zak.

grofweg de stappen (als ik het me goed herinner):
  • Aanmaken
  • aanbrengen (in "blobs", niet te veel aan klooien want dan krijg je hobbeltjes en verniel je de kristallen die vormen)
  • wat laten rusten
  • rijen (dus met rijlat uitsmeren
  • wat laten rusten
  • messen (met stucmes)
  • iets laten rusten
  • opschuren (met spons, dit brengt de fijnste deeltjes naar het oppervlak)
  • en met vlakspaan glad trekken
edit: bijna vergeten: erbij werd vermeld dat je echt dagen moet laten drogen tot het vocht eruit is.

[ Voor 6% gewijzigd door Aragnut op 15-10-2025 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wokkelz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:48
Aragnut schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:29:
Toevallig een paar maanden geleden een cursus stucen gedaan. Hierbij werd oo :-( k de nodige info gedeeld:
- mp75 is machine pleister: gaat hij het met machine aanbrengen of met de hand? zie de Gipswijzer van Knauf.

- Het vlak krijgen kan met elke gladde stuc, waarbij het afwerken zorgt dat de grotere korrels naar achteren gaan en de fijnere korrels als een soort pasta naar boven komt. Fix and finish is in feite bruikbaar om enkel de laatste stap(pen) van het stuccen te doen waarbij er weinig hoogteverschil aanwezig is (en je niet een dikke laag wil hebben).

- op gipsplaat is niet aan te raden stuc aan te brengen. Hiervoor zijn stuc platen, maar die werken enkel horizontaal of diagonaal, en moeten met een spleet ertussen aangebracht zijn (zodat de stuc hier omheen kan pakken). de platen verticaal (dus tegen de muur) geeft de gips niet de mogelijkheid er omheen te klemmen.

De instructeur gaf aan dat er vaak mp75 gebruikt werd omdat het net iets goedkoper is per zak.

• Aanmaken
  • aanbrengen (in "blobs", niet te veel aan klooien want dan krijg je hobbeltjes en verniel je de kristallen die vormen)
  • wat laten rusten
  • wat laten rusten
  • messen (met stucmes)
  • iets laten rusten
edit: bijna vergeten: erbij werd vermeld dat je echt dagen moet laten drogen tot het vocht eruit is.
Mag ik vragen waar u deze cursus heeft gevolgd? Ik zou dit ook wel eens willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
Aragnut schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:29:

• Aanmaken
  • wat laten rusten
  • wat laten rusten
  • messen (met stucmes)
  • iets laten rusten
Mp75 gewoon met de hand opzetten. Werkt prima met de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
wokkelz schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:32:
[...]

Mag ik vragen waar u deze cursus heeft gevolgd? Ik zou dit ook wel eens willen doen.
bij Beqwaam (in Baarn). De instructeur werkte, als ik me goed herinner, doordeweeks voor Knauf. Hij wist enorm veel te vertellen over hoe het gips werkt en waar je op moet letten. Einde van de dag mooi (toch wel strak) muurtje zelf gedaan, met hulp waar nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Daniel266 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:33:
[...]

Mp75 gewoon met de hand opzetten. Werkt prima met de hand.
tuurlijk kan het. Je kan ook 4mm2 draad gebruiken voor paar lampen, knelkoppelingen in een gesloten koof, of stanaard rj45 kopjes op solid core cat 6 kabel drukken. De fabrikant raadt het enkel af en heeft een ander product dat beter ervoor geschikt is.

Om terug te komen op je originele vraag: met de hoeveelheid aan producten die er zijn, vind ik het wel raar als iemand zelf nog mengsels gaat maken. Meen dat fix and finish ook een kunststof (hars?) bevat waardoor het te verwerken is.

Zelf verder te weinig ervaring om te zeggen of het een slecht idee is, maar apart vind ik het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
Aragnut schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:07:
[...]

tuurlijk kan het. Je kan ook 4mm2 draad gebruiken voor paar lampen, knelkoppelingen in een gesloten koof, of stanaard rj45 kopjes op solid core cat 6 kabel drukken. De fabrikant raadt het enkel af en heeft een ander product dat beter ervoor geschikt is.

Om terug te komen op je originele vraag: met de hoeveelheid aan producten die er zijn, vind ik het wel raar als iemand zelf nog mengsels gaat maken. Meen dat fix and finish ook een kunststof (hars?) bevat waardoor het te verwerken is.

Zelf verder te weinig ervaring om te zeggen of het een slecht idee is, maar apart vind ik het wel.
Op dat eerste zal ik maar niet reageren.

Het is zeker apart vandaar dat ik wat kennis en info wil inwinnen via deze weg omdat het inderdaad raar is en zeer ongebruikelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:53
Waarom niet gewoon met Rotband afwerken? En werkt ook fijn.

Bij mp75 en Rotband staat toch wel duidelijk "Knauf MP 75 NL niet mengen met andere materialen.", ik zou er geen garantie op durven geven :)

Van andere kant, als je iemand inhuurt en je geeft diegene een taak, is het de verantwoordelijkheid van diegene dat er een fatsoenlijk en robuust resultaat wordt opgeleverd, maar inderdaad goed dat je kritisch bent.

