Installatie zonnepanelen, omvormer, batterij. Ligging.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairyTailed
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15-10 00:29
Dag allen,

Mijn partner en ik zijn momenteel bezig aan een totaalrenovatie in België. Ik heb veel gelezen op dit forum. Waar dat geholpen heeft, heeft het ook veel extra vragen naar boven gebracht. Graag zou ik het project even voorleggen aan het goedluikend oog en advies van de Tweakers. _/-\o_ :9
Foto's
Hieronder vinden jullie een screenshot van het huis na renovatie, alsook een luchtfoto van Google Maps.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IR0SmbVhFKVzIYkKNLKf4ZtFFHs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/d2KEf0r4GR9XXtH1JyyhZ2co.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HY-rZokwy4m0KvZv13S_n_m9caA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iCy74lRBOGQCAzMPQMbcT2gb.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Je mag ervan uitgaan dat er in de nieuwe toestand 12 zonnepanelen passen op het hellend dak vooraan. Het bijgebouw van 80 m² achteraan, mag je voorlopig achterwegen laten. Het is te zeggen: we gaan dat deel van de verbouwing later uitvoeren. Er komen dus nu geen zonnepanelen op. Maar ooit zullen daar dus wel zonnepanelen op komen te liggen. Die gedachte mag je wel meenemen.

De beschikbare dakruimte van het bijgebouw = 13,80m * 5,04m (heb nog niet berekend hoeveel zonnepanelen hierop kunnen liggen).
Schaduw
Mogelijks schaduw te verwachten van het hellend dak op het plat dak. Voor de rest geen schaduw.
Jaarverbruik
Geen exact verbruik gekend voor deze woning, daar ik nu op een appartement woon. Nu, er komt een warmtepomp met 6 kW vermogen, luchtlucht met 3x3kW, elektrische wagen op te laden, ...
Huidige elektriciteitsaansluiting
3~400V, 32 A
Budget en doel
8-10K
Reeds verkregen offertes
Alles BTW incl, BTW 6%

DAS 445W N-Type Full Black Glas-Glas + recyclage + vastmaken + ... € 2.991,76
Huawei SUN2000-5K-MAP0 € 1.261,97
Batterij Module LUNA2000-10SO (10kWh): SET Huawei 10kWh + EMMA € 4.934,94

Zonder batterij is dit dan € 0,75/Wp, met batterij € 1,62/Wp, al weet ik niet echt zeker hoe dit hier berekend wordt.

We hebben meerdere offertes gekregen, maar hebben steeds gevraagd achter een systeem zoals Huawei, omdat die nog net binnen een prijsklasse vielen die we ons konden veroorloven, en toch nog een zeer goed systeem met zich mee brengen. SolarEdge werd bv. te duur.
Ligging
De aannemer suggereerde ons 6 panelen in serie te leggen op het hellend dak (zuid-oost gericht), en 6 panelen in serie op het platte dak van het hoofdgebouw (zuid-west gericht).
Advies
Kunnen jullie een advies geven over wat hier op tafel ligt?
Hoe bereken ik Wp correct?
Welke gegevens heb ik nog nodig om te kunnen berekenen wat de beste opstelling is voor mijn panelen, en waar kan ik dit doen?

Andere tips?

Thanks

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:59
De omvormer heeft start spanning en minimum Vmpp 160V. De panelen doen maximaal 32Vmpp per stuk. Dat geeft nog geen heel paneel aan schaduwbeheerruimte.

Dat acht ik als ongeschikt.

Dergelijk korte strings zijn beter af op een enkelfase omvormer.

Wil je zelf ontwerpen dan is SMA sunny design erg goed. Al gebruik ik meestal solaredge designer ook vier en serieel systeem omdat de tekenmodule veel beter is.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairyTailed
@Ronald bedankt voor je reactie.

Wat je zegt klopt. Dit heb ik ook aangegeven aan de installateur. Deze stelt dat 6 panelen het minimum is per string om die reden.

Hoe ga ik als leek te werk om zelf te bekijken wat benodigd is voor schaduwbeheer?

Zou je dan wel aanraden om de 12 panelen op het hellend dak aan de voorgevel te leggen?

