Win 11 usb-install NTFS / FAT32 issue ??

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adabakudo
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16-10 18:18
De geleverde Win-11 USB-installatie wordt niet herkent door mijn moederbord ( Asus tuf Gaming Z890 plus wifi), of is er iets veel raarders aan de hand !!

Boot settings;
- Secure Boot , OS type = Windows UEFI Mode
- Secure Boot = Enabeld
- Fast Boot = Disabled
- Boot Options Priorities blijft grijs. Hieruit maakt ik op dat mijn bord niet de USB 3.0 herkent die in de achterste i/o plaat zit. Dit is vreemd want aangesloten toetsenbord en muis, werken wel op de i/o USB 3.0 poorten.

Na wat speurwerk kom ik dit tegen.
- USB‑stick niet als UEFI‑bootable herkend.
- Alleen sticks die correct als UEFI (GPT/FAT32) zijn gemaakt verschijnen in de lijst.
- Als de stick alleen MBR/Legacy CSM is, of verkeerd geformatteerd, dan blijft Boot Option leeg.
- Sammenvattend begrijp ik hieruit dat sommige moderne borden soms geen NTFS-partities kunnen zien ?

Ik dus de USB-install bekijken. De stick is UEFI bootable ( zit map efi met daarin bootx64.efi in ). Nu heeft de USB-install zowel NTFS als FAT32.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JCVhxDaDLNfqZlt8GY6r9Y_hPA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pjjUWcCbjdihhLiceYDmp6wP.jpg?f=user_large
Ik vermoed dat hier evt. het probleem zit. Wel raar dat modernere borden geen NTFS kunnen zien !?

Wat geprobeerd
- Mijn bord heeft geen Secure Boot / CSM instellingen, moet dus UEFI zijn.
- Vanaf bios settings en maar terug naar default setting, meerdere malen F8 spamming om in USB-install te komen, USB-install wordt gewoon niet herkent, Boot Options Priorities blijven altijd grijs.
- Vanuit alle mogelijke USB2.0+3.0 ( behuizing ) + I/O USB3.0 + USB 5-10G proberen te booten, geen resultaat.

Enkele andere zaken
- Bios instellingen die anders moeten ? Terug naar default heeft ook niet gewerkt ?
- Kom ook dit tegen; USB-install opnieuw maken met ( Media Creation Tool / Rufus( GPT+EUFI, FAT32 ). Nooit gedaan en geen idee hoe dt precies werkt en of dat verstandig is ?

Iemand enig idee hoe of wat, alle feedback welkom !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:05

Agent47

I always close my contracts.

Bij mij werkte toen alleen de voorste USB poorten. Misschien dat proberen? Je zou als je een usb 2.0 hebt ook daarop kunnen zetten en die in een USB poort proberen?

Just my 2 cents

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:43
Geen enkel moederbord kan starten vanaf NTFS (licentiekosten) dat is niet verplicht in UEFI, er zit dan altijd een bootloader voor die vanaf een FAT filesystem komt.
Of je moederbord vanaf een MBR of GPT partitietabel kan starten hangt af of de legacy opties aan staan.

Soms moet je een USB stick eerst cleanen voordat ze goed bootable zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 15-10-2025 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:51

ResuCigam

BOFH

Hoe kom je erbij dat je USB install ook NTFS partities heeft? Volgens mij is dat alleen FAT32 zo te zien. Tip: ik zie dat je een schijf selecteert maar 'list volumes' is niet het juiste commando, dat laat alle volumes op alle schijven zien. Gebruik 'list partitions' on alle partities van de geselecteerde schijf te zien.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Adabakudo schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:44:
De geleverde Win-11 USB-installatie wordt niet herkent door mijn moederbord ( Asus tuf Gaming Z890 plus wifi), of is er iets veel raarders aan de hand !!
Wat voor USB-installatie is dat en hoe is deze gemaakt?
Werkt de USB op een ander systeem?
jeroen3 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:53:
Geen enkel moederbord kan starten vanaf NTFS (licentiekosten) dat is niet verplicht in UEFI, er zit dan altijd een bootloader voor die vanaf een FAT filesystem komt.
Advies: Windows 11 wil niet installeren met schoon installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adabakudo
@ agent47,
Heb ik idd alllemaal gebrobeerd. 0 resultaat.
@ jeroen3
Ga met Rufus een USB-install kloon maken ( FAT 32 ) en zeker ook naar de legacy opties kijken.
@ ResuCigam
Idd. de USB-install heeft 1 partitie, Zou dus UEFI bootable moeten zijn!! Oke, wat uit te proberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qlkf1BOfNOw3kjSwmKAaFy5Xh2Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6HwuYGIvVXOVe0MlN2fN4Nje.jpg?f=user_large

1. Ga een USB-Install kloon en legacy opties checken
2. Als orgineel of kloon niet werken, wellicht een bios-update ?

[ Voor 20% gewijzigd door Adabakudo op 15-10-2025 10:43 . Reden: plaatje vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Adabakudo schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:39:
Ga met Rufus een USB-install kloon maken ( FAT 32 ) en zeker ook naar de legacy opties kijken.
Zie dan ook eventueel dit:
Windows 11 on unsupported device - Rufus instructies
De opties voor "niet ondersteunde"apparaten" kan je dan negeren, of niet natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adabakudo
USB - Rufus kloon is de truuk.
De GPT maakt voor mijn setup het verschil.
Ik dacht de NTFS vs FAT32, maar heeft daar dus niets mee te maken, weer wat geleerd.
Cheers
Pagina: 1