Ontevreden over dakdekker, terecht of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bianca1718
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 16:37
Hoi,

Het dak op onze aanbouw is vernieuwd en helaas ben ik niet tevreden over hoe het eruit ziet. Het is gelegd met bitumen. Nu snap ik dat het een ambacht is maar ik vind de afwerking gewoonweg slordig. Kantstroken die niet dezelfde lengte hebben en niet gelijk liggen. Banen die schuin lopen. Ik heb 3 x gevraagd of er met lange stroken gewerkt on worden en op een dak van 11 meter in de lengte liggen gewoon 2 kortere stroken icm 2 langere, terwijl een rol 5 meter lang is dus dat hadden er hooguit 3 moeten zijn.
Wat mij vooral stoort is het korte stuk als we de balkondeur openen, en de dikkere zijkanten op datzelfde stuk. Waarom wordt er niet 1 maat aangehouden bij de kantstroken? De meeste zijn 15, en deze dikkere op dat ene stuk zijn 20. Ik heb er nu de oude steentjes opgelegd omdat ik het niet aan kan zien, maar daarvoor hebben we het natuurlijk niet laten leggen.

Uiteraard de dakdekker hierop aangesproken maar die heeft voor alles een ` excuus` .
Die 2 kortere stukken zouden te maken hebben met de afwatering, dat moet blijkbaar altijd zo kort vlakbij een regenpijp / afvoer. De dikkere stukken moest ook gaf hij aan, maar daarna krabbelde hij alweer een beetje terug dat deze ook korter hadden gekund. Waarom wordt er niet 1 maat aangehouden bij de kantstroken? De meeste zijn 15, en deze dikkere op dat ene stuk zijn 20.

Als ik hem aanspreek op de baan die schuin loopt of dat de kantstroken niet allemaal gelijk liggen praat hij eroverheen. Het is een ambacht..... soms kan het niet anders..... etc.

Hij blijft erbij dat het netjes is gelegd, en ik blijf erbij dat ik de afwerking slordig vind.

Ik heb wat foto`s toegevoegd van hoe het eruit ziet. Hopelijk heeft iemand er meer verstand van en kan hierover een mening geven. Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8Kc5o_5XIhk2y1V7b7addcIaD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/39PDCjN7aVzWU2odDpNVMRNZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVi4mCUVeZPjsJIO4lKbSzqoI8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7V2FZ90tiXOW3MyuWIlLWwyq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k2ayYV2RSezTKJH8hr7J9YIn63M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ye2xTZVkkbQjzl4zQm3RsJJ5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROB7ZnrFLKfF117Xj2lqO---ZSM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SbN8O1FjbZUNRKTyUoGUZBdj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PywnVGX9-0uf3AFamGpVeLWH-Hg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhxrpWXiUKQBHBjyFwSoPnCj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcZC9cybvu6QKP2_3dD1a25703s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HHV4vYjxda8SHdVDpsUMjPrG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4pzW-9WlGZFrXUizjVSqFsg2j4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kfWeyWGdX1Dj1BslZPP7cHAr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Bianca1718 op 13-10-2025 11:39 ]

Acties:
  • +60 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Op die een of twee verspringende naadjes na vind ik het er best netjes uit zien? Dat ze ergens 4 stukken gebruikt hebben ipv. 3 kan ook zijn om te voorkomen dat er nog een compleet nieuwe rol aangesproken moest worden en er een flink stuk materiaal overblijft. En dat ene smalle stukje wat er tussen zit aan de rand is ook maar net hoe het uitkomt natuurlijk.

Geen idee wat hierin gebruikelijk is, dus misschien ben ik er iets te makkelijk mee, maar misschien heb je wat te hoge verwachtingen (en die niet vooraf duidelijk uitgesproken)?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:25
Eerlijk gezegd vind ik dat er toch ook best netjes uitzien.
Maar ik ben geen dakwerker natuurlijk.
Mijn eigen plat dak ziet er veel slechter uit....

Zou me er niet te druk over maken :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:07
Ik vind het er ook goed uit zien, komt er nog grind over heen? Dan zie je er straks helemaal weinig meer van.

