Volt - Europese partij: informatie en verkiezingsprogramma

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Topicstarter
Volt Nederland is in 2017 opgericht een Nederlandse politieke partij die deel uitmaakt van de pan-Europese partij Volt Europa.De partij heeft een progressieve signatuur en pleit voor Europese samenwerking om maatschappelijke problemen op te lossen.
Echter, buiten Nederland is er enkel in Duitsland 1 zetel, wel is er via Duitsland vertegenwoordiging in het Europees Parlement.

Afbeeldingslocatie: https://www.rug.nl/research/dnpp/politieke-partijen/images/logo-volt.jpg]

Verkiezingsprogramma; Doe iets nieuws

Kernpunten
Groene omgeving
Klimaatneutraal in 2040, Europese regie
Goede basis
Basisinkomen, schuldenpardon, Europese sociale fondsen
Gelijkwaardigheid
Bestrijden van racisme, veilige plek vluchtelingen
Innovatieve economie
Grote investeringen, Europese economie, innovatief en duurzaam.
Europa in een veilige wereld
Een waardengedreven en Europees buitenlandbeleid
Europese krijgsmacht
Democratie
Veel macht naar EU en Europees parlement. Vetorecht landen afschaffen. Digitale democratie. Direct gekozen EU-president.

Korte programma

Kandidatenlijst

• Laurens Dassen
• Marieke Koekkoek
• Rens de Boer
• Simone Ritzer
• Bjorn Beijnon
https://voltnederland.org...de-kamerverkiezingen-2025

[ Voor 4% gewijzigd door bombadil op 15-10-2025 12:15 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:46
Vorige week weer het kieskompas ingevuld, en ik kwam precies op Volt uit, gelukkig want daar ben ik lid van en stem ik ook op :)

In het verleden altijd D66 gestemd, maar die zijn mij toch iets te veel en te graag met 'rechts' in zee gegaan. En Volt is nóg progressiever (vóóruit!) en nóg meer voor Europa. Daarnaast ook nog steeds een partij met respect voor anderen, binnen de regels en voor de toekomst.

Enige waar ik zelf niet mee eens ben is het basisinkomen.

Op naar 5 zetels hopelijk deze verkiezingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:53
Findail schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:32:
Vorige week weer het kieskompas ingevuld, en ik kwam precies op Volt uit, gelukkig want daar ben ik lid van en stem ik ook op :)

In het verleden altijd D66 gestemd, maar die zijn mij toch iets te veel en te graag met 'rechts' in zee gegaan. En Volt is nóg progressiever (vóóruit!) en nóg meer voor Europa. Daarnaast ook nog steeds een partij met respect voor anderen, binnen de regels en voor de toekomst.

Enige waar ik zelf niet mee eens ben is het basisinkomen.

Op naar 5 zetels hopelijk deze verkiezingen :)
Hier grofweg hetzelfde. Vorige keer ook op VOLT gestemd voornamelijk vanwege Europa en de toeslagen aanpakken. Ik heb alleen niet zoveel met Laurens Dassen. Dat is voor mij nog niet echt een charismatisch leider. Rob Jetten van D66 daarentegen vind ik een prettig persoon om naar te luisteren. Heb gelukkig nog even om mij goed in te lezen.

Wat zijn jullie de belangrijkste punten om op Volt te stemmen? Voor mij nu een sterk Europa en heb milieu/vergroening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Worst
  • Registratie: November 2005
  • Nu online

The_Worst

Unox

Ik twijfel momenteel heel erg tussen Volt, D66 en GL-PvdA.

Vroeger altijd D66 gestemd maar omdat ze alsnog voor de sleepwet stemden en flink hebben bezuinigd op het onderwijs terwijl ze zichzelf de onderwijspartij noemden ben ik niet meer zo fan van ze. Jetten deed het afgelopen zondag goed in het debat maar was wel erg hypocriet: neem lef en bouw die huizen terwijl ze het huidige kabinet de maat nemen als ze de grenzen willen opzoeken. (Snap, ze zijn oppositie en het huidige kabinet grenzen ver te over gaan) Desondanks mis ik wel heel erg de 'hoe' en waar ze de steden willen gaan bouwen.

Volt is erg pro-Europa en wij als klein export en dienstverlenersland kunnen het simpelweg niet alleen. Wij kunnen niet opboksen tegen Amerika of China en hebben samenwerking nodig. Europa tegen Rusland is het nieuwe normaal en laten wij daar onderdeel van zijn.

Ben alleen bang dat Europa gaat vastlopen door o.a. dwarsliggende Hongarije en Frankrijk met haar schulden. Net zoals hierboven, basisinkomen ben ik ook (nog) geen fan van maar heb er alleen oppervlakkige kennis over.

GL-PvdA overweeg ik nu om links in het zadel te helpen en D66 iets te makkelijk naar rechts kijkt. Volt met haar mogelijke 2 zetels zal niet genoeg gewicht in de schaal kunnen leggen.

If you hide your whole life, you'll forget who you even are. Uplay: TheWorstNL | Steam + Origin + PSN: The_Worst_NL