Audi Q5 2020 Hybride batterij bereik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pardoelski
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-10 21:33
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een Audi Q5 Hybride uit 2020 gekocht. Tot nu toe ben ik erg tevreden over de auto, maar het elektrische bereik valt me een beetje tegen. Ik kom momenteel uit op ongeveer 25 kilometer, terwijl ik eerder had verwacht dat het rond de 35 km zou liggen.

Is dit bereik normaal voor dit model, of kan er iets aan de hand zijn?
Zou het kunnen dat winterbanden en mijn 21 inch velgen invloed hebben op het verbruik en dus op het bereik?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:10

ThunderNet

Flits!

Winterbanden hebben invloed.
Wielmaat heeft een invloed.
Wielgewicht heeft invloed.
Gewicht van de auto heeft invloed. (opties, passagiers, hoeveelheid brandstof).
Elektrische verbruikers hebben invloed (radio, verwarming, etc.)
Weer heeft een invloed.
Rijgedrag heeft een grote invloed.
Route heeft een grote invloed.

Oftewel, om iets zinnigs te kunnen zeggen, is meer info nodig.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:28
@pardoelski Heb je een SoH (State of Health) report opgevraagd wanneer je de auto kocht. Indien een Audi Select Occassion dan moet de SoH van de batterij standaard in de advertentie staan. Dit geeft een indicatie in hoeverre je mag verwachten dat de batterij zijn officiele capaciteit nog haalt.

Verder zorgen winterbanden inderdaad voor meer rolweerstand en kan je al 10% range schelen t.o.v. EV zomerbanden. Idem dito voor 21' inch velgen t.o.v 19 inch aero velgen.

Kortom indien je SoH rond de 90% is, dan is met deze setup 25 Km halen helemaal niet gek. Wil je meer EV range dan is andere band/velgkeuze wellicht een optie.

Daarnaast wordt het weer kouder, in de zomer met 25 graden buitentemperatuur en zomerbanden kun je die +- 35 km misschien wel halen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:55

RoofTurkey

PredatorKalkoen

Uitgaande van de specificaties zoals hier gemeld: https://www.autoweek.nl/a...-tfsi-e-quattro-pro-line/ heeft deze een batterij van bruto 14+ kWh. Zeg dat daar netto 10 kWh van overblijft dan zou het verbruik wel erg hoog zijn als ja 100%-0% maar 25km verder komt (400 Wh/km). Ter vergelijking doet een Q7 PHEV zo'n 350 Wh/km in de praktijk dus dat is fors voor een Q5.

Uit ervaring weet ik dat met zo'n Q5 PHEV met rustig rijgedrag (100km/u op de snelweg met geen bijzondere weersomstandigheden) zo'n 40+ km elektrisch rijden wel mogelijk is. Maar bij kortere stukjes lijkt het verbruik wel hoger te zijn en is 30 km al lastig te halen op een volle accu.

Dus zoals hierboven gezegd, is meer info zeker nodig. Maar 25km is met een sportieve rijstijl en korte stukjes zeker niet uitzonderlijk voor dit model.

Grillmeister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pardoelski
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15-10 21:33
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik heb inderdaad nog niet aan alles gedacht toen ik de vraag stelde. Om wat meer inzicht te geven: ik rijd puur elektrisch eigenlijk alleen binnen de bebouwde kom, dus voornamelijk op 30- en 50 km/u wegen. De airco staat meestal op Eco-modus en meestal rijden alleen ik of mijn vriendin in de auto. Ik heb de SoH (State of Health) van de accu nog niet opgevraagd, dus dat zal ik nog even laten checken. Kan ik dit gewoon een audi dealer of garage opvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:55

RoofTurkey

PredatorKalkoen

pardoelski schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:03:
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik heb inderdaad nog niet aan alles gedacht toen ik de vraag stelde. Om wat meer inzicht te geven: ik rijd puur elektrisch eigenlijk alleen binnen de bebouwde kom, dus voornamelijk op 30- en 50 km/u wegen. De airco staat meestal op Eco-modus en meestal rijden alleen ik of mijn vriendin in de auto. Ik heb de SoH (State of Health) van de accu nog niet opgevraagd, dus dat zal ik nog even laten checken. Kan ik dit gewoon een audi dealer of garage opvragen?
Zo'n test moet worden afgenomen (zie bijvoorbeeld https://batterijzeker.nl/soh-check/). Heb wel veel A3 e-tron's gezien als occasion met 100.000+ kilometer waarbij de SoH al onder de 75% was dus afhankelijk van jouw huidige kilometerstand is dat ook al een deel van de verklaring. Bij een PHEV tellen de cycles hard op als er veel EV-only gereden wordt. Bij 35km bereik en 50% elektrisch rijden zitten er al 1400+ cycles in de batterij op een tellerstand van 100.000km. Meeste accu's in PHEV's zijn volgens mij goed voor zo'n 1000 cycli voordat ze hard gaan degraderen. Daarom is het juist bij een tweedehands PHEV belangrijk om een SoH resultaat te hebben bij een potentiële aanschaf. Ex-lease kan bijvoorbeeld goed maar 10% elektrisch gereden hebben (gunstig voor de tweede rijder), of iemand kan juist bijna 100% elektrisch gereden hebben. Dat maakt nogal een verschil, anderzijds ook voor je ICE motor natuurlijk.

Grillmeister

Pagina: 1