Wat is ideale systeem met PV/PVT, warmtepomp, batterij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefkokkie
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 20:20
Ik start een totale renovatie in onze nieuwe woning in oude binnenstad waar gas beschikbaar blijft. Alles wordt gesloopt binnen dus bijna alles kan. Wat zou met huidige technologie en wetgeving de ideale samenstelling zijn volgens de experts hier?

Huis is 180 m2 uit 1900 met plat houten dak (55 m2). Alles gaat geisoleerd worden, geen spouw dus beperkte isolatie gevels, verder alles maximaal. Vloerverwarming in alle kamers. Van 6 gezinsleden, 2 langdouchers. 2 badkamers, waarvan 1 met dubbele regendouche, Geen bad. Wel wtw op douches. Geen auto opladen, want die kan niet voor de deur.
Veel ruimte op platte dak, binnen wat minder voor grote binnen units, maar hele hoge plafonds (3.35) waardoor units hoog boven wc/wasmachine/droger geplaatst zouden kunnen worden. Voorkant is aan zuiden, beschermd stadsgezicht. Geen schaduw op dak.

- Liefst warmtepomp, maar afweging geluid/trilling op houten dak tegen PVT panelen.
- Idealiter ook koeling via vloerverwarming. Kan WP tegelijk vloer koelen en tapwater verwarmen?
- Is CV handig voor tapwater of pieken op te vangen? Kan WP capaciteit dan omlaag? Denk aan CW6 vanwege douchers. Dus alleen boiler zal niet toereikend zijn.
- met verdwijnen saldering is batterij een optie? Overdag laden, 's nachts verbruik. Hoe groot?
- is het zelfde mogelijk/zinvol met warmtepomp: opwarmen als het warm is en verbruiken als het koud is buiten?

Hartelijk dank, Stefan.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:47
Ik heb nog geen goede data gezien waarmee inzichtelijk is hoeveel vermogen uit een PVT te halen is bij -10 en zware bewolking/nacht.
Deze optie zou ik laten vallen.

Een warmtepomp kan maar 1 functie tegelijk. Koelen of verwarmen of tapwater boiler verwarmen.

En tapwater boiler kan meer vermogen leveren, tot hij leeg is, dan een cw6 CV.
De vraag is hoeveel minuten bij hoeveel liter/min wil je faciliteren. Alleen jij en je gezin kunnen daar wat over vinden.

Overigens zijn er hele fijne waterbesparende regendouches. Iedereen met een open geest mag een afspraak met mij maken om een 9l/m Damixa te testen :-)

Accu is waarschijnlijk alleen interessant als handel. Denk zonneplan, tibber en co. Zie het dus als los product.

De laatste zin snap ik niet :-)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefkokkie
Ronald schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:28:
Een warmtepomp kan maar 1 functie tegelijk. Koelen of verwarmen of tapwater boiler verwarmen.
Begrijp ik. Dacht misschien zijn er slimme methodes bedacht om de warmte van de ene over te brengen op de andere. Zelf niks kunnen vinden hierover.
En tapwater boiler kan meer vermogen leveren, tot hij leeg is, dan een cw6 CV.
De vraag is hoeveel minuten bij hoeveel liter/min wil je faciliteren. Alleen jij en je gezin kunnen daar wat over vinden.

Overigens zijn er hele fijne waterbesparende regendouches. Iedereen met een open geest mag een afspraak met mij maken om een 9l/m Damixa te testen :-)
Lieftst zie ik de langdouchers korter douchen. Praktijk is dat als het warme water op is, de volgende doucher de dupe is. Dus is een combi mogelijk? Boiler en een cv die inspringt als de boiler leeg of te koud is?
De laatste zin snap ik niet :-)
Ik las in andere vragen dat boiler extra heet kan worden als het goedkoop op te wekken is (bijv hete dag) en dan te gebruiken op koude dag. Maar consensus lijkt dat het niet de moeite/kosten waard is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
chefkokkie schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 14:15:

Lieftst zie ik de langdouchers korter douchen. Praktijk is dat als het warme water op is, de volgende doucher de dupe is. Dus is een combi mogelijk? Boiler en een cv die inspringt als de boiler leeg of te koud is?
CV kan vaak als naverwarmer, maar de kosten per eenheid warmte worden wel gigantisch (heel lage afname van gas, tegen hoge kosten voor vaste lasten en onderhoud)

Het is geen populaire oplossing… maar afspraken maken onderling is echt ook een optie die op tafel moet.

