Alles in orde voor opstartprotocol vloerverwarming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-10 08:18
Goede morgen,

Mijn vraag
Concreet is mijn vraag: is mijn VV veilig / klaar om te beginnen met het opstartprotocol?

Tekst en uitleg:
Een paar maanden geleden hebben wij een woning aangekocht. De hoofdverwarming op de begane grond is vloerverwarming. Wij hebben na de aankoop de plavuizen vloer laten egaliseren en vervolgens plak PVC gelegd. Er is ons toen verteld de vloerverwarming zachtjes op te stoken wanneer het kouder wordt. Ondanks dat het een paar maanden later is, begrijp ik dat het nog steeds verstandig is om de boel langzaam op te stoken, om scheurvorming in de egalinelaag te voorkomen. De herfst is begonnen dus daar willen wij nu mee beginnen. Helaas ben ik een leek als het op VV aankomt, dus weet niet precies hoe ik moet starten. Het gaat om VV met 4 groepen.

Ik heb het volgende tot nu toe geconstateerd:
- 1e foto: de druk staat tussen de 2,7 en 3 bar (ik zie een rood en zwart pijltje op de manometer, geen idee welke OK is of wat aangeeft). De afstand tussen CV ketel en verdeler/pomp is circa 6 tot 7 meter. De druk lijkt mij dus in orde? :?
- 2e foto: ik zie boven elk van de groep een soort kokertje met water erin. De foto is helaas niet duidelijk maar ik weet dat in 3 van de 4 kokertjes weinig water is te zien, in 1 van de kokertje staat hij bijna helemaal vol. Wat betekend dit? Is dit uberhaupt relevant?

Relevante software en hardware die ik gebruik
N.V.T.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb richtlijnen gevonden om de temperatuur per dag te verhogen met X graden celcius, maar sta open voor meer aanbevelingen / advies.

Ik hoor het graag! Bedankt alvast O+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CRl565rmey5ioRcZmnt-d_UEq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hu8mrAP6oZjCst8HBrcyFUVe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boxg8P-Cvq6dPilwtzOo6a5IlHc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1EZst51YiQG4t8Yxmphf83zf.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Is de druk niet te hoog? Bij onze vloerverwarming (en ik dacht vrij algemeen) is het advies tussen de 1,5 en 2,0 bar. Je tweede foto zijn de flowmeters (aanvoer) hiermee kun je de flow 'op dit moment' zien maar ook afstellen. Als ik het goed zie geven de meters op dit moment flow aan, dat zou betekenen dat de pomp draait en er circulatie is.

[ Voor 51% gewijzigd door Razr op 14-10-2025 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjouwerd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-10 08:18
Razr schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:57:
Is de druk niet te hoog? Bij onze vloerverwarming (en ik dacht vrij algemeen) is het advies tussen de 1,5 en 2,0 bar.
Drukverschil komt, als ik het goed begrepen heb, door de afstand tussen de CV ketel (6/7 meter hoger op zolder) en de VV + pomp die beneden zit. Hoe groter de afstand tussen deze twee, hoe groter het drukverschil.

Maar dit is op basis van wat zoekopdrachten dus als hier iemand met kennis is die dat kan bevestigen, heel graag. Dat zou dan direct mijn 1e vraag beantwoorden.