Aankoopadvies/vragen nieuwe oven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:51
Beste tweakers,

Binnenkort gaan we verhuizen naar onze nieuwe woning, helaas is de oven van die woning overleden en al weggegooid. Van de oude bewoners hebben we nog een (minimale) dagwaarde gehad.

Nu moet er dus een nieuwe oven in komen, maar we komen er nog niet lekker uit. Misschien heeft iemand een fris perspectief. Het gaat om een 60cm oven, wel of geen stoom ben ik nog niet helemaal uit. De keuken zelf is donkerblauw, en we willen er bij voorkeur geen zwarte oven in (dan valt 80% al af).

Momenteel hebben we een offerte liggen voor een Miele H7464 BPX en een DGC 7460 HCX. Die zijn hartstikke mooi, maar ook knetterduur. Sowieso lees ik wel veel reviews dat de aftercare van Miele vrij schraal is, maar eerlijk gezegd denk ik niet dat ze daar heel uniek in zijn.

Anyway, we overwegen het, maar vragen ons af of iemand toevallig nog een hierop lijkend alternatief kent. Daarnaast vragen we het ons af of die Miele het echt waard is, het heeft natuurlijk een hoge reputatie, maar ik weet niet of dat nog steeds stand houdt vandaag de dag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een stoomoven kopen zonder dat je hem gebruikt is niet handig. Dingen zijn gevoeliger voor roest & ellende (ding is niet alleen warm, maar ook vochtig, ideaal in combinatie met electronica ;))

Persoonlijk zou ik van een aardig merk een mooie (uiterlijk) uitzoeken en het daarbij laten. Geen vermogens uitgeven aan functies die je waarschijnlijk 1x gebruikt. Stoomovens 'concurreren' daarnaast met airfryers, dus bedenk welke je wilt.

Als ik bijvoorbeeld even random iets zoek:
https://m.keukenloods.nl/so6302tx.html
€800, dat is 1/3 van de prijs, 5 jaar garantie. Geef je 3x zoveel uit moet hij minimaal 15 jaar meegaan...

Maar ik ben dan ook van het type kok: 180°C en ik kijk zelf wel wanneer het klaar is.
Er zijn ook mensen die echt elke stand van zo'n oven begrijpen en wel een keer gebruiken. En dan snap ik dat je 3x zoveel uitgeeft.
Maar een stokbroodje bakken... dat boeit niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:48

Mavamaarten

Omdat het kan!

Wij hebben een ATAG CS6611 (stoom-oven combi), hun modellen hebben ze bijna allemaal ook in donker staal en RVS. Destijds €1

Toen wij (in 2023) een oven zochten hadden we ons oog laten vallen op een Bosch. Op de valreep, vlak voor we die online bestelden, zijn we toch nog even naar een keukenwinkel gereden om eens met de bediening te spelen. Toen viel ons op dat de ene oven de andere niet is. Er is enorm veel touchbediening of interfaces waar niet over nagedacht is, tegenwoordig. Vooral Bosch sprong er eigenlijk uit in onhandigheid, we kregen in de winkel dat ding bijna niet aan.

Atag was daarop voor ons een uitzondering: wel een mooi kleurenscherm maar gewoon een simpele draaiknop voor het type warmte, en een andere draaiknop voor +,- OK. Warmt enorm snel op, doet wat het moet doen, handig rooster "op rolletjes". Qua prijs niet echt een budgetoven, qua kwaliteit hebben we ons laten vertellen dat het niet het topsegment is maar wel beter dan het gemiddelde budgetmodel.

Stoom... Wij gebruiken het af en toe wel. Vis is er heerlijk in, en brood bakken doet mijn vriendin ook regelmatig. De opwarmstand is ook heel goed (met stoom). Angst voor roest vind ik wat overroepen, dat gebeurt echt niet als je de stoomfunctie niet zou gebruiken en water laat je er natuurlijk niet in staan.

