Nieuw CV netwerk - Expansievat locatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michielvdijk
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14:37
Ik ben thuis bezig met een nieuwe installatie voor mijn CV netwerk waarbij ik alle radiatoren en de gehele cv installatie aan het vervangen ben plus al het leiding werk.

Situatie:
Huis uit de jaren 50
We gaan van het gas af en over op Quatt All-Electric en Warmtepompen

De Quatt all-electric komt met een enorm water vat wat niet op de zolder kan vloer is er niet op berekend en qua hoogte en locatie past het ook niet.

Dus de nieuwe installatie komt beneden, nu heb ik daar in de gang wel ruimte voor en ben ik bezig met de realisatie van een nieuwe CV ruimte maar heb ik wel wat ruimte te kort voor mijn expansievat.

Kan ik het expansievat zonder problem op 2 meter van de hoofd retour leiding plaatsen en klopt mijn plaatje zoals ik dat uitgewerkt heb een beetje?

Zie onderstaand de situatie, alle hulp/feedback welkom, er is nog niks aangelegd dus nu is het moment om nog dingen te wijzigen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/idOB0BuwwNkL1YqasBNtFg-o54M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BjcD1w3Tjhhprpu4wa6wnurN.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michielvdijk
Wie o wie durft hier iets over te zeggen, ik heb hier en daar ondertussen wat posts gezien waarbij er ook aardig wat afstand tussen zit. Mijn aanname is dat het dus weinig impact zou moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 15:59
Zolang het expansievat in de retour zit, maakt de afstand tot op de hoofleiding niks uit, het is een open verbinding waar de expansie in kwijt kan.
Wel zou ik de vuilfilter ook in de retour plaatsen en niet in de aanvoer, de functie is het reinigen van het retour water vanuit de installatie voordat deze de warmtepomp in gaat.
Verder weet ik niet het vermogen van de WP, maar mij lijkt 22mm aanvoer/retour krapjes, een warmtepomp heeft een grotere flow nodig dan een cv-ketel omdat de Delta T veel lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:45
Expansievat maakt inderdaad weinig uit waar deze komt, als deze maar in een open verbinding is en juist is gedimensioneerd.

P.s. wellicht een open deur, maar ik neem aan dat je de radiatoren met een (instelbaar) voetventiel plaatst, anders ga je met leidingsweerstanden in het huidige ontwerp niet tot nauwelijks flow krijgen op de bovenverdiepingen. Daarnaast ga voor zover het kan voor een zo groot mogelijke leiding vanaf de WP. dan hoeft de pomp minder hard te duwen, waardoor je meer flow krijgt dus meer afgifte mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Evink schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 13:27:
...Wel zou ik de vuilfilter ook in de retour plaatsen en niet in de aanvoer, de functie is het reinigen van het retour water vanuit de installatie voordat deze de warmtepomp in gaat....
Het is een combo, voor het luchtafscheider-stuk zit ie beter in de aanvoerleiding (warmer water heb je grotere luchtbellen).
Even gekeken, bij spirotech geven ze aan om een combo bij warmtepomp in de retour te zetten.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-10 15:59
naftebakje schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:04:
[...]
Het is een combo, voor het luchtafscheider-stuk zit ie beter in de aanvoerleiding (warmer water heb je grotere luchtbellen).
Even gekeken, bij spirotech geven ze aan om een combo bij warmtepomp in de retour te zetten.
Een luchtfilter zet je inderdaad in de aanvoer en de vuilfilter in de retour, deze laatste heeft altijd de prioriteit.
Helemaal ideaal is het inderdaad niet, beter is het om separate filters te plaatsen maar dat gebeurt niet tot zelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:41
Zo'n combinatie van microbellenontluchter en vuilafscheider is bedoeld voor koelsystemen. In verwarmingssystemen wil je dit idd scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michielvdijk
Dank allemaal voor de reacties, @Evink de 22mm lijkt mij ook wat aan de kleine kant maar is op aanwijzing van Quatt zelf die de warmtepomp en elecktrische cv komen plaatsen. dat het 22mm moet zijn. Expansievat hangt straks netjes op zijn plek. (Zie YouTube: 100 jaar oud huis deel 24. Quatt hybride warmtepomp even als reverentie)

@epicfailguy23 Alle radiatoren zijn nieuw en met voetventielen, boven hebben een aantal een thermostaat knop en beneden niet.

@naftebakje en @mijgmae Betreffende de Flamco Clean&Vent, lijkt er een beetje op dat de primaire plaatsing afhankelijk is van de belangrijkste functie die je wil dat het doet. Ik zet hem op de retour voor het schoonhouden van het systeem. de Quatt all-electric heeft zelf een ontluchter. (Of is het het geld waard om 2x zo veel te betalen voor de aparte cleaner en vent?)

Ik ga de layout van het leiding werk nog iets updaten omdat ik het in de vloer ga leggen overal dus ik zal 1 enkele leiding set naar de tweede verdieping doorvoeren van 32mm en het op de beneden verdieping wat kleiner houden.

Alvast bedankt voor de feedback allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Die 22mm zal de minimale afmeting zijn, waarbij niets kapot gaat. Dat het minder efficiënt is, dat is jou probleem en heeft Quatt geen last van. Een verloopje van 32mm naar 22mm vlakbij de warmtepomp en ze kunnen aansluiten (dat verloopje zal veel minder weerstand geven dan een leiding van vele meters).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1