4K zelfbouw desktop compleet met randapparatuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04:33
Éen zeer goede zondagmorgen! Graag neem ik jullie mee in mijn overweging voor een mogelijk nieuwe PC setup. TLDR samenvatting: MBP eruit, Desktop erin met scherm waar ook PS5 op kan.

Vroegah (10-15 jaar terug) veel PC games gespeeld, GTA, BF3, COD BO, etc. Daarna is het minder geworden. Ik heb nog wel een desktop maar die is rijp voor de sloop. In de tijd daarna geswitched naar console voor het gemak, maar met de komst van een kleine merk ik dat gamen in de woonkamer niet echt meer je van het is. Hierom speel ik al een tijdje met de gedachte om op zolder een nieuwe game hoek te maken.

Komt bij dat mijn Macbook Pro uit 2020 toe is aan vervanging, maar ik 3K+ voor een gelijkwaardige Macbook echt te gortig vind. Ik vind het grote scherm wel fijn voor de administratie zaken, maar voor 90% van de tijd (youtube, NOS, browsen) kan ik ook prima mijn iPad Pro pakken.

Dus ik neig naar een nieuwe Desktop, zelfbouw. Ook dat is 10 jaar terug maar dat moet wel lukken. Dan moet ik nog wel alle randapparatuur er ook bij (toetsenbord, scherm, muis, headset, etc.). Ik wil eigenlijk binnen het budget van 3-3.5K blijven voor de gelijkwaardige Macbook.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Primair gamen bij voorkeur op 4K. Geen videobewerking, verder gewoon wat administratie en werk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
3 á 3.5k maar dan wel compleet met alle benodigde randapparatuur.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee dat heeft geen zin gok ik. Ik heb nog een G110 toetsenbord eventueel en op dit moment als werkscherm een LG 35wn75c ultrawide, maar die is niet echt geschikt voor gaming.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben uitgegaan van de BBG 4K versie zonder de CPU upgrade. Gezien primair gamen en niet het nastreven van een gigantische FPS is dat prima.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Vroegah vond ik Intel en EVGA wel mooi maar ben niet zo merktrouw. Heb gewoon de BBG gevolgd.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zoek een systeem wat in ieder geval een aantal jaar up to date is, mogelijk door later nog de GPU up te graden. De ambitie is er nu nog niet, maar mogelijk dat ik wel weer eens iets als F1 2025 of iRacing wil proberen.

Ga je overklokken?
Als dit makkelijk kan wel, maar geen ambitie om echt hard te gaan overklokken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik ben volledig uit de recente materie. Ik heb de BBG gelezen en diverse topics. Ik zoek concreet eigenlijk advies in:
  • Sluit de build aan op mijn wensen - mis ik nog upgrades of andere slimme overwegingen
  • Welk scherm is zowel geschikt voor 4K PC als de PS5 aansluiten. Ik wil het liefst een mooie ultrawide welke ook 4K kan. is het gekozen scherm geschikt?
  • kan ik nog slimme keuzes maken?
  • De randapparatuur is gekozen op basis van populariteit in de Pricewatch. Andere suggesties zijn ook welkom
Ik kom zelf nu uit op de volgende config:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7700 Tray€ 209,90€ 209,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 158,99€ 158,99
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5080 16G GAMING TRIO OC€ 1.259,99€ 1.259,99
1BehuizingenNZXT H6 Flow Zwart€ 104,90€ 104,90
1MonitorsMSI MPG 321CURX QD-OLED Zwart€ 799,-€ 799,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 30,67€ 30,67
1ToetsenbordenCorsair K65 Plus Wireless, MLX Red, Qwerty US€ 137,-€ 137,-
1MuizenLogitech G502 Hero Zwart€ 37,90€ 37,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 132,58€ 132,58
1Gaming headsetsFractal Design Scape Dark€ 179,90€ 179,90
1VoedingenCorsair RM850x (2024)€ 153,15€ 153,15
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 225,99€ 225,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.429,97

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:28
Zo te horen gebruik je het scherm veelal voor statische content?
Dan kan je je afvragen of een oled wel de juiste keuze is,gezien die last heeft dat deze kan inbranden bij vooral statische content.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:10

