Advies: elektrische fiets met net iets meer ondersteuning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonm8
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-10 16:23
Hallo allemaal,

Ik zoek tips voor een elektrische fiets (liefst met middenmotor, mag eventueel achtermotor zijn als de ondersteuning soepel doorloopt) met de volgende wensen:
Ondersteuning tot 28 km/u. Ik fiets nu vaak rond 27 km/u en wil niet dat de motor al bij 25 km/u wegvalt of dat het trappen opeens veel zwaarder wordt.
-Dichte kettingkast of belt
-Hand­schakeling (gripshift / draaishift)
-Gebogen stuur, Ik zit rechtop mijn fiets
-Framemaat +-60cm, Ik ben 1.90 m lang en 85 kg.
-Budget ± €2.000–€4.000

Gebruik: dagelijks woon-werk, vlak terrein.
Ik heb nu een Batavus Adagio met voorwielmotor die het tot 28 km/u ondersteund. nu zoek ik een model dat soepel ondersteunt en ook die snelheid haalt zonder weg te zakken. Mijn huidige fiets is 14 jaar oud en echt aan vervanging toe. Overigens ben ik niet op zoek naar een speed pedelec of het opvoeren van een fiets.

Zonder ondersteuning wordt ik te warm en kom ik bezweet aan, omkleden is geen optie. Ik zie regelmatig andere mensen ook rond deze snelheid fietsen, maar kan vaak niet zien welk merk of model zij gebruiken. Fietsenwinkels in de buurt willen hier weinig over kwijt.

Ik heb vijf modellen gevonden die me interessant lijken:
ModelMotorVersnellingPrijs
Gazelle Orange C8 Plus HMB 2025Bosch Active Line PlusShimano Nexus 8€2.749
Batavus Finez E-go Power Exclusive Smart 2025Bosch Active Line PlusShimano Nexus 8€3.199
Gazelle Grenoble C5 HMB 2025Bosch PerformanceShimano Nexus 8€3.899
Sparta C-Grid Ultra 2025Bosch PerformanceEnviolo traploos€3.249
Sparta D-Rule Ultra 2025Bosch PerformanceEnviolo traploos€3.899
Mijn eerste indruk:
Wil ik veel power, dan neig ik naar de Grenoble.
Wil ik stil en soepel, dan de Orange.
Wil ik makkelijk schakelen, dan de D-Rule.

Maar natuurlijk moet dit ondervonden worden met een proefrit.

Mijn vraag aan jullie: heeft iemand ervaring met één van deze modellen, specifiek hoe de ondersteuning aanvoelt bij snelheden rond 25–28 km/u? Bij welke fiets voel je dat de ondersteuning niet abrupt wegvalt en het rustig blijft cruisen rond 27 km/u?
Of kent iemand nog een ander merk of model dat standaard soepel ondersteuning biedt rond 27 km/u, eventueel met een voor- of achtermotor? Geen opgevoerde fietsen, gewoon standaard doorlopende ondersteuning.

Alvast bedankt voor alle tips en ervaringen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisiefke
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 15-10 16:09
Veloretti Ace two pro voldoet volgens mij wel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:25

Esumontere

Floep, banaan.

Alle legale elektrische fietsen ondersteunen tot 25 km/h en niet daarboven, volgens Europese wetgeving. Mijn Bosch ebike met Ituvia display geeft aan te ondersteunen tot 27 km/h (aldus het display), maar als je de GPS erbij houdt is hij wat "optimistisch" met de weergegeven snelheid en stopt de ondersteuning bij 25 km/h.

Als je sneller wilt moet je een speedpedelec kopen, maar dat is wettelijk een brommer die tot 45 km/h ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-10 15:28
In mijn ervaring doen de goede merken met middenmotor echt maar ondersteunen tot 25-26km/u. De fietsen met simpele voorwielmotoren kunnen gemakkelijk opgevoerd worden of staan af-fabriek al slecht afgesteld waardoor die harder kan. Het gevoel van ondersteuning is bij een middenmotor echter veel fijner vanwege de krachtsensor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:00

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:Een elektrische fiets mag maximaal tot 25km per uur ondersteuning bieden. Er zal wat marge soms inzitten maar legaal is tot 25km.