Wat Fix & Finish betreft is het echt klote om mee te werken, droogt echt super snel. Ik ben niet snel genoeg.

Maar de muren die ik met Rotband of Fix & Finish heb gedaan, geen verschil (ik heb ze natuurlijk wel geschuurd nog, maar is bij beide eigenlijk niet nodig geweest).

[ Voor 59% gewijzigd door grasmanek94 op 15-10-2025 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:38
Aragnut schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:07:
[...]
Meen dat fix and finish ook een kunststof (hars?) bevat waardoor het te verwerken is.

Klopt. Zit enorm veel lijm/bindmiddel/hars in. Dat zie je wel als je leeg emmertje hebt en water in doet, dan zie je de volgende dag een harde laag op het water drijven.

Voordeel is dan wel, fix en finish kan je prima op gewone, niet stuc-gipsplaten aanbrengen en het hecht daar echt prima op.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
grasmanek94 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:45:
Waarom niet gewoon met Rotband afwerken? En werkt ook fijn.

Bij mp75 en Rotband staat toch wel duidelijk "Knauf MP 75 NL niet mengen met andere materialen.", ik zou er geen garantie op durven geven :)

Van andere kant, als je iemand inhuurt en je geeft diegene een taak, is het de verantwoordelijkheid van diegene dat er een fatsoenlijk en robuust resultaat wordt opgeleverd, maar inderdaad goed dat je kritisch bent.

Wat Fix & Finish betreft is het echt klote om mee te werken, droogt echt super snel. Ik ben niet snel genoeg.

Maar de muren die ik met Rotband of Fix & Finish heb gedaan, geen verschil (ik heb ze natuurlijk wel geschuurd nog, maar is bij beide eigenlijk niet nodig geweest).
Ja ben best kritisch want beter voorkomen dan genezen.

Denk dat ik maar een ander zoek haha nergens op het interner kan je iets vinden van mengen dus zou wel heel erg ongebruikelijk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
LED-Maniak schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:53:
[...]

Klopt. Zit enorm veel lijm/bindmiddel/hars in. Dat zie je wel als je leeg emmertje hebt en water in doet, dan zie je de volgende dag een harde laag op het water drijven.

Voordeel is dan wel, fix en finish kan je prima op gewone, niet stuc-gipsplaten aanbrengen en het hecht daar echt prima op.
Door de lijm/bindmiddel/ hars is er misschien minder goede hechtinf van de verf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:53
Daniel266 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 23:59:
[...]

Denk dat ik maar een ander zoek haha nergens op het interner kan je iets vinden van mengen dus zou wel heel erg ongebruikelijk zijn
nja ik denk dat tips tussen bouwvakkers op de bouw worden uitgewisseld, niet op fora :+ maar beter zekere voor onzekere ja. Fabrikant staat mengen niet toe, dus nul garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:42
grasmanek94 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:25:
[...]

nja ik denk dat tips tussen bouwvakkers op de bouw worden uitgewisseld, niet op fora :+ maar beter zekere voor onzekere ja. Fabrikant staat mengen niet toe, dus nul garantie.
Zelf geen stucadoor maar wel werkzaam in de bouw en dat mengen heb ik nog nooit gezien. Er wordt rood gebruikt als de ondergrond grof is en uitgevlakt moet worden en verder in bijna alle gevallen mp75 (machinaal en met de hand). Fix en finish zie je maar zelden voorbij komen (vaak om te repareren voor oplevering of verbeteren van slecht stucwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
Oke bedankt voor jullie gedachten en kennis te delen.
Bedankt mensen!
Ik ga gewoon een ander zoeken, heb er zoiezo geen goed gevoel bij en zekere voor het onzekere, ik betaal dan liever wat meer en zeker weet dat het goed is

Hij zei ook, ik kan gewn spachtelputz, nog nooit gedaan maar je kan structuur verf doen dat ziet er het zelfde uit en bespaard je heel veel. Daar denk ik bij mijn eigen ook bij van je ben maar een simpele. Het kan op elkaar lijken maar verschil zie je wel

[ Voor 36% gewijzigd door Daniel266 op 16-10-2025 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel266
.

[ Voor 99% gewijzigd door Daniel266 op 16-10-2025 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:12

MLLL

Palm Treo 650

Mp75 mengen met snelband, half om half.
Kun je 2 keer zo snel meters maken , verdien je dubbel.
Neem aan dat dat ook bij die cursus ter sprake is gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Aragnut schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 22:47:
[...]

bij Beqwaam (in Baarn). De instructeur werkte, als ik me goed herinner, doordeweeks voor Knauf. Hij wist enorm veel te vertellen over hoe het gips werkt en waar je op moet letten. Einde van de dag mooi (toch wel strak) muurtje zelf gedaan, met hulp waar nodig :+
Ik heb het hier 6 jaar geleden ook gedaan. Leuke middag gehad. En goed om eens te oefenen.

Uiteindelijk mede door die middag besloten het stucwerk uit te besteden :+
Pagina: 1