Reinigen van houten vloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucietie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:45
Hallo samen

Wij hebben recent een huis gekocht, en zijn nu in de voorbereiding wat we allemaal willen doen. Vandaag bij het bezoeken van het huis kwamen we helaas tot de conclusie dat de houten vloer toch wel erg smerig is onder. We zouden deze daarom graag willen reinigen.

Ik ben van plan om dit zelf te gaan doen, met hout reiniger, en daarna de vloer te oliën.

Heeft iemand ervaring met (niet te dure) apparaten die hierbij kunnen helpen? Ik vond zelf al de Floorboy, maar deze kost 300,- en lijkt me zelfs al iets te luxe. Het zou prima zijn om het gewoon op mijn knieën te kunnen gebruiken. Voorbeeld van die ik vond kun je in de link vinden.

Dank!

https://www.bol.com/nl/nl...paign=CPS&utm_content=def

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0pkBnZKCVUr74L1C0C4wk0Dh8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqAHLfSW4AQKFBuSKzBGON5y.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door lucietie op 12-10-2025 19:53 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Wat voor hout is het? Zit er lak of olie op? Foto's? Wil je het niet schuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:37
Wij hebben onze houten vloer eerst laten schuren en vervolgens in de olie laten zetten.

Resultaat was verbluffend, allemaal reacties dat de vloer er mooi uit zag en of we deze nieuw hadden laten leggen.

Wij onderhouden nu de vloer met de producten van Royl.

Voor het schoonhouden van de vloer de Royl #9120

Na 1 jaar heb ik de vloer opnieuw in de olie gezet met Onderhoudsolie #9090.

Huis zoveel mogelijk leeg gehaald en op de knietjes de vloer in de olie gezet, uitgewreven en dat plank voor plank.
Was best een pest klus maar resultaat is weer een mooie houten vloer, bijna net zo fris als na het schuren en oliën.

[ Voor 3% gewijzigd door MarchelHoek op 12-10-2025 19:52 ]

Bla Bla Bla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Zo' n ding gebruik je 1 x.
Zou huren of tweedehands kopen.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucietie
Ik heb een foto van de vloer toegevoegd. Laten schuren zou kunnen, maar is een relatief dure optie.

Ik wil dus graag eerst onderzoeken wat goede alternatieven zijn.

@MarchelHoek dat is exact de routine die wij achteraf willen gaan doen. Maar reinigt het in de olie zetten ook voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarchelHoek
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:37
De olie op zich doet weinig qua reiniging.
Mijn inziens geeft het meer een beschermlaag aan het hout en brengt het de kleur terug.

Ik merk wel dat nu na het oliën de vloer met het reinigen wel weer schoner lijkt.

Bla Bla Bla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:16
Je moet er eerst achter zien te komen wat er nu op het hout zit.
Dan pas kun je een plan van aanpak maken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:15
lucietie schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:55:
Laten schuren zou kunnen, maar is een relatief dure optie.
Je hebt net een huis gekocht met die vloer? Omdat je net je huis hebt kan je de boel netjes maken voordat je alles in de kamer hebt staan. Nu is het uitgelezen moment om het te gaan doen. Daarom zou ik toch meteen gewoon de boel laten schuren. Dan opnieuw in de olie laten zetten als dat mogelijk is. Een bedrijf kan je juist goed informeren over het hoe en wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woontips
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 14-10 11:43
Eerst checken of de vloer geolied of gelakt is. Doe een druppel watertest. Trekt het weg dan is het olie en kun je na reiniging opnieuw oliën. Parelt het op dan is het lak en heeft olie geen zin.

Voor éénmalig gebruik zou ik huren. Een eenschijf boenmachine met witte pad reinigt prima zonder agressief te zijn. Huren kan bij Boels of bouwmarkten. Reken grofweg 35 tot 50 euro per dag plus pads.

Thuisoptie zonder machine. Handpad‐houder met witte pads, houtreiniger van hetzelfde merk als je olie, microvezeldoeken en kniebeschermers. Werk in kleine vlakken. Vernevelen, kort inwerken, met witte pad schrobben met de nerf mee, direct droog opnemen. Goed laten drogen. Daarna olie dun aanbrengen met roller of pad en na 10 tot 20 minuten droog buffen.

Uitbesteden als je geen gedoe wilt. Reiniging en opnieuw oliën is vaak 10 tot 20 euro per m². Volledig schuren en oliën ligt hoger rond 20 tot 35 euro per m². Afhankelijk van staat en regio.

Bekend van de FB groep en van https://woon.tips/blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Window
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05:32
Wij hebben bij de voormalige eigenaars gevraagd waar de parketvloer vandaan kwam en die winkel gebeld voor advies. Zij konden die oude bestelling zo tevoorschijn toveren en zeiden dat ze pas zouden gaan schuren als boenen niet het gewenste resultaat opleverde. We hebben zo'n boenmachine voor een paar tientjes gehuurd en er een paar van die pads erbij gekocht, in anderhalve dag alles gereinigd en opnieuw in de olie gezet en het resultaat was onvoorstelbaar en onherkenbaar mooi. Schuren was idd zonde geweest, totaal niet nodig.

Dus ik zou het advies van de post hierboven herhalen: eerst ns kijken of je kan achterhalen met wat voor vloer en behandeling je te maken hebt. En dan proberen te reinigen voordat je iets rigoureuzers doet. Met gehuurde apparatuur, hoe vaak gebruik je zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucietie
Het is inderdaad een geoliede vloer.

Dit advies is al ontzettend hulpzaam. We gaan eerst met een boenmachine aan de slag en dan afwachten of we het gewenste resultaat bereiken!

Dank.
Pagina: 1