Éen zeer goede zondagmorgen! Graag neem ik jullie mee in mijn overweging voor een mogelijk nieuwe PC setup. TLDR samenvatting: MBP eruit, Desktop erin met scherm waar ook PS5 op kan.
Vroegah (10-15 jaar terug) veel PC games gespeeld, GTA, BF3, COD BO, etc. Daarna is het minder geworden. Ik heb nog wel een desktop maar die is rijp voor de sloop. In de tijd daarna geswitched naar console voor het gemak, maar met de komst van een kleine merk ik dat gamen in de woonkamer niet echt meer je van het is. Hierom speel ik al een tijdje met de gedachte om op zolder een nieuwe game hoek te maken.
Komt bij dat mijn Macbook Pro uit 2020 toe is aan vervanging, maar ik 3K+ voor een gelijkwaardige Macbook echt te gortig vind. Ik vind het grote scherm wel fijn voor de administratie zaken, maar voor 90% van de tijd (youtube, NOS, browsen) kan ik ook prima mijn iPad Pro pakken.
Dus ik neig naar een nieuwe Desktop, zelfbouw. Ook dat is 10 jaar terug maar dat moet wel lukken. Dan moet ik nog wel alle randapparatuur er ook bij (toetsenbord, scherm, muis, headset, etc.). Ik wil eigenlijk binnen het budget van 3-3.5K blijven voor de gelijkwaardige Macbook.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Primair gamen bij voorkeur op 4K. Geen videobewerking, verder gewoon wat administratie en werk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
3 á 3.5k maar dan wel compleet met alle benodigde randapparatuur.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee dat heeft geen zin gok ik. Ik heb nog een G110 toetsenbord eventueel en op dit moment als werkscherm een LG 35wn75c ultrawide, maar die is niet echt geschikt voor gaming.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben uitgegaan van de BBG 4K versie zonder de CPU upgrade. Gezien primair gamen en niet het nastreven van een gigantische FPS is dat prima.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Vroegah vond ik Intel en EVGA wel mooi maar ben niet zo merktrouw. Heb gewoon de BBG gevolgd.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zoek een systeem wat in ieder geval een aantal jaar up to date is, mogelijk door later nog de GPU up te graden. De ambitie is er nu nog niet, maar mogelijk dat ik wel weer eens iets als F1 2025 of iRacing wil proberen.
Ga je overklokken?
Als dit makkelijk kan wel, maar geen ambitie om echt hard te gaan overklokken.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben volledig uit de recente materie. Ik heb de BBG gelezen en diverse topics. Ik zoek concreet eigenlijk advies in:
Vroegah (10-15 jaar terug) veel PC games gespeeld, GTA, BF3, COD BO, etc. Daarna is het minder geworden. Ik heb nog wel een desktop maar die is rijp voor de sloop. In de tijd daarna geswitched naar console voor het gemak, maar met de komst van een kleine merk ik dat gamen in de woonkamer niet echt meer je van het is. Hierom speel ik al een tijdje met de gedachte om op zolder een nieuwe game hoek te maken.
Komt bij dat mijn Macbook Pro uit 2020 toe is aan vervanging, maar ik 3K+ voor een gelijkwaardige Macbook echt te gortig vind. Ik vind het grote scherm wel fijn voor de administratie zaken, maar voor 90% van de tijd (youtube, NOS, browsen) kan ik ook prima mijn iPad Pro pakken.
Dus ik neig naar een nieuwe Desktop, zelfbouw. Ook dat is 10 jaar terug maar dat moet wel lukken. Dan moet ik nog wel alle randapparatuur er ook bij (toetsenbord, scherm, muis, headset, etc.). Ik wil eigenlijk binnen het budget van 3-3.5K blijven voor de gelijkwaardige Macbook.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Primair gamen bij voorkeur op 4K. Geen videobewerking, verder gewoon wat administratie en werk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
3 á 3.5k maar dan wel compleet met alle benodigde randapparatuur.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee dat heeft geen zin gok ik. Ik heb nog een G110 toetsenbord eventueel en op dit moment als werkscherm een LG 35wn75c ultrawide, maar die is niet echt geschikt voor gaming.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben uitgegaan van de BBG 4K versie zonder de CPU upgrade. Gezien primair gamen en niet het nastreven van een gigantische FPS is dat prima.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Vroegah vond ik Intel en EVGA wel mooi maar ben niet zo merktrouw. Heb gewoon de BBG gevolgd.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zoek een systeem wat in ieder geval een aantal jaar up to date is, mogelijk door later nog de GPU up te graden. De ambitie is er nu nog niet, maar mogelijk dat ik wel weer eens iets als F1 2025 of iRacing wil proberen.
Ga je overklokken?
Als dit makkelijk kan wel, maar geen ambitie om echt hard te gaan overklokken.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben volledig uit de recente materie. Ik heb de BBG gelezen en diverse topics. Ik zoek concreet eigenlijk advies in:
- Sluit de build aan op mijn wensen - mis ik nog upgrades of andere slimme overwegingen
- Welk scherm is zowel geschikt voor 4K PC als de PS5 aansluiten. Ik wil het liefst een mooie ultrawide welke ook 4K kan. is het gekozen scherm geschikt?
- kan ik nog slimme keuzes maken?
- De randapparatuur is gekozen op basis van populariteit in de Pricewatch. Andere suggesties zijn ook welkom
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7700 Tray | € 209,90 | € 209,90 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 158,99 | € 158,99 |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 5080 16G GAMING TRIO OC | € 1.259,99 | € 1.259,99 |
1 | Behuizingen | NZXT H6 Flow Zwart | € 104,90 | € 104,90 |
1 | Monitors | MSI MPG 321CURX QD-OLED Zwart | € 799,- | € 799,- |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 (Black) | € 30,67 | € 30,67 |
1 | Toetsenborden | Corsair K65 Plus Wireless, MLX Red, Qwerty US | € 137,- | € 137,- |
1 | Muizen | Logitech G502 Hero Zwart | € 37,90 | € 37,90 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32 | € 132,58 | € 132,58 |
1 | Gaming headsets | Fractal Design Scape Dark | € 179,90 | € 179,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM850x (2024) | € 153,15 | € 153,15 |
1 | Interne SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB | € 225,99 | € 225,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 3.429,97 |