Dag allen,
Mijn partner en ik zijn momenteel bezig aan een totaalrenovatie in België. Ik heb veel gelezen op dit forum. Waar dat geholpen heeft, heeft het ook veel extra vragen naar boven gebracht. Graag zou ik het project even voorleggen aan het goedluikend oog en advies van de Tweakers.

:strip_exif()/f/image/d2KEf0r4GR9XXtH1JyyhZ2co.png?f=user_large)
/f/image/iCy74lRBOGQCAzMPQMbcT2gb.png?f=fotoalbum_large)
De beschikbare dakruimte van het bijgebouw = 13,80m * 5,04m (heb nog niet berekend hoeveel zonnepanelen hierop kunnen liggen).
DAS 445W N-Type Full Black Glas-Glas + recyclage + vastmaken + ... € 2.991,76
Huawei SUN2000-5K-MAP0 € 1.261,97
Batterij Module LUNA2000-10SO (10kWh): SET Huawei 10kWh + EMMA € 4.934,94
Zonder batterij is dit dan € 0,75/Wp, met batterij € 1,62/Wp, al weet ik niet echt zeker hoe dit hier berekend wordt.
We hebben meerdere offertes gekregen, maar hebben steeds gevraagd achter een systeem zoals Huawei, omdat die nog net binnen een prijsklasse vielen die we ons konden veroorloven, en toch nog een zeer goed systeem met zich mee brengen. SolarEdge werd bv. te duur.
Hoe bereken ik Wp correct?
Welke gegevens heb ik nog nodig om te kunnen berekenen wat de beste opstelling is voor mijn panelen, en waar kan ik dit doen?
Andere tips?
Thanks
Mijn partner en ik zijn momenteel bezig aan een totaalrenovatie in België. Ik heb veel gelezen op dit forum. Waar dat geholpen heeft, heeft het ook veel extra vragen naar boven gebracht. Graag zou ik het project even voorleggen aan het goedluikend oog en advies van de Tweakers.
Foto's
Hieronder vinden jullie een screenshot van het huis na renovatie, alsook een luchtfoto van Google Maps.:strip_exif()/f/image/d2KEf0r4GR9XXtH1JyyhZ2co.png?f=user_large)
/f/image/iCy74lRBOGQCAzMPQMbcT2gb.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Je mag ervan uitgaan dat er in de nieuwe toestand 12 zonnepanelen passen op het hellend dak vooraan. Het bijgebouw van 80 m² achteraan, mag je voorlopig achterwegen laten. Het is te zeggen: we gaan dat deel van de verbouwing later uitvoeren. Er komen dus nu geen zonnepanelen op. Maar ooit zullen daar dus wel zonnepanelen op komen te liggen. Die gedachte mag je wel meenemen.De beschikbare dakruimte van het bijgebouw = 13,80m * 5,04m (heb nog niet berekend hoeveel zonnepanelen hierop kunnen liggen).
Schaduw
Mogelijks schaduw te verwachten van het hellend dak op het plat dak. Voor de rest geen schaduw.Jaarverbruik
Geen exact verbruik gekend voor deze woning, daar ik nu op een appartement woon. Nu, er komt een warmtepomp met 6 kW vermogen, luchtlucht met 3x3kW, elektrische wagen op te laden, ...Huidige elektriciteitsaansluiting
3~400V, 32 ABudget en doel
8-10KReeds verkregen offertes
Alles BTW incl, BTW 6%DAS 445W N-Type Full Black Glas-Glas + recyclage + vastmaken + ... € 2.991,76
Huawei SUN2000-5K-MAP0 € 1.261,97
Batterij Module LUNA2000-10SO (10kWh): SET Huawei 10kWh + EMMA € 4.934,94
Zonder batterij is dit dan € 0,75/Wp, met batterij € 1,62/Wp, al weet ik niet echt zeker hoe dit hier berekend wordt.
We hebben meerdere offertes gekregen, maar hebben steeds gevraagd achter een systeem zoals Huawei, omdat die nog net binnen een prijsklasse vielen die we ons konden veroorloven, en toch nog een zeer goed systeem met zich mee brengen. SolarEdge werd bv. te duur.
Ligging
De aannemer suggereerde ons 6 panelen in serie te leggen op het hellend dak (zuid-oost gericht), en 6 panelen in serie op het platte dak van het hoofdgebouw (zuid-west gericht).Advies
Kunnen jullie een advies geven over wat hier op tafel ligt?Hoe bereken ik Wp correct?
Welke gegevens heb ik nog nodig om te kunnen berekenen wat de beste opstelling is voor mijn panelen, en waar kan ik dit doen?
Andere tips?
Thanks