Nieuwe PC voor ZZP video/foto bewerkingswerk

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbs1
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 09:16
Goedenavond, ik heb wat hulp nodig voor het samenstellen van mijn nieuwe PC. De PC wordt intensief gebruikt voor fotobewerking (en soms ook video), en vaak draaien er meerdere programma's tegelijk.
Het gaat om het bewerken van meerdere soms zeer grote fotobestanden, meerdere foto's bewerken in batch, en om het snel kunnen uitzoeken van duizenden foto's, waarbij ze zeer snel geladen moeten worden.
Verder vind ik het belangrijk om nog heel lang voort te kunnen met deze PC zonder veel aanpassingen.

Ik heb nu een PC met Windows 10 uit 2018 (met een Intel i7-8700 ("Coffee Lake-S"), RAM 16 GB DDR4-2666 en GeForce GTX 1050 grafische kaart) die ik helaas niet zomaar kan upgraden naar Windows 11, maar de PC werkt nog naar behoren.

Enkele belangrijke aandachtspunten:
  • Vooral de processor en RAM moeten denk ik ruim voldoende zijn (vooral ook voor de toekomst)
  • De hoogte van de behuizing mag niet meer zijn dan 44 cm (led verlichting enz is overbodig)
  • Ik zou graag zo veel mogelijk USB-poorten hebben maar minimaal 4x 3.0/3.2 en 2x 2.0 aan de achterzijde en ook nog een aantal aansluitingen aan de voorzijde (indien mogelijk meer aansluitingen zowel voor als achter)
  • Voor het besturingssysteem en programma's wil ik graag een snelle SSD van 512GB (volgens mij is dat ruim voldoende)
  • Voor overige opslag zoals bestanden en foto's, wil ik graag 2x HDD, waarvan 1x 4TB en 1x 2TB
  • Graag zou ik er ook een KVM-switch bij willen, waarmee ik de randapparatuur (beeldscherm/muis/toetsenbord) kan gebruiken voor zowel mijn oude PC als mijn nieuwe PC. (ik zit eraan te denken om mijn oude PC dual boot te maken met Linux aangezien Windows steeds minder privacy vriendelijk wordt)
  • Mijn budget is ongeveer €1400 (incl BTW). Indien echt noodzakelijk iets meer maar liever niet.
  • Nieuwe randapparatuur is niet direct nodig, en kunnen later vervangen worden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:15
Waarom kan je niet upgraden naar W11? Moet probleemloos kunnen met een i7-8700 want die cpu wordt volledig door W11 ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Sorry, maar de bedoeling is dat je hier zelf met een opzetje komt. Ik zou eens beginnen bij de 1440p best buy guide?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbs1
Uszka schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:09:
Waarom kan je niet upgraden naar W11? Moet probleemloos kunnen met een i7-8700 want die cpu wordt volledig door W11 ondersteund.
Ik krijg een melding dat mijn PC niet wordt ondersteund.
DeNachtwacht schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:25:
Sorry, maar de bedoeling is dat je hier zelf met een opzetje komt. Ik zou eens beginnen bij de 1440p best buy guide?
Ja ik heb daar al gekeken maar loop een beetje vast omdat mijn wensen daar niet worden getoond, aka een kleine kast. met maximale hoogte van 44cm.. Excuses daarvoor maar ik zie simpelweg door de bomen het bos niet meer, wat past wel bij elkaar en wat niet. Vindt het uitermate lastig en zeker met de small form factor maakt het nog extra lastig.

[ Voor 88% gewijzigd door dbs1 op 12-10-2025 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:15
Meestal geeft die ook aan waarom het niet word ondersteunt. Wat zegt de support tool?
Gok dat het een gevalletje is TPM 2.0 en secure boot die niet aan staan in de BIOS.

Dus als alles nog snel genoeg werkt op je huidige systeem kan je deze nog langer blijven gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:20
De i7 8700 ondersteunt Windows 11 gewoon. Waarschijnlijk moet je ff je BIOS updaten en je kan er weer tegenaan.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbs1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKP6NhuJVzH0crd8IXGPJj-QRic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/a7LXpJjh9nwYIcPFGSl2z0eh.png?f=fotoalbum_large

Dit zegt de tool..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:22

Major_ton

Shoot!

