Houtrot verwijderen, doorgaan of prof?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18:36
Beste,

In navolging van mijn eerste topic met de vraag of en hoe ik mijn verflaag buitenschil moest bijwerken voor de winter om erger te voorkomen.

Inmiddels heb ik gebruikgemaakt van het mooie weer en ben ik begonnen met het wegwerken van een aantal plekjes. Al doende leert men en met een Dremel 300 + ronde freesekop werkt dit eigenlijk prima. Ik laat de gaten nu drogen aan de lucht, morgen impregneren, overmorgen vullen, eventueel nog een keer vullen na het schuren en dan twee keer gronden. In de lente laat ik profs komen.

Maar. Dit is wel even een taaie en ik weet niet waar ik goed aan doe. Zie foto.
Het is in de linker onderhoek van kozijn en vensterbank. Ik dacht, fuck it, ik begin gewoon. Inmiddels zit ik rechts wel op schoon hout maar achterin loopt het wel een cm of 5-10 door waar het nog rot is. Je ziet; onder een dikke laag kit. Links cement wat ook loskomt. Rechts schoon hout. Bovenin denk epoxy van eerdere reparatie.

Moet ik dit nu al aan een prof overlaten of gewoon al the way de boel openfresen, al het houtrot verwijderen en dichtkwakken?
Ik wil voorkomen dat ik het nu net niet goed doe, en ze in de lente denken het zal wel of er moeilijk zicht op hebben. Aan de binnenkant was dit een plek die toevallig vorige week wat nat werd. Dus duidelijk dat het goed rot is.

Alvast bedankt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTXNakIGnatdUtXzBNhygMNFTaM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0YaKbPuBu3456PhqI73DsiK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cvBTSw1GG7rOESYqk0m4Ka1kjU4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1KfBvHjBVn3tD6ljuKbsZwG.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haya
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19:35
Die linkerhoek zou ik links erboven even kijken wat erachter zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hilus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:39
poekiepoes12 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 15:35:
Moet ik dit nu al aan een prof overlaten of gewoon al the way de boel openfresen, al het houtrot verwijderen en dichtkwakken?
Eigenlijk is dit een vraag die je op voorhand niet kan beantwoorden. Óf je laat het aan de professional over, óf je gaat zelf aan de slag met gerede kans dat je meer elende tegenkomt dan je je hoopt. Zeker gezien de leeftijd van deze kozijnen. De kans is reëel dat als je nu gaat frezen, je slecht ingelijmde blokken hout, dikke lagen kit, stopverf of ander vulmiddel tegenkomt, of de nodige houtrot.

Dus ja, je kan verdergaan maar dan moet je wellicht ook aan de slag met het inlijmen van blokken passend hout of goede kwaliteit 2k vulmiddel, of je moet op korte termijn een schilder met ervaring kunnen krijgen.

'dichtkwakken' is trouwens een goed recept om ieder jaar aan de slag te moeten. Ik zou die insteek niet adviseren ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Hilus op 12-10-2025 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
@haya
Linksboven lijkt niet rot als ik hier met schroevendraaier op tik. Lijkt eerder gerepareerd te zijn vanaf boven. De houtrot die ik nu tegenkom loopt vooral door naar achter.
@Hilus
Dank. Ik ben hiermee begonnen in de hoop dat de houtrot die er al zou zijn minder om zich heen zou slaan tot aan de lente/ zomer. Ik ben niet heel handig, doe dit voor het eerst. De kleine gaatjes van een paar cm vul ik met kant en klare vuller. De grotere gaten met twee componenten epoxy maar als het echt groot gaat worden waarbij het vraagt om inlijmen van hout, dan denk ik niet dat ik dit goed kan. Dus daarom zit ik nu een beetje op de wip... Ik ben een goed ingelezen leek.
Dichtkwakken is wat plat, ik bedoel daarmee wel zorgvuldig te werk gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hilus
Ik zit op hetzelfde klusniveau hoor, geen illusies hier.

Bij mijn schoonouders (huis van 110 jaar oud) is het een paar jaar geleden snel-snel gedaan. Maar daarmee moest het kortgeleden weer. Toen is het grondiger aangepakt. Dat betekende dat sommige stukken er uiteindelijk uitzagen als een afgekloven Gouda-kaas... Dus het was meer advies in de zin van: als je gaat kijken kom je van het één in het ander.