Wat zou je aanbevelen bij een monofasige omvormer qua strings? Elke kant 6, of 12 zuid?

Ik test later uit of ik aan de slag kan (en vooral verstand kan maken van...) jouw toolsuggesties.

Qua prijs zit de offerte goed vermoed ik?

Aanvulling:

Op de voorzijde zal er "nooit" schaduw zijn. Geen enkel hoog object of boom. Keuze driefasige omvormer is tweeledig: 1) Uitbreiding later door pannelen op bijgebouw. Maar dan moet de omvormer wrs krachtiger? 2) hybride en assymetrische belasting

[ Voor 18% gewijzigd door FairyTailed op 13-10-2025 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Schaduw beheer: omvormer heeft Vmpp bereik. Elk paneel geeft Vmpp (varieert iets met belichting). Elke substring in bypass kost 1/3e. Onder de minimum Vmpp gebeurd het niet.

De rest is afhankelijk van je plannen. Omvormer heeft in de regel 2 mppt, dus kan 2 strings aangesloten hebben. Wil je alle PV op de zelfde accu hebben, wat voor de winter wel handig is, want dan kom je bijna altijd tekort, dan moet je nu al nadenken over de eindsituatie die je wil bereiken met het bijgebouw.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairyTailed
@Ronald

12 Pannelen op Zuid klinkt dan als de beste optie? Al is het misschien mogelijk, zelfs bij 6-6, dat de 6 pannelen op zuid-west mee verplaatst worden naar het bijgebouw.

In ieder geval zullen er op het bijgebouw zonnepanelen komen. In België is er een maximum van 10 kWp voor particulieren, iirc. 15 kWp voor zelfstandigen - wat dus kan. Rond de 5 kWp op het hoofdgebouw, en boven de 10 kWp op het bijgebouw (28 panelen van de afmetingen van DAS, 7x4).

In ieder geval zouden er pannelen moeten komen op het dak van de voorgevel (zuid-oost).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S6LEZ-w-X-E9eDwu-XdeVgdymNo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/81wsRkVzHJ5bFkerOvrxJ43y.png?f=fotoalbum_large

Dan plaats ik meteen best de 10 kVa omvormer, als ik de specs lees. Opstartspanning is toch dezelfde voor elk vermogen.

Correct?

Wat ik eigenlijk concreter nog zoek is het volgende:

- Ik begrijp je uitleg rond schaduwbeheer; wat ik bedoel is: welk VMP mag ik verwachten bij worst case STC, om te bepalen hoeveel panelen ik in schaduwbeheer zou willen hebben per string/serie? Inderdaad, er zijn ongeveer exact 5 pannelen onder STC nodig om het minimumvoltage van de omvormer te bereiken. Hoe bereken ik daaruit hoeveel pannelen minimaal in serie moeten liggen om goed schaduwbeheer te hebben.

- Stel dat 6 pannelen wel voldoende zou zijn per string in de huidige situatie. Of stel dat ik er 8 leg per kant. Hoe kan ik weten of ik beter 12 (of 16) pannelen vooraan leg, of een bepaald aantal per kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De minimum Vmpp bepaalt hoeveel panelen in volle zon zonder beperking in productie gehouden kunnen worden als een deel van de string schaduw pakt.

Strings verlengen kan alleen bij gelijke stroom sterke karakteristiek (zelfde paneel in de regel)
Dus niet nu een stel panelen en dan later een ander paneel toevoegen.

Bonus optie: sommige, vaak zwaardere omvormers kunnen 2 strings van gelijke lengte en paneel type op 1 tracker. Dan verdubbeld de stroom en belangrijkste de dubbele kortsluit stroom moet voor veilig afschakelen binnen de limiet omvormer vallen.
Sunny is hierin behulpzaam omdat hij berekend wat de gezamenlijke maximale stroom is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairyTailed
@Ronald En kan dat met de MAP0 10/12kva? Hoe vind ik dat terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@FairyTailed via de datasheet :-) linkje van beoogd model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FairyTailed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Dat model heeft officieel geen ondersteuning voor meer strings per tracker. In de praktijk zijn de grenzen voor maximale stroom ook te krap voor bijna alle mogelijke configuraties van polystring (misschien bij een 60 graden stijl oost west configuratie).

Pagina: 1