Televisie voor lichte woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragfreak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:04
Hallo,

Graag zou ik jullie advies willen voor de keuze van een nieuwe televisie. Ik vind het vooral lastig om te bepalen welke helderheid voor mij aan te raden is en hoeveel last ik van spiegelingen krijg in onze lichte woonkamer.

Ik zoek een?
Ik zoek een nieuwe 65 inch Mini-led / OLED tv geschikt voor een lichte woonkamer.

Wat is je budget?
Met Black Friday hoop ik een tv te vinden voor maximaal €1500.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Overdag zullen met name de kinderen (7 en 4 jaar) kijken of wordt er door mij sport gekeken. In de avond kijken we (ouders) vooral streaming en series (Netflix). Tevens gebruiken we de tv ook voor lineaire televisie of terugkijken van programma’s. Gamen wordt niet gedaan.

Onze huidige tv is een philips 55pus6501/12 uit 2017. Het wordt dus een flinke upgrade.
Op dit moment ervaren wij geen vervelende reflecties of problemen met helderheid.

Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?
Geluid is niet belangrijk, aangezien ik al een goede soundbar heb om aan te koppelen.
Software vind ik ook niet belangrijk, omdat wij een google tv streamer hebben en alles daarop doen. De smart functies van de nieuwe tv zullen dus niet/nauwelijks gebruikt worden.

Situatie woonkamer:
Onze lichte woonkamer ligt op het zuiden en 2 van de 4 wanden zijn bijna volledig ramen. Ook is er in het plafond een lichtstraat aanwezig. (zie afbeelding voor een impressie)
De zon staat overigens zelden direct op de tv te schijnen, alleen tussen 17.00 en 19.00 speelt dit van ongeveer april t/m september.
Er zijn zonnewering en gordijnen aanwezig. Vooral in de zomer is de zonwering altijd wel uit. De gordijnen willen we bij voorkeur zoveel mogelijk openhouden bij tv kijken.
Qua verlichting hebben we 5 dimbare spots verspreid over de randen van de woonkamer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2173kA6llSwV30js3w6WEL9cXvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ShdiPMzZhzuINIVMd8TRy5dF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben vooral op zoek naar een tv met uitstekende beeldkwaliteit voor met name streaming van series, sport en (terugkijken van) lineaire tv.
Naast goede beeldkwaliteit vind ik het belangrijk dat de televisie overdag goed bruikbaar is in onze lichte woonkamer. De tv moet voldoende helder zijn en niet teveel last van reflecties hebben. Hier worstel ik het meeste mee, omdat ik bang ben dat de tv geen goede kijkervaring zal geven overdag.

Wat heb je zelf al gevonden?
Gezien de superieure beeldkwaliteit heb ik een lichte voorkeur voor OLED. In de vele reviews las ik dat de nieuwste Mini-led tv’s behoorlijk in de buurt komen.
Hiermee kom ik op de volgende modellen uit die ik momenteel overweeg. Meer suggesties zijn uiteraard welkom.

Momenteel heb ik de volgende modellen in overweging:
Mini-led: TCL 65C8K Zwart, Samsung Neo QLED QN90F 65" Titanium, Zwart
OLED: Samsung OLED S95F 65" Titanium, Zwart, LG OLED evo G4 65" (G45LW, geen voet) Zwart, Samsung S95D 65" Zwart

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik ben vooral benieuwd naar jullie advies over welke helderheid (nits) en reflectiewering aan te raden is voor mijn situatie. Hierbij wil ik een zo mooi mogelijk beeld behouden, dus hoog contrast en mooie kleuren.
OLED is natuurlijk het mooiste, maar kunnen deze helder genoeg en hebben we niet teveel last van reflecties?
Maak ik me misschien te druk over de helderheid en reflecties of niet? Onze oude tv levert immers geen problemen op momenteel.

Alvast bedankt voor jullie reacties/adviezen!

