Hoe kan ik live-photos van Windows naar iPhone importeren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:15
Mijn vraag
Ik fotografeer met de iPhone en die maakt Live Photos. Maar ik maak veel te veel foto's om allemaal te bewaren op de iPhone/iCloud. Ik heb zelf een systeem om foto's te beheren op mijn Windows PC. Ik kopieer de foto's dus allemaal naar de PC, verwijder ze van de iPhone en verwerk ze verder op de PC (uitzoeken, voorzien van bijschriften en eventueel een locatie). De mooiste foto's wil ik dan weer terug op de iPhone. Hiervoor zit een export-functie in mijn systeem, die kopieert de foto naar de iCloud-map op de PC en van daar wordt hij door iCloud for Windows weer op de iPhone gezet.

Dit werkt allemaal prima, maar niet met Live Photos. Op een Windows PC manifesteert een Live Photo zich als een jpg en een mov-bestand. Als ik exact die jpg en mov weer in die iCloud map kopieer, dan worden ze geimporteerd in iCloud als twee afzonderlijke onderdelen. Dat wilde ik dus niet, het moet op de iPhone gewoon weer als Live Photo tevoorschijn komen. Het gekke is, dat het vroeger wel goed gewerkt heeft.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mijn Windows PC draait Windows 11 build 24H2 en daarop draait iCloud for Windows versie 15.5.23. Mijn iPhone draait op iOS 26.0.1.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al geprobeerd om de foto's naar iCloud te uploaden via de iCloud website. Maar dit werkt ook niet, omdat de website alleen jpg-bestanden lust. Hij negeert de mov-bestanden. Ik ga nog proberen of ik de bestanden op een usb-stick of memory card kan zetten en dan importeren door de stick op de iPhone aan te sluiten.
Ik heb al uitgebreid op internet gezocht naar oplossingen, maar alle webpagina's gaan over de andere kant op: hoe bekijk ik Live Photos op een Windows PC. Dat probleem heb ik echter al getackled.

[ Voor 5% gewijzigd door PhilipsFan op 12-10-2025 22:20 ]

Alle reacties

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:41
Geen oplossing voor je probleem, maar Live foto's zijn een Apple uitvinding (in deze iteratie) dus het gaat moeilijk worden om dat werkend te krijgen. Er zal ergens in de database van de telefoon/iCloud een marker staan (gok ik) die de telefoon verteld hoe met deze twee bestanden omgegaan dient te worden.

Maak je veel Live foto's? Je kan ook de instellingen wijzigen en de Live versies in je proces negeren, zodat deze op je telefoon blijven staan.

Ik vermoed dat de makkelijkste oplossing gaat zijn om de Windows PC uit de loop te halen voor deze foto's. Zet op je iPhone de Live foto standaard uit, dan kan je met de gewone foto's gewoon jouw proces volgen. En hier houdt mijn kennis (als je het al zo mag noemen) een beetje op ben ik bang.

Edit: misschien helpt dit: https://www.reddit.com/r/...e_photos_into_photos_app/

[ Voor 7% gewijzigd door Archer_VC10 op 13-10-2025 10:57 ]

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:25
Even uit pure interesse; waarom maak je überhaupt live-foto's?
Zelf kan ik me niet herinneren dat ik dit ooit gedaan heb, en als ik bewegende beelden wil hebben maak ik wel een filmpje.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Marco schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 17:26:
Zelf kan ik me niet herinneren dat ik dit ooit gedaan heb, en als ik bewegende beelden wil hebben maak ik wel een filmpje.
Het is echt wel een leuke feature waarbij je normale foto’s maakt, die even tot leven kunnen komen.

Er zijn wel wat tools voor, voor Windows, die hiermee om kunnen gaan. Maar dan heb je echt aparte software nodig voor die live video’s, dus geen integratie in je bestaande foto-software of Windows explorer. Uiteindelijk werkt macOS daarin dan wel beter (en macOS ondersteund Heic formaat i.p.v. jpg, wat veel kleiner is)

🌞🍃

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ja Windows heeft ervoor gekozen dat niet te implementeren, de Samsung kopie variant ook niet zover ik weet.
Ik fotografeer met de iPhone en die maakt Live Photos. Maar ik maak veel te veel foto's om allemaal te bewaren op de iPhone/iCloud.
Maar je kunt toch bijna onmogelijk "veel te veel" foto's maken om ze niet in iCloud kwijt te kunnen? Of bedoel je dat je er niet voor wilt betalen? Want nu er een optie is voor 12 TB kan dat eerste bijna onmogelijk waar zijn. Ik heb een library van bijna 2 TB aan foto's in de cloud en dat gaat helemaal prima.
Omdat het leuk is, je hebt alle voordelen van een foto, maar ook de voordelen van een kort filmpje.
Als je een filmpje maakt heb je echter niet de voordelen van een foto (hogere resolutie bijvoorbeeld).

