Welke nieuwe videokaart te kopen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sekaba
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23:18
Ik zoek een?
Goede avond,

Ik ben op zoek naar een nieuwe videokaart voor mijn gaming pc, maar ik ben nogal een leek als het aankomt op waar ik op moet letten.

Wat is je budget?
Mijn budget is rond de €600-700.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben zelf op zoek gegaan en kom uiteindelijk uit bij óf een AMD 9070 XT óf een RTX 5070.
Nou begreep ik al wel uit de verschillende reviews dat de 9070 XT vaak beter is dan de 5070 voor net iets minder geld. En een hoop mensen hebben het erover dat de 12GB van de 5070 niet erg future proof is.
Wel lees ik bij de 5070 dat die erg stil schijnt te zijn, ik weet niet of de 9070 XT net zo stil is.
Dit vindt ik een belangrijk punt omdat dit 1 van de redenen is dat ik een nieuwe videokaart zoek.
Ik game momenteel met een ASUS Dual GeForce RTX 3060 Ti V2 Mini, deze lijkt af en toe haast op te stijgen. RGB vind ik overigens niet belangrijk, dus daar hoeft geen rekening mee gehouden te worden.
Ik ben niet voornemens om te undervolten / overclocken aangezien ik daar totaal geen verstand van heb.
De games die ik speel zijn o.a. Path of exile 2, Wow en Battlefield 6 met 2560 x 1440 resolutie.

Zelf kom ik bij deze videokaarten uit:
uitvoering: Sapphire Pulse Radeon RX 9070 XT
uitvoering: ASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6
uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 5070 GAMING OC 12G
uitvoering: Gigabyte Radeon RX 9070 XT GAMING OC 16G

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is mijn huidige setup, ik wil eigenlijk alleen de videokaart vervangen indien mogelijk:
Processor: Intel core i5 11600K boxed
uitvoering: Intel Core i5-11600K Boxed
Moederboard: MSI Mag z590 Torpedo
uitvoering: MSI MAG Z590 Torpedo
Videokaart: ASUS Dual geforce RTX 3060 TI V2 mini
uitvoering: ASUS Dual GeForce RTX 3060 Ti V2 Mini
Computer kast: Be quiet pure base 500
uitvoering: be quiet! Pure Base 500DX Zwart
CPU koeler: NZXT Kraken X53 RGB
uitvoering: NZXT Kraken X53 RGB
Geheugen: 2x Corsair Vengeance RGB pro cmw32gx4m2z3600c18 (Totaal 32GB)
uitvoering: Corsair Vengeance RGB Pro CMW32GX4M2Z3600C18
Voeding: Corsair RM 750 (2019)
uitvoering: Corsair RM750 (2019)

Beste antwoord (via sekaba op 17-10-2025 00:07)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:32

Thomg

Aww yiss

Ik heb zelf de XFX en vind dat de fanprofile ootb veel te aggressief is. Dat heb je in 1 minuut gefixed in de AMD software tho. Als de Pulse en Swift even duur zijn zou ik de Pulse halen.

750W is goed voor zo'n beetje alles. 4090/5090 word wel spannend.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Stilte wordt gedicteerd door de koeler (per AIB partner anders) en niet door de gpu die er op de kaart zit ;)

9070XT is inderdaad qua euro’s per frame de betere chip.

Kijk goed in de reviews welke eruit springen (positief) qua geluid.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-10 00:55
De 9070XT is wel significant sneller dan de 5070 in veel gevallen. Meer vergelijkbaar met de 5070ti.
Je zou het zo kunnen zien, de 9070XT is vergelijkbaar met een 5070ti in de meeste gevallen, op een aantal specifieke games na wanneer raytracing aanstaat. In games als Cyberpunk 2077 en Black Myth Wukong met raytracing ingeschakeld is de 9070XT meer vergelijkbaar met de "normale" 5070 qua snelheid.
Al met al zou ik altijd de 9070XT verkiezen boven de 5070. FSR4 kan zich goed meten met DLSS (zit een beetje tussen DLSS3 en 4 in)