Beste antwoord (via fragfreak op 14-10-2025 20:01)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Fr33z schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:06:
misschien een open deur, maar waarom vervang je je TV als je prima tevreden bent met wat je hebt? Je schrijft "onze oude tv levert geen problemen op".

OLED zal vast mooier zijn hoor maar 1500 euro mooier moet je best wat uurtjes naar kijken. helaas geen ervaring met OLED om te delen, alleen dat ik een TV gebruik die 10 jaar geleden prima was en nog steeds prima is. Enige vooruitgang die ik echt zie is smart-TV gedoe en dat beschrijf je ook niet echt in je vraag.
Interessant, jij leest zijn vraag anders dan dat ik doe. Ik haal eruit dat hij graag een upgrade wil vanwege (veel) betere beeldkwaliteit. Het 'levert geen problemen op' gedeelte gaat volgens mij alleen over helderheid en reflecties van z'n huidige Philips en wat angst of dat bij OLED ook geen probleem zal zijn.

Dat jij geen vooruitgang ziet in beeldkwaliteit tegenover een 10 jaar oude LCD TV zegt vooral iets over je eigen subjectieve beeldbeleving en eisen. En dat is prima, maar @fragfreak lijkt daar een ander waarde oordeel aan te hangen.

De huidige Philips 55pus6501/12 heeft een contrast van 1378:1, een SDR brightness van 248 cd/m2 en voor HDR peak is dit 376 cd/m2. Er zit een semi-gloss IPS paneel in waardoor de kans op reflecties juist behoorlijk hoog is.

Een Samsung S95F 65" heeft een QD-OLED paneel (alleen het 65" formaat binnen deze serie, de andere maten hebben een LG WOLED paneel edit: onjuist!). Deze heeft een volledig matte coating waardoor reflecties nog veel minder opvallen, het is van alle OLED TVs toch wel de beste TV in een sterk verlichte kamer. Hij kan een HDR peak brightness halen van 2000cd/m² en dat is echt topsegment, er gaan maar een paar TV's hoger. HDR full-screen (100%) gaat al richting de 400cd/m². De Samsung kan in SDR (100% beeld) zelfs even helder als je Philips in HDR (peak brightness) content kan.

Dat kan de review van Tweakers ook wel onderschrijven: review: Samsung OLED S95F - Matte oled is daglicht de baas . Die van Rtings overigens ook: https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/s95f-oled .

Je maakt je dus inderdaad onnodig druk over reflecties en helderheid als je huidige Philips ook al voldoet. Een Samsung 65" S95F QD-OLED gaat je Philips op eigenlijk alle punten omver blazen. Wat mij betreft is de matte S95F 65" ook de beste keuze in een sterk verlichte kamer. De vraag is alleen of deze richting de €1500 gaat zakken.

Alternatieven als de LG C5 en G5 zijn ook uitstekend, maar de matte Samsung is toch wel de reflectie koning. Ik zou ze vooral ook even in een winkel bekijken, want glossy vs mat is wel een flink verschil.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:41
misschien een open deur, maar waarom vervang je je TV als je prima tevreden bent met wat je hebt? Je schrijft "onze oude tv levert geen problemen op".

OLED zal vast mooier zijn hoor maar 1500 euro mooier moet je best wat uurtjes naar kijken. helaas geen ervaring met OLED om te delen, alleen dat ik een TV gebruik die 10 jaar geleden prima was en nog steeds prima is. Enige vooruitgang die ik echt zie is smart-TV gedoe en dat beschrijf je ook niet echt in je vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 07:56

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Mijn Samsung 65inch NeoQLED 2023 (zwart) zou denk ik een prima resultaat neerzetten in jouw situatie.

uitvoering: Samsung Neo QLED QN95C 65" Zwart

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bebopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:59

bebopper

I'm an absolute beginner...

