Mag je vergunningsvrij bouwen na 4 meter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 23:25
Iedereen zegt tegen mij en vele sites zeggen dat ik niet vergunningsvrij na mijn oorspronkelijke achtergevel mag bouwen als het meer dan 4 meter diep is.. Zelfs het bouwbedrijf wat ik nu zou willen inhuren voor de aanbouw.

Maar wat ik ook doe met de omgevingsloket.ik kan gewoon vergunningsvrij bouwen. En ze vragen me niet tijdens die check of ik het als woon of opslag wil gebruiken (lees daar ook discussies over).

Heeft iemand recent een check gedaan vie omgevingsloket voor een aanbouw van meer dan 4 meter en kwam daar ook vergunningsvrij uit?

De omgevingscheck doet ook specifieke gemeentevragen erin naast de landelijke en ik heb mijn eigen bestemmingsplan en contrast nog doorgenomen daar staat niks over 4 meter in in ieder geval.

Beste antwoord (via bvbal79 op 12-10-2025 15:12)

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
bvbal79 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:55:
[...]

Mijn orginele vraag was of 4 meter of meer standaard vergunningsverplichtig was want dat staat overal maar komt hier dus niet uit, wat je dan zou verwachten. Mijn vraag hierop is door anderen beantwoord.
Ik heb met een willekeurige hoekwoning in Blaricum de vragen bij het omgevingsloket doorlopen. En ik kom ook tot de conclusie dat je geen vergunning nodig hebt (tenzij je achtererfgebied bijzondere afmetingen heeft of je achterburen dichtbij wonen).

Je komt in die vragenlijst de 4m grens wel tegen. Hoe ik het begrijp:
- Blijf je binnen de 4 m, dan hoef je sowieso geen vergunning aan te vragen
- Ga je buiten die 4m grens, dan hangt het af van de verdere situatie (ligging, grootte perceel, hoogte gebouw, bestemming) of je wel of niet een vergunning moet aanvragen. Je krijgt hierover vragen van het Rijk en van de gemeente (staat steeds aangegeven).
Antwoord op jouw vraag is dus dat 4m niet een keiharde grens is voor wel/geen vergunningplicht, maar een indicatie dat het vergunningplichtig kán zijn. Of het dat is, kan per gemeente en vooral per perceel verschillen.

Overigens vraag ik me af of een tuinkamer niet eerder een bijgebouw is. Kun je binnendoor naar de tuinkamer? Of moet je buitenom?

[ Voor 8% gewijzigd door Toke_gt op 12-10-2025 14:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:22
De gemeente even bellen, die kunnen je zeggen wat de exacte regels zijn. Ga er maar vanauit dat meer dan 2 meter achter je huis bouwen vergunnings plichtig is.

Niet te zwaar aan tillen, voor zo'n uitbouw ben je toch de juiste tekeningen nodig. Dat de gemeente die ook even wil zien voor de vergunning is niet zo gek toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
barbarbar schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:19:
De gemeente even bellen, die kunnen je zeggen wat de exacte regels zijn. Ga er maar vanauit dat meer dan 2 meter achter je huis bouwen vergunnings plichtig is.

Niet te zwaar aan tillen, voor zo'n uitbouw ben je toch de juiste tekeningen nodig. Dat de gemeente die ook even wil zien voor de vergunning is niet zo gek toch.
Dat de gemeente ze even wilt zien kost je minimaal 5k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Laatst online: 07:14
Veruit de meeste gemeentes hanteren de landelijke richtlijnen. Dat is maximaal 4m vanaf orginele achtergevel en maximaal 100m2 mits minstens 50% van je perceel onbebouwd blijft. Heb je dus een tuin van 20m2 dan kun je max 10m2 zonder vergunning uitbouwen.

En wanneer een lokaal bedrijf aangeeft je hebt vergunning nodig, dan mag je er vanuit gaan dat hij weet wat hij zegt.

