Advies: Windows 11 wil niet instaleren met schoon instalatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrthzn
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 17-10 11:05
Mijn vraag
Goedemorgen allemaal,

Hierbij een korte vraag.
Ik heb een eigen pc in elkaar gezet, puur om het een keer te proberen, en mijn eigen laptop is op zijn eind. Op zich viel dit allemaal goed te doen. Waar ik nu tegen aan loop is dat ik Windows 11 wil instaleren, hierbij loop ik elke keer tegen een foutmelding aan. ( Zie foto)
Nu heb ik de volgende vragen/adviezen nodig:
- hoe los ik dit op zodat ik Windows 11 wel kan instaleren?
- is er mogelijk iets defect wat ik moet vervangen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o722eOn9XeA0BWUsK0U1TnZ04oA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j19GviBVZi5BZpSaV4rEdOpT.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
- pcu; amd Ryzen7 5800x
- mobo; gigabyte am520m S2H mATX ( nieuwste update is er opgezet)
- Ram; ddr4 2x8gb 3866mhz
- Gpu: msi radeon rx580 8gb ( used)
- psu:

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- gecontroleerd of er van het juiste opstartmedium wordt opgestart.
- zowel Windows 11 en 10 geprobeerd
- geprobeerd om via een Windows 11 iso te instaleren ( gebruikt mbv RUFUS)
- GPU uitgesloten dmv hdmi op moederbord aan te sluiten, dan helemaal geen beeld, via GPU wel.
- opgezocht op foutmelding, wordt ik niet veel wijzer van.

Zoals jullie merken heb ik niet heel veel verstand er van, maar ik probeer het te leren.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:20
Op welk moment gaat het precies fout?
Meteen bij de eerste keer opstarten tijdens het installeren vanaf USB of is dat verder in het installatie proces?
Misschien een probleem met de SSD (welke SSD?)?

Ook geprobeerd om alle partities van de SSD te verwijderen tijdens de installatie vanaf USB?
Dus op deze manier:
Als de Window installatie de schijven/partities laat zien verwijder dan alle (eventueel) nog aanwezige partities van de HDD/SSD waarop je Windows wilt installeren.
Kies daarna volgende/next.
Windows maakt dan zelf de juiste partitie indeling aan bij het installeren.

Dus bij installeren niet zelf partities aanmaken maar dat door de Windows installatie zelf laten doen, tenzij je aangepaste grootte/extra partities wilt gaan gebruiken.

Dat kan ook via Shift+F10 Fdisk.

Bij dit soort zaken wel altijd opletten dat je niet aangesloten schijven met gegevens per ongeluk wist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:49
Het lijkt er op dat je boot vanaf een SSD met een oude installatie en niet vanaf de USB stick met Microsoft Windows 11 die je met Rufus hebt gemaakt. Klopt dit?

Bij het booten van de PC moet je met een sneltoets naar het bootscherm gaan en vanaf daar booten vanaf je USB stick met de installatie bestanden van Microsoft Windows 11 er op.

[ Voor 38% gewijzigd door Jumpman op 13-10-2025 15:43 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrthzn
Ik start de computer op, druk dan op f12, selecteer de usb om van te booten.

Ik krijg dan heel kort het blauwe Windows logo in een verder zwart scherm.
Dit blijft ongeveer 45 seconden zichtbaar, waarna de foutmelding verschijnt.

De ssd is een nieuwe schijf nooit eerder gebruikt. ( Merk volgt ) Zowel de ssd,2,5 als de nivm2 schijf zijn beide nieuw, deze zie ik wel in bios staan

Ik start hem op vanaf een usb, deze is nieuw 32gb, bij deze foutmelding, geladen met Windows 11, via de tool ( ik kom zo niet op de naam.

Ik zelf heb het gevoel dat er iets niet goed op de usb staat, maar dat lijkt mij raar aangezien alle bestanden via Windows zelf komen ( site)
Zie ik dit wel goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:15

grimson

domeingrommer

rbrthzn schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:11:
Ik zelf heb het gevoel dat er iets niet goed op de usb staat, maar dat lijkt mij raar aangezien alle bestanden via Windows zelf komen ( site)
Zie ik dit wel goed?
Ik zou zeker een andere USB stick proberen. Dit is niet ongewoon dat deze melding wordt veroorzaakt door een niet beste USB stick.