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:09
Prima, dit ligt aan jou. Als jij niet afgesproken hebt om alleen lange stukken te gebruiken dan mag die dakdekker toch gewoon een aantal korte stukken die hij anders had moeten weggooien gebruiken? Het gaat erom dat jouw dak waterdicht is, dat jij bepaalde welstandseisen hebt had je dan vooraf kenbaar moeten maken.
Ik hoop dat je je tijd leuker kan besteden dan je ergeren aan de lengtes van je dakbedekking.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• m-ruiter227
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:20
Ziet er top uit, niks op aan te merken.
De rest merk je vanzelf als het een aantal dagen goed gaat regenen :)

[ Voor 82% gewijzigd door m-ruiter227 op 13-10-2025 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik vind dat er ook heel netjes uit zien. Ik weet niet goed wat je verwacht had, ik zou hem met dat als referentie zeker vragen als ik aan een nieuw dak toe was.
Als je het perfect strak wil, moet je voor een nieuwbouw met EPDM gaan. Vaak zijn er ook hoekjes die kunnen werken en waar de dakwerker veiligheidshalve wat dikker werkt. En als er op het einde van de rol 20cm over is in plaats van 5cm, heb je 5cm extra overlap.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Marascon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:17
Ik zou blij zijn als dit mijn dak was, ziet er uit als degelijk werk.

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:14
Waar mensen zich tegenwoordig druk over kunnen maken...

Naar mijn mening ziet het er netjes uit.

Acties:
  • +43 Henk 'm!

• No Hands
Laat je de complimenten van hier ook even aan de dakdekker lezen? Dat zal hij leuk vinden!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• krietjur
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:16

krietjur

Where am I?

Ik zie het probleem ook niet, ziet er keurig uit vind ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bianca1718
No Hands schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:00:
Prima, dit ligt aan jou. Als jij niet afgesproken hebt om alleen lange stukken te gebruiken dan mag die dakdekker toch gewoon een aantal korte stukken die hij anders had moeten weggooien gebruiken? Het gaat erom dat jouw dak waterdicht is, dat jij bepaalde welstandseisen hebt had je dan vooraf kenbaar moeten maken.
Ik hoop dat je je tijd leuker kan besteden dan je ergeren aan de lengtes van je dakbedekking.
Dat is het dus, ik heb 3 x met ze afgesproken dat er lange stukken gebruikt zouden worden, dat staat ook wart op wit en ik zou er met liefde een extra rol voor hebben betaald. Het is 3 x toe beloofd, en dat dit niet is nagekomen stoort mij enorm. Als het niet belangrijk was geweest had ik het niet 3 x aangegeven hé. Ik kijk er dagelijks op uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bianca1718
Marcusso schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:54:
Ik vind het er ook goed uit zien, komt er nog grind over heen? Dan zie je er straks helemaal weinig meer van.
Dat grind zou er eigenlijk afgaan, maar ik stoor me dus ontzettend aan het breedte verschil en die korte strook vooraan dat we het misschien toch terug gaan leggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:10
Ik vind het met grind niet mooier worden hoor...

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:13
Je zeurt.
ziet er prima uit.
En je ziet er niks van vanaf de grond.
En met grind erover al helemaal niet.

[ Voor 65% gewijzigd door 3dmazter op 13-10-2025 12:23 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

bonzz.netninja

Niente baffi

Dat ziet er prima uit. Daarnaast het is je dak, niet je tuin of woonkamer. Hoe vaak kom je daar nou helemaal?
Dat het waterdicht is lijkt mij het belangrijkst :) Grint zou ik niet doen, want waarom zou je dat doen :) Kun je er beter leuke sedum plantjes opleggen, isoleert ook nog en is goed voor de beestjes.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14-10 14:48

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Bianca1718 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:16:
[...]

Dat is het dus, ik heb 3 x met ze afgesproken dat er lange stukken gebruikt zouden worden, dat staat ook wart op wit en ik zou er met liefde een extra rol voor hebben betaald. Het is 3 x toe beloofd, en dat dit niet is nagekomen stoort mij enorm. Als het niet belangrijk was geweest had ik het niet 3 x aangegeven hé. Ik kijk er dagelijks op uit.
En wat wil je dat ze er nu nog aan gaan doen dan? Alles er weer af halen met alle rompslomp en kosten van dien? Of er een cosmetische laag extra overheen leggen? Indien dat laatste: misschien zijn er nog wel andere opties die je mooier vindt dan een paar stroken bitumen, dan zou ik daar eens naar gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bianca1718
3dmazter schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:21:
Je zeurt.
ziet er prima uit.
En je ziet er niks van vanaf de grond.
En met grind erover al helemaal niet.
Vanaf de grond niet haha maar de balkondeur staat altijd open in de zomer dus dan zie ik het zeker wel als ik boven ben. Ook vanuit het slaapkamerraam kijk ik er op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Kantstroken plakken van meer dan een meter lang is bijna niet te doen met een daktrim.
Dus daar heeft je dakdekker gelijk in.
Voor de rest ziet het er okay uit, ik had dan de banen in de breedte geplakt dan kijk je over de naden heen.
1 detail is niet helemaal zoals het hoort maar dat laten we lekker zo.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bianca1718
Icephase schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:24:
[...]