En anders even de gemeente mailen, en dat kost je echt geen 5K. Je kan gewoon algemene vraag stellen van ik wil x en y doen mag dat zonder vergunning. Grote kans dat ze je overigens gewoon naar de vergunning check sturen ;).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online
Ernemmer schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:24:
[...]

Dat de gemeente ze even wilt zien kost je minimaal 5k.
Ik snap niet waarom je zulke onzin opschrijft. Overleg is meestal gratis. Je zult wel bouwleges moeten betalen maar 5k aan leges is wel een hele dure uitbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:03
grimselman schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 09:49:
[...]

Ik snap niet waarom je zulke onzin opschrijft. Overleg is meestal gratis. Je zult wel bouwleges moeten betalen maar 5k aan leges is wel een hele dure uitbouw
Ik dacht ook al dit kan niet kloppen.

https://www.homedeal.nl/aanbouw/aanbouw-vergunning/

2% van de kosten van de verbouwing wordt meestal aan gehouden. Op een verbouwing van 250.000 is 5000 dan wel weer te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
grimselman schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 09:49:
[...]

Meestal rond de 3 - 4 procent, maar verschilt veel per gemeente.

En als je een bouwaanvraag moet doen komen er wel wat meer kosten bij dan alleen de legeskosten.

www.bouwleges.nl

[ Voor 31% gewijzigd door Ernemmer op 12-10-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koning Bolo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:26
En vergeet vooral niet dat wanneer eea gerealiseerd is ze graag de woz waarde voor je aanpassen zodat ze daar tot in lengte van jaren profijt van hebben.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:23

Bezulba

Formerly known as Eendje

Koning Bolo schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:16:
En vergeet vooral niet dat wanneer eea gerealiseerd is ze graag de woz waarde voor je aanpassen zodat ze daar tot in lengte van jaren profijt van hebben.
Als die 50 euro per jaar aan woz belasting extra teveel is moet je niet gaan verbouwen.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grimselman
  • Nu online
Ernemmer schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 10:02:
[...]

Meestal rond de 3 - 4 procent, maar verschilt veel per gemeente.

En als je een bouwaanvraag moet doen komen er wel wat meer kosten bij dan alleen de legeskosten.

www.bouwleges.nl
Je verschuift nu de doelpalen want je had het over het inzien van de bouwplannen. Het is overigens zo dat als je moet betalen voor een vooroverleg dit meestal weer in mindering wordt gebracht op de bouwleges.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:05
Omgevingscheck doen, gemeente raadplegen, de buren informeren. Vergunningsvrij is niet regelvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 18:37
Inderdaad, en die 2-3% heeft (bij ons) wel een minimum bedrag. Waardoor de beperkte kosten van nieuwe kozijnen toch wel prijzig was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Gemeente heb ik gebeld, die verwijzen me naar omgevingsloket en bestemmingsplan.

Beide zeggen niks over meer dan 4 meter dan vergunningsplichtig.

Daarom mijn vraag geld de landelijke regel van 4 meter nog en waar kan ik dat dan terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Jan-man schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 08:29:
Veruit de meeste gemeentes hanteren de landelijke richtlijnen. Dat is maximaal 4m vanaf orginele achtergevel en maximaal 100m2 mits minstens 50% van je perceel onbebouwd blijft. Heb je dus een tuin van 20m2 dan kun je max 10m2 zonder vergunning uitbouwen.

En wanneer een lokaal bedrijf aangeeft je hebt vergunning nodig, dan mag je er vanuit gaan dat hij weet wat hij zegt.

En anders even de gemeente mailen, en dat kost je echt geen 5K. Je kan gewoon algemene vraag stellen van ik wil x en y doen mag dat zonder vergunning. Grote kans dat ze je overigens gewoon naar de vergunning check sturen ;).
Je zou dan toch zeggen dat dit dan uit de vergunningscheck moet komen, maar dat gebeurd dus niet. Als ik zone 1 en 2 invul dan kan ik gewoon vergunningsvrij bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:37

Fe2O3

Ja das roest

Zonder dat je de gemeente zegt waarin je woont, en de LxBxH van je uitbouw, en woning, en soort woning, en hoogte van je eerste verdieping, kunnen we hier niks mee, de 4 meter is niet opgenomen in de wet maar in een aantal randzaken.

