Situatie:
- groot huis, 2 woonlagen, geen zolder. 240m2 totaal, dus 120m2 per woonlaag.- BG wordt dagelijks verwarmd tot 18 graden. Nu nachtverlaging, maar kan anders zodra van gas af.
- Tijdens renovatie zijn overal Fancoils geplaatst (type jaga briza) en is al het leidingwerk vervangen en geisoleerd als voorbereiding op condenserend koelen.
- keuken heeft vloerverwarming, rest woonkamer dus fancoils
- zeer licht hellend bitumen dak, 15 graden, ligging oost-west. PV op oostkant is verboden (beschermd stadsgezicht), PV op westkant is verboden (monument), maar daar lijkt schot in te komen. We gaan dus uit van 6kWp PV op west.
Historisch gasverbruik: 4000m3 per jaar (vorige bewoners)
gasketel: HR ketel uit de kantoor-lijn van Remeha: de quinta pro 65kW. Met een driewegklep en 150L boilervat.
- De CV zit in de kelder, dus het leidingwerk is simpel te realiseren
verduurzaming:
- dakisolatie (Vergunning aangevraagd, incl. zonnepanelen op west)- dubbel glas uit jaren 70 vervangen door HR+
- enkel glas vervangen door HR+ of vacuumglas (vergunningaanvraag loopt)
- Steens buitenmuren, dus zonder spouw. isoleren zowel van buiten als binnen verboden (monument). Enige optie is nieuwe binnenmuren plaatsen, niet vast aan de bestaande muren, met spouw en dan isolatie. kost dus 25cm. Gaan we niet doen ivm ruimte en aansluiting met kozijnen en ingewikkelde koudebruggen die dan bij de constuctie komen.
warmtepomp:
- ik zoek dus een warmtepomp. Mijn afgiftesysteem is relatief goed, hoewel geen referentie nog heb ik bij 40 graden afgiftevermogen zat en waarschijnlijk bij 35 graden ook voldoende.- inhoud systeem berekend op 200L, waarvan de helft op de verdieping waar enkel de verwarming openstaat.
- gloednieuw leidingwerk, hoofdleidingen 40mm uponor, 20mm naar kleinste fancoils.
- Ruime tuin, dus buitenopstelling is geen probleem
- formule geeft obv huidig verbruik 20kW. Ik dacht vanwege het dubbelglas te gaan voor een 16kW.
- L/W, zet op volgorde: , stil, design, zuinig,DIY/tweakersvriendelijk, verkrijgbaarheid, domotica-integratie,milieuvriendelijk,goedkoop
SWW:
- plek voor boiler: aanwezig in kelder- minimaal 250 liter nodig denk ik (5 personen)
- DWTW aanwezig? nee
Wie gaat het installeren?
alle voorbereidingen doe ik zelf tm leiding naar buiten en opstelplaats WP. plaatsing monoblock wordt uitbesteedvragen
- is 16kW de meest waarschijnlijke grootte of is 12 ook goed?- welke warmtepomp van 16kW neem ik?
-de Wolf CHA 16-20 vind ik mooi,
-de panasonic 16kW vind ik te hoog,
-de OVUM Vind ik ook mooi, maar lijkt weinig over beschikbaar
-Itho Amber? 12kW is misschien net te weinig
- SWW apart of bij warmtepomp? Het liefst heb ik geen WPB in de kelder vanwege de benodigde uitblaas naar buiten. Die is lastig te realiseren.
- ik wilde maar meteen de gasketel weghalen. Hybride is waarschijnlijk onnodig met dit vermogen. of is dit spannend (of heel simpel om te laten hangen om een jaartje te testen?)
- Waar vergeet ik aan te denken?