Ervaring met Miele heb ik niet, dus een vergelijking kan ik moeilijk maken. Maar we hebben deze nu een dikke 2 jaar en zijn er heel tevreden van. En ik herinner mij de zoektocht net zoals jij hem omschrijft.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
Bedankt voor jullie uitgebreide input, de Smeg is zeker een aardige optie. En je hebt gelijk, ik ben bang dat ik de stoomfunctie te weinig ga gebruiken om er zoveel aan uit te geven (hoewel het me wel aantrekkelijk leek).

Die ATAG ziet er ook serieus mooi uit en gaat denk ik prima passen, ga ik ook eens even naar kijken.

Wat de zoektocht lastig maakt is dat ik niet makkelijk een midrange vind. Maar die Smeg en die ATAG zijn op zich best prima alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-10 22:47
Ouders hebben oven met stoomfunctie. Stoomfunctie eenmaal gebruikt, daarna nooit meer.

Wij zelf hebben twee keer een 'de goedkoopste' oven gekocht, instapmodel AEG en Bosch. Doorlopend problemen met sterk wisselende hete en koude plekken in de oven, en slechte temperatuurregeling (nauwelijks > 200 graden op kunnen warmen, of na eenmaal de deur open nauwelijks terug opwarmen waarna de oven rond 170-180 bleef hangen).

Paar jaar geleden wat duurdere Bosch combi-oven. Overal egaal warm, haalt temperatuur tot 300 graden (bijna concurrent voor pizza oven buiten). En met pyrolyse-functie. Dus als de stroom goedkoop is zet ik dat ding een paar keer per jaar op de schoonmaakstand, anderhalf uur later veeg je de restjes as er zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woontips
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 14-10 11:43
De nieuwste Atag en Pelgrim ovens zijn serieuze alternatieven voor Miele. De Atag CSX46121D is een degelijke combi-stoomoven in volledig RVS, met echte stoominjectie in plaats van enkel vochtprogramma’s. De Pelgrim OVS834MAT gebruikt grotendeels dezelfde techniek maar is eenvoudiger en goedkoper. Qua bouwkwaliteit komen ze dicht bij Miele, alleen voelt Miele nog iets zwaarder afgewerkt. De luxe look van Miele is over het algemeen mooier, maar daar betaal je ook de meerprijs voor.

Bekend van de FB groep en van https://woon.tips/blog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:21
Er worden wel dingen door elkaar gehaald.
Denk erom wat voor oven je wilt hebben! Als je namelijk een combi oven neemt dan koop je iets wat veel kan maar nergens in uitblinkt. Grootste nadeel van een combi-oven (magnetron-oven) is dat je een veel kleinere oven overhoud t.o.v. een conventionele oven.
Stoomovens worden veel aangeboden maar net als met 3D televisies zal het een zachte dood sterven. Veel mensen gebruiken het een keer en daarna nooit meer. Bedenk dat ovens al een slordige 5000-6000 jaar oud zijn en het principe is om een warme omgeving te hebben om dingen in te bakken. Dat is na zo'n lange tijd echt wel uit ontwikkeld. De fabrikanten willen graag ovens verkopen en de marketing doet daar zijn/ haar werk mee.
3D heating, super vortex grill, en wat al niet meer is allemaal marketing. Aan het einde van de rit is het een geisoleerde metalen kast met 2-3 verwarmingselementen, een ventilator en een klok. (al dan niet digitaal)

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
nodri2000 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 08:05:
Er worden wel dingen door elkaar gehaald.
Stoomovens worden veel aangeboden maar net als met 3D televisies zal het een zachte dood sterven. Veel mensen gebruiken het een keer en daarna nooit meer. [...] Aan het einde van de rit is het een geisoleerde metalen kast met 2-3 verwarmingselementen, een ventilator en een klok. (al dan niet digitaal)
Ja, daar ben ik inderdaad ook een beetje bang voor. Het verkoopverhaal klonk goed, maar als ik er zo over nadenk is het misschien een beetje onzinnig.

