Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerMooD
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:54
Mijn vraag
Nieuwe PC, 2 maanden geleden in onderdelen gekocht:Ram uitgekozen omdat het op de QVL lijst van het mobo staat (althans, de 16 en 32 GB kits van deze serie staan op de QVL, dus ik ben er gemakshalve vanuitgegaan dat de 64GB kit dan ook wel zou werken)

Issues begonnen direct na bouwen, het scherm bevroor random, niet eens in game (in game heb ik nooit issues gehad, maar ik game ook niet super veel), maar gewoon met browsen of werken in verschillende apps. Het scherm reageerde dan totaal niet meer, soms kon ik de muis nog heel even bewegen, maar dat stopte na een paar seconden meestal ook wel. Vervolgens zwart scherm, en na een minuut ofzo was er weer beeld met de AMD bug report tool dat de driver een timeout had gehad en in veilige modus over was gegaan. Na reboot werkte alles wel weer. Dit gebeurde ergens tussen de 1 en 4 keer op een dag.

GPU verdacht
Vanwege de AMD bug report dacht ik in eerste instantie dat het de videokaart was, dus o.a. drivers opnieuw geinstalleerd, met DDU drivers verwijderd en nogmaals geinstalleerd, windows 11 opnieuw geinstalleerd en oudere versie van de drivers geprobeerd (die op de website van het mobo staat), maar de issues bleven aanwezig.
De event log was vreemd genoeg leeg, er stond niet eens een driver-issue genoemd.

Als laatste de GPU eruit gehaald, scherm op mobo ingeprikt en een aantal dagen aangekeken. Helaas waren ook daar de issues aanwezig (althans wel minder in het begin), maar nu begon ik ook black-screen errors van windows te krijgen met een error met "MEMORY_MANAGEMENT" fouten.

Nou, toen was het RAM / Mobo opeens de verdachte.

RAM/Mobo verdacht
Mobo had al de laatste versie van de firmware en RAM draaide op EXPO, dus EXPO uitgezet en op stock settings gebruikt, maar ook dat boodt geen soelaas. Mobo naar optimized defaults gezet, ook geen verschil.

Memtest86+ een aantal uur laten draaien, maar die gaf allemaal PASS meldingen zonder een enkele error.
1 stick RAM eruit gehaald en alleen in het A2 slot gestopt (zoals handleiding van Mobo voorschreef), geen issues meer.
GPU er weer ingestopt, na een dag leek dat allemaal goed te gaan.

2e stick RAM weer in het B2 slot erbij gestopt, issues kwamen weer terug, RAM sticks omgewisseld, issues bleven.
Dus nu was de vraag, is het RAM niet lekker, of het Mobo niet lekker.

Laatste tests:
- 1 stick RAM in het A2 slot > geen issues in Windows en BIOS
- andere stick RAM in het A2 slot > geen issues in Windows en BIOS
- 1 stick RAM in het B2 slot > BIOS/UEFI crasht na een halve minuut ongeveer (reageert niet meer op inputs en draaiende FAN image stopt met bewegen in UEFI scherm)
- andere stick RAM in het B2 slot > BIOS/UEFI crasht na een halve minuut ongeveer (reageert niet meer op inputs en draaiende FAN image stopt met bewegen in UEFI scherm)

Conclusie

Mijn conclusie is nu dat het B2 slot van het mobo kaduuk is of in ieder geval niet lekker werkt, maar mag ik deze conclusie wel trekken? Is het RAM misschien alsnog niet lekker ook al geeft memtest geen issues weer?
Zie ik misschien iets anders over het hoofd of kan ik nog iets anders checken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 13:10
als het zo'n rare onverklaarbare error is waarbij onder load (gamen, memtest) het wel goed gaat maar zonder load niet, is de PSU ook verdacht. Zou het niet verwachten met een BQSP 12 want dat zou gewoon kwaliteit moeten zijn, maar toch.

Ondanks dat het issue zich in slot B2 voordoet, zou ik als ik jou was nog even doortesten om te kijken of het echt het moederbord is of de PSU.
Zou ook een kapot memory kanaal kunnen zijn in de CPU.