En met die informatie juist in de vergunningscheck hoort eruit te komen of je wel of niet vergunnings plichtig bent (of dat je toevallig onder een uitzondering valt vanwege je gekozen afmetingen/overige opties.)

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimselman
  • Nu online
Wat komt er bij dan precies uit? Als ik voor mijn adres aangeef te willen bouwen in beide zone’s (dus binnen en buiten de 4 meter lijn) dan krijg ik als resultaat dat ik contact moet opnemen met de gemeente. Er is meer informatie nodig en mogelijk heb ik een vergunning nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
bvbal79 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:21:
[...]

Je zou dan toch zeggen dat dit dan uit de vergunningscheck moet komen, maar dat gebeurd dus niet. Als ik zone 1 en 2 invul dan kan ik gewoon vergunningsvrij bouwen.
Als ik de kozijnen in mijn monument wil vervangen mag dat ook volgens de vergunningscheck, dat ding is zo onoverzichtelijk dat je al snel een combinatie uitkiest die niet kan met een foutief antwoord als gevolg.
Maar misschien heb je mazzel en is er in jouw gemeente een maas in de wet, ga bouwen, dan weet je het snel genoeg. En vraag anders een vooroverleg aan met je gemeente. Dan geven ze je ook antwoord.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
Check deze info eens, of maak gebruik van de mogelijkheid advies te vragen:

https://www.rijksoverheid...gvrij-bouwen-en-verbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
grimselman schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:45:
Wat komt er bij dan precies uit? Als ik voor mijn adres aangeef te willen bouwen in beide zone’s (dus binnen en buiten de 4 meter lijn) dan krijg ik als resultaat dat ik contact moet opnemen met de gemeente. Er is meer informatie nodig en mogelijk heb ik een vergunning nodig.
Precies, dit dus, er is dus niet direct een vergunnjng nodig volgens de site... neem contact op met je gemeente.

Voor de rest. Ik wil 24m2 uitbouwen aan mijn huis waar al een uitbouw van ong 7m2 aanzit en mijn perceel is 268m2 en mijn woning 130m2. Gemeente is Blaricum.

Het gaat mij dus om heeft iemand hier al ervaring mee als dit uit de vergunningscheck komt en de gemeente me hiernaar verwijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Fe2O3 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:44:
Zonder dat je de gemeente zegt waarin je woont, en de LxBxH van je uitbouw, en woning, en soort woning, en hoogte van je eerste verdieping, kunnen we hier niks mee, de 4 meter is niet opgenomen in de wet maar in een aantal randzaken.

En met die informatie juist in de vergunningscheck hoort eruit te komen of je wel of niet vergunnings plichtig bent (of dat je toevallig onder een uitzondering valt vanwege je gekozen afmetingen/overige opties.)
Dank dus het klopt dus idd dan..die 4 meter is niet standaard dus gelijk een vergunning aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:24
Je gaat dus meer dan 50% van de grond willen bebouwen... Volgens mij is dat altijd vergunningsplichtig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
99ruud99 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:09:
Je gaat dus meer dan 50% van de grond willen bebouwen... Volgens mij is dat altijd vergunningsplichtig?
Hoe kom je daarbij?