En wat wil je dat ze er nu nog aan gaan doen dan? Alles er weer af halen met alle rompslomp en kosten van dien? Of er een cosmetische laag extra overheen leggen? Indien dat laatste: misschien zijn er nog wel andere opties die je mooier vindt dan een paar stroken bitumen, dan zou ik daar eens naar gaan kijken.
Ja hier ben ik nu mee bezig, misschien wat plantjes er op, en we hebben het grind nog dat er eerst op lag dus dat kan ook altijd nog terug. Maar vind het zo jammer dat precies in de kijk die lelijke stukken zitten, de rest van het dak mag van mij zo blijven, dus volledig beplanten of steentjes leggen is eigenlijk niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bianca1718
edsandje schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:25:
Kantstroken plakken van meer dan een meter lang is bijna niet te doen met een daktrim.
Dus daar heeft je dakdekker gelijk in.
Voor de rest ziet het er okay uit, ik had dan de banen in de breedte geplakt dan kijk je over de naden heen.
1 detail is niet helemaal zoals het hoort maar dat laten we lekker zo.
De lengte van de kantstroken is niet het probleem maar de breedte. Op dat ene stuk zijn ze 20 cm en de rest van het dak maar 15. En op die 20 cm zijn ze niet netjes afgewerkt.
Ik denk ook dat in de breedte leggen beter was geweest dan kijk je niet in de naden.

Vertel over dat ene detail ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 19:07
Het had wat mooier gekund maar het belangrijkste is toch dat het waterdicht is en waterdicht blijft.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

Bianca1718 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:16:
[...]

Dit vind ik wel een belangrijk punt. Indien je echt zo duidelijk hebt afgesproken dat er lange stukken gebruikt zouden worden, zodat het optisch het mooiste is, en dit ook zo op papier hebt staan, dan heeft de dakdekker gewoon niet goed geleverd. Dat het dan waterdicht is, prima functioneel etc. maakt niets uit, dat had sowieso ook gemoeten. Dus ondanks dat velen hier dan zeggen dat je je er niet aan moet storen, want het werkt zo goed, zijn jullie dan expliciet iets overeengekomen wat niet gehonoreerd is.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:11
Bianca1718 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:25:
[...]

Vanaf de grond niet haha maar de balkondeur staat altijd open in de zomer dus dan zie ik het zeker wel als ik boven ben. Ook vanuit het slaapkamerraam kijk ik er op.
Je ziet het nu omdat het werk net opgeleverd is en je er extra op let. Over een week of 2 valt het niet meer op en over een jaar lees je dit topic terug en vraag je je af waarom je jezelf hier druk om gemaakt hebt.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De banen moeten een bepaalde maat verspringen en dat zal nooit precies uitkomen wat er op de rol zit. Daarnaast wil je ook niet veel restafval.

Dit ziet er prima uit, vooral de verspringing van een brede naar een smalle opstand is goed gedaan. Ja die ene strook hadden ze misschien even netjes recht kunnen snijden, maar geen reden om dit dak af te keuren.

Edit:
Ik zou mij eerder storen aan dit, kruisnaden zijn niet ok. Op dit kleine dak zal het wel goed gaan, maar naden en banen moeten verspringen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4pzW-9WlGZFrXUizjVSqFsg2j4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kfWeyWGdX1Dj1BslZPP7cHAr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door tweakduke op 13-10-2025 13:01 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Je noemt het een balkondeur, maar heb je daar ook rekening mee gehouden in de dakconstructie en is daar rekening mee gehouden met het dakleer? Want dit ziet er niet uit als een dak dat gemaakt is om als balkon te gebruiken.
Als je de deur vaak open hebt en hier evt. ook wil kunnen zitten dan zou je toch gewoon wat van die houten vlonderplaten neer kunnen leggen? De IKEA RUNNEN ofzo, paar rijtjes en je ziet er niks meer van.

