Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adabakudo
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 13-10 18:54
Wil een iterne backup schijf hebben voor mijn nieuwe build, maar welke ?

c: samsung 990 pro ( OS boot )
d :samsung 990 pro ( projecten CAD/BIM)
e : crucial t500 ( bibliotheek CAD/BIM + muziek + pdf )
f : Oude Seagate Barracuda, foto's, vul deze af en toe aan.

g; Nieuwe 4-6tb Sdd of NAS/HDD. Ik neig naar een NAS/HDD, maar welke ??.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:02
Een backup is altijd verstandig om extern te hebben, zodat als er wat met je apparaat gebeurd je de backup nog hebt.
(En dan zou je ook nog een backup in cloud willen om het af te maken, voor als je huis afbrand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adabakudo
De reden om het in mijn kast te hebben is dat ik eigenlijk al weing deskruimte heb.
Hij zal er dan blijven liggen en gekoppled blijven omdat ik geregeld backup wil/dien te maken.
Dan is de vraag als hij extern is en gekoppeld of dit minder risico's met zich meebrengt dan gewoon in je kast met evt rare stroom ?
Had ooit een WD 1 TB HDD extern op mijn laptop zitten, toch kapot gegaan, waarschijnlijk tijdens vervoer.
Dat speelt waarschijnlijk ook mee in de keuze, je weet maar nooit met dingen op je desk, kan eraf vallen!!
Dan zou een ssd beter zijn, maar vind ik het daarvoor niet zo prijs vriedenlijk.
En met een spontane blackout / powercut zijn dingen wat kwestbaarder.

Tja,en als mijn huis afbrand zal wellicht idd alles weg zijn. Maar ook een cloud service kan affikken en zijn tegenwoordig natuurlijk ook kwetsbaar voor drones.
Ook voor een spontane blackout, vooral als deze in landen staan met minder veiligheidseisen. Ze zullen neem ik aan zowieso ook op een aparte aggrigaat moeten draaien, bij uitval !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik neem aan dat je die oude seagate ook back-upt? Want ja, een oude HDD wordt op een gegeven moment eenmaal slecht door slijtage vanwege bewegende onderelen, warmtecycli etc.

Alternatieve strategie voor een Cloud backup is een externe HDD bij kennissen/familie neerleggen en die periodiek updaten. Daar zet je dan alleen de meest kritische data op. Je primaire/actieve back-up kun je dan ook best in je PC stoppen ja. De principes van een goede back-up dicteren eigenlijk altijd één off-site kopie, dus cloud of anderszins buiten de woning/kantoor.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adabakudo
idd oude seagate barracude ook voor back-up. Status is nog prima Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c2zUgES01Vhkq553Jg2k88lP7wA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KCYQnNu0kgsWguuKkup6tfdv.png?f=fotoalbum_large.

Tja, extern is wellicht toch ook voor de gemoedrust belangrijk !!