Het vragen om ervaringen bij deze modellen is prima, maar wel inderdaad binnen de standaard fabrieksinstellingen. Dus het bespreken van opvoeren is dus niet de bedoeling: dit voor iedereen die reageert :)

[ Voor 239% gewijzigd door We Are Borg op 15-10-2025 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:29
Geen enkele. Waarom maakt die laatste 2 km/h je zoveel uit? Elke beetje goede fiets doet gewoon wat wettelijk de bedoeling is, namelijk tot 25 km/h en niet verder. Natuurlijk kun je soms 'geluk' hebben dat de snelheidsmeter wat afwijkt ofzo, of net een andere bandenmaat etc.

Volgens mij zoek.je geen fiets die 2km/h harder gaat (want wat heb je daar nou echt aan) maar een fiets die beter regelt/reageert op je eigen trapinzet.

Middenmotor met krachtsensor is daarmee echt een wereld van verschil tov voorwielmotor. Kun je niet proefrijden in 1 van de mega-winkels? Die hebben zelfs testbaantjes.

Edit: heb je GPS snelheid gemeten toevallig bij je gewenste topsnelheid? Zou mij niks verbazen als dat gewoon 25km/h is en die andere fietsen dus ook gewoon zich aan de regel houden maar je een teller-afwijking constateert.

[ Voor 15% gewijzigd door Fr33z op 15-10-2025 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:26

_Arthur

blub

Fr33z schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:39:
Kun je niet proefrijden in 1 van de mega-winkels? Die hebben zelfs testbaantjes.
Dit is het beste advies. Gazelle heeft 5 test centra in Nederland. Afspraak maken en je kan op elke fiets fietsen. Krijgt wat advies, maar er vindt geen verkoop plaats. Dus je wordt ook niet een fiets aangepraat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonm8
Esumontere schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:10:

Alle legale elektrische fietsen ondersteunen tot 25 km/h en niet daarboven, volgens Europese wetgeving. Mijn Bosch e-bike met Ituvia-display geeft aan te ondersteunen tot 27 km/h (aldus het display), maar als je de GPS erbij houdt is hij wat "optimistisch" met de weergegeven snelheid en stopt de ondersteuning bij 25 km/h.

Als je sneller wilt moet je een speedpedelec kopen, maar dat is wettelijk een brommer die tot 45 km/h ondersteunt.
Het zou goed kunnen dat mijn oude e-bike niet de precieze waarde aangeeft. Echter word ik dus wel af en toe ingehaald door mensen die toch nog net iets harder gaan. Welk merk en type fiets heeft u?
TereZz schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:35:

In mijn ervaring doen de goede merken met middenmotor echt maar ondersteunen tot 25-26 km/u. De fietsen met simpele voorwielmotoren kunnen gemakkelijk opgevoerd worden of staan af-fabriek al slecht afgesteld waardoor die harder kan. Het gevoel van ondersteuning is bij een middenmotor echter veel fijner vanwege de krachtsensor.
Mijn huidige fiets is natuurlijk ook echt oud, toen waren de regeltjes nog niet zo streng. Ik vind de ondersteuning van mijn oude fiets eigenlijk prima. Het is jammer dat er niet veel fietsen meer gemaakt worden met een voorwielmotor.

Geen enkele. Waarom maakt die laatste 2 km/h je zoveel uit? Elke beetje goede fiets doet gewoon wat wettelijk de bedoeling is, namelijk tot 25 km/h en niet verder. Natuurlijk kun je soms 'geluk' hebben dat de snelheidsmeter wat afwijkt ofzo, of net een andere bandenmaat etc.

Volgens mij zoek je geen fiets die 2 km/h harder gaat (want wat heb je daar nou echt aan), maar een fiets die beter regelt/reageert op je eigen trapinzet.

