Opknappen zolder : rachelwerk nodig voor afwerking plafond?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-10 23:48
Beste klussers

We zijn plannen aan het maken om de zolder netjes te maken om hier later een slaapkamer van te maken.

nieuwe vloer , wanden netjes maken groter dakraam.
Dan rest het schuine dak. De dakplaten zie er redelijk netjes uit maar hier blijft toch het zolder gevoel. Wat niet helpt is dat er wat kleineaanpassingen gedaan zijn om een beamer en scherm op te hangen. Als we dat weghalen moeten we sowieso wat herstellen. Het is een relatief jonge woning
, we zijn niet van plan extra te isoleren.

Mijn vraag : kan je op deze dakplaten direct gips/ stucplaten bevestigen of is het nodig eerst een Rachel werk te maken? En zo ja waar moet ik dan aan denken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HySgR4Tvyyu1P5eWY1ur__yyY_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbGss4s0yS5SF3VWVSOQ1JXB.jpg?f=fotoalbum_large
Andere tip zijn natuurlijk altijd welkom

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renoir
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:33
Afhankelijk van wat voor materiaal de onderzijde is van de dakplaat kan je er wel gips tegenaan schroeven.

Maar wat gaat gips anders doen hoe het er nu uitziet? Wil je het daarna stucen? Of schilderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Wat is relatief jong?
Waarom zou je niet extra isoleren? teveel isolatie bestaat niet en de kosten van isolatie zijn nou niet echt heel hoog.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mollie
Daarna inderdaad stucen/ schilderen. Het alternatief is de dakplaten schilderen maar dan blijf je zitten met de profielen. Ik twijfelde of je de platen direct er op vast kan zetten omdat iemand me ooit verteld heeft dat je er constructief in ieder geval niets aan mag hangen

Isoleren zou dan meer voor wat extra confort zijn , huis is een ruime 2 onder 1 kap , we verstoken momenteel nog maar zon 800m3 gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
We isoleren tegenwoordig niet meer alleen om gas te besparen maar ook om zomerwarmte langer buiten te houden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:41

s3n

En geluid. Geen idee waar je materiaal van is. Zelf heb ik EPS, maar PIR is niet zo erg. Leuk voor warmte, maar geluid houd je er niet mee tegen. Ik hoor iedere brommer op straat en ga puur voor geluid naisoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19:25
s3n schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 10:37:
En geluid. Geen idee waar je materiaal van is. Zelf heb ik EPS, maar PIR is niet zo erg. Leuk voor warmte, maar geluid houd je er niet mee tegen. Ik hoor iedere brommer op straat en ga puur voor geluid naisoleren.
Dan is het misschien verstandig om te bekijken wat er nu zit. Als er nu pir zit kan het nuttig zijn om er wat glas/steenwol tegenaan te drukken. Minder goede isolatiewaarde maar wel beter in geluidsisolatie, mits dat een probleem is.
Om nu het dak strak te trekken en een holle ruimte te laten is zonde, elke paar cm aan glaswol of ander isolatiemiddel is meegenomen.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mollie
Wat ik terug kan vinden in de papieren van het huis is dat de huidige isolatiewaarde 3,5 is. Ik heb nu geen last van omgevingsgeluid , maar kan me voorstellen dat een laagje extra kan helpen met bijvoorbeeld regen als er iemand gaat slapen.
Zou dit kunnen werken door bijvoorbeeld een metal stud werk tussen de gordingen met 5cm steenwol met daarop gipsplaten of is dit te zwaar om in 45 graden op te hangen en gaat dit doorhangen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:31

Wuursj

want worst is al bezet

Als je dan toch aan de klus gaat door isolatie en gips toe te voegen, zou ik het meteen goed doen. RC 3,5 (dat is dan voor 2012 gebouwd) zou ik persoonlijk opkrikken naar de huidige standaarden: richting 6.3 dus. Liefst met een natuurlijk materiaal zoals houtvezel dat ook in de zomer de warmte beter tegen houdt.

Maar dat betekend circa 140mm houtvezel er bij. Met waarschijnlijk een klimaatfolie. Dat is zeker niet heel licht meer. Dan ga je meer richting die balkenlaag uitbreiden, opvullen en afwerken. Dan ben je wel meteen van geluidsissues af, ook van die speakers naar buiten toe :)

[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 18-10-2025 00:34 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:10

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
mollie schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 23:33:
Wat ik terug kan vinden in de papieren van het huis is dat de huidige isolatiewaarde 3,5 is. Ik heb nu geen last van omgevingsgeluid , maar kan me voorstellen dat een laagje extra kan helpen met bijvoorbeeld regen als er iemand gaat slapen.
Zou dit kunnen werken door bijvoorbeeld een metal stud werk tussen de gordingen met 5cm steenwol met daarop gipsplaten of is dit te zwaar om in 45 graden op te hangen en gaat dit doorhangen?
wat is de overspanning? (dus de afstand tussen de gordingen)
Pagina: 1