Toon posts:

Wat is de processor ??

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mischien ff een stomme vraag!

Wat is de processor (omschrijfing)??? (niet, dat het op het moederbord moet) zulke dingen niet!.
Maar echt waar die uit bestaat enz.

Weten jullie mischien een site?? of weten jullie het zelf :)

graag serieze reacties!!!! thx thx

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-12 15:03

schizofreen

ik & jij

beetje vage vraag
bedoel je uit welke materialen een proc bestaat?

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-12 23:03
De processor is het kloppend hart van de pc. Hij (zij) zorgt ervoor dat data wordt gemanipuleerd, bv. optellen, vermenigvuldigen enz.

zo goed ?? of nog iets anders...

Verwijderd

Topicstarter
ja het is een vage vraag (dat weet ik) , het is voor school (moesten we op zoeken op internet) en dan moesten we het ook nog eens vertalen in het nederlands! :(

Weten jullie geen site , pls!!!!!!!!!!!!!!

• FMS
  • Niet online

FMS

CPU, Central Processing Unit. dat zegt het al.

ik ben verbaast dat mensen normaal antwoord geven op zo'n vraag, goed hoor mensen, niet eens een UTFS opmerking. *D

want vragen zijn nooit slecht :)

is dit wat je zoekt? http://www.geocities.com/cfleri/

kijk ook ff op google

• Sir_Joachim
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-03-2023

Sir_Joachim

Bestek Roelz

hij bedoelt natuurlijk gewoon waaruit een processor is opgebouwd...

dus condensatortjes, etc...

ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar :)

WAZZAAPP!!! | Visit the greatest website of all time: Q2u

Verwijderd

Ik denk dat hij dat bedoeldt jah ... :P ... .

Verwijderd

Topicstarter
ja waar is op uitgebouwd enz !!! (dat moest ook)
weten jullie daar mischien een site van?
(alvast)>Thx voor alle reacties!!8-)

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-11 19:26

EaS

Hier zoeken helpt je misschien aan je antwoord:

http://www.computerlanguage.com/sitemain/content.html

Zoek bijvoorbeeld eens op microprocessor of CPU

• EaS
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-11 19:26

EaS

En volgens mij is hier ZEKER wat te vinden:

http://www.sandpile.org/

Verwijderd

een kleine schijfje cilicium in een omhulsel met metalen contactpunten waarin een electronische schakeling is verwerkt

Verwijderd

Op dinsdag 18 september 2001 20:22 schreef Sir_Joachim het volgende:
hij bedoelt natuurlijk gewoon waaruit een processor is opgebouwd...

dus condensatortjes, etc...

ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar :)
Transistortjes. Miljoenen transistortjes!

Dat is eigenlijk het belangrijkste.

Ik weet er misschien niet zoveel vanaf als de pro's, maar een doorsnee CPU bestaat voor een groot gedeelte uit cache (tijdelijk supersnel geheugen), registers (interne data-bus), een bus om met de rest van het moederbord te communiceren etc.

Er zijn ook processors met (L2) cache extern op een print (P2 en P3 slot 1) of op het moederbord (Pentium, AMD K6 etc.)

"That's all for now"

• Access
  • Laatst online: 02-12 23:03
Oke, van www.whatis.com :

A microprocessor is a computer processor on a microchip. It's sometimes called a logic chip. It is the "engine" that goes into motion when you turn your computer on. A microprocessor is designed to perform arithmetic and logic operations that make use of small number-holding areas called registers. Typical microprocessor operations include adding, subtracting, comparing two numbers, and fetching numbers from one area to another. These operations are the result of a set of instructions that are part of the microprocessor design. When the computer is turned on, the microprocessor is designed to get the first instruction from the Basic Input/Output System (BIOS) that comes with the computer as part of its memory. After that, either the BIOS, or the operating system that BIOS loads into computer memory, or an application progam is "driving" the microprocessor, giving it instructions to perform.