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

Mocht je nog een andere PC hebben dan kan je proberen deze of USB stick daar wel goed op boot. In principe zal er niets gebeuren maar zo kan je de stick 'testen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
rbrthzn schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:11:
Ik start hem op vanaf een usb, deze is nieuw 32gb, bij deze foutmelding, geladen met Windows 11, via de tool ( ik kom zo niet op de naam.

Met Rufus?
Een tijdje geleden had ik nog een compleet Rufus stappenplan gepost:
Windows 11 on unsupported device - Rufus instructies

Anders inderdaad even op een andere systeem en/of USB proberen als je daar de mogelijkheid toe hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rbrthzn
De USB is afkomstig van de action, maar omdat het een Phillips usb was dacht ik dat het wel goed zat.

Ik ga proberen om te booten op mijn ouwe laptop om te kijken of ik daar verder in kom.

Ik laat het wel horen of dit werkt anders ga ik het Rufus stappenplan volgen, mocht dat ook niet werken meld ik me hier weer.
Ik zal het ook even laten weten als het wel werkt.

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
rbrthzn schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:42:
De USB is afkomstig van de action, maar omdat het een Phillips usb was dacht ik dat het wel goed zat.
Ik heb hier ook diverse van die Philips USB sticks (16/32/64GB) van de Action gebruikt voor Windows installaties.
Dat zou gewoon moeten werken.
rbrthzn schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:42:
Ik ga proberen om te booten op mijn ouwe laptop om te kijken of ik daar verder in kom.
Als je oude laptop geen UEFI kan booten kan het zijn dat deze de USB niet kan starten als deze met Rufus is gemaakt.
Maar dan krijg je ook een melding te zien als het goed is.

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 13-10-2025 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[quote]
- GPU uitgesloten dmv hdmi op moederbord aan te sluiten, dan helemaal geen beeld, via GPU wel.
[/quote]
Dit is wel een rare, heb je in je BIOS de GPU dan al als primair gezet? Al zal het waarschijnlijk niets te maken hebben met je foutmelding, zou je eventueel de GPU eruit kunnen halen en via het MoBo de windows installatie proberen, maar ik denk dat het aan de USB ligt.

edit - CPU heeft geen iGPU dus die op het moederbord gaat nooit werken, prima. En je hebt beeld.

Sowieso lijkt je USB corrupt, heb ik ook een paar maal gehad met de windows media creation tool. Voordeel van de RUFUS/ISO route is dat je sneller een tweede USB kan maken, omdat dat suffe MS tooltje steeds weer alles wil downloaden.
Aangezien je al windows 10 en 11 geprobeerd hebt via Rufus, zou ik een andere USB zoeken.
En zoals geopperd, ook al zijn het nieuwe SSD's, maak zeker dat alle partities die bij de eerdere installatie pogingen wellicht gemaakt zijn, verwijderd zijn, en ook hier, wellicht eerst met een enkele SSD beginnen en de tweede later bijplaatsen. Een installer moet met de meest voorkomende, maar ook vreemde, combinaties van hardware kunnen omgaan en meestal gaat dat prima, soms komt er iets voor wat niet voorzien is en dan krijg je de gekste dingen (zoals een AI chatbot klantenservice die niet geleerd heeft om te gaan met jouw specifieke probleem).

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 13-10-2025 18:22 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:47
Is er een reden dat je rufus gebruikt ipv de tool van MS zelf? Anders zou ik daar beginnen.