Met 2k epoxy kun je behoorlijk delen vullen (tot grofweg vuistgrote gaten). Als je dan toch zo'n koker hebt, dan zou ik daar ook de kleinere gaten mee vullen. Je kunt het wel een paar weken of enkele maanden bewaren maar als het een jaar staat gooi je het alsnog weg. En qua droogtijd, schuurbaarheid en krimpvastheid wint het altijd van de kant en klare vullers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:16
Je kan beter je houtrot tot nu toe zo veel mogelijk verwijderen en dan goed in de grondverf zetten. ALs je nu alles al gaat dichtsmeren en daarna lakken, kan het eventueel opgesloten vocht er nooit meer uit. Een grondverf is ademend en beschermend, vocht kan er wel uit, maar niet in. Dan in het voorjaar als het warmer en de luchtvochtigheid lager is (en de boel verder heeft kunnen drogen) gaan vullen en afwerken. Probeer absoluut te voorkomen dat je vocht op sluit, anders heb je dit volgend jaar weer alleen zit het dan nog dieper.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
Saint2Saint schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:29:
Je kan beter je houtrot tot nu toe zo veel mogelijk verwijderen en dan goed in de grondverf zetten. ALs je nu alles al gaat dichtsmeren en daarna lakken, kan het eventueel opgesloten vocht er nooit meer uit. Een grondverf is ademend en beschermend, vocht kan er wel uit, maar niet in. Dan in het voorjaar als het warmer en de luchtvochtigheid lager is (en de boel verder heeft kunnen drogen) gaan vullen en afwerken. Probeer absoluut te voorkomen dat je vocht op sluit, anders heb je dit volgend jaar weer alleen zit het dan nog dieper.
Dank voor het goede advies. Ik ben me hier bewust van, wilde na vullen alles sowieso in de primer zetten en niet aflakken. Maar vullen als het niet volledig droog is, en daar ben ik op de foto zeker van, is een no go.
Echter is het nu zo'n rommeltje in dat hoekje dat alleen primen ook niet kan. Minste of geringste regenbuitje en het loopt vol water laat staan als het gaat stormen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
Dat snap ik, maar dat probleem heb je nu ook want het rot al specifiek in die hoek. Je moet eerst de oorzaak wegnemen, waardoor blijft daar vocht staan en kan dat niet weg? Daarna laten drogen en dan repareren. Als je het nu repareert, zorg dan dat vocht weg kan en eventueel voor iets van ventilatie. Je kan er ook voor kiezen om dat tijdelijk te doen en, als het droog is, voor een structurele oplossing gaan. Daar kan je dan ook nog even over nadenken en uitwerken.

Verder complimenten, want je bent wel met de juiste dingen bezig! :)

[ Voor 7% gewijzigd door Saint2Saint op 12-10-2025 22:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hilus
Saint2Saint schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:29:
Helemaal mee eens. Je hebt goede primers die lang onafgewerkt kunnen blijven. Kan het hout ondertussen goed drogen. Als de plek volloopt met regenwater of echt heel vochtig is kun je ook tijdelijk afschermen/droog houden met plastic, daarna in de primer en dan het winterseizoen over (met lage luchtvochtigheid dus goed drogend) afwachten; en in het voorjaar afwerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
en ik heb nog even naar die foto zitten kijken, maar het lijkt erop dat de hele onderkant van het kozijn met een mortel op de vensterbak is dichtgesmeerd. Als daar ergens vocht in komt, dan kan dat geen kant meer op en het ventileert er ook niet uit. Ik heb er niet heel veel verstand van, maar het lijkt me dat je daar een vorm van ventilatie of in ieder geval een mogelijkheid krijgt voor vocht weg te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
Saint2Saint schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 22:45:
en ik heb nog even naar die foto zitten kijken, maar het lijkt erop dat de hele onderkant van het kozijn met een mortel op de vensterbak is dichtgesmeerd. Als daar ergens vocht in komt, dan kan dat geen kant meer op en het ventileert er ook niet uit. Ik heb er niet heel veel verstand van, maar het lijkt me dat je daar een vorm van ventilatie of in ieder geval een mogelijkheid krijgt voor vocht weg te laten lopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLqk_xSTjN8E_AAZ2w3aWTJc29A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5nNfpcmbzRng7yZiHmCJWg9x.png?f=fotoalbum_large
Wat een creatie he.
Het stukje rot heb ik weggefreest maar door dat gangetje, 5cm naar achter, is het nog nat en kan ik ook gewoon niet zien op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:52
Waarom zit daar kit?

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poekiepoes12
Het onderste deel van het raam loopt rond af. Die ramen konden vroeger met katrollen naar boven en beneden. Hebben ze tientallen geleden al dicht gemaakt gok ik. Maar er zit een paar cm tussen onderkant hout en stenen vensterbank. Ik vermoed gewoon omdat die niet verder dichtkan?

Ik heb trouwens maar gewoon een aannemer gebeld die woensdag komt kijken voor een offerte voor de lente/ zomer, kan die meteen advies geven over wat ik nu het beste kan doen.

[ Voor 17% gewijzigd door poekiepoes12 op 13-10-2025 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:52
Ja volgens mij is die kit daar gewoon niet handig, de onderkant van het hout van zo’n kozijn wil je niet opsluiten.. vermoedelijk optisch gedaan maar moet dat sowieso weg

[ Voor 18% gewijzigd door Makkelijk op 14-10-2025 18:06 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1