Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SterkeYerke
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-10 14:50
Goedenavond allemaal,

Afgelopen zomer viel mij op dat onze Philips 48OLED936 last heeft van dode pixels aan de boven- en onderkant van het beeld. Zie bijvoorbeeld de onderstaande foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXEjDoAvkKQsEBosxcp6AVJT0jc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sCwzLa7dHWMxgWFKiCd788B.jpg?f=fotoalbum_large
Deze dode pixels zie ik langs de hele boven- en onderkant van het scherm. Langs de zijkanten en midden op het scherm is er niks aan de hand. Ook valt op dat niet alle subpixels stuk zijn: het komt op sommige plekken bijvoorbeeld voor dat alleen de blauwe subpixels nog werken. De 936 deelt het paneel met de LG C1. Na wat rondgooglen blijken die nog wel eens hetzelfde probleem te hebben.

De winkel waar wij ooit een Philips oled hebben gekocht, Hofma in Drachten, is helaas failliet. We hebben daar een tv gekocht op 1 december 2020. Dat was echter niet deze tv: we hebben destijds een 935 gekocht, maar die zat vol met bugs. Philips was het zat om bugs te pletten voor die 935, dus heeft Philips die tv omgeruild voor de 936 die we nu hebben. Dit is via CE Repair gegaan.

Nu komt het: ik heb Philips bericht over het probleem met de dode pixels. Philips gaf aan zich te willen houden aan de UNETO-richtlijn betreffende de levensduur van een tv. De tv was véél duurder dan €1000, dus zou de tv volgens de UNETO-richtlijn volgens mij zeker zes jaar mee moeten gaan zonder problemen. Zo oud is de tv uiteraard nog niet.

Philips gaf aan dat ik een reparatieverzoek in kon dienen bij CE Repair. Dit heb ik gedaan. CE Repair kon mij vanuit Philips een coulance bieden van welgeteld €159. De reparatie kost normaal gesproken zo'n €830. Hier ben ik natuurlijk niet mee akkoord gegaan, want dit lijkt me niet in lijn met wat ik mag verwachten van zo'n jonge tv. De coulance dekt verdorie nauwelijks de arbeids- en voorrijkosten die er überhaupt niet waren geweest als Philips een deugdelijk product had geleverd!

Bij Philips kom ik echter niet verder. Gezien de enorm wollige e-mails die geen enkel gevoel voor context hebben en vol met tegenstrijdigheden staan - met zichzelf, maar al helemaal met e-mails ervoor - heb ik sterk de indruk dat Philips mij in gesprek zet met een AI-bot. Ze probeerden me eerst zelfs af te schuiven naar CE Repair, maar die gaven aan niks voor me te kunnen betekenen. Terecht, want ik doe geen zaken met CE Repair, ik doe zaken met Philips en die besluiten dat ze CE Repair in willen huren. Inmiddels is die zaak echter gesloten. Mijn vraag over hoe Philips denkt te voldoen aan de UNETO-richtlijn is niet beantwoord.

Dit alles zou onder wettelijke garantie natuurlijk niet mogen gebeuren, maar het vervelende is dat de winkel waarmee ik oorspronkelijk een koopovereenkomst had niet meer bestaat. De huidige tv komt echter bij Philips vandaan. Betekent dit dan ook dat ik Philips aansprakelijk kan stellen voor de wettelijke garantie? Of hebben ze zichzelf misschien in de voet geschoten door te zeggen dat ze de UNETO-richtlijn respecteren? Of is CE Repair de verkoper van onze tv, omdat we van CE Repair een factuur hebben? En telt onze tv eigenlijk als een tv van bijna vier jaar oud of juist bijna vijf jaar oud? Ik heb er geen enkel probleem mee om Philips te dagvaarden, maar dan moet dat wel zin hebben. En zijn er misschien meer eigenaren met een oled van 2021 met dode pixels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:33
@SterkeYerke
Je hebt een overeenkomst met Hofma en niet Phillips. Hofma is failliet dus helaas, je kunt nergens meer terecht. Bijzonder dat Philips nog überhaupt 159 euro wil geven uit coulance.
Dus neem je verlies en koop een nieuwe TV. Zuur maar hier moet je geen energie meer in steken.