Probleem met alinea spacing in visuele editor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-10 12:18
Vermeld de URL waar het probleem zich bevindt
...
MrFax in '4chan riskeert boete tot 26.000 pond door eisen van toezichthouder VK te negeren'

Geef aan welke stappen je uitvoert om het probleem te kunnen reproduceren
Twee keer een nieuwe alinea maken?

Beschrijf wat je zou verwachten als het probleem zich niet voordeed
...
Geen rare extra ruimte tussen alinea's
Indien relevant, voeg een screenshot toe
...
Je kan het in de reactie zelf al zien en ook te zien als je de reactie probeert te editen.

Vermeld welk apparaat en browser je gebruikt
...
Windows 11, Brave (Chromium)

[ Voor 4% gewijzigd door MrFax op 13-10-2025 17:09 ]

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:09

crisp

Devver

Pixelated

Ik mis een beetje de STR (steps to reproduce). In wysiwyg-modus is 1x enter een nieuwe alinea. In RML moet je daarvoor 2x enter doen. Dit lijkt op 3x enter in RML of 1x enter en 1x shift-enter in wysiwyg?

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
https://i.imgur.com/ccRTu9e.mp4

Hierbij wordt alleen Enter gebruikt, geen Shift+Enter

Je ziet dat het de ene keer wel en de andere keer niet gebeurt.

Misschien komt het door de extra spatie aan het einde van de alinea wanneer je een reactie wijzigt? Ik zie dat nu opeens in de video.

[ Voor 90% gewijzigd door MrFax op 13-10-2025 19:23 ]

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
Ik denk dat dat het is: Bij wijzigen reactie komt er een extra spatie. Die spatie zorgt voor een extra lijn. Het zijn volgens mij dus 2 verschillende problemen/bugs.

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Dit is feitelijk de markup die je probeert te editten:

code:
1
2
3
<p>
    <br>Dat ze te benaderen zijn...
</p>

Door de cursor op de regel voor de zin te zetten en backspace te doen verwijder je de paragraaf, maar niet de linebreak. Een enter resulteert vervolgens weer in een nieuwe paragraaf inclusief de linebreak.

Oplossing is dus om de cursor voor de letter D te zetten en dan backspace te doen om de extra linebreak te verwijderen, of door in RML-mode een witregel weg te halen.

Vraag blijft hoe die extra linebreak daarin is gekomen, maar ik zie nog steeds geen bug...

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
Oke maar dat maakt het vervelend want deze rare dingen gebeurden niet op de raw editor.

Je ziet dat er eerst geen linebreak is dan weer wel+nieuwe alinea.

Hoe die extra linebreak daarin is gekomen dat is dus denk ik de bug. Naast het feit dat er een extra spatie komt als je de editor opstart.

[ Voor 81% gewijzigd door MrFax op 14-10-2025 08:33 ]

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

Nu ja, in feite is dit het gedefinieerde gedrag:

1 enter in de raw-editor -> linebreak in de wysiwyg
2 enters in de raw-editor -> nieuwe paragraaf in de wysiwyg
3 enters in de raw-editor -> nieuwe paragraaf + linebreak in de wysiwyg

Als je heen-en-weer switched en ergens een keer een enter teveel doet in de raw-editor dan kan je dus dit soort gedrag krijgen, maar we gaan er van uit dat mensen vanzelf de wysiwyg-editor exclusief zullen gaan gebruiken en zullen wennen aan het gedrag mbt paragrafen daar.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
Ja maar het feit blijft dat bovenstaande filmpje toch onwenselijk is? Het is een vage situatie zonder dat je precies weet wat er dan aan de hand is. Dat moet je helemaal gaan uitzoeken. Dat is wat anders als bij bijv. een typfout, waarbij je altijd kan zien wat het probleem is. Dat laatste is bij de raw-editor, dat eerste bij de wysiwyg-editor.

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

MrFax schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:29:
Ja maar het feit blijft dat bovenstaande filmpje toch onwenselijk is? Het is een vage situatie zonder dat je precies weet wat er dan aan de hand is. Dat moet je helemaal gaan uitzoeken. Dat is wat anders als bij bijv. een typfout, waarbij je altijd kan zien wat het probleem is. Dat laatste is bij de raw-editor, dat eerste bij de wysiwyg-editor.
Ik zie hier toch niet zo'n groot probleem in. Ook met rml/ubb kan je meer whitespace toevoegen dan misschien nodig is, en ook dan zal niet iedereen dat corrigeren. Sterker nog: ik gok dat juist het gebruik van de broncode-modus dit probleem in eerste instantie ook heeft veroorzaakt (of een onbedoelde shift+enter in wysiwyg). Wanneer mensen meer gewend raken aan de wysiwyg-modus zal dit dus waarschijnlijk ook minder snel gaan voorkomen.

En volgens mij is dit met wat logisch inzicht (en wellicht ook wat meer ervaring met wysiwyg-editors die werken met paragrafen) ook eenvoudig op te lossen. Desnoods door even terug te switchen naar de broncode-modus.

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
Maar hier ga je ervanuit dat ik de broncode modus heb gebruikt waardoor dit is gebeurd? Dat heb ik niet?

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

MrFax schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:59:
Maar hier ga je ervanuit dat ik de broncode modus heb gebruikt waardoor dit is gebeurd? Dat heb ik niet?
Of per ongeluk shift+enter in de wysiwyg-modus, of misschien copy-paste vanuit een andere bron?

Intentionally left blank

Pagina: 1