PC upgrade/vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad309
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 00:30
Hoi allemaal, mijn pc een een "beetje" verouderd en nu met ik deze graag gaan updaten/pc kast vernieuwen.

Mijn trouwe Asus Barebone die ik nu heb word door Windows 11 niet ondersteund en ik zou graag wat snellers willen.
Ik wilde wat spellen spelen zoals C&C remastered, Warcraft 3 Reforged, Age of Mythology Retold toen begon het probleem, namelijk dat ik de verkeerde windows versie had 10 32 ipv 64 bit.
Echter daar had mijn pc dus al moeite mee om dat te draaien en was ik duw gaan rondkijken om hem op te waarderen en later te vervangen.
Dus ik dacht ik kijk wat youtube video's om inspiratie op te doen bij mensen die oude pc's upgrade zodat ze nog wat spellen konden spelen.
En toen bleek dat de simpele oude pc die ze voor een paar tientjes kochten zwaarder waren als ik heb.....
Dus ik dacht ik doe wat simpele upgrades alvast die ik bij een andere pc ook kan gebruiken.
Op Ali-express een intel I7 870 gescoord wat een flinke verbetering was tegenover de I3 530 die ik had.
Helaas was het pootje van de koeler broos en ging stuk bij het vervangen en ging ik vol goede moed een nieuwe halen wat resulteerde in dat beide winkels geen koelers meer op voorraad hadden die op zon oude socket 1156 past wat me deed beseffen dat het echt tijd word voor een recentere pc.
Verving mijn grafische kaart alvast (nvidia Gforce 710) voor een Aus NVIDIA GeForce RTX 3050 6 GB welke ik mee kan nemen naar de volgende setup.

Echter nu is het toch de tijd gekomen om een serieuze upgrade uit te voeren.
Eisen van de nieuwe pc is Windows 11 aan kunnen en sterk genoeg om Age of mythologie Retold wel te kunnen draaien welke minimaal een Intel® i3-4130 nodig heeft.
Echter omdat ik door het youtube kijken zag dat er best mooie spellen zijn uitgekomen de laatste "paar" jaar ga ik proberen maar meteen wat recenters samen te stellen.

Ik heb dus de Asus RTX 3050 6gb videokaart en heb nog een oude ATX kast staan om deze in te bouwen alsmede een 550 watt voeding.

Wat ik wil gaan aanschaffen is het volgende:
ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi moederbord
AMD Ryzen 5 7600 processor
Crucial Pro RAM DDR5 32GB Kit (2x16GB) 6000MHz CL36 (Al besteld)

Echter omdat ik al lang uit het pc wereldje ben weet ik niet goed wat hoor harde schijf moet aanschaffen.
Bij het kijken van SDD's zie ik dingen staan als M.2 2280 - PCI Express 5.0 x4 of nog langere beschrijvingen als M.2 2280 - PCI Express 4.0 x 4 - 2 TB - NVMe 1.4 - 3d v-nand (TLC) - 1.5 PB.
Kijk ik op de gegevens van het moeder bord heeft deze de volgende aansluitingen:
1 x M.2 2280 PCIe 5.0 x4
1 x M.2 22110 PCIe 4.0 x4
1 x M.2 2280 PCIe 4.0 x4

Echter bij SDD's die ik zag staat er telkens NVMe bij de beschrijving of op de afbeelding erbij terwijl ik dit niet zie bij de pagina van Asus het moederbord?
https://www.asus.com/nl/m...uf-gaming-b650-plus-wifi/
Hoe weet ik welke SDD er op dit moederbord gaat passen en zou ik meteen voor PCIe 5 moeten gaan of is PCIe4 al voldoende?
Ik heb aan 1 TB genoeg alleen met oog op de toekomst wil ik meteen een 2 TB aanschaffen en mijn oog viel op deze 2 schijven.

Lexar NM790 2TB - SSD
M.2 2280 - PCI Express 4.0 x 4 - 2 TB - NVMe 1.4 - 3d v-nand (TLC) - 1.5 PB - zwart, grijs

Lexar NM990 2TB - SSD
M.2 2280 - PCI Express 5.0 x4 - 2 TB - NVMe 2.0 - 1500TBW - zwart

Prijsverschil is ongeveer 40 euro, dus ik neig om dan meteen voor de PCIe5 te gaan als deze past.
Hier zou ik dus heel graag advies over krijgen en omdat ik dus een oude kast wil gebruiken uit nostalgie of dit mogelijk is.
De kast is ruim 25 oud echter is wel ATX kwa formaat zoals het moederboard.

