Verwarmingselement frituur verkleurd

Pagina: 1
Acties:
  • 1.392 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:26
Krijg het niet meer terug in zilverkleurige staat. Hoe kan het, en belangrijker kan het kwaad?
Zie foto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RsGKCwbPFTOYhQ7eElxpiA1Xk_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDUrSVGk5ZEYqAvTj78H9NN1.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-10 15:28
Een frituur is minder gezond dan rauwe groentes. Heel veel frituur kan wel kwaad. Denk aan teveel LDL.

Het verkleuren van je element kan dan weer minder kwaad. Dat lijkt hetzelfde als het inbranden van een plaatstalen pan. Dan vormt er een laagje ingebrand olie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:31
Owh als je je hier al zorgen over maakt, kan je beter uberhuapt geen meer frituur meer eten. Zeker nog nooit een niet-nieuwe frituur gezien?

On topic: dit is compleet normaal, niet schadelijk (lees niet meer ongezond dan frituren in het algemeen) en niet zomaar weg te poetsen. Zoals hierboven al gemeld komt het door het inbranden van de olie in het RVS.

Op tijd de olie vervangen, altijd na gebruik je olie filteren en eigenlijk het ding zo weinig mogelijk gebruiken is het advies.

[ Voor 5% gewijzigd door kwibox op 15-10-2025 17:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rick13
Top kan het gewoon nog gebruiken dus 👍.
Daarom sport ik veel, normaal gewicht.
En frituren met mate 😉. Voor de rest gezond eten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:58

franssie

Save the albatross

Frituur is minder evil dan veel mensen denken, gebruik goede olie en ververs het regelmatig.
Eenzijdige voeding is schadelijker (of dat nu bruin fruit is of vers fruit)

Geniet van je frituur!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick13
Haha, thanks 👍. Gevarieerd eten is zeker belangrijk om alle voedingsstoffen binnen te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dit is het type pan dat in mijn studentenhuis nooit nieuw vet kreeg. Na een maand of twee werd hij gewoon vervangen door een nieuwe want elke bewoner was liever 20 euro bij de Blokker (dat was vroeger een winkel) kwijt dan dat hij hem moest schoonschrobben. 3 euro aan vet erin en je was weer een jaar van dat gedoe af…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Haha, blijft niet mijn hobby schoonmaken van dat ding.Gelukkig heb je tegenwoordig een vaatwasser :*)
En als ik hem echt niet meer schoon krijg, gaat hij inderdaad voor die paar tientjes richting de grofvuil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-10 15:28
Weggooien is echt zonde van de grondstoffen. Oma heeft een mooie methode om de frituur schoon te krijgen.

Eerst lekker aan de gang in de gootsteen met heet water. Dan water er, zo veel als je durft. Vaatwasblokje erin en frituur tegen de 100 graden. Zo heet als je durft. Daarna gaat het koken ;) Deksel erop als je die ook schoon wilt hebben. Afzuigkap aan is aan te raden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-10 16:26

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Kurkentrekker schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:56:
Dit is het type pan dat in mijn studentenhuis nooit nieuw vet kreeg. Na een maand of twee werd hij gewoon vervangen door een nieuwe want elke bewoner was liever 20 euro bij de Blokker (dat was vroeger een winkel) kwijt dan dat hij hem moest schoonschrobben. 3 euro aan vet erin en je was weer een jaar van dat gedoe af…
was dit in 1990 ofzo? want 3 liter vet kost nu al tegen de 8 euro ofzo :+

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-10 23:10
CrankyGamerOG schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:37:[...]was dit in 1990 ofzo? want 3 liter vet kost nu al tegen de 8 euro ofzo :+
Niet als je deze koopt..... 8)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-10 16:26

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

die is nog duurder :+

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-10 20:02
TereZz schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:15:
Weggooien is echt zonde van de grondstoffen. Oma heeft een mooie methode om de frituur schoon te krijgen.

Eerst lekker aan de gang in de gootsteen met heet water. Dan water er, zo veel als je durft. Vaatwasblokje erin en frituur tegen de 100 graden. Zo heet als je durft. Daarna gaat het koken ;) Deksel erop als je die ook schoon wilt hebben. Afzuigkap aan is aan te raden!
Vaatwasblokje is magisch ja, dat gooien wij wel eens in de thermoskan op het werk om alle zwarte zooi er uit te krijgen. Ziet er weer als nieuw uit dan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

He?!
Die is toch juist goedkoper/kg? :?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vaatwas tablet er in doet wonderen.. enne met water er in krijg je hem niet heter dan ~100graden :P

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Zal het vaatwastablet binnenkort is proberen, om dat ding schoon te krijgen.
Tweakers voor al je frituurtips. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-10 22:15
ehtweak schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 17:06:
[...]

He?!
Die is toch juist goedkoper/kg? :?
77 euro voor 25 liter is 3 euro per liter. In een kleine frituurpan gaat 3 liter dus 9 euro per frituurpan. Ben wel blij dat ik wiskunde B op het HBO heb gehad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

My bad, ik zag staan:

liter vet kost nu al tegen de 8 euro ofzo

ik zag die '3' niet staan... ik las alleen 'liter' zonder die '3'.
Dus ik rekende van 77/25=3 en da's goedkoper dan die ene liter van 8 euro. ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Rick13 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 17:17:
Krijg het niet meer terug in zilverkleurige staat. Hoe kan het, en belangrijker kan het kwaad?
Ondanks alle goede adviezen van vaatwasblokjes etc... valt mij iets anders op namelijk die zwarte zeg maar coatinglaag aan de binnenkant die op een paar plaatsen weg is. Denk eerlijk gezegd dat het toch tijd word voor een nieuwe ketel want dat is niet echt gezond als stukjes van die coating in de ollie terecht komen.

Wat dat element betreft is toch vaak een kwestie van vaak genoeg de olie vervangen en zoals anderen al schrijven ook altijd goed filteren. Je zou het er nog wel vanaf kunnen krijgen met een Brillo pad maar zoals ik hierboven al schreef, dat keteltje heeft zijn beste tijd gehad.

O ja niet te vergeten, zo'n aanslag op je element kan ook komen doordat je de olie te heet hebt laten worden, olie het beste nooit boven de 180 graden. En ook een ketel niet onnodig aan laten staan en direct uitzetten na het frituren.

[ Voor 12% gewijzigd door Roel1966 op 16-10-2025 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick13
Zal morgen is goed kijken, denk eerlijk gezegd dat het zo lijkt...
Denk dat het ontvetter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-10 23:33
CrankyGamerOG schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:37:
[...]

was dit in 1990 ofzo? want 3 liter vet kost nu al tegen de 8 euro ofzo :+
In 1990 hadden we nog guldens.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:41

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:🔒 Dit wordt wel een beetje een HK topic zo, dat in AZ niet de bedoeling dus op slot 🔒
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.