Stadswarmte, vloerverwarming doet het maar radiatoren niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michnl
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:00
Vloerverwarming slokt alle warmte op – radiatoren boven blijven koud

Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem met mijn verwarmingsinstallatie en hoop dat iemand wat duidelijkheid kan geven.

De inkomende watertemperatuur is ongeveer 61,5°C. De inkomende kraan op de pomp vraagt zo’n 45°C, en de uitgaande leiding levert ongeveer 30°C retour.

Mijn vermoeden is dat de vloerverwarming het probleem veroorzaakt. Volgens mij is het systeem als een één-leiding-installatie aangesloten, waardoor de vloerverwarming vrijwel alle warmte opslokt.

De vloerverwarming zelf werkt perfect, maar de radiatoren op de bovenverdiepingen blijven koud (alleen wat restwarmte stijgt op). Vooral de zolder blijft echt fris.

De retourtemperatuur van 30°C lijkt rechtstreeks de retourleiding in te gaan.
Ik vraag me af of er misschien een tweewegklep (of andere scheiding) tussen zou moeten zitten, zodat de vloerverwarming niet al het warme water pakt.

Mijn gedachte is nu dat de klep bij warmtevraag opent en meteen de vloerverwarming bedient, omdat die als eerste op de leiding zit. En het op de thermostaat van beneden werkt dus ook die temperatuur aanhoud. Zodra het dus beneden warm is gaat de klep weer dicht. Daardoor blijft er waarschijnlijk maar weinig warm water over voor de bovenverdieping.

Misschien zou het beter zijn als de vloerverwarming in een aftakking (tweewegklep) aangesloten zit, zodat die alleen warm water krijgt als er daadwerkelijk vraag is en de rest van het circuit ook warmte heeft.
Dan zouden de radiatoren boven ook warmte krijgen, terwijl de vloerverwarming via de eigen regeling kan bijspringen wanneer nodig.

Alle leidingen zijn overigens goed ontlucht.

Heeft iemand hier ervaring mee of een idee hoe ik dit het beste kan (laten) oplossen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Zou je iets van een tekening kunnen laten zien? Dus hoe de leidingen voor vloerverwarming en radiatoren op elkaar zijn aangesloten en waar de thermostaat op ingrijpt. Is er maar één thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michnl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Qj4TwF3aCONkdF6AZuT82v2TMk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2QTDZ1fKOKHb9BEuY6KX9duC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hb2f5yRZ2dYfU2MUUccQTCm-FdE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RDeYdL2EG6tvHYT6g7dmRbCq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYdlcwxMVN2psmWP7UwdSQESUrk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xp5R8o0qOPwmnT2aOA3bMJYA.png?f=fotoalbum_large

Bijgevoegd 3 foto’s, 1 zie je de unit, de aansluitingen en hoe ze de mk ingaan.
Dan zie je de aansluitingen met een zwarte draaiknop (dit was de klep die is inmiddels vervangen zie andere foto)
De klep reageert op de thermostaat die in de woonkamer hangt. En deze meet denk ik in de woonkamer.

Als ik namelijk de thermostaat op 30 graden zet komt er wel warmte naar boven omdat de klep dan lang open blijft staan ofzo denk ik.

En nog een schets op papier, blauwe lijn in warme inkomende.
Rode lijn is retour.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8xBo6F4LLo-AA_5eP5WeXFE0_tQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5sZqNR9K1HpNOTyUTBvIQI57.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Michnl op 12-10-2025 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Je zou de temperatuur van de vloerverwarming lager kunnen instellen door de linker thermostaatknop lager te zetten. Zou zou dan meer warm water voor de radiatoren moeten overhouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAfO3BpUw7lPmBjSVCjaGmxsrEw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/m0fAhgQI4uGlh9MDFwMCKchD.jpg?f=user_large

YouTube: Waterzijdig inregelen Robot vloerverwarmingsverdeler..