Vroeger genoeg gegamed, lan party's bijgewoond en zelfs gewerkt in een automatiseringsbedrijf, echter dat was in de jaren 90 en ik ben daarna kwa interesse meer richting auto's gegaan waardoor ik weinig kennis meer beschik of welke componenten recent zijn en welke merken goed zijn.
Echter het inbouwen van een moederbord, processor geheugen is niet veel aan veranderd lijkt het.

Mocht iemand nog weten waar ik een ouderwetse 3 knops muis kan bestellen met 3 knoppen bovenop en zonder scrolllwiel hoor ik het ook graag! Liefst draadloos.

Heel erg bedankt alvast voor het lezen van mijn topic en eventueel advies :)

Beste antwoord (via Ad309 op 15-10-2025 15:01)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:52

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ad309 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:53:
@ De Nachtwacht, Full HD 1920 bij 1080 zou heel fijn zijn als die dat aan zou kunnen, echter zou het niet erg zijn als dat niet bij alle spellen zou kunnen.
Daarmee hoop ik dat mijn Grafische kaart daarmee zal volstaan wat deze is:
ASUS Dual NVIDIA GeForce RTX 3050 OC Edition - Videokaart - 6GB - GDDR6 - PCIe 4.0 - 1x HDMI 2.1 - 1x DisplayPort 1.4 - 1x DVI-D

Hiermee heb ik overigens nog een vraag, deze kaart heeft meerdere uitgangen waarvan de monitor de DVI poort gebruikt.
Is het mogelijk om tegelijkertijd via de HDMI kabel op de tv aan te sluiten om zodoende via de dvd speler in de pc een film op tv af te kunnen spelen zonder telkens kabels om te wisselen?
Ja, die beide poorten kun je tegelijk gebruiken. Met een 3050 kun je een eindje komen. Ik zou het dan zo doen:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 124,15€ 124,15
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 132,65€ 132,65
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 112,58€ 112,58
1VoedingenCooler Master MWE GOLD 650 V3 ATX 3.1 Non-Modular€ 68,59€ 68,59
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 121,99€ 121,99
Totaal€ 559,96
Hiermee heb je ook een best fijne basis om later nog eens een sterkere GPU in te zetten zodat 1080P echt geen enkel probleem meer is. Mocht je wat meer budget hebben zou een 7700 CPU in dit systeem ook nog een mooie upgrade zijn.

youtube.com/@hisrep

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

PCI-e 5.0 is nu nog relatief duur, ja het is weer een stukje sneller maar alleen tijdens laden merk je daar met gamen iets van. Alles staat of valt met wat je budget is.

Andere vraag; op welke resolutie wil je gaan gamen?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:23
Welk merk en type 550w voeding heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad309
Oe ik zie nu dat de voeding 500 watt is ipv 550 watt, mijn excuses.
Het is een onbekend merk een: Tacens Anima APIII500, Voeding PC ATX 500W, SMD Technologie 85% Bronze 12V, Ultrastille 12cm Ventilator.
Bijna 6 maanden oud pas.

@ De Nachtwacht, Full HD 1920 bij 1080 zou heel fijn zijn als die dat aan zou kunnen, echter zou het niet erg zijn als dat niet bij alle spellen zou kunnen.
ASUS Dual NVIDIA GeForce RTX 3050 OC Edition - Videokaart - 6GB - GDDR6 - PCIe 4.0 - 1x HDMI 2.1 - 1x DisplayPort 1.4 - 1x DVI-D

Hiermee heb ik overigens nog een vraag, deze kaart heeft meerdere uitgangen waarvan de monitor de DVI poort gebruikt.
Is het mogelijk om tegelijkertijd via de HDMI kabel op de tv aan te sluiten om zodoende via de dvd speler in de pc een film op tv af te kunnen spelen zonder telkens kabels om te wisselen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Dat is een hele slechte voeding en met 312w @12v bij lange na geen 500w voeding. Daarnaast mist deze voeding een aantal essentiële beveiligingen. Snel vervangen voordat deze schade aan gaat richten aan je nieuwe onderdelen.
uitvoering: Cooler Master MWE GOLD 550 V3 ATX 3.1 Non-Modular is het goedkoopste dat ik zou adviseren. uitvoering: Enermax Revolution III 650 watt of uitvoering: Chieftec Vega M 750 watt als je iets zwaarder en betere kwaliteit wilt.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ad309 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 22:53:

Ja, die beide poorten kun je tegelijk gebruiken. Met een 3050 kun je een eindje komen. Ik zou het dan zo doen:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 124,15€ 124,15
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 132,65€ 132,65
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 112,58€ 112,58
1VoedingenCooler Master MWE GOLD 650 V3 ATX 3.1 Non-Modular€ 68,59€ 68,59
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 121,99€ 121,99
Totaal€ 559,96
Hiermee heb je ook een best fijne basis om later nog eens een sterkere GPU in te zetten zodat 1080P echt geen enkel probleem meer is. Mocht je wat meer budget hebben zou een 7700 CPU in dit systeem ook nog een mooie upgrade zijn.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad309
Heel bedankt voor het meedenken allemaal.
Ik ben benieuwd wat je bedoeld met essentiële beveiligingen Uszka?
Ik moest abrupt de voeding vervangen en aangezien ik toch wilde gaan switchen had ik een zo goedkoop mogelijke besteld via amazon vandaar dat ik daarop was uitgekomen.
Heel erg benieuwd waar ik op moet letten bij de aanschaf van een voeding want vroeger kwam deze bij de systeemkast en heb daar dus nooit echt op gelet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad309
@ De nachtwacht, mooi hoe je zo'n lijstje heb kunnen maken.
Ik heb overigens het geheugen 32GB DDR5 geheugen al besteld die zou uit het lijstje kunnen.

Verder had ik nu zo'n combi pakketje van Azerti op het oog waarbij dat moederbord met de 7600 processor er al op zit en het belangrijkste dat de bios al geupdate zodat ik weet dat de CPU en Moederbord als de juiste versie hebben.
Die combi kost een 272 euro
https://azerty.nl/product...sus-7600-combokit/8620149

Daar staat overigens ook een ander interessante set van Intel ipv Amd echter AMD zou tegenwoordig beter zijn als intel hoorde ik van sommige?
Azerty Combokit ASUS Core i5 - Combokit
Intel Core i5 14600K - ASUS TUF Gaming B760-Plus WiFi
Deze is 299 dus scheelt niet zo heel veel.

Wel zie ik dat jij dus ook al een voeding in je lijst hebt staan en dus adviseert om dit ook meteen aan te pakken. Dit zal ik dus ook zeer overwegen om meteen erbij te bestellen.

Ik ben trouwens nog steeds benieuwd of iemand me kan uitleggen wat dat NVMe bij de SDD voor staat.
Want bij het moederbord zag ik die letters er niet staan enkel
1 x M.2 2280 PCIe 5.0 x4
1 x M.2 22110 PCIe 4.0 x4
1 x M.2 2280 PCIe 4.0 x4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
en aangezien ik toch wilde gaan switchen had ik een zo goedkoop mogelijke besteld via amazon vandaar dat ik daarop was uitgekomen
Op een pc voeding moet je nooit besparen want dat is in feite het hart van je pc, gaat daar iets mis mee dan gaat je pc letterlijk in rook op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:55
Essentiële beveiligingen zijn bijvoorbeeld hoe de voeding reageert op hele korte vermogens pieken van je videokaart, overstroombeveiligingen, aardfouten enz. Een goede voeding is altijd essentieel, waar je het ook voor gebruikt. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Ad309 die SSD zijn de maten, tenzij jouw asus barebone heel vreemde formfactor heeft heb je gewoon 2280, en de snelheid had ik al uitgelegd.

De setjes van Azerty lijken leuk, maar je betaalt er altijd extra voor t.o.v. losse koop en een bios update heb je 1) niet nodig om deze processor te draaien 2) kun je tegenwoordig makkelijk zelf doen, youtube zit vol met tutorials. Kortom mooie manier om geld te besparen. En dan hebben ze precies het meest spannende stukje (processorkoeler) nog niet voor je gedaan. Ook makkelijk zelf te doen, maar net zo makkelijk doe je alles dus zelf.