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je zal maar dakdekker zijn en zo'n zeurkous aan je broek krijgen en dan toch positief blijven bij een volgende klant.

Sterkte voor jou en sterkte voor je dakdekker!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:03

Nullifiel

╞═══════╡

Bianca1718 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:25:
[...]

Dan ga je dat dakleer misschien wel ruiken als het snikheet is...

Ik vind je dak er netjes uitzien... ik kan heel kritisch zijn over dingen, maar dit dak zou ik accepteren.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mooie basis voor een sedum dak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linux gebruiker
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09:22
Denman schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:55:
[...]

Je ziet het nu omdat het werk net opgeleverd is en je er extra op let. Over een week of 2 valt het niet meer op en over een jaar lees je dit topic terug en vraag je je af waarom je jezelf hier druk om gemaakt hebt.
Zij heeft afgesproken om lange banen te leggen, wat niet is nagekomen, daar zit topicstarter haar probleem.
Vrij logisch lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Sedum erop en klaar

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Welke regio is dit? Ik zoek ook nog een dakdekker en als ik dit zo zie is die prima geschikt voor de klus die ik nog heb...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:20

CaDje

Framedrops for life

Je hebt wat dingen afgesproken met de dakdekker (of aannemer?) en dat is niet nagekomen en dat is jammer.
De vraag is ook wat je allemaal te zeggen hebt over de dakbedekking naast het gekozen materiaal. De dakdekker had wellicht zelf ook wat duidelijker in de communicatie kunnen zijn en zeggen dat wat jij wilde wellicht niet realistisch was.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Laatst online: 20:57
Ik zou het dak inderdaad nog even afwerken met zoiets: Afbeeldingslocatie: https://groenpalet-shop.be/wp-content/uploads/2018/08/IMG_20180618_114959-scaled.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:39
99ruud99 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:18:
Ik zou het dak inderdaad nog even afwerken met zoiets: [Afbeelding]
Is dit een sedum dak? En kan dat gewoon op een dak zoals TS heeft? Wel heel mooi met de balkondeur open ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Laatst online: 20:57
Op t moment dat je een balkondeur hebt naar plat dak moet het dak voorzien zijn op gewicht.

Ik heb zelf dit spul ervaren in utrecht, haalt ook meteen de zomerstank weg, en hoop vlindertjes erbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:22
indigo79 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:03:
Ik vind dat er ook heel netjes uit zien. Ik weet niet goed wat je verwacht had, ik zou hem met dat als referentie zeker vragen als ik aan een nieuw dak toe was.
Als je het perfect strak wil, moet je voor een nieuwbouw met EPDM gaan. Vaak zijn er ook hoekjes die kunnen werken en waar de dakwerker veiligheidshalve wat dikker werkt. En als er op het einde van de rol 20cm over is in plaats van 5cm, heb je 5cm extra overlap.
Dat zou ik dus niet doen want EPDM kan gaan krimpen met grote lengtes met als gevolg, water binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21:02

lord_fh

PS5

Linux gebruiker schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:15:
[...]

Zij heeft afgesproken om lange banen te leggen, wat niet is nagekomen, daar zit topicstarter haar probleem.
Vrij logisch lijkt mij.
maar wat verwacht ze dan precies hier voor antwoord ?

dan moet ze zorgen dat die man het eraf raust en dan opnieuw doet.

Verder ziet het er prima uit, tis een dak... leg er wat op en klaar.
1st world problem dit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:58
Niet terecht.

Eerlijk gezegd krijg ik het gevoel dat je verkeerde verwachtingen van een bitumen dak hebt als je je hier aan stoort. Dat kan, maar dan had je echt een andere opdracht moeten geven. Een bitumen dak is geen terras of tegelwandje. Je kunt zeg maar niet de eisen stellen die je bij een tegelzetter stelt als het gaat om de geometrische benadering.

Als het een terras is, leg er vlonders op (en maak het elk kwartaal rigoreus schoon er onder). Als je het nooit beloofd, leg er sedumcasettes op.

