Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoosDijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:59
Hoi allen,

Wij hebben een nieuw huis gekocht en zijn flink aan het verbouwen - inclusief een nieuwe keuken en nieuwe electrotechnische installatie.

Het huis heeft nu een 1x 35A aansluiting, die ik i.v.m. nieuwe inductiekookplaat (en sowieso meer verbruikers zoals een stoomoven) wil verzwaren naar 3x 25A.

Onze netbeheerder is Liander. Hier de aanvraag ingediend, natuurlijk na eerst de checker op de website ingevuld te hebben. De checker zegt dat er op ons adres geen netcongestie problemen zijn.

Nu wordt echter mijn aanvraag afgewezen met als argument dat er te weinig capaciteit is in de wijk :(. Hierdoor kan er nu niet verzwaard worden naar 3x 25A, en deze situatie kan nog zeker 3 jaar duren. Ook na telefonisch contact met Liander kreeg ik hetzelfde bericht, met als fijne mededeling dat de 3 jaar eerder een 'minimum' is dan een maximum wachttermijn.

Heeft een van jullie ook ervaring met deze situatie? En misschien tips om hiermee om te gaan?

Ik dacht er zelf aan om alle apparatuur maar op 1 fase of op 2x 230V aan te sluiten (de kookplaat ondersteunt dat gelukkig), maar dan kan ik dus niet bijvoorbeeld de oven en de kookplaat tegelijkertijd aan hebben staan...

Zou ik dit piekverbruik kunnen compenseren met een thuisaccu? Ik was niet voornemens om eentje aan te schaffen, vanwege de discutabele terugverdientijd, maar als dit nu een oplossing biedt...

Het voelt zo raar dat we allemaal van het gas af moeten en moeten verduurzamen, maar dat zelfs in je woning geen juiste aansluiting kan aanvragen.

Alle hulp en ervaringen welkom!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:41
Vervelende situatie! Helaas zijn dit soort situaties geen uitzondering meer tegenwoordig.

Theoretisch loop je inderdaad tegen een probleem aan met kookplaat en oven. Maar dan ga je van beide uit van hun maximale vermogen. Waarschijnlijk heb je een 11kW kookplaat die door je huisaansluiting op maximaal 7,4kW vermogen kan draaien. Maar zelfs daar kom je in de praktijk bij normaal gebruik nauwelijks aan. Er zijn weinig situaties waarin je alle kookpitten op max vermogen nodig hebt. Daarnaast schakelt de hoofdzekering pas af bij langere tijd hogere belasting, en zal deze korte piekbelasting prima aan kunnen.

Met andere woorden: heel vervelende situatie, maar in de praktijk kan het probleem enigszins meevallen. Er zijn tegenwoordig nog ontzettend veel huishoudens met een 1x35A aansluiting.

Edit: heb je ook een warmtepomp en/of elektrische auto?

[ Voor 3% gewijzigd door OosterF op 12-10-2025 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 20:53
Als je zuinig wilt omspringen met je geld zou ik je aanraden enkel een P1 meter aan te schaffen en gewoon te gaan leven zoals je wilt. Zie je structurele overbelasting op je monitor dan kun je een thuisaccu installeren. Mogelijk is dat niet nodig maar dat zie je vanzelf.

Wil je zekerheid: installeer dan direct een accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

Je kan overigens waarschijnlijk prima je oven en kookplaat tegelijk aan hebben. Die kookplaat gaat alleen vol vermogen om iets aan de kook te brengen en zodra het aan de kook is trekt zo’n punt iets van 400W. Ook zal je meestal niet al je pitten tegelijk zo opwarmen. Roerbakken kost natuurlijk wel meer vermogen, maar dat doe je op een pitje en niet op alle 4.
Kortom, die kookplaat zal doorgaans gemiddeld genomen niet zo veel trekken en dan kan je prima de oven tegelijk aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19:38

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik ben gasloos met een wp, wp boiler, kookplaat en oven op een 1x35A aansluiting. Als je niet de wasdroger aanzet tijdens t koken als t buiten vriest gaat dat vooralsnog prima :)

Ik zou een 3fase ready meterkast ophangen en de boel voorlopig 1fase aansluiten, p1 meter erop voor de monitoring. Je kan dan altijd later alsnog ombouwen als liander tijd voor je heeft.

Hier stond een dode link.