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik denk dat je al een prima build in elkaar hebt gezet, hou er wel rekening mee dat een RTX 5080 door het VRAM op 4K toch in de toekomst wel wat gelimiteerd kan worden. Een 5090 krijg je denk ik als je ook deze randapparatuur erbij wil niet in het budget. Mocht je bijv. de gaming headset, toetsenbord en muis even op pauze kunnen zetten en idd voor een goedkopere 4K monitor willen gaan, is het wel mogelijk. Ik heb zelf een 4K Oled (FO32U2) en het is schitterend hoor, maar ik had al jaren een AGON 27UG en om heel eerlijk te zijn vind ik dat ook nog steeds een heel mooie monitor als ik ze naast elkaar heb staan en vind ik het de forse meerprijs achteraf niet waard. Aan bijvoorbeeld zo'n monitor heb je ook al echt iets heel moois maar bent wel al meteen €300 meer richitng een 5090. uitvoering: Samsung Odyssey G7 G70B 32" (BG700EU) Zwart

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04:33
Dank beide. Ik denk dat hij primair wel gebruikt wordt voor het gamen omdat ik die andere ultrawide heb voor werk. Dat gezegd hebbende is het scherm misschien in verhouding wel wat te overdreven. De Samsung die @DeNachtwacht aanraad heeft als negatief punt het switchen tussen de verschillende inputs. Dat vind ik eigenlijk wel belangrijk - 32 is wel een mooi maatje. Wel wil ik graag een USB C port houden denk ik. Weet niet of iemand daar specifieke tips voor heeft.

Ik heb op dit moment echt geen gear dus een toetsenbord, headset en muis is nodig. Een 5090 is mooi maar dat vind ik toch een stap te ver. Tegen de tijd dat de 5080 tegen zijn max aan loopt upgrade ik dan wel de videokaart. Mochten er nog specifieke tips voor het scherm + randapparatuur zijn hoor ik dan ook graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:10

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Is het geen idee het bij die LG 35wn75c nu te houden? Dan heb je zelfs aan een RT 9070 XT voorlopig voldoende om op 100hz/1440P te gamen, en kun je als straks de 5080 Super op de markt is en de OLED monitoren wat verder gedaald zijn daar nog eens een upgrade voor doen.

Het punt is dat 4K gamen voor een 5080 op zich gaat, maar het wil ook al wel nét krap worden her en der. Qua prijs/prestatie is de 9070 XT simpelweg onverslaanbaar en die kun je later ook met een stuk minder verlies doorverkopen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22:16

Major_ton

Shoot!

Als gamen de hoofdmoot is, dan raad ik persoonlijk een OLED scherm zeker wél aan. Ik heb al sinds 2016 OLED TV's die ik ook gebruik voor mijn game consoles en pas sinds 2 weken heb ik een QD-OLED monitor. Dat had ik echt veel eerder moeten doen. Persoonlijk hebben ik liever een RTX 5080 met OLED monitor, dan een RTX 5090 met een LCD monitor. Uiteraard zijn we niet allemaal hetzelfde (gelukkig), dus zie het ook echt als mijn persoonlijke voorkeur. Ymmv.

Dan is er de vraag, waarom blindstaren op 4K als 1440p ook heel erg mooi kan zijn? Daarin heeft @DeNachtwacht een goed punt. Het is dat ik voor mijn werk wel veel foto- en videobewerking doe en daarom 32" 4K erg fijn is (5 of 6K was nóg leuker geweest op een grotere monitor), maar voor alleen games was ik voor een 34" 3440x1440 monitor gegaan. Dat haalt ook de twijfel weg tussen een RTX 5080 of 5090.

Wil je wél die 32" 4K OLED monitor, dan kan je ook voor de Gigabyte MO32U gaan. Die is 165Hz ipv 240Hz, maar dat is (zeker met een snel OLED paneel) echt goed genoeg. Scheelt je weer € 110,- tav je huidige keuze. Er zijn ook al RTX 5080 modellen te koop vanaf € 1.029, maar die hebben geen RGB.

Food for thought!!

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Pagina: 1