[ Voor 19% gewijzigd door Prisma16 op 12-10-2025 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:25
Kijk eens of er een voetventiel zit op de radiatoren. Zo ja, draai die dan helemaal open.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:20
Tupolev schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 23:29:
Kijk eens of er een voetventiel zit op de radiatoren. Zo ja, draai die dan helemaal open.
Alle voetventielen helemaal open zetten is ook niet de oplossing.
Het cv systeem moet ingeregeld worden.

Dat doe je inderdaad met de voetventielen.
Maar ook met een ventiel op de regelaar van de vloerverwarming. Ventiel i op het plaatje knijpt de afvoer en dus ook aanvoer van het warme water.
(Deze staat standaard helemaal open, want je moet de lucht uit de leidingen spoelen)

Deze zou dus een paar slagen dicht kunnen.
Daarna zou je eigenlijk de thermostaat op 25 moeten zetten met alle ramen open, en de aanvoer en retour leidingen meten bij alle radiatoren en vloerverwarming. Dit zou overal ongeveer dezelfde deltaT moeten geven.

Zie het cv-tuning topic hier op het forum.

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 13-10-2025 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
Jou vloerverwarming zou niet alle vermogen op moeten vragen. Aan je installatie te zien lijk je in midden Nederland te zitten.

Zijn de radiatoren wel ontlucht??

En op het moment dat de vloerverwarming warmte vraagt doen de radiatoren het dan wel?

[ Voor 21% gewijzigd door Technofreakz op 13-10-2025 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Zit je vloerverwarming als enige na de klep van de kamerthermostaat aangesloten?
Zo ja dan zou je bij je radiatoren gewoon warmte moeten hebben.
Of sluit de klep alles af als er geen warmtevraag is van de kamerthermostaat?
Op je verbruiksmeter kan je ook zien hoeveel liter en door stroomt.
Ik vermoed dat ze het gewoon niet goed aangesloten hebben, zeker als het daarvoor wel allemaal goed heeft gewerkt.
Installateur terug laten komen, kunnen ze gelijk die slangen even netter aansluiten.
FRANQ schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 06:52:
[...]

Alle voetventielen helemaal open zetten is ook niet de oplossing.
Het cv systeem moet ingeregeld worden.

Dat doe je inderdaad met de voetventielen.
Maar ook met een ventiel op de regelaar van de vloerverwarming. Ventiel i op het plaatje knijpt de afvoer en dus ook aanvoer van het warme water.
(Deze staat standaard helemaal open, want je moet de lucht uit de leidingen spoelen)

Deze zou dus een paar slagen dicht kunnen.
Daarna zou je eigenlijk de thermostaat op 25 moeten zetten met alle ramen open, en de aanvoer en retour leidingen meten bij alle radiatoren en vloerverwarming. Dit zou overal ongeveer dezelfde deltaT moeten geven.

Zie het cv-tuning topic hier op het forum.
Inregelen doe je met instelbare radiatorkranen, deze zouden bij stadsverwarming standaard moeten zijn.
Of het moeten inregelbare voetventielen zijn.
Het voetventiel van de vloerverwarmingverdeler gewoon open laten staan deze knijpen heeft geen enkel nut.
Zowel de aanvoer en retour kraan zijn voorinstelbaar.

[ Voor 18% gewijzigd door edsandje op 13-10-2025 12:12 ]

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
edsandje schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:10:
Zit je vloerverwarming als enige na de klep van de kamerthermostaat aangesloten?
Ik vermoed dat ze het gewoon niet goed aangesloten hebben, zeker als het daarvoor wel allemaal goed heeft gewerkt.
Installateur terug laten komen, kunnen ze gelijk die slangen even netter aansluiten.

[...]

Inregelen doe je met instelbare radiatorkranen, deze zouden bij stadsverwarming standaard moeten zijn.
Het voetventiel van de vloerverwarmingverdeler gewoon open laten staan deze knijpen heeft geen enkel nut.
Nu ben jij de vakman, dus ik wil je zeker niet tegenspreken.