Ik vind wel dat mensen in dit topic vrij lomp reageren. Er wordt hier een vraag gesteld, met daarin ook netjes terecht of niet en er worden redelijk sarcastische reacties gegeven. Niet iedereen weet wat hij kan verwachten van een klus, daarom wordt de vraag gesteld. Iemand kan OCD hebben, of gewoon niet weten wat je kan verwachten. Nogmaals, een dak is geen tegelwand.

[ Voor 50% gewijzigd door Makkelijk op 13-10-2025 16:18 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:34
Los van dat het er dikke prima uitziet.. als TS dit zwart op wit zo heeft afgesproken… dan had meneer de dakdekker dat niet zo moeten afspreken…

Ik ziet er beter uit dan mijn plat dak… maar om TS een zeur te noemen voor het niet nakomen van schriftelijke en mondelinge afspraken gaat mij wat ver…

Dat gezegd hebbende: let it go… er zijn belangrijkere zaken om je druk over te maken.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:21
Ik zou me eerder druk maken over de hor die voor het slaapkamerraam zit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:49

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Waarom de energie verspillen om je aan zo iets onbenulligs te 'storen'? En waarom stoor je je er aan?
Ik neem aan dat je er niet de hele tijd naar gaat staan kijken...

Dak ligt verder prima. Het gaat er om dat het deugdelijk is gelegd en lekkages en andere ellende voorkomt. Bitumen zijn er niet voor het mooie aanzicht; het is puur functioneel.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Thalaron schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:19:
Los van dat het er dikke prima uitziet.. als TS dit zwart op wit zo heeft afgesproken… dan had meneer de dakdekker dat niet zo moeten afspreken…

Ik ziet er beter uit dan mijn plat dak… maar om TS een zeur te noemen voor het niet nakomen van schriftelijke en mondelinge afspraken gaat mij wat ver…

Dat gezegd hebbende: let it go… er zijn belangrijkere zaken om je druk over te maken.
Maar dat weten we pas na 1 pagina he, dat wisten we niet gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:34
No Hands schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:23:
[...]

Maar dat weten we pas na 1 pagina he, dat wisten we niet gelijk.
Klopt, maar ook daarna ging het zo door

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:16

Managelorian

“This is the workflow.”

Ik ga niet het hele topic lezen, maar ik vind het er niet zo raar uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nollekeuh
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:29
Als je het af hebt gesproken is het wel zuur. Waarschijnlijk heb je het afgesproken met een e marketing bureautje, niet met de uitvoerders. Je gaat het nou niet meer goed krijgen want die gasten (of een ander) gaan dat niet doen. Dus helaas pindakaas. Ellende van het internet.

Tijdens mijn verbouwing wel 3 dingen gezegd die uiteindelijk toch niet zo zijn gegaan. Zoals mijn bad wat verkeerd om zit en dus de dikke rand aan de voorkant heeft. Ik pissig want een mooi bad in een sjieke badkamer. mijn partner vond het handig om op te zitten en bij een eventuele verkoop ziet niemand dat. Dus uiteindelijk erbij neergelegd. Zit er minimaal voor 30 jaar in.

Zolang het niet te erg is boeit het niet zo. Dit is echt niet erg, wees blij dat je geholpen bent.

Nogmaals: ga je om andere zaken druk maken in je leven zoals je sedumdak. Later lach je erom en zul je inzien dat dit letterlijk het leven is en het maar net is hoe je ermee omgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:25
Dit ziet er prima uit. Of het ook waterdicht is kun je er eigenlijk nooit aan afzien, maar de naden hebben overal waar ik op de foto's kijk nette overlap en gesmolten bitumen-randje (dat is goed), dit ziet er kortom uit als werk van iemand die snapt wat hij aan het doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Nu online

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het platdak van onze overkapping ziet er ook zo uit en is al bijna 20 jaar waterdicht.

D'r is geen een dakdekker die het hele oppervlakte uit een stuk doet.

Een goede dakdekker doet het zo, maar zorgt dat alle naden waterdicht zijn.

Een slechte dakdekker heeft veel snijverlies en krijgt het dan alsnog voor elkaar om het niet waterdicht te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar was al gezegd dat het er prima uit ziet? :+

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:29
Tweakers begint echt steeds vermoeiender te worden. Zijn alle Nederlanders zo, of komen die nu net toevallig allemaal hier heen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bianca1718
Makkelijk schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:15:
Niet terecht.