Wat het bij ons lastig maakt (en wat ik er nog bij was vergeten te zeggen) is dat we op dit moment handig vinden dat de AEG in onze huidige woning zowel een oven heeft als een magnetron functie. En ik vergeet altijd of dat dan een combi-oven heet of oven-met-magnetronfunctie, maar die integratie vinden we wel handig, maar dan geldt:
Als je namelijk een combi oven neemt dan koop je iets wat veel kan maar nergens in uitblinkt. Grootste nadeel van een combi-oven (magnetron-oven) is dat je een veel kleinere oven overhoud t.o.v. een conventionele oven.
Overigens heeft die van mij geen ronddraaiplaatje, dus ik denk dat het geen combi-oven is maar een oven-met-magnetronfunctie ( 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warzaw
Woontips schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 21:46:
De nieuwste Atag en Pelgrim ovens zijn serieuze alternatieven voor Miele. De Atag CSX46121D is een degelijke combi-stoomoven in volledig RVS, met echte stoominjectie in plaats van enkel vochtprogramma’s. De Pelgrim OVS834MAT gebruikt grotendeels dezelfde techniek maar is eenvoudiger en goedkoper. Qua bouwkwaliteit komen ze dicht bij Miele, alleen voelt Miele nog iets zwaarder afgewerkt. De luxe look van Miele is over het algemeen mooier, maar daar betaal je ook de meerprijs voor.
Ja, wat ik het nadeel vind bij Miele is dat zelfs de ovens *zonder* extra functies (stoom of combi) ook al dik boven de 2500 zitten, wat toch best nog een boel geld is voor een verwarmingselement met ventilator en drukknopjes. Het design is zeker wel mooi en gaat absoluut passen, maar vind 1500-2000 al een stuk vriendelijker geprijsd.

Ik heb ook de ATAG brochure even doorgenomen en daar staat ook wel iets in voor die prijsklasse. Met als voordeel dat de kleuren denk ik beter passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13:00
Het is maar net hoe je hem gaat gebruiken... wij gebruiken de stoomfunctie minstens 4 keer per week. Gebruiken hem dan ook voor aardappelen/groente etc.. maar ook andere gerechten in de oven met lichte stoom eroverheen. Maar als je denkt dat je het weinig gaat gebruiken is het inderdaad zonde van het geld en moet je het vooral niet doen!

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Hier net een oven gekocht; wilde ook voor een stoomoven gaan, totdat ik de gebruiksaanwijzing las. Stoomoven is gedoe.
Dus een "gewone" oven gekocht (siemens studio line iq700).

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:57
Als je son ronddraaiende plaat hebt is het een combimagnetron: een magnetron die ook wat ovenfuncties heeft.
Een combi oven is vaak een stuk betere oven. Helaas vaak ook stukje duurder.

Stoomoven is nog stuk duurder, handig als je het gebruikt... Maar als je nu een combimagnetron hebt voldoet alles wel ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merry
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 14-10 12:41
De Miele ovens die je overweegt zijn mooi en goed gebouwd, maar de hoge prijs zit tegenwoordig vooral in het design en de bediening, niet per se in een langere levensduur. De kwaliteit is goed, maar niet meer het oude Miele niveau.

Goede alternatieven zijn Neff, Siemens studioLine en Bosch Serie 8. Die zijn technisch degelijk, stiller, mooi afgewerkt en stukken gunstiger geprijsd. Neff komt qua bouw het dichtst bij Miele, Siemens studioLine is strak en betrouwbaar, en AEG SteamPro is interessant als je echt vaak met stoom kookt.

Als je stoom zelden gebruikt, is een goede heteluchtoven met pyrolyse praktischer.
Bij een donkerblauwe keuken passen vooral ovens in rvs of grafietgrijs erg mooi dat oogt rustiger dan zwart.

Mijn advies:
Neff of Siemens studioLine bieden op dit moment de beste balans tussen kwaliteit, design en prijs.
Pagina: 1