Als dat ventiel (I) op de vloerverwarming volledig open staat, de vloer is koud, en je hebt warmtevraag.
Dan is de minste weerstand toch over de vloerverwarming heen?

Door (I) iets dicht te draaien creëer je weerstand in dat circuit, en zal er weer water naar de overige radiatoren gaan.

Of zit ik er volkomen naast?

In het cv-tuning topic word hier ook over gesproken.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2180912

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michnl
Technofreakz schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 07:19:
Jou vloerverwarming zou niet alle vermogen op moeten vragen. Aan je installatie te zien lijk je in midden Nederland te zitten.

Zijn de radiatoren wel ontlucht??

En op het moment dat de vloerverwarming warmte vraagt doen de radiatoren het dan wel?
Zuid Holland, alle radiatoren en leidingen zijn ontlucht inderdaad!
Als de vloerverwarming warmte vraagt komt er inderdaad ook warmte boven (niet heel veel omdat de vloerverwarming elke keer maar een beetje vraagt)

Ik ook de stekker van de vloerverwarming eruit gehad thermostaat op 25 en dan worden alle radiatoren warm.
Maar wanneer de vloerverwarming erin zit haalt hij net de kou eraf op de radiatoren.
Ik vermoed dat het komt omdat de vloer al genoeg warmte heeft na maximaal 1-2 minuten en dit dus te kort is voor de radiatoren en dus de klep weer dicht gaat.
edsandje schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 12:10:

[...]

Vloerverwarming is 1ste na de klep en dan vervolgd het circuit naar boven 2 radiatoren dan naar zolder en dan naar de andere kant van de woning naar de 1ste verdieping. (stadswarmte)
Zie evt foto van een tekening in mijn 2de post.

De klep sluit dus inderdaad alles af als er geen warmtevraag is.

Op het stukje inregelen zal ik later terug komen. Ik zal van de week is kijken hoe het allemaal zit met mijn voetventielen etc.
Al zou ik haast denken dat dit het niet is want als de vloerverwarming uit staat werken ze allemaal perfect?

Bedankt allemaal alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

FRANQ schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 08:08:
[...]

Nu ben jij de vakman, dus ik wil je zeker niet tegenspreken.

Als dat ventiel (I) op de vloerverwarming volledig open staat, de vloer is koud, en je hebt warmtevraag.
Dan is de minste weerstand toch over de vloerverwarming heen?

Door (I) iets dicht te draaien creëer je weerstand in dat circuit, en zal er weer water naar de overige radiatoren gaan.

Of zit ik er volkomen naast?

In het cv-tuning topic word hier ook over gesproken.
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2180912
Als je minder liters per uur over de vloerverwarming heen wil kan je dat inregelen met knop b en c (achter de knop zit de voorinstelling).
Knop b limiteert dan het aantal inkomende liters en c wat terug gaat naar de stadsverwarming unit.

In het tuning topic staan veel goede tips, echter waterzijdig inregelen doe je met een voorinstelbare radiator kraan of met een voorinstelbaar voetventiel.
Heb je die beide niet in je installatie dan kan je inregelen met een gewoon voetventiel of een gewone radiatorkraan maar dat is minder nauwkeurig en gevoelig voor vuil.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
edsandje schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:59:
[...]

Als je minder liters per uur over de vloerverwarming heen wil kan je dat inregelen met knop b en c (achter de knop zit de voorinstelling).
Knop b limiteert dan het aantal inkomende liters en c wat terug gaat naar de stadsverwarming unit.

In het tuning topic staan veel goede tips, echter waterzijdig inregelen doe je met een voorinstelbare radiator kraan of met een voorinstelbaar voetventiel.
Heb je die beide niet in je installatie dan kan je inregelen met een gewoon voetventiel of een gewone radiatorkraan maar dat is minder nauwkeurig en gevoelig voor vuil.
Thanks 👍
Weet ik weer voor de volgende keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:09
Voor je budget kan je best C niet te hoog zetten, normaal is de retour van je vloer enkele graden boven gewenste ruimtetemperatuur. Lees ik het goed dat die nu op 30° staat, komt overeen met zo'n 28° kamertemperatuur?!?
Door die lager te zetten, zal warm water niet zomaar terug weglopen door de stadsverwarming (waar je voor betaalt maar die je in huis niet afgeeft), maar wordt die in de vloer gehouden worden tot het water zijn warmte heeft afgegeven. Zo wordt het even warm met minder flow (dus minder kosten).