Eerlijk gezegd krijg ik het gevoel dat je verkeerde verwachtingen van een bitumen dak hebt als je je hier aan stoort. Dat kan, maar dan had je echt een andere opdracht moeten geven. Een bitumen dak is geen terras of tegelwandje. Je kunt zeg maar niet de eisen stellen die je bij een tegelzetter stelt als het gaat om de geometrische benadering.

Als het een terras is, leg er vlonders op (en maak het elk kwartaal rigoreus schoon er onder). Als je het nooit beloofd, leg er sedumcasettes op.

Ik vind wel dat mensen in dit topic vrij lomp reageren. Er wordt hier een vraag gesteld, met daarin ook netjes terecht of niet en er worden redelijk sarcastische reacties gegeven. Niet iedereen weet wat hij kan verwachten van een klus, daarom wordt de vraag gesteld. Iemand kan OCD hebben, of gewoon niet weten wat je kan verwachten. Nogmaals, een dak is geen tegelwand.
Bedankt voor je reactie. Ik ben inderdaad een leek op klus gebied en vroeg het me gewoon echt af of het terecht was of niet.

Als je een professional inhuurt voor best veel geld dan wil je gewoon dat het allemaal goed word gedaan en als afspraken dan niet worden nagekomen dan is dat heel teleurstellend.

In grote lijnen vind ik dat het er goed uitziet, maar had de afwerking op sommige plaatsen netter verwacht van een prof, en dan met name van onderstaand stuk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVi4mCUVeZPjsJIO4lKbSzqoI8I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7V2FZ90tiXOW3MyuWIlLWwyq.jpg?f=fotoalbum_large

De dakdekker heb ik gesproken en die is nog steeds erg aardig hoor. Hij heeft me dingen uitgelegd, maar ik wilde dat gewoon ook even verifiëren, want het is zijn werk en dat zal hij nooit afkraken. Hij kan me alles wijsmaken haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-10 14:40
Ik dacht dat het altijd beter was om stenen op je bitumen dak te hebben?

Daarnaast kwa warmte zou ik kijken of je er een sedum dak op kunt leggen. Ideaal en het ziet er mooi uit en is nog nuttig ook

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:11
Bianca1718 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:27:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik ben inderdaad een leek op klus gebied en vroeg het me gewoon echt af of het terecht was of niet.

Als je een professional inhuurt voor best veel geld dan wil je gewoon dat het allemaal goed word gedaan en als afspraken dan niet worden nagekomen dan is dat heel teleurstellend.

In grote lijnen vind ik dat het er goed uitziet, maar had de afwerking op sommige plaatsen netter verwacht van een prof, en dan met name van onderstaand stuk:

[Afbeelding]

De dakdekker heb ik gesproken en die is nog steeds erg aardig hoor. Hij heeft me dingen uitgelegd, maar ik wilde dat gewoon ook even verifiëren, want het is zijn werk en dat zal hij nooit afkraken. Hij kan me alles wijsmaken haha.
Mooie reflectie en volgens mij sta je er goed in. En ja, ik snap heel goed dat je teleurgesteld bent als afgesproken werk niet nagekomen wordt. Je moet je alleen afvragen of je daar achteraf (veel) meer energie in wilt gaan stoppen om het 100% te krijgen. Zeker omdat het afgeleverde werk er eigenlijk wel prima uit ziet verder. Neus eens rond hier op Tweakers en je ziet genoeg schrijnende verhalen van mensen die opgelicht zijn en/of te maken hebben gehad met beunhazen. Dan heb jij hier zo te zien in ieder geval een prima vakman gehad :)

Ik noemde "dat je het over een tijdje niet meer ziet" overigens uit eigen ervaring. Toen ik voor het eerst mijn net gelegde parketvloer zag was ik ook teleurgesteld. Een plank die qua noesten en schaafplekken (hoorde beide in het type vloer) het meest opvallend was, had hij uitgerekend bij binnenkomst van de woonkamer neergelegd. Waar het het meest in het zicht lag voor mijn gevoel. Ik baalde echt, maar mijn vrouw zag het niet eens :P

Na een week zag ik het ook niet meer. En nu, bijna 10 jaar later, denk ik voor het eerst weer aan die plank en dat alleen maar vanwege dit topic :)

Sedum is ook nog een serieus goede optie om het uitzicht naar buiten leuker te maken.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
@Bianca1718 ik zou wel eens naar het lood onder je balkondeur (laten) kijken. Op foto 6 uit je startpost lijkt een deel duidelijk gescheurd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:34
Orkaan schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:40:
Ik dacht dat het altijd beter was om stenen op je bitumen dak te hebben?
Ligt eraan welke variant je er op legt bitumen met APP is beter bestand tegen UV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bianca1718
Denman schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:44:
[...]