Middenmotor met krachtsensor is daarmee echt een wereld van verschil t.o.v. voorwielmotor. Kun je niet proefrijden in één van de megawinkels? Die hebben zelfs testbaantjes.

Edit: heb je GPS-snelheid gemeten toevallig bij je gewenste topsnelheid? Zou mij niks verbazen als dat gewoon 25 km/h is en die andere fietsen dus ook gewoon zich aan de regel houden maar je een tellerafwijking constateert.
Als de ondersteuning bij 25 km/u wegvalt, moet je gedwongen op 24 gaan rijden. Anders, als je per ongeluk toch over die 25 heen gaat, valt die ondersteuning net weg. Een tijd geleden heb ik een Sparta M8i gekocht, maar die heb ik een week later alweer verkocht omdat de ondersteuning echt direct wegviel na 24 km/u.
Het gaat mij dus niet om die 2 à 3 km extra, maar om het gevoel dat ik op mijn relaxed fiets tempo steeds onbewust tegen de limiet aan zit.
_Arthur schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:44:

[...]
Dit is het beste advies. Gazelle heeft 5 testcentra in Nederland. Afspraak maken en je kan op elke fiets fietsen. Krijgt wat advies, maar er vindt geen verkoop plaats. Dus je wordt ook niet een fiets aangepraat.
Bedankt voor de tip, dat wist ik niet. De plaatselijke dealer heeft natuurlijk niet altijd alles staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:29
ondersteuning lager zetten, dan is je relaxed tempo 23 km/h en kun je gewoon fietsen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:25

Esumontere

Floep, banaan.

Dragonm8 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:56:
[...]

Het zou goed kunnen dat mijn oude e-bike niet de precieze waarde aangeeft. Echter word ik dus wel af en toe ingehaald door mensen die toch nog net iets harder gaan. Welk merk en type fiets heeft u?
Ik heb een Victoria eTrekking 5.9 met Bosch Active Line motor. Inmiddels ruim 20.000 km op de teller en werkt nog uitstekend. Fiets er elke dag mee naar m'n werk.

Het gevoel van wegvallende ondersteuning herken ik wel, maar ik kan je vertellen: je went aan de fiets die je hebt. Ik reed eerst ook continu tegen de grens aan, maar nu rij ik rustig rond de 24 km/h. Altijd maar harder moeten heb je uiteindelijk niks aan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Volgens mij zoek.je geen fiets die 2km/h harder gaat (want wat heb je daar nou echt aan) maar een fiets die beter regelt/reageert op je eigen trapinzet.
Ik merk dat als ik "normaal" fiets 27/28 precies lekker is. Elektrisch hield dan op 25 in. Dus die 2/3 missend kmh's zijn irritant.
Hoe ik dat weet? Met vanmoof geprobeerd, vroegah.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

matthijst schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:05:
[...]

Ik merk dat als ik "normaal" fiets 27/28 precies lekker is. Elektrisch hield dan op 25 in. Dus die 2/3 missend kmh's zijn irritant.
Hoe ik dat weet? Met vanmoof geprobeerd, vroegah.
Dan zou je eens naar je tandwielverhoudingen kunnen kijken lijkt me.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
franssie schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:07:
[...]

Dan zou je eens naar je tandwielverhoudingen kunnen kijken lijkt me.
Belt drive, geen idee hoe dat werkt qua aanpassen.
Inmiddels anders opgelost op m'n Giant, met 8 versnellingen.
Harder trappen/meer weerstand.

[ Voor 7% gewijzigd door matthijst op 16-10-2025 15:16 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:28

DukeBox

loves wheat smoothies

(jarig!)
Met midden motor heb ervaring met Giant, Sparta en Qwik. Op papier zou de Sparta het meeste vermogen moeten hebben en mogelijk merk je dat wanneer je meer in heuvelachtige omgevingen fietst maar ik merkte er niets van behalve de zwaardere fiets. De Giant was erg degelijk maar zwaar, bij het uni model zat vrijwel geen flex wat ik bij de andere 2 wel een beetje had maar die alleen leverbaar met belt in dat segment en dat wilde ik niet (was het hoe dan ook niet geworden).