Als ik het zo zie met zo'n krappe voeding is het wel slim om een goede nieuwe zoals deze erbij te bestellen. Dat geeft in de toekomst ook nog eens ruimte de grafische kaart te updaten en bovendien wordt het nu met nieuwe hardware wellicht toch net krap omdat hij alweer oud is ook. Dus als je hem niet nu bestelt is er ook gewoon een kans(je) dat je dat over 2 weken alsnog moet doen om het werkend te krijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door DeNachtwacht op 15-10-2025 08:49 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad309
De SSD formaten zijn van het nieuwe nog te kopen moederbord, de Asus barebone die ik heb is uit 2010 dacht ik zo en heeft dus geen m2 slots.
Op de site van het nieuwe moederbord staat dus die 1 x M.2 2280 PCIe 5.0 x4, 1 x M.2 22110 PCIe 4.0 x4
en 1 x M.2 2280 PCIe 4.0 x4.
Echter zie ik nergens op hun site de NVMe staan (wel dat het een M key is), dit is wat het voor mij zo verwarrend maakt.
Toen ik bij het automatiseringsbedrijf werkte had je nog IDE harde schijven en was het al een vooruitgang om van 5400rpm naar een 7200rpm schijf te gaan.
Wel bestond tweakers.net toen al waarop ik toen al regelmatig keek.

Het fijne aan dat setje en de bios dat al geupdate is is vooral zodat ik niet bang hoef te zijn dat de processor nog niet word ondersteund in de bios versie dat erop zit.
Vroeger moest je nog via de jumpers instellen welke CPU erin zat dus was daar weinig risico in en omdat ik nu niet meer erin zit heb ik ook geen materialen mee dat mocht het Moederbord en CPU niets doen even een andere CPU kan pakken voor de biosupdate.
De processor zelf plaatsen is niet zo spectaculair, daarvoor hoef ik het niet te doen.
Overigens is dat 7600 setje daarom zo goedkoop omdat het al gebeurd is en als ik de onderdelenprijzen bekijk is het op sommige andere verkoopsites duurder om het daar te bestellen.
Daarbij is zon setje met een processor onderaan met wat het moederbord aan kwam fijn omdat het in de toekomst nog upgrademogelijkheden bied.
Kwa koeler dacht ik overigens aan een simpele Arctic Alpine 23, waterkoeling lijkt me niet echt nodig.

Aangezien de voeding al diverse malen is benoemd hier en ook netjes onderbouwd heb ik besloten om die meteen een bij te bestellen als ik de onderdelen bestel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zou qua koeling voor zo iets gaan: uitvoering: Arctic Freezer 8A
Is meteen een stuk beter, dat ene tientje ga je lang plezier van hebben.
Of zelfs een Arctic Freezer van €30, dat is helemaal een fijne qua prijs/kwaliteit.

[ Voor 16% gewijzigd door DeNachtwacht op 15-10-2025 11:01 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:55
Even geknipt en geplakt,

"NVMe (Non-Volatile Memory express) is een type fysiek opslagemedium dat in computers gebruikt wordt om bijvoorbeeld een besturingssysteem, applicaties en/of data op te slaan. NVMe-schijven vallen onder de categorie 'SSD-schijf' en is de nieuwe standaard van de M.2 formfactor".

Met M-key word gewoon het M2 slot mee bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad309
Bedankt voor de uitleg JappieR

@ De nachtwacht, is zon soort koeler echt beter? Vind de vorm zo vreemd van zon koeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Juist door de vorm van die koeler verplaatst hij de lucht beter, alle duurdere koelers zien er zo uit met de fan die de lucht links van de processor de kast uit blaast (of althans die richting op).

[ Voor 50% gewijzigd door DeNachtwacht op 15-10-2025 14:39 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad309
Bij de kast die ik wilde gebruiken zit de voeding zeg maar voor het moederbord ipv erboven wat de airflow verslechterd en dat icm met zon Artic Freezer cpu koeler word dan te krap voor mijn gevoel.
Stond een artic freezer met 2 fans ipv 1 wat me dan beter lijkt.
Dan krijg je zon gefrot, dus als ik daarvoor ga dan koop ik ook meteen een nieuwe behuizing.
Kijkende kwa voeding zie ik dat de voorgestelde cooler master voeding er ook in een iets zwaardere uitvoering is met een gering prijsverschil, dat met het oog op de toekomst is het ook beter te gaan voor de zwaardere versie daarvan.
Dan kom ik dus uit op:

Behuizing: Inter-Tech B-42 - Midtowermodel, ATX (Standard), Micro-ATX (µATX) - geen voeding - zwart
https://azerty.nl/product...-42-midtowermodel/3972197

Voeding: Cooler Master MWE Gold 850 V3 ATX 3.1 Non-Modular - Voeding
https://azerty.nl/product...n-modular-voeding/9322812

CPU koeler: Arctic Freezer 36 200 - 1800 rpm - voor Intel LGA 1851, 1700 - AMD AM5, AM4 - 4-pin PWM - FDB Fan - Aluminium, koper - zwart
https://azerty.nl/product...er-voor-processor/6863509

Combo set moederbord en ryzen 7600 processor: AMD Ryzen 5 7600 - ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi
https://azerty.nl/product...sus-7600-combokit/8620149

SDD: Lexar NM790 2TB - SSDM.2 2280 - PCI Express 4.0 x 4 - 2 TB - NVMe 1.4 - 3d v-nand (TLC) - 1.5 PB - zwart, grijs
https://azerty.nl/product/lexar-nm790-2tb-ssd/5746116

En dan heb ik inmiddels al de 32 gb DDR5 geheugen binnen en de asus RTX 3050 6gb om over te zetten.
Benieuwd wat jullie nu van het setje vinden?
Verder wil ik graag weten of de SDD omzetten naar een PCIe5 Lexar NM990 2TB - SSD
M.2 2280 - PCI Express 5.0 x4 - 2 TB - NVMe 2.0 - 1500TBW - zwart de 40 euro waard zijn of niet merkbaar?
En heb ik de juiste keuze gegaan om voor een AMD te gaan ipv een Intel, aangezien een Intel Core i5 14600K - ASUS TUF Gaming B760-Plus WiFi maar ongeveer 30 euro meer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-10 17:14
40 euro extra voor een SSD is het niet waard
Als de PC waar je aan gewend bent onderdelen heeft van ~15 jaar oud, denk ik dat je sowieso overhoop geblazen gaat worden door je nieuwe systeem :P
Ik zou misschien een andere kast pakken, maar dat is niet noodzakelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad309
Belangrijk vraagje nog betreffende de SSD, heb ik daarvoor koelpasta nodig?
Die hoef ik nu niet te bestellen omdat deze al op de cpu koeler zit en anders moet ik die wel bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad309
Altamyr schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:14:
40 euro extra voor een SSD is het niet waard
Als de PC waar je aan gewend bent onderdelen heeft van ~15 jaar oud, denk ik dat je sowieso overhoop geblazen gaat worden door je nieuwe systeem :P
Ik zou misschien een andere kast pakken, maar dat is niet noodzakelijk
Ik denk dat het zoiezo een hoop verbazing zijn wat betreft het gamen en wat een nieuwe pc kan.
Doordat ik dus op youtube ging kijken kwam ik een spel tegen Alien: Isolation en stond versteld van de graphics hoe de spellen voorruit zijn gegaan.
En toen bleek dat het spel inmiddels ook al 11 jaar oud is en dat hij op de Nintendo switch kan welke ik heb.
Ironisch genoeg ik die switch ook voor meer de oude arcade spellen en remakes :P
Het stond ook een beetje raar toen bij het verwisselen van de processors het pootje van de koeler brak en ik dacht even een nieuwe te halen en allebei de winkels die nog open waren deze niet op voorraad hadden.
Dan besef je toch hoe verouderd je bent in de game wereld.
Maar aan de andere kant de spellen die ik vooral speelde zoals C&C en warcraft 3 hebben remastered versie gekregen, tevens ook Diablo 2 ressurected een paar dagen terug gekocht wat ook in die tijd al een top spel was. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Nee, bij het moederbord zitten als het goed is koelblokjes voor de ssd inclusief cooling pads, voor normaal gebruik is dat voldoende.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad309
Heel erg bedankt voor al je adviezen DeNachtwacht!
Waardeer het echt, ben wel benieuwd wat jouw visie ook is tussen AMD en Intel aangezien de 7600 en i5 14600K niet veel kwa prijs schelen?
Er is veel gebeurd betreffende kwa merken viel me op toen ik naar moederborden ging kijken.
MSI was destijds meer een budget keus en Asus, A-open en Abit waren onder de moederborden heel sterk.
Echter de laatste 2 bestaan niet meer en een MSI bord is kwa prijs gelijk aan een Asus.
Ik loop dus echt achter op het pc gebied kwa kennis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad309
Ok ik heb zojuist de onderdelen besteld, echter de CPU koeler waarvan ik groter was gegaan terug gegaan naar de voorgestelde omdat deze te hoog zou zijn voor de behuizing.
Tevens 1 casefan cooler erbij besteld van 120mm en ik heb nog een nieuwe 80mm liggen die zou moeten passen.
Wel jammer dat ik mijn oude kast niet kan gebruiken wat ik in eerste instantie uit nostalgie wilde doen, maar aan de andere kant is straks wel alles vernieuwd en kijkt het ook wat leuker.

