Laatste Firmware voor Lexar NM970 4 TB ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-10 23:03
Ik heb twee NM970 4 TB ssds met firmware 16769 in een Ugreen NAS draaien.

Op internet kan ik nergens vinden of er voor dit specifieke model nieuwere firmware is. Contact gezocht met Lexar en die willen de vraag ook niet beantwoorden en verwijzen me naar hun Diskmaster tool (die op windows draait niet op mijn NAS). Google/Chatgpt brengen me ook niet verder.

Omdat ik geen pc heb, vanavond een USB NVME SSD enclosure geleend en aan mijn laptop gehangen, werkt prima, windows ziet de schijf, alleen Diskmaster nog steeds niet (vermoed door de USB interface).

Heeft iemand een NM970 4 TB en een hogere firmware dan 16769?

Ik sluit niet uit dat er ook van dit model meerdere versies zijn - wellicht is dat de reden dat de tool de specifieke versie moet uitlezen oid. Helaas niemand in mijn omgeving die nog een PC heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:08
Ik weet niet of er een nieuwe versie is, mijn nm790 2tb zegt firmware fecc6d en er zijn geen updates. Maar om nvme disks aan te sluiten op een andere pc kun je zo'n goedkoop pcie x1 adaptertje kopen;
https://www.amazon.nl/-/e...nstallation/dp/B09P3HY3P3

Schroef de pci bracket eraf, dan schuif je hem makkelijk in any socket x1/x4/x16 om even data te recoveren of firmware te updaten.

Via USB werkt dit niet altijd, hoewel diskmaster hem wel herkent in mijn uitvoering: Icy Box IB-1817M-C31 Grijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
Dank. Die bracket kan ik helaas niet gebruiken (geen pc). USB kan dus wel werken - zal eens kijken of in mijn omgeving iemand wat heeft om te lenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:01
@jaspov Heb je problemen met je ssd? Veel fabrikanten geven aan dat het advies is om alleen te updaten indien er problemen of bugs zijn. Anders gewoon lekker laten. Kans dat Lexar een update uitbrengt zonder dat er bugs zijn om te fixen is niet groot en dan doe je al die moeite voor niks.

Daarnaast zijn er soms van een bepaald model SSD meerdere varianten in omloop onder hetzelfde modelnummer (bv met een andere controller of ander type flash). Die hebben dan natuurlijk ook vaak andere firmwareversies. Dus zomaar rondvragen wat de laatste versie is, is zonder die informatie niet zo zinvol.

Firmware zou ik zeker niet gaan updaten over een nvme2usb adaptertje, dat is vragen om problemen als het al uberhaupt werkt. Voor mijn WD SN5000 2TB ssd die een vervelende bug had die crashes veroozaakte (op windows bsods en, zo kwam ik achter, op linux en bsd kernel panics) moest er wel per advies van WD/sandisk geupdate worden, wat het euvel ook direct verholpen heeft.

Dat heb ik met wat gedoe gedaan via mn laptop: installatie media windows 10 maken (USB-drive),oude ssd wisselen voor de te updaten ssd, win installeren (draai normaal linux op laptop) op niruwe ssd, booten en zo uiteindelijk updaten. Daarna oude ssd weer terug en uefi bootloader herstellen naar arch linux. Wel een risicovolle onderneming voor de leek; van te voren zeker een backupje maken van je belangrijke spul.

Dat zou nog een oplossing voor je kunnen zijn als je perse moet updaten omdat je problemen hebt. Heb je geen problemen en wil je gewoon "de laatste versie", zou ik het vooral niet doen.

[ Voor 17% gewijzigd door kwibox op 14-10-2025 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
Dank voor het uitgebreide advies. NAS net geïnstalleerd, zit een beetje in me om dan alles te updaten. Geen problemen maar probeer van af installatie gelijk “bij” te zijn.

Dat van die verschillende types vermoedde ik al. Dit is voor mij een van de eerste producten waarbij de fabrikant geen firmware info op de site heeft staan. Ook niet adhv een serienummer oid.

Dus meer benieuwd of er überhaupt al nieuwere firmware bestaat voor de 4TB en besef me dat dat dan niet voor de mijne hoeft te gelden. Maar andersom als er niemand met een nieuwere is dan zal het er ook wel niet zijn.

Goede tip van USB. Toch maar even verder zoeken naar een pc in de buurt. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DollarUp.nl
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18:54

DollarUp.nl

DollarUp

Je hebt de laatste firmware: 16769. Je hebt een typo gemaakt, het is Lexar NM790 4TB.

Ja, ik gebruik deze SSD ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9x7crjtmpDdwGRhzIgIuhfYHXB0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7nCu5m4z6gyARZGz7PmMXbEA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door DollarUp.nl op 14-10-2025 22:52 ]

DollarUp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspov
Super, dank!
Pagina: 1