Qua geluid is het moeilijk te zeggen. De 40 en 50 serie van nvida zijn notoire coilwhiners, maar ook veel 9070xt's kunnen er wat van. Een van de weinige sites die daar iets over zeggen is Guru3d, waar er in elke recensie een paar woorden aan gewijdt worden. Maar het is maar net hoe gevoelig je ervoor bent en of je een beetje geluk hebt of niet.
Ik heb zelf een Gigabyte 4070ti en die schreeuwt het uit van de coilwhine en de ventilator is ook niet bepaald geruisloos te noemen. Voor mij geen Gigabyte meer iig. Asus is ook qua coilwhine niet zo best volgens de berichten die ik heb gezien. XFX schijnt het wel ok te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sekaba
Ik heb even rond zitten kijken en mensen zijn toch erg tevreden over het geluid van de Sapphire pulse.
Ik heb alleen geen idee hoeveel watt mijn setup op t moment gebruikt, maar volgens mij moet ik wel aardig goed zitten met de 750W voeding die ik nu heb?
Er zit alleen geen Bios switch (neem aan dat dat gewoon soort modes zijn waarin je de kaart kan zetten?) op, maar denk niet dat dat een probleem zou zijn.
XFX schijn je helemaal te moeten tunen om hem stil te krijgen, daar heb ik geen kaas van gegeten.

De 5070 TI valt dus iig al af :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ik heb zelf de XFX en vind dat de fanprofile ootb veel te aggressief is. Dat heb je in 1 minuut gefixed in de AMD software tho. Als de Pulse en Swift even duur zijn zou ik de Pulse halen.

750W is goed voor zo'n beetje alles. 4090/5090 word wel spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:47
Zou ook de 9070xt aanraden en dan die van sapphire . Sommige modussen voegen ook helemaal niks toe en maken of meer herrie of meer hitte maar geen merkbare snelheid. Dit kan je terug zien in de reviews van de 9070xt roundup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sekaba
Misschien een domme vraag. ik zit nu te kijken bij megekko naar de Sapphire, maar ik kan de bijbehorende voedingskabel niet vinden.

Ik moet hiervoor 2 losse 6+2 pin PCI-e kabels, beiden mannelijk hebben toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Ehh, dat is niet hoe het werkt. Je voeding komt met een bos kabels. Je hebt al een 6+2 pin die je gebruikt om de 3060Ti te voeden. Je hebt nog een andere 6+2 nodig. Zelf chuck ik een 6+2 kabel in de kast zodat ik het niet kwijtraak, maar als je de kabels niet meer hebt moet je mailen naar corsair support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sekaba
https://www.megekko.nl/pr...abels/be-quiet-BC071-0-6m

Dit is wat ik uiteindelijk heb gevonden.
Daarbij staat alleen bij compabiliteit dat t alleen maar voor be quiet types kan worden gebruikt (dus niet universeel?).
Verder staat er specifiek bij dat t voor videokaarten is, dan zou dit toch prima zijn of moet ik echt persee corsair kabels hebben?
Ik weet namelijk niet of ik die nog thuis rond heb slingeren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:51
Kabels moeten geschikt zijn voor je voeding ja dus die be quiet kabel gaat niet werken.

[ Voor 29% gewijzigd door Miyazono op 16-10-2025 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

sekaba schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 23:20:
https://www.megekko.nl/pr...abels/be-quiet-BC071-0-6m

Dit is wat ik uiteindelijk heb gevonden.
Daarbij staat alleen bij compabiliteit dat t alleen maar voor be quiet types kan worden gebruikt (dus niet universeel?).
Verder staat er specifiek bij dat t voor videokaarten is, dan zou dit toch prima zijn of moet ik echt persee corsair kabels hebben?
Ik weet namelijk niet of ik die nog thuis rond heb slingeren
Tenzij je 100% weet wat je doet moet je hier niet aan beginnen.
Als je ze niet kan vinden gewoon contact opnemen met corsair. Grote kans dat ze alleen om verzendkosten zullen vragen.
Mogelijk dat ze ook vragen om de factuur, hoop dat je die nog ergens hebt slingeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sekaba
Ik denk dat ik de factuur nog wel heb liggen.
Ik zal morgen eerst eens kijken naar welke kabels ik nog allemaal heb liggen.

Allemaal hartelijk dan voor jullie goede en wijze adviezen!
Jullie hebben deze noob goed geholpen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sekaba
Nog 1 laatste vraag die ik niet helemaal duidelijk kan vinden op t internet.

Ik heb nu een 6+2 PCI-e splitter kabel in mn videokaart zitten, kan ik bij de sapphire gewoon die 2e 6+2 pins erbij pluggen op de videokaart of kan ik beter een 2e kabel erin stoppen? Ik heb het zitten zoeken op t forum maar daar kwam ik er op uit dat dat afhankelijk is van hoe dik de aders van je kabels zijn en hoe goed de voeding is?

Het oogt natuurlijk rommelig als ik een 2e kabel splitter kabel erbij hang met NOG een ongebruikte 6+2 pins die los rond hangt in mn pc :p
Pagina: 1