In jou geval een voordeel: daardoor is de verwarming iets trager en zal er dus langer warmtevraag zijn; daardoor hebben de radiatoren ook de kans om warm te worden.

Uiteraard kan je ook de voetkleppen wat dicht zetten, maar door eerst met dat retourventiel te werken heb je een variabele snelheid: als de vloer nog koud is komt er volop warmte in de vloer (aanwarmen 's ochtends, wil je dat het vlot warm wordt), en als de vloer wat warmer is dan wordt er geknepen en gaat het wat trager (bij op temperatuur houden krijgen de radiatoren boven meer kans op warmte).

En een aparte bedenking: je kan de regelklep verplaatsen zodat die enkel de vloerverwarming aanstuurt, dan gaan de radiatoren continue warmte krijgen tot hun thermostaatkraan dicht gaat. Dat kost je wat meer, maar kan meer comfort geven. Persoonlijk zou ik er dan programmeerbare kranen op zetten (kan connected zoals tado, maar er bestaan ook goedkope die je gewoon kan programmeren en die perfect zullen werken bij stadsverwarming); zo heeft elke radiator als het ware een eigen thermostaat met weekprogramma.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:25
naftebakje schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 15:08:
Voor je budget kan je best C niet te hoog zetten, normaal is de retour van je vloer enkele graden boven gewenste ruimtetemperatuur. Lees ik het goed dat die nu op 30° staat, komt overeen met zo'n 28° kamertemperatuur?!?
Door die lager te zetten, zal warm water niet zomaar terug weglopen door de stadsverwarming (waar je voor betaalt maar die je in huis niet afgeeft), maar wordt die in de vloer gehouden worden tot het water zijn warmte heeft afgegeven. Zo wordt het even warm met minder flow (dus minder kosten).

In jou geval een voordeel: daardoor is de verwarming iets trager en zal er dus langer warmtevraag zijn; daardoor hebben de radiatoren ook de kans om warm te worden.

Uiteraard kan je ook de voetkleppen wat dicht zetten, maar door eerst met dat retourventiel te werken heb je een variabele snelheid: als de vloer nog koud is komt er volop warmte in de vloer (aanwarmen 's ochtends, wil je dat het vlot warm wordt), en als de vloer wat warmer is dan wordt er geknepen en gaat het wat trager (bij op temperatuur houden krijgen de radiatoren boven meer kans op warmte).

En een aparte bedenking: je kan de regelklep verplaatsen zodat die enkel de vloerverwarming aanstuurt, dan gaan de radiatoren continue warmte krijgen tot hun thermostaatkraan dicht gaat. Dat kost je wat meer, maar kan meer comfort geven. Persoonlijk zou ik er dan programmeerbare kranen op zetten (kan connected zoals tado, maar er bestaan ook goedkope die je gewoon kan programmeren en die perfect zullen werken bij stadsverwarming); zo heeft elke radiator als het ware een eigen thermostaat met weekprogramma.
Bij stadsverwarming betaal je normaliter enkel voor de warmte die je afneemt, dit wordt bepaald op basis van het afgenomen debiet en het gemeten temperatuurverschil. Een hoge retourtemperatuur is dan geen enkel probleem, behalve als er dus te weinig debiet overblijft voor de radiatoren.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
Hoe snel staat de pomp? En hoe zijn de groepen ingeregeld?

Kijk als er warmte gevraagd wordt op de meter door een aantal keren op de play knop te drukken en dan zie je het aantal liters dat over de meter gaat.

[ Voor 57% gewijzigd door Technofreakz op 17-10-2025 07:59 ]

Pagina: 1