Mooie reflectie en volgens mij sta je er goed in. En ja, ik snap heel goed dat je teleurgesteld bent als afgesproken werk niet nagekomen wordt. Je moet je alleen afvragen of je daar achteraf (veel) meer energie in wilt gaan stoppen om het 100% te krijgen. Zeker omdat het afgeleverde werk er eigenlijk wel prima uit ziet verder. Neus eens rond hier op Tweakers en je ziet genoeg schrijnende verhalen van mensen die opgelicht zijn en/of te maken hebben gehad met beunhazen. Dan heb jij hier zo te zien in ieder geval een prima vakman gehad :)

Ik noemde "dat je het over een tijdje niet meer ziet" overigens uit eigen ervaring. Toen ik voor het eerst mijn net gelegde parketvloer zag was ik ook teleurgesteld. Een plank die qua noesten en schaafplekken (hoorde beide in het type vloer) het meest opvallend was, had hij uitgerekend bij binnenkomst van de woonkamer neergelegd. Waar het het meest in het zicht lag voor mijn gevoel. Ik baalde echt, maar mijn vrouw zag het niet eens :P

Na een week zag ik het ook niet meer. En nu, bijna 10 jaar later, denk ik voor het eerst weer aan die plank en dat alleen maar vanwege dit topic :)

Sedum is ook nog een serieus goede optie om het uitzicht naar buiten leuker te maken.
Ja dat zal waarschijnlijk ook wel. Het is nu zo nieuw dat je ieder dingetje ziet. Binnenkort staat er mos op en vogelpoep haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bianca1718
Tehh schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 07:13:
@Bianca1718 ik zou wel eens naar het lood onder je balkondeur (laten) kijken. Op foto 6 uit je startpost lijkt een deel duidelijk gescheurd te zijn.
Ja dat klopt, dit wordt nog gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bleiblei
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-10 23:03
Bianca1718 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:27:
[...]

[Afbeelding]

Misschien een tip voor de volgende keer. Als je een leek op klus gebied bent en weet dat je alles wijs gemaakt kan worden. Is het wellicht verstandig in de toekomst iets minder hoog van de toren te blazen dat je iets slordig vindt en daar direct de betreffende vakman er op aanspreekt. Gewoon een open gesprek waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn helpt dan beter.

Moet zeggen dat ik de parallel die iemand trok met tegelwerk wel een hele mooie vond!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
bleiblei schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:35:
[...]

Misschien een tip voor de volgende keer. Als je een leek op klus gebied bent en weet dat je alles wijs gemaakt kan worden. Is het wellicht verstandig in de toekomst iets minder hoog van de toren te blazen dat je iets slordig vindt en daar direct de betreffende vakman er op aanspreekt. Gewoon een open gesprek waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn helpt dan beter.
Als de klant bepaalde eisen heeft die niet praktisch zijn moet je als vakman dat ook vooraf duidelijk maken en niet af doen met iets als 'natuurlijk, komt wel goed mevrouwtje'. Klant wilde graag ononderbroken stroken dakleer, of in ieder geval zo lang mogelijk, geef dan bijvoorbeeld aan dat dit kan maar dat je bij onderbrekingen zoals ontluchtingspijpen genoodzaakt bent om daar een los stuk te plaatsen vanwege het gemak met snijden. Vertel ook dat je restanten gaat gebruiken op de randen en dat dit geen grote stukken van een complete rol kunnen zijn omdat je die nooit in zijn geheel warm kan stoken en krom buigen.
Verwachtingsmanagement is het verschil tussen blije klant of gezeik achteraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bianca1718
bleiblei schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:35:
[...]