Uiteindelijk ben ik voor de Qwik gegaan omdat zonder ondersteuning deze het lichtst fietst, maak je dus wat meer tempo dan kan je ook na de ondersteuning limiet met niet al teveel moeite harder fietsen. Ook pakte de ondersteuning hem heel fijn weer op als je wat zakte in snelheid. Je merkt bijna niet dat de ondersteuning wegvalt bij normale fiets omstandigheden (wind, vlakte etc.). Het enige nadeel wat ik heb is dat de verschillen tussen stand 1 t/m 5 wel erg klein zijn. Daarnaast wil ik soms langzaam fietsen met een gangetje van ~15km/u om gewoon lekker te genieten van het uitzicht en dat is vrijwel geen optie in een zware versnelling, de ondersteuning had dan van mij wel wat minder gevoelig gemogen. Op een andere fiets waarvan ik het merk niet meer weet had ik dat bijv. niet, die ging pas als ik ook echt kracht op de trappers zette.

Qua geluid vond ik de Sparta en Qwik het stilst (lees, vrijwel geluidloos) maar in weet niet wat ze doen als ze ouder worden.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 16-10-2025 15:24 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-10 15:28
Enviolo versnellingen, dan kan je altijd op de fijnste trapfrequentie fietsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Heb op een Gazelle Avignon C380, met traploze versnellingen proef gefietst, maar vond het zelf niets. Uiteindelijk is het de Gazelle Avignon C5 HMB geworden (met de 540Wh accu, Performance Line middenmotor van Bosch met 75Nm); fijn ding en fluisterstil kwa aandrijving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:01
Dragonm8 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:56:
[...]

[...]

Mijn huidige fiets is natuurlijk ook echt oud, toen waren de regeltjes nog niet zo streng. Ik vind de ondersteuning van mijn oude fiets eigenlijk prima. Het is jammer dat er niet veel fietsen meer gemaakt worden met een voorwielmotor.

[...]

Als de ondersteuning bij 25 km/u wegvalt, moet je gedwongen op 24 gaan rijden. Anders, als je per ongeluk toch over die 25 heen gaat, valt die ondersteuning net weg. Een tijd geleden heb ik een Sparta M8i gekocht, maar die heb ik een week later alweer verkocht omdat de ondersteuning echt direct wegviel na 24 km/u.
Het gaat mij dus niet om die 2 à 3 km extra, maar om het gevoel dat ik op mijn relaxed fiets tempo steeds onbewust tegen de limiet aan zit.

[...]

Bedankt voor de tip, dat wist ik niet. De plaatselijke dealer heeft natuurlijk niet altijd alles staan.
Eigenlijk is een voorwielmotor het slechtste concept van e-bike markt. Werkt alleen met een rotatiesensor, dus zodra het wiel draait begint ie te ondersteunen. Misschien dat daar gevoel vandaan komt dat hij meer kracht heeft?

Achterwiel- en middenmotoren werken vaak met een krachtopnemer en ondersteunen op basis van de geleverde pedaalkracht.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Joris748 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:40:
[...]
Eigenlijk is een voorwielmotor het slechtste concept van e-bike markt. Werkt alleen met een rotatiesensor, dus zodra het wiel draait begint ie te ondersteunen.
Een VanMoof S6 heeft een voorwielmotor met krachtsensor, dat kan gewoon net zoals bij een achter- en middenmotor.

TS zoekt gewoon een opgevoerde fiets, daar zijn andere fora voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonm8
TereZz schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:28:
Enviolo versnellingen, dan kan je altijd op de fijnste trapfrequentie fietsen!
Ga ik zeker proberen, erg benieuwd hoe dat fietst.
_Arthur schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:37:
Heb op een Gazelle Avignon C380, met traploze versnellingen proef gefietst, maar vond het zelf niets. Uiteindelijk is het de Gazelle Avignon C5 HMB geworden (met de 540Wh accu, Performance Line middenmotor van Bosch met 75Nm); fijn ding en fluisterstil qua aandrijving.
De Avignon heb ik ook overwogen, was ik vergeten te vermelden in de openingspost. Wat gebeurt er bij die fiets als je de 25 km/u haalt? Valt de ondersteuning dan ook merkbaar weg of blijft het vloeiend?
Joris748 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:40:
[...]

