Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnPlayz
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:43
Mijn vraag
Goedemiddag Tweakers. Ik heb recentelijk geupgrade van een Ryzen 5 3600 naar een Ryzen 9 5950X. Nu heb ik een probleem: ik ervaar random micro-stutters. Het probleem houd maar voor een paar seconden aan en alles lijkt dan weer normaal (hoog fps). Alleen zijn de micro stutters zodanig heftig dat de fps naar zelf 10 fps dropt. Het probleem lijkt op 'random' momenten te gebeuren, met ongeveer 5-7 minuten intervallen. Tijdens het micro stuttereren zie ik in de benchmark overlay dat de CPU power usage dropt naar zo'n 10 watt van wat meestal rond de 100 watt zit.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb een Ryzen 9 5950x, MSI b450m a pro max II, XFX RX 9060 XT 16GB OC GPU, 2x8GB Corsair Vengance RAM, 1TB nvme ssd, 600 watt Coolermaster 80+ bronze psu.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb alle drivers geupdate, BIOS is ook up to date, temperaturen bijgehouden en de CPU en GPU worden beide niet heter dan 60-70 graden. Ik heb fPTM uitgezet, game instellingen aangepast, en ik kom er niet achter wat het nou is. Ik heb twee mogelijke oorzaken: optie 1, mijn moederbord kan de Ryzen 9 niet aan. In principe zou mijn moederbord na een BIOS update de CPU aan kunnen, alleen weet ik wel dat ik een budget mobo heb. Misschien kan de VRM het niet aan?

Optie 2, de power supply is te zwak. Dit zou kunnen, alleen heb ik berekend hoeveel mijn systeem zou moeten gebruiken, en ik zou in principe genoeg moeten hebben aan 600 watt.

Zijn er personen die dit herkennen, en mij tips kunnen geven dan hoor ik het graag _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Heb je wel alles aangesloten? Want de r9 5950x heeft ook de voedingskabels naar cpu nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnPlayz
@99ruud99 Je bedoelt de 4-pin cpu power kabel? Die is aangelsoten. Qua hardware is alles aangesloten zoals het hoort, ik heb ook de CMOS ge-reset na het installeren van de nieuwe cpu, RAM opnieuw geinstalleerd, gekeken naar stof etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15-10 16:17
Dat bordje is wel een beetje karig ja. Je zou eens een powerlimit in de bios aan kunnen zetten en kijken of het dan minder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:56

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@GwnPlayz opvallend, ik heb een upgrade van een 3900X naar 5950X gedaan en merk inderdaad hetzelfde af en toe op een Aorus Elite X570 moederbord, maar bij mij is het in windows bij complexe tools opstarten o.i.d. Gamen doe ik niet/nauwelijks. De muis en/of tool hangt even en daarna gaat het weer helemaal vrolijk verder.

Ik heb er zelf ook een 1200W platinum voeding bij dus wellicht is het bij jou toch ook niet de PSU. Ik heb zelf het gevoel dat het ontstaan is toen ik een paar settings geoptimaliseerd heb. Om resizable bar mogelijk te maken heb ik ook CSM support op disabled moeten zetten en above 4G decoding op enabled. Daarnaast natuurlijk ook X.M.P. aangezet.

Mijn gevoel is dat het daarna ontstaan is, wellicht heb jij vergelijkbare settings aangezet in het bios? Ben benieuwd of er hier wellicht goede suggesties zijn of dit hiermee te maken kan hebben of dat het puur een gevoel is.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:15
Heb je de chipset drivers compleet opnieuw geinstalleerd? Dit is aanbevolen bij een upgrade van 1 CPU naar een ander.

Heb je daarnaast EXPO aan staan? Zo ja, verdwijnen de micro stutters als je deze uitzet?

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnPlayz
@DeNachtwacht Dat is inderdaad vreemd. Ik vind het lastig om te pinpointen wanneer het nou precies gebeurd is, behalve natuurlijk net na mijn upgrade. Ik heb geprobeerd in de bios om XMP aan en uit te zetten, en heb de BIOS settings naar default gezet, maar geen verschil gemerkt. Ik had met mijn oude CPU deze problemen niet, dat weet ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnPlayz
@KilleBladhark Ik heb de chipset drivers opnieuw geinstalleerd. Wat houd EXPO in? Dat heb ik nog niet geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnPlayz
youridv1 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:10:
Dat bordje is wel een beetje karig ja. Je zou eens een powerlimit in de bios aan kunnen zetten en kijken of het dan minder wordt.
Een powerlimit op de CPU? Heb je een idee hoe ik dat zou moeten doen qua instelling in de BIOS?
BVD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:15
XMP is bedoeld voor Intel CPU's en EXPO is bedoeld voor AMD CPU's.
In principe zijn dit gewoon presets van je memory met getweakde settings die je moederbord kan lezen en kan zetten.

Het zou dus kunnen zijn dat je weinig verschil voelt met XMP aan of uit, maar wel met EXPO aan of uit.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:17
Expo bestond nog niet het AM4 tijdperk, dat zul je dus ook niet gaan vinden in bios.

Ik weet niet hoe goed de vrm's zijn van je moederbord maar wellicht dat die te heet worden onder belasting. Zoals hierboven al werd gezegd, zet de powerlimit in je bios wat lager en kijk dan eens wat er gebeurd. Ik weet niet wat het maximumvermogenis van je cpu maar zet die eens een stuk lager en kijk dan eens. (Je zult zien dat je cpu minder hoog draaien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
GwnPlayz schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:44:
[...]

