Goedenavond, ik heb wat hulp nodig voor het samenstellen van mijn nieuwe PC. De PC wordt intensief gebruikt voor fotobewerking (en soms ook video), en vaak draaien er meerdere programma's tegelijk.
Het gaat om het bewerken van meerdere soms zeer grote fotobestanden, meerdere foto's bewerken in batch, en om het snel kunnen uitzoeken van duizenden foto's, waarbij ze zeer snel geladen moeten worden.
Verder vind ik het belangrijk om nog heel lang voort te kunnen met deze PC zonder veel aanpassingen.
Ik heb nu een PC met Windows 10 uit 2018 (met een Intel i7-8700 ("Coffee Lake-S"), RAM 16 GB DDR4-2666 en GeForce GTX 1050 grafische kaart) die ik helaas niet zomaar kan upgraden naar Windows 11, maar de PC werkt nog naar behoren.
Enkele belangrijke aandachtspunten:
Het gaat om het bewerken van meerdere soms zeer grote fotobestanden, meerdere foto's bewerken in batch, en om het snel kunnen uitzoeken van duizenden foto's, waarbij ze zeer snel geladen moeten worden.
Verder vind ik het belangrijk om nog heel lang voort te kunnen met deze PC zonder veel aanpassingen.
Ik heb nu een PC met Windows 10 uit 2018 (met een Intel i7-8700 ("Coffee Lake-S"), RAM 16 GB DDR4-2666 en GeForce GTX 1050 grafische kaart) die ik helaas niet zomaar kan upgraden naar Windows 11, maar de PC werkt nog naar behoren.
Enkele belangrijke aandachtspunten:
- Vooral de processor en RAM moeten denk ik ruim voldoende zijn (vooral ook voor de toekomst)
- De hoogte van de behuizing mag niet meer zijn dan 44 cm (led verlichting enz is overbodig)
- Ik zou graag zo veel mogelijk USB-poorten hebben maar minimaal 4x 3.0/3.2 en 2x 2.0 aan de achterzijde en ook nog een aantal aansluitingen aan de voorzijde (indien mogelijk meer aansluitingen zowel voor als achter)
- Voor het besturingssysteem en programma's wil ik graag een snelle SSD van 512GB (volgens mij is dat ruim voldoende)
- Voor overige opslag zoals bestanden en foto's, wil ik graag 2x HDD, waarvan 1x 4TB en 1x 2TB
- Graag zou ik er ook een KVM-switch bij willen, waarmee ik de randapparatuur (beeldscherm/muis/toetsenbord) kan gebruiken voor zowel mijn oude PC als mijn nieuwe PC. (ik zit eraan te denken om mijn oude PC dual boot te maken met Linux aangezien Windows steeds minder privacy vriendelijk wordt)
- Mijn budget is ongeveer €1400 (incl BTW). Indien echt noodzakelijk iets meer maar liever niet.
- Nieuwe randapparatuur is niet direct nodig, en kunnen later vervangen worden.