Wat is lang douchen bij jou familie?
Wat is het debiet van de douches?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefkokkie
@Ronald ,
Goede punten. Ik ga zeker voor een gascontract met lage vaste kosten en hogere variabele kosten, want we zijn vervente koks, en blijven sowieso op gas om te koken en misschien wel een gashaard voor het gezellige (anders hout haard).

Een langdoucher kan er wel een uur in blijven af en toe. Met tieners is nog weinig te bereiken om dat in te korten. Een lege boiler zou een goed argument kunnen maken zonder discussie.

De sloop begint deze week. Dus wat debiet aan douches betreft daar hebben we nog volledige keuze in. Twee regendouches die slechts af en toe tegelijk gebruikt gaan worden en een normale douche in de tweede badkamer. Langdouchers alleen in die tweede badkamer. Heb zeker een open geest om een Damixa te testen ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door chefkokkie op 14-10-2025 17:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:45
chefkokkie schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 17:30:
@Ronald ,
Goede punten. Ik ga zeker voor een gascontract met lage vaste kosten en hogere variabele kosten, want we zijn vervente koks, en blijven sowieso op gas om te koken en misschien wel een gashaard voor het gezellige (anders hout haard).

Een langdoucher kan er wel een uur in blijven af en toe. Met tieners is nog weinig te bereiken om dat in te korten. Een lege boiler zou een goed argument kunnen maken zonder discussie.

De sloop begint deze week. Dus wat debiet aan douches betreft daar hebben we nog volledige keuze in. Twee regendouches die slechts af en toe tegelijk gebruikt gaan worden en een normale douche in de tweede badkamer. Langdouchers alleen in die tweede badkamer. Heb zeker een open geest om een Damixa te testen ;-)
Als.je gas sowieso aanhoudt (*) zou ik het hele sww gebeuren aan je gas cv overlaten. Financieel en milieutechnisch ontloopt een boiler en een gasgestookte cv elkaar nou ook niet zoveel en scheelt installatie gedoe. Maar goed, ik zou in jouw geval ongeacht de manier van sww verwarmen, iets maken wat na 10 minuten er eerst 5 minuten alleen koud wateruit laat komen, dan leren ze het wel af >:)

(*) wat ik overigens niet heel slim vind, fervente koks kunnen ook prima uit de voeten met leuke elektrische keukenapparatuur, maar goed, is een keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Ik ervaar inductie toch echt als superieur aan gas, geen moment spijt van. Een goede inductie plaat heeft meer piek vermogen en beter en lager regelbaar onderin.
Wok zijn zelfs oplossingen voor.
Het grootste deel van de vaste gas lasten zijn netbeheer, en die staan vast voor je adres.

Ik heb bij mijn kleine neefjes gezien wat je kan bereiken met zowel opvoedkundige vrijheid/verantwoordelijkheid als grenzen stellen bij kinderen zelfs onder de 4. Een tiener wil toch niet onderdoen voor een peuter?

Een uur met DWTW 50% bij 9l/m is maar 200l@55C, dus er is best veel realiseerbaar.
De warmtepomp gaat het vat nog bijverwarmen ook voor het echt leeg is, wat nog meer rek geeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald op 14-10-2025 18:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
@Ronald
Bij ons kun je in de cv-ketel een timer instellen dat hij niet langer dan de ingestelde tijd warm water geeft, dan leer je het lang douchen snel af hoor 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:19
Even simpel.obv de topicstart:

PVT is onzin tenzij je nul ruimte hebt en je van een grote zak geld af wilt. Bijna nooit handig om te doen

Batterij kan altijd nog en is op.dit moment totaal onduidelijk hoe en wat vanwege verandering in regelgeving. Wacht daarmee gewoon 1 of 2 jaar. Je kunt best alvast een lege buis voorzien waar een kabel doorheen kan van meterkast naar een plek waar je een batterij neer kunt zetten.