Stress Tests in Windows geprobeerd? OCCT enzovoorts?

[ Voor 59% gewijzigd door grasmanek94 op 13-10-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:02

Reinier

\o/

Toen ik vergelijkbare issues had bleek de cpu defect en toevallig (?) was dat ook een Ryzen 7 7700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerMooD
grasmanek94 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:24:
als het zo'n rare onverklaarbare error is waarbij onder load (gamen, memtest) het wel goed gaat maar zonder load niet, is de PSU ook verdacht. Zou het niet verwachten met een BQSP 12 want dat zou gewoon kwaliteit moeten zijn, maar toch.

Ondanks dat het issue zich in slot B2 voordoet, zou ik als ik jou was nog even doortesten om te kijken of het echt het moederbord is of de PSU.
Zou ook een kapot memory kanaal kunnen zijn in de CPU.

Stress Tests in Windows geprobeerd? OCCT enzovoorts?
De PSU heb ik ook over nagedacht, maar omdat het zo consequent misging met het B2 slot, heb ik dat eigenlijk een beetje uitgesloten, toch maar weer meenemen dan?

De CPU heb ik niet eens aan gedacht, maar dat is inderdaad ook een goeie. Is er een manier dat ik kan testen of de CPU het issue is of niet? Anders is straks de enige manier om allemaal nieuwe onderdelen te bestellen en te kijken wanneer het niet meer misgaat :P

Wel toevallig dat Reinier ook issues had met een Ryzen 7 7700...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11:15
Lijkt heel erg op een dood memory kanaal van de CPU.
Gezien de 7700 niet zo heel duur is, zou je een nieuwe kunnen bestellen en kunnen testen.

Daarnaast lijkt de memory kit niet officieel te worden ondersteund door je moederbord, deze kan ik niet vinden in de QVL lijst. Wel de voorheen genoemde 2x8GB en 2x16GB setjes. Zou eventueel ook een probleem kunnen zijn.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:17
Dit is wel de reden waarom ik eigenlijk altijd moederbord + CPU + geheugen bij 1 winkel koop.
Gaat er dan iets mis, dan kan ik bij 1 winkel terecht en heb ik geen probleem dat meerdere partijen naar elkaar gaan wijzen.

Ik vermoed dat het OF je geheugen kanaal (moederbord) OF je CPU kan zijn.
Om dat uit te sluiten heb je OF een ander moederbord nodig OF een andere CPU om te testen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:02
Geen problemen tijdens gamen, maar wel in andere scenario’s…

Ik begin ook aan de CPU te denken, in het bijzonder de iGPU. Heb je die nu als hybride ingesteld? Daar bedoel ik mee dat de 7800 XT pas in actie komt wanneer het nodig is?

Probeer anders de iGPU eens helemaal uit te schakelen, dat je enkel met de 7800 XT werkt voor beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TigerMooD
De iGPU heb ik ook aan zitten denken, ik heb in het bios al geprobeerd met de iGPU enabled, disabled en hybride, maar het B2 slot gedraagt zich hetzelfde. Zodra daar RAM in gaat bevriest het systeem in de UEFI (gek genoeg kom ik in eerste instantie wel in windows, maar na een reboot naar de bios toe crasht ie alsnog).

Ik denk dat ik maar een 7700 extra ga bestellen om e.e.a. uit te kunnen sluiten, mocht dat nou geen verschil maken dan kan ik een ander mobo proberen en anders nog ander RAM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:55
Ik zou dan eerst eens proberen om de cpu te herplaatsen, misschien net niet een goed contact ergens.

Verder is die kit niet ondersteund, en kan 64gb een stuk lastiger zijn om stabiel te krijgen dan een ondersteunde 2x16gb kit.
Ik zou sowieso het geheugen ruilen voor een ondersteunde 64gb kit.

Daarna (na het testen met herplaatsen) de cpu omruilen.

En wat zegt de handleiding? Wellicht werkt het bord met 1 module alleen maar goed in slot A2. Er is vaak een duidelijke volgorde voor 1,2 en meer modules

[ Voor 18% gewijzigd door meljor op 13-10-2025 22:23 ]

Pagina: 1