Specifieke reden om alleen Samsung TVs in je shortlist te hebben? Zo niet, kijk dan ook zeker even naar de LG modellen (zie ook de reviews hier op tweakers zelf). Als ik het me goed herinner maakt LG zelf de panelen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Fr33z schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:06:

Interessant, jij leest zijn vraag anders dan dat ik doe. Ik haal eruit dat hij graag een upgrade wil vanwege (veel) betere beeldkwaliteit. Het 'levert geen problemen op' gedeelte gaat volgens mij alleen over helderheid en reflecties van z'n huidige Philips en wat angst of dat bij OLED ook geen probleem zal zijn.

Dat jij geen vooruitgang ziet in beeldkwaliteit tegenover een 10 jaar oude LCD TV zegt vooral iets over je eigen subjectieve beeldbeleving en eisen. En dat is prima, maar @fragfreak lijkt daar een ander waarde oordeel aan te hangen.

De huidige Philips 55pus6501/12 heeft een contrast van 1378:1, een SDR brightness van 248 cd/m2 en voor HDR peak is dit 376 cd/m2. Er zit een semi-gloss IPS paneel in waardoor de kans op reflecties juist behoorlijk hoog is.

Een Samsung S95F 65" heeft een QD-OLED paneel (alleen het 65" formaat binnen deze serie, de andere maten hebben een LG WOLED paneel edit: onjuist!). Deze heeft een volledig matte coating waardoor reflecties nog veel minder opvallen, het is van alle OLED TVs toch wel de beste TV in een sterk verlichte kamer. Hij kan een HDR peak brightness halen van 2000cd/m² en dat is echt topsegment, er gaan maar een paar TV's hoger. HDR full-screen (100%) gaat al richting de 400cd/m². De Samsung kan in SDR (100% beeld) zelfs even helder als je Philips in HDR (peak brightness) content kan.

Dat kan de review van Tweakers ook wel onderschrijven: review: Samsung OLED S95F - Matte oled is daglicht de baas . Die van Rtings overigens ook: https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/s95f-oled .

Je maakt je dus inderdaad onnodig druk over reflecties en helderheid als je huidige Philips ook al voldoet. Een Samsung 65" S95F QD-OLED gaat je Philips op eigenlijk alle punten omver blazen. Wat mij betreft is de matte S95F 65" ook de beste keuze in een sterk verlichte kamer. De vraag is alleen of deze richting de €1500 gaat zakken.

Alternatieven als de LG C5 en G5 zijn ook uitstekend, maar de matte Samsung is toch wel de reflectie koning. Ik zou ze vooral ook even in een winkel bekijken, want glossy vs mat is wel een flink verschil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:30
Voor minimale weerspiegeling bij OLED dien je naar een semi-glossy of matte toplaag te kijken. Hierbij vallen TV's zoals een LG C serie per definitie af.

Door de zeer hogere SDR helderheid van MiniLED TV's speelt een goede reflectiefilter minder zwaar tot in zekere hoogte.

Helaas vallen de high end OLED TV's in 65'', waarbij relfecties minder zichtbaar zijn, nu en ook tijdens BF buiten het gestelde budget.

Je kunt dan kijken naar een TCL C8 serie, biedt veel bang for the buck maar is helaas matig afgesteld. Als je met 'zo mooi mogelijke beeld' doelt op een goed contrast en kleurverzadiging is het een goed keuze, echter wanneer je op een nauwkeurige kleurweergave doelt kun je beter verder kijken en is de Sony Bravia 7 serie een goede keuze (zal rond BF voor ~ 1600 te koop zijn). Wellicht dat je een verdwaalde LG G4 ook voor rond de 1600 euro kunt kopen (rond BF).

Imo kun je Samsung beter links laten liggen door het gemis aan Dolby Vision support en de matige quality control en technische ontwerp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fragfreak
Bedankt voor jullie snelle reacties. Super waardevol al.