Los van of je wel of niet kan upgraden naar Windows 11, wil ik je wat advies meegeven. Als fotografie (en een stukje videografie) is wat je doet om de kost mee te verdienen dan is bezuinigen op je PC niet aan te raden. Je geeft aan met grote Photoshop bestanden te werken, maar wat is groot in dit geval? Werk je met RAW files en zo ja, van welke camera('s)? Wat voor videobestanden werk je mee? Dat gaat een beetje bepalen wat voor hardware je nodig gaat hebben. 64GB ram is aan te raden, maar als je het nu nog aankan met 16GB (iets wat mij doet twijfelen of je bestanden écht zo groot zijn), dan kan je ook beginnnen met 32GB. Een 512GB SSD kopen voor Windows en je programma's is niet meer van deze tijd. Gooi er een enkele 4TB SSD of een 1TB + 4TB SSD in. Je kan ook met een 1TB + 2TB SSD gaan werken en dan nog een externe SSD gebruiken. Daarover gesproken, USB 3.2 gen2 is wel het minimale wat ik dan aanraad. Ik draai nu met een externe USB4 SSD en dat is wel heel erg fijn, helemaal als je met veel bestanden werkt zoals je omschrijft.

Wat je aangeeft te doen en te willen doen vind ik niet helemaal rijmen met je budget. Begrijp me niet verkeerd, € 1.400,- is een hoop geld en ik kan en mag niet bepalen wat je aan iets moet uitgeven, maar als het om je brood gaat zou ik zeker kijken of € 2.000,- haalbaar is. Daar heb je nu, maar ook op de lange termijn, veel meer aan!

Systeemkasten die 44cm hoog zijn kan je gewoon op filteren in de pricewatch. Een Jonsbo D31 of Lian Li A3 mATX zijn leuke kasten voor een Micro ATX systeem. Als je een regulier ATX moederbord wilt, dan is een Cooler Master Qube 500 een leuke optie die niet hoger is dan 42cm.

Heb je al een monitor?

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:20
Laatste BIOS installeren en dan zal die hoogstwaarschijnlijk aangeven dat het wel kan.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Major_ton schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:45:
Wat voor videobestanden werk je mee? Dat gaat een beetje bepalen wat voor hardware je nodig gaat hebben. 64GB ram is aan te raden, maar als je het nu nog aankan met 16GB (iets wat mij doet twijfelen of je bestanden écht zo groot zijn), dan kan je ook beginnnen met 32GB. Een 512GB SSD kopen voor Windows en je programma's is niet meer van deze tijd. Gooi er een enkele 4TB SSD of een 1TB + 4TB SSD in. Je kan ook met een 1TB + 2TB SSD gaan werken en dan nog een externe SSD gebruiken. Daarover gesproken, USB 3.2 gen2 is wel het minimale wat ik dan aanraad. Ik draai nu met een externe USB4 SSD en dat is wel heel erg fijn, helemaal als je met veel bestanden werkt zoals je omschrijft.

Wat je aangeeft te doen en te willen doen vind ik niet helemaal rijmen met je budget. Begrijp me niet verkeerd, € 1.400,- is een hoop geld en ik kan en mag niet bepalen wat je aan iets moet uitgeven, maar als het om je brood gaat zou ik zeker kijken of € 2.000,- haalbaar is. Daar heb je nu, maar ook op de lange termijn, veel meer aan!
Helemaal eens. Je wil in dit geval een build met snelle processor met veel cores en liefst in 1x een 4TB PCI-e 5.0 4x SSD omdat juist dat laatste heel veel doet met je snelheid bij foto's en video's openen. Voor rond de €2000 kun je een heel eind komen. Op z'n goedkoopst:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 9900X Boxed€ 373,99€ 373,99
1MoederbordenASUS Prime B650-PLUS€ 124,95€ 124,95
1VideokaartenSapphire Pulse Radeon RX 9070 XT€ 640,99€ 640,99
1BehuizingenMontech X3 Mesh Zwart€ 50,-€ 50,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 30,67€ 30,67
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 123,96€ 123,96
1VoedingenNZXT C750 Gold Core€ 99,90€ 99,90
1Interne SSD'sSamsung 9100 Pro, geen heatsink 4TB€ 402,01€ 402,01
Totaal€ 1.846,47
Eventueel is dan nog een moederbord met USB 4 sloten aan te raden maar die heb ik gezien het budget er even buiten gehouden. En zoals te zien is her en der wel meer bespaard, maar voor snel foto- en videobewerken on a budget kom je hier volgens mij wel een eindje mee.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:36

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open.

Succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.