• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://ja21.nl/fileadmin/user_upload/logo__4_.svg

JA21 "Juiste Antwoord" werd in december 2020 opgericht door Joost Eerdmans en Annabel Nanninga. Zij splitsten zich af van Forum voor Democratie, de partij presenteert zich als fatsoenlijk rechts alternatief met meer oog voor de burger dan de VVD. De focus ligt op immigratie, veiligheid en welvaart.

In de peilingen verrast JA21 door tegenvallende D66 en VVD te naderen met 8% van de potentiële stemmen.

JA21 is vertegenwoordigd op bijna alle bestuursniveaus, met onder andere één zetel in de Tweede Kamer en drie zetels in de Eerste Kamer.
Nr 3. op de lijst is oud staatssecretaris Ingrid Coenradi. Marco Pastors en Simon Fortuyn zijn lijstduwer.

Verkiezingsprogramma; De Juiste Aanpak voor Nederland

Kernpunten
Immigratie en asiel
Bevolkingsgroei NL door immigratie geeft grote problemen voor samenlevering, wonen en welvaart en moet worden tegengegaan door een streng maar rechtvaardig Deens model. Geen spreidingswet, afwijzing asiel is ook daadwerkelijk vertrekken. Kritisch op arbeids- en studiemigratie.
Veiligheid
Strenger straffen, meer politie op straat, wijkbureau`s terug. Cameratoezicht en AI .gebruiken
Informatie en privacy
Big tech mag niet censureren, de rechter oordeelt, niet Facebook e.d.
Datahandel beperken, harde verantwoordelijkhied en vergoeding voor datalekken. Geen digitale Euro of EU-wallet. Innovatie Bitcoin omarmen.
Welvaart
Foucs op lange termijn startegisch belang. Minder regels voor bedrijven en lagere belastingen burgers. Afschaffen rondpompen toeslagen.
Sparen en pensioenen
Pensiooenfondsen mogen niet meer activitisch belggen maar houden aan kerntaak; welvaartsvast en beperkte risico`s. Deeltijdwerken naast pensioen vergemakkelijken.
Democratie en bestuur
Burgers en tweede kamer in de lead in plaats van ongekozen ambtenaren, raden en instituten. Correctief Referendum bindend.
Minder ministeries en minder ambtenaren. Kritisch op EU waar zij buiten haar kerntaken treedt, geen Europaland vormen, geen EU-leger.

Verkorte Standpunten

Voleldige Verkiezingsprogramma 2025-2029

Kandidatenlijst

• Joost Eerdmans
• Annabel Nanninga
• Ingrid Coenradie
• Michiel Hoogeveen
• Simon Ceulemans

Volledige kandidatenlijst

[ Voor 10% gewijzigd door bombadil op 15-10-2025 13:12 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:14

Thompson

Beeromaniac

Ik denk dat ze mijn stem krijgen. Ik was niet heel blij met de berichtgeving over de verschillen in het programma en de cbp doorrekening maar het is qua standpunten wel de beste match.

Streng op asiel, geen verhoging vermogensbelasting en niet meteen afschrijven van het Gronings gas en wel inzetten op kernenergie vind ik daarin het belangrijkste.

Beeromaniac

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Thompson schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:23:
Ik denk dat ze mijn stem krijgen. Ik was niet heel blij met de berichtgeving over de verschillen in het programma en de cbp doorrekening maar het is qua standpunten wel de beste match.

Streng op asiel, geen verhoging vermogensbelasting en niet meteen afschrijven van het Gronings gas en wel inzetten op kernenergie vind ik daarin het belangrijkste.
Als je de ingediende variabelen voor de CPB berekeningen na gaat, zijn ze dan nog steeds de beste match?

Verder is Gronings gas verleden tijd. Die putten zijn dicht en heropenen gaat niet weer gebeuren. Het Groninger volk zal met fakkels en hooivorken klaar staan op de dag dat aangekondigd wordt dat die putten weer open gaan.

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

_JGC_ schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 19:54:
[...]

Als je de ingediende variabelen voor de CPB berekeningen na gaat, zijn ze dan nog steeds de beste match?