Ik zag ook een aantal vragen voorbij komen:
- Waarom vervang je je tv?
De huidige tv begint problemen met het beeld te vertonen. Verwachting is dat deze het niet heel lang meer gaat volhouden. Ik bedoelde hij levert geen problemen op qua zichtbaarheid (helderheid/reflecties)
- Specifieke reden voor alleen Samsung?
Nee, ik heb geen voorkeur. De reden waarom ik vooral Samsung in overweging had, heeft te maken met de matte afwerking van deze tv's. Ik sta echter zeker open voor andere merken.

[ Voor 7% gewijzigd door fragfreak op 14-10-2025 17:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Freshouttheoven schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 16:48:
Imo kun je Samsung beter links laten liggen door het gemis aan Dolby Vision support en de matige quality control en technische ontwerp.
Deels mee eens, waarbij ik vooral het Tizen OS van Samsung wat minder fijn vind werken dan bijvoorbeeld LG WebOS. Dolby Vision gemis is jammer en kan inderdaad een dealbreaker zijn.

Quality control is sterk verbeterd bij Samsung en mijn Samsung 42" S94F heeft standaard 5 jaar garantie via Samsung. Dat durft LG niet te geven op een C5, ondanks dat beide hetzelfde paneel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:41
Prachtig inhoudelijke reactie van @stin00 , erg informatief qua specs en vergelijking nu en straks.

Ik ben bijna enthousiast genoeg om ook eens naar een nieuwe tv te kijken :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:30
stin00 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:27:
[...]

Deels mee eens, waarbij ik vooral het Tizen OS van Samsung wat minder fijn vind werken dan bijvoorbeeld LG WebOS. Dolby Vision gemis is jammer en kan inderdaad een dealbreaker zijn.

Quality control is sterk verbeterd bij Samsung en mijn Samsung 42" S94F heeft standaard 5 jaar garantie via Samsung. Dat durft LG niet te geven op een C5, ondanks dat beide hetzelfde paneel gebruiken.
Naast dat Tizen matig is, is imo de afstandbediening ook verre van intuïtief en doordacht.

De verlengde garantie geldt vanaf geselecteerde '24 modellen, ik hoop voor je dat de QC sterk is verbeterd want wat ik de afgelopen jaren voorbij heb zien komen is schandalig en kan echt niet. Heb jij meer informatie over de verlengde garantie? Zo geldt bijv. bij de LG G serie dit enkel voor het paneel zelf en dien je arbeid en voorrijkosten zelf te betalen.

*In jouw vorige reactie had je het erover dat de S95F alleen in 65'' met een QD-OLED paneel komt. Dit is onjuist en geldt voor de S90 serie t/m de S94. Bij de S95F heeft alleen de 83'' variant een WOLED, alle andere maten maken gebruik van een QD-OLED paneel.

Ook zorgt een semi-glossy paneel, in het algemeen, juist voor betere zichtbaarheid dan een glossy paneel wat bij donkere scenes en als de TV uitstaat als een spiegel ervaren wordt.

Wanneer je helderheid vergelijkt in SDR zegt de 25% window meer dan 100% window, dit is de reden waarom OLED ten onrechte een slechte naam heeft betreft helderheid. Want niemand kijkt de hele tijd enkel naar een volledig wit vlak. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragfreak
Ik ga LG ook meenemen in mijn overweging. Als ik het goed begrijp zijn dus de G serie modellen ook zeker de moeite waard en hebben ze goede anti reflectie. De C-serie is heeft dit minder goed.
Ik ga dit ook nog in de winkel bekijken.

Daarnaast goed om te horen dat qua helderheid alle tv's eigenlijk wel voldoen, omdat ze allemaal helderder zijn dan mijn huidige televisie. Hierdoor lijken me de LG G4 en bij hele goede deal wellicht zelfs de G5 ook zeker de moeite waard om mee te nemen in mijn overweging.

Ik verwacht dat de keuze vooral af zal gaan hangen van hoe goed de deals met Black Friday worden. Het zal dan gaan tussen waarschijnlijk gaan tussen de Samsung S95F, TCL C8K of een LG G-serie.