Eigenlijk is een voorwielmotor het slechtste concept van de e-bike markt. Werkt alleen met een rotatiesensor, dus zodra het wiel draait begint ie te ondersteunen. Misschien dat daar het gevoel vandaan komt dat hij meer kracht heeft?

Achterwiel- en middenmotoren werken vaak met een krachtopnemer en ondersteunen op basis van de geleverde pedaalkracht.
Mijn oude fiets heeft juist weinig ondersteuning/kracht. Maar dat maakt mij niet uit — zelf trappen kan ik wel. Ik wil gewoon iets sneller van A naar B gaan zonder dat de ondersteuning ineens wegvalt.
stin00 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 15:51:
[...]

Een VanMoof S6 heeft een voorwielmotor met krachtsensor, dat kan gewoon net zoals bij een achter- en middenmotor.

TS zoekt gewoon een opgevoerde fiets, daar zijn andere fora voor.
Nee, ik zoek eigenlijk gewoon mijn oude fiets, maar dan als nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

Dragonm8 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:23:
De Avignon heb ik ook overwogen, was ik vergeten te vermelden in de openingspost. Wat gebeurt er bij die fiets als je de 25 km/u haalt? Valt de ondersteuning dan ook merkbaar weg of blijft het vloeiend?
Je moet dan zelf harder trappen, op de digitale teller is dat ergens rond de 25,8 km/, maar dat is zeker geen 0/1 gevoel zogezegd. Tenzij je op de hoogste ondersteunings stand trapt, dan is het wegvallen vd ondersteuning merkbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-10 17:31
Dragonm8 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:04:

Ik heb vijf modellen gevonden die me interessant lijken:
ModelMotorVersnellingPrijs
Gazelle Orange C8 Plus HMB 2025Bosch Active Line PlusShimano Nexus 8€2.749
Batavus Finez E-go Power Exclusive Smart 2025Bosch Active Line PlusShimano Nexus 8€3.199
Gazelle Grenoble C5 HMB 2025Bosch PerformanceShimano Nexus 8€3.899
Sparta C-Grid Ultra 2025Bosch PerformanceEnviolo traploos€3.249
Sparta D-Rule Ultra 2025Bosch PerformanceEnviolo traploos€3.899
[....]
Dragonm8 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:23:

[...]
Allemaal Bosch dus dezelfde software/karakterestiek. Alleen de Performance heeft iets meer koppel (65Nm)en is daarmee wat krachtiger. Maar wat snelheid betreft, dezelfde limieten en afhandeling.
De CX is nog wat pittiger met wegrijden/zware belasting (85Nm )
Wat oudere fietsen kon je nog de diameter van 28 naar 26" aanpassen. Daarmee ging de diameter met 7% omlaag oftewel je ging 7,5% harder dan op de teller. en won je een klein 2km/h mee.

Wordt je ingehaald door anderen, dan hebben ze "getuned", "gechipt", zit er een afwijking in de snelheidsmeter, of regio om US gezet wat op oudere fietsen ook nog kon soms.

Mijn persoonlijke ervaring met Enviolo traploos is dat 't prettig schakelt, maar tegelijk zit er best wat verlies in de overbrenging. Circa 10% tot 20% afhankelijk van de uitvoering. Het is wel beter geworden. Een derrilleur slechts 2 tot 5% mits je 't goed schoon houdt. En een naafversnelling is afhankelijk van de versnelling waar je in zit. Van 8% tot 19%.

Met je specifieke wensen is er maar één juist advies. Ga naar een grote fietsenhandel zoals bijvoorbeeld 12gobiking en ga proberen. Sowieso zal middenmotor wat 't meest gangbaar is een hele stap vooruit zijn.
Pagina: 1