HexOS ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EwieM
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-10 08:26
Hey allemaal,

Ik ben voorzichtig aan het kijken naar een eigen NAS setup voor in huis als vervanging voor google foto's en icloud, en misschien een jellyfin (of alternatief) server om wat films op af te kunnen spelen. Ik kwam HexOS tegen via LTT en vroeg me af of iemand op het forum er ervaring mee heeft. het klinkt mij als een best goede deal voor $199 icm met (om te beginnen) een drietal 2-4TB hdds in mijn oude game-pc.

Mijn vraag is eigenlijk, heeft iemand hands-on ervaring met hexos, is het echt redelijk makkelijk op te zetten of zitten er toch nog wat haken en ogen aan? mij lijkt vooral de buddy backup een fijne optie om samen met mijn zwager de 3-2-1 methode goed toe te passen (na al die jaren).

ik kon geen ander topic vinden wat hier over gaat, maar als deze er toch is spijt het mij vreselijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:02
Ik heb HexOS wel eens in het nieuws gezien.
Het is gebaseerd op TrueNAS.
TrueNAS heeft een community editie die gratis is.
Waarom dan betalen voor HexOS?
Daarnaast, volgens mij is HexOS nog erg nieuw en bevat daarmee mogelijk nog de nodige bugs.

Als je meer een kant-en-klare NAS zoekt, kan je ook kijken naar Synology of Qnap of Ugreen....
Synology is recent weer afgestapt van hun verplichte Synology HDDs in de 25-series van hun NAS.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:24
Ik heb HexOS gekocht vanwege nieuws: Synology geeft Plus-nas voortaan alleen alle functies met goedgekeurd...
Inmiddels: nieuws: Synology laat gebruikers toch thirdparty-hdd's gebruiken bij Plus-nassen

En het is inderdaad een user-friendly UI bovenop TrueNAS (daar kun je dus naartoe voor "advanced").
Bijvoorbeeld dat je de nas kan bereiken via een cloud-url is erg makkelijk ipv ip adres met https warning of certificaat geneuzel.
Voor de rest is het erg nieuw en kan het nog niet zoveel.
De one-click app installers die ze noemen werkte bij mij bijvoorbeeld niet.

Pool creation, shares en user werken prima. De kerntaak van een NAS.

Er zou in q4 dit jaar (nu ergens dus) een nieuwe beta versie komen met meer features.
Het is nog niet volwassen genoeg om in te zetten voor permament app gebruik denk ik. Maar de onliggende kern, TrueNAS Core is wel erg solide met o.a. ZFS als filesystem.

Dingen die niet werken is o.a. het restoren van een pool na een disk failure, dat moet via de TrueNAS interface.

Zie het als een pre-order.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EwieM
GarBaGe schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:27:

TrueNAS heeft een community editie die gratis is.
Waarom dan betalen voor HexOS?
Omdat, naar wat ik begrijp, de gratis versie vna truenas heel veel kan maar ook best veel kennis van zaken vereist. ik kan dan twee dingen doen:
1. tijd investeren om dit mezelf aan te leren doormiddel van youtube filmpjes, fora afspeuren en nóg meer vragen op tweakers stellen.
2. eenmalig software kopen die dit veel makkelijker maakt en mij in staat stelt mijn tijd ergens anders voor te gebruiken.

ik ga dan, icm een drukke baan, gezin met baby en beperkte vrije tijd, toch voor optie 2.

synology en ander hardware vind ik te beperkt in hu gebruik, en dan moet ik goed werkende hardware wegdoen en, naar wat ik er over lees, underpwoered hardware terugkopen om hetelfde te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EwieM
jeroen3 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:36:
Ik heb HexOS gekocht vanwege nieuws: Synology geeft Plus-nas voortaan alleen alle functies met goedgekeurd...
Inmiddels: nieuws: Synology laat gebruikers toch thirdparty-hdd's gebruiken bij Plus-nassen

En het is inderdaad een user-friendly UI bovenop TrueNAS (daar kun je dus naartoe voor "advanced").
Bijvoorbeeld dat je de nas kan bereiken via een cloud-url is erg makkelijk ipv ip adres met https warning of certificaat geneuzel.
Voor de rest is het erg nieuw en kan het nog niet zoveel.
De one-click app installers die ze noemen werkte bij mij bijvoorbeeld niet.

Pool creation, shares en user werken prima. De kerntaak van een NAS.

Er zou in q4 dit jaar (nu ergens dus) een nieuwe beta versie komen met meer features.
Het is nog niet volwassen genoeg om in te zetten voor permament app gebruik denk ik. Maar de onliggende kern, TrueNAS Core is wel erg solide met o.a. ZFS als filesystem.

Dingen die niet werken is o.a. het restoren van een pool na een disk failure, dat moet via de TrueNAS interface.

Zie het als een pre-order.
dus als ik je goed begrijp werkt het prima om de fotos vanaf je telefoon te backuppen bijvoorbeeld? want dat, samen met wat bestandsopslag, gaat echt 95% van mijn use-case zijn denk ik. of is het dan voor deze usecase toch ook gewoon prima om truenas te gebruiken? ik heb geen zin in een set-up waar ik meer dan een regenachtige zaterdag mee bezig ben maar vind het wel prima om wat te moeten tweaken

werkt de buddy backup naar jou weten ook al? of is dat iets wat nog uitgebracht moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:24
Als je telefoon dat naar een CIFS share kan, ja.
Immich e.d. werkt bij mij nog niet en dat moet je dus via TrueNAS installeren. De vraag is dan of dat intact blijft bij upgrades.

De eerste beta van Buddy backup zou nu ergens moeten komen.
Maar dan heb je dus wel nog iemand nodig met een HexOS server, met plek.

Je zou eventueel HexOS kunnen gebruiken als storage, en nog een mini pctje als appserver met proxmox kunenn gebruiken, die install scripts werken wel. Maar dan is de learning curve eromheen, en bij storingen, wel extreem.

Als je er minimale tijd en effort in wil steken is, met pijn in mijn hart, Synology nog steeds de enige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:32
Ik ben er ook wel benieuwd naar en hou het graag in de gaten.

Ik heb wel een Synology, maar niet altijd blij geweest met hun keuzes. Dus komt er ooit een goed alternatief, dan wil ik zeker een poging wagen (behalve Ugreen)

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Pagina: 1