Is dit een goede samenvatting zo? Of heb ik nu iets over het hoofd gezien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Freshouttheoven schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:01:
[...]
Naast dat Tizen matig is, is imo de afstandbediening ook verre van intuïtief en doordacht.

De verlengde garantie geldt vanaf geselecteerde '24 modellen, ik hoop voor je dat de QC sterk is verbeterd want wat ik de afgelopen jaren voorbij heb zien komen is schandalig en kan echt niet. Heb jij meer informatie over de verlengde garantie? Zo geldt bijv. bij de LG G serie dit enkel voor het paneel zelf en dien je arbeid en voorrijkosten zelf te betalen.
De mini afstandsbediening is inderdaad erg beperkt zonder numerieke toetsen. Je kan via https://www.samsung.com/nl/support/warranty/ TV & Audio aanvinken en dan Televisies vanaf 2024. Ze hebben het daar over wettelijke- en fabrieksgarantie die 24 + 36 maanden is. Voor zover ik weet zijn 'normale' defecten gewoon volledig gedekt, inclusief man-uren.
*In jouw vorige reactie had je het erover dat de S95F alleen in 65'' met een QD-OLED paneel komt. Dit is onjuist en geldt voor de S90 serie t/m de S94. Bij de S95F heeft alleen de 83'' variant een WOLED, alle andere maten maken gebruik van een QD-OLED paneel.
Klopt volledig, dom van mij :) Aangepast.
Wanneer je helderheid vergelijkt in SDR zegt de 25% window meer dan 100% window, dit is de reden waarom OLED ten onrechte een slechte naam heeft betreft helderheid. Want niemand kijkt de hele tijd enkel naar een volledig wit vlak. :)
Ja het was inderdaad meer om te illustreren dat een moderne (QD)-OLED echt bijzonder helder kan, zelfs op een 100% window.
fragfreak schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:06:
Ik ga LG ook meenemen in mijn overweging. Als ik het goed begrijp zijn dus de G serie modellen ook zeker de moeite waard en hebben ze goede anti reflectie. De C-serie is heeft dit minder goed.
Ik ga dit ook nog in de winkel bekijken.

Daarnaast goed om te horen dat qua helderheid alle tv's eigenlijk wel voldoen, omdat ze allemaal helderder zijn dan mijn huidige televisie. Hierdoor lijken me de LG G4 en bij hele goede deal wellicht zelfs de G5 ook zeker de moeite waard om mee te nemen in mijn overweging.

Ik verwacht dat de keuze vooral af zal gaan hangen van hoe goed de deals met Black Friday worden. Het zal dan gaan tussen waarschijnlijk gaan tussen de Samsung S95F, TCL C8K of een LG G-serie.

Is dit een goede samenvatting zo? Of heb ik nu iets over het hoofd gezien?
Ik heb zelf een LG 77G3 aan de muur hangen en die bevalt erg goed. Dit in een woonkamer met aan beide zijdes grote raampartijen. Ze kunnen echt enorm helder tegenwoordig. Ja het zijn wel glossy panelen, dus ik heb bijvoorbeeld geen lamp achter de bank staan. Maar ik merk verder geen reflecties op als hij aan staat, ook overdag niet.

[ Voor 27% gewijzigd door stin00 op 14-10-2025 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fragfreak
Zeg je daarmee dat de 25% helderheid het meest representatief is om alle televisies (OLED, Mini-Led) met elkaar te vergelijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:33
fragfreak schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 19:44:
[...]

Zeg je daarmee dat de 25% helderheid het meest representatief is om alle televisies (OLED, Mini-Led) met elkaar te vergelijken?
Dat denk ik wel. Welke content heeft nu een volledig wit vlak? Met name bij HDR content gaat het om de peak highlights en die wordt in scenes veelal in de kleinere details, dus schermoppervlakken, verwerkt. HDR impact van OLED is ongeëvenaard als je dat vergelijkt met een vergelijkbaar gepositioneerde LCD tv. Dat komt door het perfecte contrast van OLED's.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Pagina: 1