Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:13
Mijn vraag
Ik heb vandaag een nieuwe setup gebouwd rond een intel i7-265K.
Het systeem bestaat uit de volgende nieuwe hardware:
- Asus Prime Z890-P
- Intel 256K
- Corsair DDR5 Vengeance 2x16GB 6400 CMK32GX5M2B6400Z36
- WD Black SN770 2TB M.2 SSD
- Arctic Freezer 36
- Seasonic FOCUS GX-750 ATX3.1

Toen alles aangesloten was heb ik de PC opgestart, kom in de bios en alles ziet er normaal uit. Temperaturen zijn goed, alles hardware wordt gevonden. Het systeem leek voor zover goed en normaal te werken.
Het geheugen ondersteund XMP, dus ik heb XMP-I aangezet, in de dropdown stand DDR5 6400 dus dat leek goed. Bios opgeslagen en systeem een herstart laten doen.
Tijdens de herstart kipperde de power led en kreeg ik geen beeld. Ik heb het geheel zo 15 minuten laten draaien maar nog steeds geen beeld en alleen een knipperende power LED (FAN's draaien wel).
Na 15 minuten pc uitgezet (Power knop 5 sec vasthouden), 30 seconden gewacht en geprobeerd het systeem opnieuw aan te zetten. Nu gebeurt er helemaal niet, fans draaien niet, power led blijft uit. Het systeem is dood.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- 1 Enkele Ram stick in plaats van 2. In slot A1 en A2 geprobeerd.
- CMOS reset door jumper over reset pin
- CMOS reset door batterij voor 5 minuten te verwijderen en jumper op reset pin
- PC proberen te starten zonder ram
- PC proberen te starten zonder CPU
- Ander voeding aangesloten
- Bios up en downgrade gedaan via de USB poort aan de achterkant

Niets wil ook maar een beetje leven in hete systeem brengen.

Ik had ook al de volgende Redit post gevonden, maar daar wordt ik ook niet echt gelukkig van aangezien ik niet zo even een andere CPU heb liggen.
https://www.reddit.com/r/...ter_enabling_xmp_profile/

TLDNR
PC doet helemaal niets meer nadat ik XMP in de bios heb geactiveerd.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:00

Dhrax

Prog Lord

Pak eens een lager XMP profiel, bijvoorbeeld 6200 of 6000 en kijk of je daarmee wel kunt booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:13
Dhrax schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:37:
Pak eens een lager XMP profiel, bijvoorbeeld 6200 of 6000 en kijk of je daarmee wel kunt booten.
Als de PC ook maar een vorm van boot zou geven dan had ik dat zeker gedaan. Maar zoals te lezen doet het helemaal niets, kan dus ook niet in de bios komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:00

Dhrax

Prog Lord

kippy schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:46:
[...]

Als de PC ook maar een vorm van boot zou geven dan had ik dat zeker gedaan. Maar zoals te lezen doet het helemaal niets, kan dus ook niet in de bios komen.
Helder, dan had ik het verkeerd gelezen, ik was in de veronderstelling dat je geen boot hebt zodra je XMP aanzet. Je hebt het duidelijk vermeld, mijn fout.

Dit is wel een lastige. Persoonlijk zou ik gewoon opnieuw beginnen, hardware uitbouwen en zo basaal mogelijk weer opbouwen, in eerste instantie buiten de kast om (op de moederbord doos bv.). Vanaf hier verder troubleshooten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:18
Vrij simpel en kort antwoord.

Je geheugen staat niet op de QVL, dus geen garantie dat het gaat werken.

De CMK32GX5M2B6400Z32 Ver 5.43.01 staat er wel op.
Dus je enige en beste optie is om je setje terug te sturen en ander set geheugen te kiezen dat wel op de QVL staat te nemen.
Daarmee weet je zeker dat het gaat werken.

Zolang je geheugen niet op de QVL staat, kan het altijd voorkomen dat het niet kan/gaat werken.

Zie de QVL op https://www.asus.com/nl/m...y?model2Name=PRIME-Z890-P

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!