WP tegelijk beide doen kan niet echt en zet ook geen zoden aan de dijk. Je totale koelbehoefte is iets van ordegrootte 500 kwh thermisch per jaar. Je warm tapwater kan zo 2000-3000 kwh thermisch zijn per jaar. Is dus niet echt significant.

DoucheWTW: zeker doen
Waterbesparende (regen)douche ook

Gas in je huis laten moet je zelf weten maar is een gemiste kans bij een totale renovatie. Ik snap niet waarom kookliefhebbers alleen iets met gas zouden kunnen, inductie vind ik echt veel.fijner en ik ga nooit meer terug. Al was het maar vanwege minder fijnstof in huis dus beter voor onze gezondheid.

Wat ga je doen qua ventilatie na de verbouwing? Meestal is dat een vergeten post bij oude huizen.

[ Voor 4% gewijzigd door Fr33z op 14-10-2025 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
@Ronald ,

Dat gascontract bestaat niet echt, ze zijn allemaal.hetzelfde. een aansluiting hebben kost 250 euro per jaar en dan nog 5-10 euro vaste kosten voor de leverancier per maand. Dus hier is weinig te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chefkokkie
@Fr33z , wat kosten PVT betreft, ik vergelijk PVT met PV+WP, aangezien ik zonnepanelen ook nog moet aanschaffen. het verschil wordt dan wel klein van wat ik zo kan vinden over kosten.

Ruimte is wel iets wat ik in de gaten hou. Met dakraam met toegang tot dak, schoorstenen en aftstand tot rand moet ik bietje zunig zijn. 16 panelen wordt misschien wel misschien niet haalbaar, zonder buiten unit. Daarnaast ben ik bang voor trillingen (meer dan geluid) op houten dak van een traditionele WP buiten unit.

325 euro/jaar vaste gaskosten had ik ook op gerekend. Dus 1 euro per dag voor koken. Maar nu moet ook buiten de doos denken over het koken als ik ook @Ronald en @jurjen_g moet geloven. Denk eens ergens te moeten uitproberen. Momenteel heb ik een oudere inductieplaat en koken is afgrijselijk.

[ Voor 24% gewijzigd door chefkokkie op 14-10-2025 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Je bent er niet met alleen de PVT panelen. Daar komt nog een W/W binnendeel bij.

Bij wasco was het bruto prijsverschil van de Pvt versie vergeleken met non Pvt 475 euro.
Een gangbaar paneel zonder Pvt is 70 euro.
Ze geven maximaal 900W thermisch op, wat je op 22 december om 2 uur ‘s nachts natuurlijk met geen mogelijkheid haalt. Vergeet PVT: het is net zo duur als een bodem bron en werkt minder goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Pvt + warmtepomp begint vanaf 25k. Losse wp kan vanaf 10-13k wel ongeveer. 16 panelen max 5k op dit moment. Dus daar zit zeker verschil in.

Inductieplaat die niet fijn werkt kan maar klinkt eigenlijk als.keramisch/gloeiplaat ipv inductie. Maar zou het zeker proberen met een mooie moderne plaat. Ik zou alleen al vanwege t schoonmaken nooit meer teruggaan naar gas.en vergeet de fijnstof niet, gas verbranden in je huis is ongezonder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:33
Ik lees hier een aantal keer dat een warmtepomp niet tegelijk kan koelen en het tapwater verwarmen. Hoewel ik het enigsinds eens ben dat de winst relatief beperkt zal zijn, is het in het kader van de topicstart (wat is met de huidige technische stand van zaken de beste oplossing) wel interessant. En er bestaan dus prima apparaten die dit kunnen!

Ik installeer zelf Panasonic en ik weet dat de Aquarea Ecoflex dit kan, waarbij er wordt gekoeld dmv een normale airco kanaalunit. Ecoforest heeft ook de ecoAir+ Pro serie, dat is een lucht/water warmtepomp met een soort extra wisselaar erin om exact de doen waar je naar op zoek bent. Ook verschillende bodemwarmtepompen kunnen dit volgens mij, maar daar ben ik wat minder in thuis.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Pagina: 1