Het bouwoppervlakte is min je huidige woning en daar dus 50% of minder van...dat is 24m2 ruim onder de 50%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bydvh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10 11:50
De 4 meter grens komt uit de oorspronkelijke vergunningsvrije regels voordat de huidige regels zijn ingegaan met de nieuwe omgevingswet. Meestal zijn de oude regels wel door de gemeente opgenomen in het nieuwe omgevingsplan (maar dit kan per gemeente verschillen). In de oude regels was het toegestaan om meer dan 4 meter buiten de (orginele) woning vergunningsvrij te bouwen maar buiten die 4 meter mogen geen hoofdfuncties van de woning komen, dus geen woonkamer, slaapkamer, keuken maar bijvoorbeeld wel een berging. Maar er is nu te weinig informatie om te zeggen hoe het precies zit in jouw situatie. Was je je woonkamer dus meer dan 4m wil uitbreiden dan mag/mocht dat sowieso niet binnen de vergunningsvrije regels en moet je kijken naar het bestemmingsplan/omgevingsplan of dat uberhaupt kan (en dan sowieso met vergunning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimselman
  • Nu online
bvbal79 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:06:
[...]

Precies, dit dus, er is dus niet direct een vergunnjng nodig volgens de site... neem contact op met je gemeente.
Geen ervaring met een uitbouw, wel met het plaatsen van een buitendeel airco. Ik via e-mail contact opgenomen met de gemeente. Ik heb toen een aantal aanvullende vragen gekregen. Een paar maal heen en weer gemaild en de conclusie was dat er geen vergunning nodig was. Ik moest uiteraard wel voldoen aan de regels mbt geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
bydvh schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:28:
De 4 meter grens komt uit de oorspronkelijke vergunningsvrije regels voordat de huidige regels zijn ingegaan met de nieuwe omgevingswet. Meestal zijn de oude regels wel door de gemeente opgenomen in het nieuwe omgevingsplan (maar dit kan per gemeente verschillen). In de oude regels was het toegestaan om meer dan 4 meter buiten de (orginele) woning vergunningsvrij te bouwen maar buiten die 4 meter mogen geen hoofdfuncties van de woning komen, dus geen woonkamer, slaapkamer, keuken maar bijvoorbeeld wel een berging. Maar er is nu te weinig informatie om te zeggen hoe het precies zit in jouw situatie. Was je je woonkamer dus meer dan 4m wil uitbreiden dan mag/mocht dat sowieso niet binnen de vergunningsvrije regels en moet je kijken naar het bestemmingsplan/omgevingsplan of dat uberhaupt kan (en dan sowieso met vergunning).
Dank, het wordt een aanbouw die functioneert als tuinkamer, maar wel geisoleerd. De huidige woning wordt niet opengebroken.

Maar het is me denk ik duidelijk.
1. 4m of meer is geen standaardsvergunninsplicht
2. Vergunningcheck komt daarom met geen vergunningsplicht.
3. Checken bij gemeente of dit inderdaad ook volgens lokaal plan kan (gedaan, maar zal nog een keer doen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
[...]

En dat lees jij als dat het vergunningvrij zou zijn?
Ik denk dat iedereen dat leest als: deze website is niet slim genoeg om je te antwoorden, vraag het aan je gemeente. Als die je dan weer terugsturen dan geeft e dus aan dat je al op die site bent geweest en dat je er daar niet uitkomt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:37

Fe2O3

Ja das roest

bvbal79 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:47:
[...]

Dank, het wordt een aanbouw die functioneert als tuinkamer, maar wel geisoleerd. De huidige woning wordt niet opengebroken.

Maar het is me denk ik duidelijk.
1. 4m of meer is geen standaardsvergunninsplicht
2. Vergunningcheck komt daarom met geen vergunningsplicht.
3. Checken bij gemeente of dit inderdaad ook volgens lokaal plan kan (gedaan, maar zal nog een keer doen).
Je kan ook gewoon even zeggen welke gemeente je woont, en of je in een rijtjes, hoekhuis, tussenhoekhuis of vrijstaand woont ;)

Maar 99 v/d 100 keer zal je een vergunning nodig hebben ja.

Dum de dum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bydvh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-10 11:50
bij veel gemeenten kun je een concept verzoek/advies verzoek/principe verzoek o.i.d. dergelijks indienen voor relatief weinig geld. Dan geef je aan wat je wilt gaan doen en dan geeft de gemeente aan wat je hiervoor moet indienen. Dan hoef je geen volledige tekening te laten maken maar kan het met een schetsje en wat uitleg. De leges kosten worden soms zelfs daarna nog verrekend met de leges kosten voor een eventuele vergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Fe2O3 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:49:
[...]