Vertalen kan je zelf wel lijkt mij. (Ik heb er geen zin in na een dag stage :) ).

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-12 20:29
een processor is opgebouwd uit verschillende logische componenten.
je hebt allereerst een aantal registers. dat zijn zeg maar geheugenadressen waarin één woord kan worden opgeslagen.
Wat een woord precies is, hangt hel erg van de processor af, maar meestal zijn dit 32 of 64 bits. Het voordeel van een register is dat de data die erin staat heel snel is op te vragen (sneller dan de data in het cache-geheugen en veel sneller dan uit het gewone geheugen). In die registers (zijn er meestal niet zo erg veel, in de orde van 16-64 stuks) worden allerlei gegevens opgeslagen.
Zo heb je het "PC"-register, daarin wordt de programm-counter opgeslagen (dus een aanwijzing, waar de CPU is met de uitvoer van de instructies).
Verder heb je een ALU (arithmetische logische unit), hierin worden de berekeningen uitgevoerd, zoals optellen en aftrekken, vermenigvuldigen etc. Wat de Alu allemaal kan is per processor verschillend (een ALU van een PIII kan bijv meer dan die van een pentium-II)
Om een berekening te kunnen doen, moet de CPU eerst de data klaar zetten in registers en de uitkomst komt ook in een register te staan.
Vaak moeten de instructies in delen worden opgehaald en gedecodeerd worden. Bijvoorbeeld een 32-bits machine die 2 64-bits getallen moet optellen. Dat kost meerdere stappen om alle data voor deze instructie binnen te halen.
Voor dergelijke "ingewikkelde" instructies zijn dus meerdere stappen nodig. Deze stappen worden gestuurd door een klein programma-tje in de CPU (soort ROM dus) deze software heet de microcode.
Er wordt ook gebruik gemaakt van dergelijke micro-code in sommige ALU's, voor de wat ingewikkelder berekeningen. In het begin van de Pentium's zat er bijvoorbeeld een fout in die micro-code (eigenlijk in een tabel) waardoor deze fouten maakte met een aantal delingen.
In de CPU zitten nog enkele bijzondere registers, zoals schuif- en adress-registers. Een schuifregister kan de inhoud één bitje naar links danwel naar rechts schuiven. Hiermee kun je allerlei nuttige dingen doen, zoals bijvoorbeeld 2x of delen door 2.
In het adressregister kan een nieuw adres neer gezet worden waar de volgende opdracht uitgevoerd kan worden.
Dit kun je zien als een "goto" uit het aloude basic tijdperk. Vaak gebruik je dat om een bepaalde lus uit te voeren of om een procedure aan te roepen, maar je wilt wel weer terug kunnen, wanneer die lus afgelopen is.
Hiervoor heb je in de CPU een stack zitten.
Voordat er een jump gemaakt wordt, worden een aantal registerwaarden op de stack gezet (en wordt de stack-pointer, die naar de top van de stack wijst, verhoogd).
Als er later weer terug gegaan moet worden, worden deze registers (in omgekeerde volgorde) van de stack gehaald en kun je weer verder (of nog weer verder terug).
De stack wordt tegenwoordig vaak op de CPU bijgehouden, in de cache.
Verder wordt er in de cache ook nog data vast gehouden waarvan de CPU vermoed dat deze nog weer nodig is, zodat deze data niet steeds weer uit het geheugen gehaald moet worden (wat vele malen trager is).
Op de CPU wordt ook nog (vaak) bijgehouden wat er wel in de cache zit en wat niet. Dit wordt (vaak) gedaan door de MMU (memory manager unit) op de CPU. Dit is een vrij ingewikkelde taak en de MMU beslaat dan ook vaak een groot gedeelte van het chip-oppervlak. (niet zo veel als de cache natuurlijk)
Verder zit er natuurlijk nog een hele boel meer op /in een CPU, maar ik denk dat je hier al wel een hoop aan hebt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Pagina: 1