Moet zeggen dat ik de parallel die iemand trok met tegelwerk wel een hele mooie vond!
Ik ben ook met hem in gesprek gegaan, alleen daar gaat hij voorbij aan de eerder gemaakte afspraken.
Als van te voren was aangegeven dat lange banen niet mogelijk was en overschot gebruikt word dan hadden we daar op kunnen anticiperen. Een extra rol betalen was voor ons namelijk geen ding geweest als het dan naar ons zin was geweest. Nu ligt het er op en komen er allerlei ` excuses` waarom het zo gelegd is. Omdat ik weet dat ik me ga storen aan kortere stroken heb ik dat met 3 mensen van hun bedrijf afgesproken en geen 1 verteld dat dit niet haalbaar is. Dat is hetgeen waar ik nu ontevreden over ben. Ik geef het niet voor niks 3 x aan hé.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bianca1718
jadjong schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:48:
[...]

Als de klant bepaalde eisen heeft die niet praktisch zijn moet je als vakman dat ook vooraf duidelijk maken en niet af doen met iets als 'natuurlijk, komt wel goed mevrouwtje'. Klant wilde graag ononderbroken stroken dakleer, of in ieder geval zo lang mogelijk, geef dan bijvoorbeeld aan dat dit kan maar dat je bij onderbrekingen zoals ontluchtingspijpen genoodzaakt bent om daar een los stuk te plaatsen vanwege het gemak met snijden. Vertel ook dat je restanten gaat gebruiken op de randen en dat dit geen grote stukken van een complete rol kunnen zijn omdat je die nooit in zijn geheel warm kan stoken en krom buigen.
Verwachtingsmanagement is het verschil tussen blije klant of gezeik achteraf.
Precies dit!! `Komt goed mevrouwtje`.....dan weet je eigenlijk al genoeg.
Ik heb het ze per mail nog laten bevestigen dat er met lange stroken gewerkt zou worden omdat dit zo belangrijk voor ons was. Dit is ook de reden dat we hun de opdracht hebben gegeven. En nu blijkt het ineens niet haalbaar. Dit had dan vooraf aangegeven moeten worden.

Misschien kan iemand me nog uitleggen of het waar is dat er richting de afvoer / regenpijp altijd een kort stuk komt te liggen of dat dit dus inderdaad iets is wat nu gezegd wordt om van mij af te zijn :)
Zou gaan om de afwatering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:53
Bianca1718 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:42:
[...]

Misschien kan iemand me nog uitleggen of het waar is dat er richting de afvoer / regenpijp altijd een kort stuk komt te liggen of dat dit dus inderdaad iets is wat nu gezegd wordt om van mij af te zijn :)
Zou gaan om de afwatering.
Aan de regenwaterafvoer zit een aluminium plaat die ongeveer 15cm onder je dakbedekking loopt.
Gebruik je een lang stuk, waar je een rechthoekje uitsnijd, krijg je 3 lagen materiaal op elkaar en dus een opstaande rand van 1cm. Gevolg, je hele dak staat 1cm water op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_ihQ3FbMtNRxfU2M5aO5op-z08=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/to8YoWfORPl2kRkKI04etjBC.webp?f=user_large

Ik ben geen dakdekker, maar dit is mijn technisch inzicht dat ik hier neertyp.

Ook heb je kans met jouw wensen dat de waterdichtheid in het geding komt.
De dakdekker moet garantie leveren op zijn werk.
Maar als het precies moet zoals een leek hem verteld, hoe kan hij dan ooit achter zijn werk staan?
Jij hebt er niet voor geleerd, vertrouw er gewoon op dat de dakdekker weet wat hij doet.

[ Voor 14% gewijzigd door FRANQ op 14-10-2025 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10 23:50

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Lichtelijk offtopic: Voor mensen die roepen: "Sedum er op"

Afhankelijk van het type weegt dat als het nat is gewoon 80-100kg/m2.
Dat kun je niet gewoon blind op een dak gooien en hopen dat het goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
AtomicShockwave schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:25:
Lichtelijk offtopic: Voor mensen die roepen: "Sedum er op"

Afhankelijk van het type weegt dat als het nat is gewoon 80-100kg/m2.
Dat kun je niet gewoon blind op een dak gooien en hopen dat het goed gaat.
Precies. Ik kan ook niet echt beoordelen of de balkondeur nou toegang zou moeten geven naar een dakterras (wellicht ooit zo bedoeld) waardoor wellicht de balken heel sterk zijn. Bij ons thuis wel, liggen balken van 24cm onder het dakbeschot. Wellicht ook nog een idee als je de balkondeur al hebt :P
Pagina: 1