Levertijd is 2 a 3 dagen dus nog even afwachten en dan kijken of het me nog net zo goed af gaat met het opbouwen als ongeveer 25 jaar geleden toen ik mijn laatste pc in elkaar knutselde :)

Ik ben benieuwd of het verschil merkbaar zal zijn van mijn oude I7-870 naar een AMD 7600 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Verder wil ik graag weten of de SDD omzetten naar een PCIe5 Lexar NM990 2TB - SSD
M.2 2280 - PCI Express 5.0 x4 - 2 TB - NVMe 2.0 - 1500TBW - zwart de 40 euro waard zijn of niet merkbaar?
Bij gewoon dagelijks gebruik merk je die extra snelheid sowieso al niet en bij gamen ook nagenoeg niet. Sterker nog, nadeel van die snelle ssd's is dat die nogal snel behoorlijk warm kunnen worden als ze op volle snelheid werken en dan teruggaan in snelheid ( throttlen ) om af te kunnen koelen.
en ik heb nog een nieuwe 80mm liggen die zou moeten passen
Hou je er wel rekening mee dat die 80mm fans nogal lawaaiig kunnen zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Roel1966 op 15-10-2025 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad309
Hopelijk valt het kwa geluid mee, want deze had ik nog liggen.
Gelukkig past een 120mm ook aan de achterkant, dan zou ik die later alsnog kunnen bestellen.
Tevens heb ik dan een beter idee van hoe het er dan kwa warmte voorstaat en de overige ruimtes waar nog een fan kan worden geplaatst.
Schijnen 2 voor, 1 achter en 1 aan de zijkant geplaatst te kunnen worden.
Echter nooit gezien van een aan de zijkant geplaatste koeler en of dat praktisch is mocht je de kap eraf willen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:05

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ad309 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 23:27:
Ik ben benieuwd wat je bedoeld met essentiële beveiligingen Uszka?
Dat je een voeding niet als de Counter-Strike C4 kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad309
Vandaag de onderdelen binnen gehad en de pc in elkaar gezet.
De pc doet het nu echter gebruikt hij de grafische kaart niet maar de interne grafische kaart.
Weet iemand je deze inschakelt in het bios?
Deze bios is enorm verschillend met die van mijn oude pc en ik weet niet welke instellingen in moet controleren.
De ventilatoren van de Grafische kaart draaien overigens wel gewoon rond dus hij heeft stroom (kaart heeft geen aansluiting voor direct op de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Monitor aansluiten op de videokaart ipv op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad309
Dan geeft deze dus geen beeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad309
Ok ik maak progressie echter gebeurd er wat vreemds.
Ik heb nogmaals de GPU opnieuw in de nieuwe pc geplaatst en nu doet de kaart het via HDMI het op de tv.
Vervolgens sluit ik de pc via DVI aan op de monitor en weer geen beeld, sluit ik de oude pc aan met de oude geforce 710 dan doet de monitor het weer wel.
Daarna de nieuwe pc weer op de tv aangesloten en daar deed deze het via de HDMI kabel nog steeds, nogmaals weer op de monitor aangesloten via DVI en weer niets, oude pc nu weer terug en deze doet het wel.

Als het nu een nieuwe kaart was dan zou ik denken de DVI uitgang van de grafische kaart is defect, echter deze kaart heeft een half jaar in de oude pc gedraaid op DVI zonder problemen.
Helaas zit de monitor zo aan de muur bevestigd dat ik deze niet snel eraf kan halen om een HDMI kabel te gebruiken ipv de DVI.

Morgen dus nog maar een verder kijken aangezien het nu al laat is.
Pagina: 1