Een powerlimit op de CPU? Heb je een idee hoe ik dat zou moeten doen qua instelling in de BIOS?
BVD
De bios in, F7 voor advanced mode, OC tabje, CPU features en dan de PPT limit aanpassen. Je kunt ook Ryzen Master installeren en het via daar doen.

[ Voor 8% gewijzigd door youridv1 op 14-10-2025 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnPlayz
@JappieR Bedankt, ik zal dit zodra ik thuis ben proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnPlayz
@youridv1 Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:56

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

youridv1 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:04:
De bios in, F7 voor advanced mode, OC tabje, CPU features en dan de PPT limit aanpassen. Je kunt ook Ryzen Master installeren en het via daar doen.
Lijkt me toch raar dat dit met standaardinstellingen fout gaat? Als hij nou flink aan het overklokken o.i.d. was, maar alles wat ik hier lees is stock performance.

Vwb XMP, dat is idd op AM4 gewoon hetzelfde als Expo, en is dus ook op amd moederborden in die tijd. Lijkt bijna alsof het vanaf AM5 een naamswijziging is.

[ Voor 28% gewijzigd door DeNachtwacht op 14-10-2025 13:09 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
DeNachtwacht schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:08:
[...]

Lijkt me toch raar dat dit met standaardinstellingen fout gaat?
Het zou niet de eerste keer zijn. Genoeg moederborden die gewoon de PPT aanzetten die bij de CPU hoort (TDP*1,3) en daar vervolgens helemaal de VRM koeling niet voor hebben.
Dit soort dingen komen vaak naar voren in budget moederbord roundups.

[ Voor 8% gewijzigd door youridv1 op 14-10-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
GwnPlayz schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:42:
... Tijdens het micro stuttereren zie ik in de benchmark overlay dat de CPU power usage dropt naar zo'n 10 watt van wat meestal rond de 100 watt zit....
Welke CPU power usage benchmark overlay gebruik je?
Ik heb wel eens ergens gelezen (ff zien of ik het terug kan vinden) dat de overlay zelf (met de CPU power usage) verantwoordelijk is voor de microstutter.
En dat het uitzetten van de overlay dit probleem oplost.
ff zien of ik het terug kan vinden...

Edit: gevonden: YouTube: This Drove Me INSANE! 😵‍💫 9800X3D Stuttering & FPS DIPS Explained! (...
Het gaat om de GPU power monitoring feature in MSI AfterBurner (een populaire benchmark overlay tool)

[ Voor 24% gewijzigd door GarBaGe op 14-10-2025 13:26 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:41

Thomg

Aww yiss

Als we de VRM verdenken is het misschien makkelijk om een fan op de VRM te mikken of, als het een top-down koeler is, de fanspeed op 100% te locken.

Ik zie ook niks over VRM temps, kan je deze ook in de gaten houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnPlayz
GarBaGe schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

Welke CPU power usage benchmark overlay gebruik je?
Ik heb wel eens ergens gelezen (ff zien of ik het terug kan vinden) dat de overlay zelf (met de CPU power usage) verantwoordelijk is voor de microstutter.
En dat het uitzetten van de overlay dit probleem oplost.
ff zien of ik het terug kan vinden...

Edit: gevonden: YouTube: This Drove Me INSANE! 😵‍💫 9800X3D Stuttering & FPS DIPS Explained! (...
Het gaat om de GPU power monitoring feature in MSI AfterBurner (een populaire benchmark overlay tool)
Ik gebruik zelf MSI afterburner niet, ik gebruik AMD Adrenalin en HWiNFO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:24
Krijg je tijdens die stutters ook "harde fouten" in de Resource Monitor geheugen tab?

Want ik kan mij zo voorstellen dat 2x8GB niet zo heel veel geheugen is en Windows flink zal swappen in de pagefile. Bij budget SSD's is uiteindelijk de cache op en moet je even wachten, dat kan ook dit soort gedrag veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnPlayz
Thomg schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:18:
Als we de VRM verdenken is het misschien makkelijk om een fan op de VRM te mikken of, als het een top-down koeler is, de fanspeed op 100% te locken.

Ik zie ook niks over VRM temps, kan je deze ook in de gaten houden?
Ik zag geen optie om de VRM temps te meten, ik weet niet of mijn moederbordje sensors hiervoor heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:41

Thomg

Aww yiss

GwnPlayz schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:45:
[...]

Ik zag geen optie om de VRM temps te meten, ik weet niet of mijn moederbordje sensors hiervoor heeft.
Wat heb je precies geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnPlayz
youridv1 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:09:
[...]

Het zou niet de eerste keer zijn. Genoeg moederborden die gewoon de PPT aanzetten die bij de CPU hoort (TDP*1,3) en daar vervolgens helemaal de VRM koeling niet voor hebben.
Dit soort dingen komen vaak naar voren in budget moederbord roundups.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjCGvBdrpgOh1cBOWEOqbPfIZsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rhhm4hFgjCj0V0grWFtDLFBR.jpg?f=fotoalbum_largeik heb deze waardes staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik hoop dat 1,5v op de cpu een uitleesfout is, want daarmee wordt je vrm een airfryer met een 5950X en gaat je cpu gaat er ook niet lang mee leven.

Kijk ook dat je zaken zoals PBO uitzet, want dat gaat ook te zwaar worden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Even door zoeken naar een vermogenslimiet in watts. Misschien onder digitall power. Biossen zijn altijd een beetje vaag kwa layout

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GwnPlayz
Update: Ik heb in bios PPT naar max 105W gezet, TDC op 70A en EDC op 100A. Tot nu toe geen microstutters meer ingame dus het lijkt zo te zijn opgelost. Hopelijk juich ik niet te vroeg, maar in ieder geval bedankt voor de reacties en hulp!
Pagina: 1