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:15

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

PhilipsFan schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:18:
Dit werkt allemaal prima, maar niet met Live Photos. Op een Windows PC manifesteert een Live Photo zich als een jpg en een mov-bestand. Als ik exact die jpg en mov weer in die iCloud map kopieer, dan worden ze geimporteerd in iCloud als twee afzonderlijke onderdelen. Dat wilde ik dus niet, het moet op de iPhone gewoon weer als Live Photo tevoorschijn komen. Het gekke is, dat het vroeger wel goed gewerkt heeft.
Een snelle zoektocht bevestigde mijn vermoeden dat de manier waarom een foto aan een clip wordt gekoppeld met metadata gaat. In de foto en de clip zit een identifier die overeen komen. Als die metadata nog intact is na het heruploaden naar de iphone zou het weer moeten werken.

Dit werkt trouwens ook bijvoorbeeld in synlogy photos; die kan ook live foto's backuppen.

ChatGPT geeft dit als voorbeeld voor de foto metadata key
$ exiftool -a -G -s IMG_1234.HEIC | grep Identifier
[QuickTime] ContentIdentifier : 5C5C5B3E-4B8A-44C4-B3E0-AD420CFEEC5D
en voor de video:
$ exiftool -a -G -s IMG_1234.MOV | grep Identifier
[Keys] com.apple.quicktime.content.identifier : 5C5C5B3E-4B8A-44C4-B3E0-AD420CFEEC5D
Nu moet je dus een tool/manier vinden die de metadata niet om zeep helpt waarschijnlijk...

• PhilipsFan
Bensjero schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:29:
[...]

Een snelle zoektocht bevestigde mijn vermoeden dat de manier waarom een foto aan een clip wordt gekoppeld met metadata gaat. In de foto en de clip zit een identifier die overeen komen. Als die metadata nog intact is na het heruploaden naar de iphone zou het weer moeten werken.

Dit werkt trouwens ook bijvoorbeeld in synlogy photos; die kan ook live foto's backuppen.

ChatGPT geeft dit als voorbeeld voor de foto metadata key

[...]

en voor de video:

[...]

Nu moet je dus een tool/manier vinden die de metadata niet om zeep helpt waarschijnlijk...
Dat lijkt inderdaad zo te werken. Deze ContentIdentifier zit in een jpg en dezelfde zit in de bijbehorende mov. Een niet-Live Photo bevat deze identifier helemaal niet.

Maar het maakt helaas geen verschil. Als ik een setje JPG en MOV klaar zet voor iCloud om te uploaden, met dezelfde bestandsnaam en ContentIdentifier, dan worden deze nog steeds als 2 verschillende entities in iCloud gezet en krijg ik dus geen Live Photo.

Ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem. Er zullen toch wel meer mensen fotograferen met iPhone, Live Photos willen gebruiken maar geen 50k foto's op iCloud willen stallen?

• PhilipsFan
Het heeft geen echte reden. Ik vind Live Photos leuk, maar het is natuurlijk niet noodzakelijk. En ik kan de Live Photos gewoon op mijn Windows PC bekijken. In mijn eigen fotosysteem laad ik de jpg in een schermvullende div en de video in een even grote div, die een hogere z-index krijgt. Op het moment dat de gebruiker op de foto klikt, wordt de z-index van de video-div verlaagd zodat hij boven de jpg komt en wordt ook de movie gestart, dus dan ziet de gebruiker de bewegende foto. Er zit een listener op het video-object dat na afloop van de video de div weer een hogere z-index geeft, zodat de foto weer in beeld komt.

Ik vind het alleen zo jammer dat ik ze niet weer van Windows terug op de iPhone kan krijgen. Dit werkte vroeger wel.

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Live Photo’s zijn geniaal. Heel leuk om te hebben, soms kan je nét ff een betere shot kiezen, bij bewegende “objecten” (incl. huisdieren en kinderen :P) is het heel handig, je kan er meerdere achter elkaar stitchen - echt top. Ja je kan ook een filmpje maken, maar dat is wat omslachtig als je juist primair (of ook) foto’s wil. (Kan wel, je kan immers foto’s maken tijdens het filmen van een video of frames exporteren - maar dat is toch anders én geeft andere edit opties.)

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Pagina: 1