UEFI heeft ook een fat32 geformatteerde stick nodig, en geïnitialiseerd als GPT. Kun je ook eens naar kijken VOOR je de tool gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson

grimson

domeingrommer

UEFI vereist inderdaad een fat32 usb stick

Mocht je helemaal gek willen doen dan kan je een ISO downloaden, mounten op een PC en dan de complete ISO lokaal kopiëren.
Stel je hebt dan een map die heet \temp\CCCOMA_X64FRE_NL-NL_DV9 op je PC dan kan je dit uitvoeren in de \Temp map:
code:
1
2
Dism.exe /Split-Image /ImageFile:%~dp0CCCOMA_X64FRE_NL-NL_DV9\sources\install.wim /SWMFile:%~dp0CCCOMA_X64FRE_NL-NL_DV9\sources\install.swm /FileSize:3000
del %~dp0CCCOMA_X64FRE_NL-NL_DV9\sources\install.wim /F /Q

Dit commando split het install.wim bestand op in 2 kleinere stukken.
Dan kan je een usb stick formatteren met fat32 en de inhoud van de map CCCOMA_X64FRE_NL-NL_DV9 kopiëren op je usb stick.
Misschien te omslachtig maar het is uiteindelijk wel soms handiger als je het vaker moet doen (en weten wat er nu allemaal gebeurt)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rbrthzn
Op mijn oude laptop krijg ik precies dezelfde melding.

Ik doe nu de aanname dat de usb stick niet goed is. Ik ga morgen even een nieuwe halen en het opnieuw proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
KnoxNL schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:26:
UEFI heeft ook een fat32 geformatteerde stick nodig, en geïnitialiseerd als GPT. Kun je ook eens naar kijken VOOR je de tool gebruikt.
grimson schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 18:39:
UEFI vereist inderdaad een fat32 usb stick
Rufus: Blah UEFI Blah FAT32, therefore Rufus should Blah!

@rbrthzn
Weet je wel zeker dat je beide systemen alleen in UEFI mode starten en CSM ondersteuning uit staat?
Google: CSM ondersteuning uitzetten
Google: Rufus error 0xc0000098

Beter niets wijzigen op je laptop met de kans dat deze niet dan meer kan opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrthzn
@The_Doman

Even een stomme vraag misschien;
Bedoel je met je reactie dat op het moment dat ik de pc boot, dat ik dan de opslag schijf met UEFI moet pakken ipv de usb???

Beide staan in mijn boot als "Philips" aangegeven?? Op plek
- 1 Philips UEFI nog iets,
2+3 de sdd
4 alleen Philips.

Ik selecteer elke keer alleen Philips
Optie om de andere Philips UEFI een keer te proberen??

( Nogmaals dit is nieuw voor mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
rbrthzn schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 20:58:
@The_Doman
Bedoel je met je reactie dat op het moment dat ik de pc boot, dat ik dan de opslag schijf met UEFI moet pakken ipv de usb???

Beide staan in mijn boot als "Philips" aangegeven?? Op plek
- 1 Philips UEFI nog iets,
2+3 de sdd
4 alleen Philips.

Ik selecteer elke keer alleen Philips
Optie om de andere Philips UEFI een keer te proberen??
( Nogmaals dit is nieuw voor mij)
Inderdaad moet je dan de optie Philips UEFI kiezen.
Als UEFI met CSM ondersteuning aan staat zul je inderdaad 2 boot opties te zien krijgen.

Zie ook topic:
"Windows 11 herinstalleren"
The_Doman schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 18:56:
Start je misschien de Windows installatie USB in CSM/MBR/Legacy mode?
Dat kan als je in Bios de CSM ondersteuning hebt geactiveerd.
Je zult dan 2 boot opties te zien krijgen, zowel voor UEFI als CSM(MBR/Legacy).
Kies dan dus UEFI , of zet CSM uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rbrthzn
@The_Doman

code:
1
2
 Inderdaad moet je dan de optie Philips UEFI kiezen.
Als UEFI met CSM ondersteuning aan staat zul je inderdaad 2 boot opties te zien krijgen.

Ik las deze reactie en dacht; " KAK, dit heb ik nog niet geprobeerd"

ik voel me nu echt een onnozele!!

Ik laat het morgen weten, thnx!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rbrthzn
Update: probleem is opgelost!!

Usb stick lijkt defect, vanochtend een nieuwe stick opgehaald. De installatie tool er op gezet, nu de usb met UEFI gebruikt.

En alles loopt zoals het moet!!

Iedereen super bedankt, voor de tips en tools, zonder jullie hulp was het me niet gelukt!!
Pagina: 1