Verder is Gronings gas verleden tijd. Die putten zijn dicht en heropenen gaat niet weer gebeuren. Het Groninger volk zal met fakkels en hooivorken klaar staan op de dag dat aangekondigd wordt dat die putten weer open gaan.
Dat vind ik lastig echt door te rekenen zolang dat niet voor alle partijen gelijk getrokken is met alle verschillen en tekortkomingen. Dat is ook bijna niet te doen.

En daar ben ik het dus niet mee eens, compenseer ze eerst goed. Zoek dan uit hoe je die miljarden verantwoord uit de grond haalt, desnoods door extra paar 100 miljoen compensatie voor een specifieke regio en haal die miljarden uit de grond.
En als het dan nog niet goed is, fuck Groningen, kom ik niet van. ;)

Beeromaniac

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:21
Thompson schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 20:55:
[...]

Dat vind ik lastig echt door te rekenen zolang dat niet voor alle partijen gelijk getrokken is met alle verschillen en tekortkomingen. Dat is ook bijna niet te doen.

En daar ben ik het dus niet mee eens, compenseer ze eerst goed. Zoek dan uit hoe je die miljarden verantwoord uit de grond haalt, desnoods door extra paar 100 miljoen compensatie voor een specifieke regio en haal die miljarden uit de grond.
En als het dan nog niet goed is, fuck Groningen, kom ik niet van. ;)
Ik dacht dat het vooral ging om als noodvoorziening, zodat we niet helemaal afhankelijk zijn van andere landen in dergelijke gevallen.
' Gewoon ' alles eruit pompen om door te verkopen is niet de bedoeling, zover ik Joost heb begrepen.

In vino veritas, in aqua sanitas

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
JohanNL schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 11:05:
[...]

Ik dacht dat het vooral ging om als noodvoorziening, zodat we niet helemaal afhankelijk zijn van andere landen in dergelijke gevallen.
' Gewoon ' alles eruit pompen om door te verkopen is niet de bedoeling, zover ik Joost heb begrepen.
Het is niet uit nood. Het gaat om de centen. En met de rest van het programma waar men inzet op afschaffing van warmtepompen in nieuwbouw weet je waar het heen gaat.
Als je kerncentrales wilt moet je die stroom gaan verkopen. Daar dragen warmtepompen aan mee. Dan moet je niet dom weer gas gaan winnen om te verbranden in woningen.
Dat gas gaat gewoon linksom of rechtsom verkocht worden, genoeg afzetmarkt in Europa.

Edit: en die compensatie/versterking? Dat gaat niet van de grond komen, duurt al jaren. Daarnaast gaat minstens 50% van het geld op aan bureaucratie omdat men bang is dat iemand een euro teveel krijgt. Ook nog genoeg mensen die wel met schade zitten maar geen compensatie krijgen.

[ Voor 15% gewijzigd door _JGC_ op 18-10-2025 11:26 ]

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 23:42
Prachtige overwinning O+
En ook niet te snel te groot. Dat pakt nooit goed uit hebben we de afgelopen decennia gezien.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 23:42
Ook loon na werken voor Eerdmans en team. Hij heeft het schip toch drijvende gehouden sinds '23

• Thompson

Thompson

Beeromaniac

Ja ik ben ook zeer tevreden met de uitslag. 1 zetel meer was natuurlijk wel lekker geweest omdat dan de optie over rechts veel evidenter was geweest.

Hoop dat ze op z'n minst een keer de kans krijgen om mee te onderhandelen, dan zullen we gaan zien wat ze echt weten te bewerkstelligen. Daarin valt of staat natuurlijk een hoop.

Ik ben 100% voor veel strengere asielmaatregelen, maar laat het alsjeblieft niet klappen op zoiets. Durf daarin ook juist te investeren, paar 100 miljoen extra om de huidige backlog op te lossen en tegelijkertijd strengere toelating etc.

Gas uit Groningen ook, zet vooral eerst in op snelle en goede compensatie en de putten niet verder dicht storten. Of er dan ooit nog daadwerkelijk gas uit de grond komt dat zien we over 5 of 10 jaar wel.

Beeromaniac

Pagina: 1