Wat voor (dubbel) glas is dit? Moeite waard van vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-10 09:36
Google en aanverwanten leveren helaas niets op, wellicht weet GoT raad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aHImr-bGDtxxAb7msj9ZMnA20s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W7somPMtr3g7JGrLz31LJVa2.png?f=fotoalbum_large

Er staat nergens HR++ oid vermeld. Maar de aanstekertest laat me wel 4 vlammetjes zien, waarbij eentje (de tweede van binnenuit gezien) duidelijk een paarsere kleur heeft dan de andere 3. Dus dat doet me vermoeden dat het HR++ glas is?

Ik vind wel een bron voor Uniglas, maar of dat nou hetzelfde is als die "Unistar" die in mijn ruit geschreven staat?

Bonusvraag: is het de moeite/geld waard dit te laten vervangen door triple glas? (Kan ik natuurlijk zelf berekenen/uitzoeken zodra ik weet wat voor (HR++) glas het is...)

Alvast hartelijk dank!

TheStreme - Share anything with anyone

Beste antwoord (via Eelke Spaak op 15-10-2025 12:03)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Denk dat je ramen hebt die bij deze firma zijn gemaakt, onderaan de pagina staat nog een oud logo met Unistar *

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Denk dat je ramen hebt die bij deze firma zijn gemaakt, onderaan de pagina staat nog een oud logo met Unistar *

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Komt er een stevige koudeval vanaf in de winter?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:27

Fe2O3

Ja das roest

4 vlammetjes, 1 andere kleur = HR++

Ga je ook je kozijnen vervangen? Qua kosten is van HR++ naar HR+++ denk ik alleen leuk als je alle andere dingen al hebt aangepakt?

[ Voor 4% gewijzigd door Fe2O3 op 14-10-2025 21:31 ]

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-10 15:09
In de winter voelen of je de kou door het raam voelt stralen, en je 's ochtends condens hebt aan de buitenkant (vooral interessant als buren een raam in dezelfde oriëntatie hebben wat wel recent is, kan je vergelijken).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eelke Spaak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-10 09:36
Dank allen! Ik ga die producent die Yaksa noemt maar even mailen wat het nou precies is.

De ramen voelen enigszins koud als we daar zitten terwijl het buiten fris is (paar weken terug) (geen radiatoren meer en precies in deze uitbouw ook geen vloerverwarming aangelegd), vandaar dat ik een upgrade naar +++ overwoog. Maar als het al ++ is dan laten we dat denk ik zitten, niet de kosten of moeite waard.

TheStreme - Share anything with anyone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 22:16
Fe2O3 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:31:
4 vlammetjes, 1 andere kleur = HR++

Ga je ook je kozijnen vervangen? Qua kosten is van HR++ naar HR+++ denk ik alleen leuk als je alle andere dingen al hebt aangepakt?
Dit is niet correct, ik heb bij mij thuis enkele ramen met ouderwetse HR glas U1.8, niet HR++ glas dus.
Hierbij is ook 1 vlam een andere kleur maar het is zeker geen HR++.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als die 15 op de spouw slaat is het waarschijnlijk gewoon HR++. In 2014 was dat gewoon gangbaar. Zwarte (kunststof?) spacer was toen ook vrij nieuw.

HR++ zonder verwarming eronder is gewoon vragen om kouklachten.
Pagina: 1