Je kan ook gewoon even zeggen welke gemeente je woont, en of je in een rijtjes, hoekhuis, tussenhoekhuis of vrijstaand woont ;)

Maar 99 v/d 100 keer zal je een vergunning nodig hebben ja.
Had ik hier boven gedaan met afmetingen. hoekwoning in Blaricum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
No Hands schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:48:
[...]

En dat lees jij als dat het vergunningvrij zou zijn?
Ik denk dat iedereen dat leest als: deze website is niet slim genoeg om je te antwoorden, vraag het aan je gemeente. Als die je dan weer terugsturen dan geeft e dus aan dat je al op die site bent geweest en dat je er daar niet uitkomt.
Mijn orginele vraag was of 4 meter of meer standaard vergunningsverplichtig was want dat staat overal maar komt hier dus niet uit, wat je dan zou verwachten. Mijn vraag hierop is door anderen beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05:29
[...]

Voor de rest. Ik wil 24m2 uitbouwen aan mijn huis waar al een uitbouw van ong 7m2 aanzit en mijn perceel is 268m2 en mijn woning 130m2. Gemeente is Blaricum.

Het gaat mij dus om heeft iemand hier al ervaring mee als dit uit de vergunningscheck komt en de gemeente me hiernaar verwijst.
Misschien gemist maar alleen begane grond of ook eerste verdieping? Als je de hoogte in gaat, bijna altijd vergunning nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
timwijn schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:19:
[...]

Misschien gemist maar alleen begane grond of ook eerste verdieping? Als je de hoogte in gaat, bijna altijd vergunning nodig.
Nee wordt een tuinkamer, gewoon 1 verdieping, en ik bouw niet hoger dan 30 cm boven de verdiepingsvloer.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
bvbal79 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:55:
[...]

Ik heb met een willekeurige hoekwoning in Blaricum de vragen bij het omgevingsloket doorlopen. En ik kom ook tot de conclusie dat je geen vergunning nodig hebt (tenzij je achtererfgebied bijzondere afmetingen heeft of je achterburen dichtbij wonen).

- Ga je buiten die 4m grens, dan hangt het af van de verdere situatie (ligging, grootte perceel, hoogte gebouw, bestemming) of je wel of niet een vergunning moet aanvragen. Je krijgt hierover vragen van het Rijk en van de gemeente (staat steeds aangegeven).
Antwoord op jouw vraag is dus dat 4m niet een keiharde grens is voor wel/geen vergunningplicht, maar een indicatie dat het vergunningplichtig kán zijn. Of het dat is, kan per gemeente en vooral per perceel verschillen.

Overigens vraag ik me af of een tuinkamer niet eerder een bijgebouw is. Kun je binnendoor naar de tuinkamer? Of moet je buitenom?

[ Voor 8% gewijzigd door Toke_gt op 12-10-2025 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
Toke_gt schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:12:
[...]

Dank voor het checken in het omgevingsplan.

Ja zoiets dacht ik ook al. Het mooie is dat mijn gemeente dus verwijst naar dit omgevingsloket en het bestemmingsplan.
En als ik hun website ook lees staat wat ze gezegd hebben ook daar: https://www.blaricum.nl/B...ouwen/Omgevingsvergunning

En inderdaad gebruikt het loket ook de gegevens van het bestemmingsplan, want dat zijn dan de specifieke vragen vanuit de gemeente. Ook daar kom ik dus doorheen zonder dat gezegd wordt dat ik een vergunning nodig heb.

De tuinkamer zit vast aan de gevel. Dus ik kan mijn achterdeur natuurlijk gewoon openen om naar de tuinkamer te gaan.

Ik zal nog een keer aankloppen bij de gemeente dat dit eruit komt en of het dan verder akkoord is vergunningsvrij te bouwen.

[ Voor 7% gewijzigd door bvbal79 op 12-10-2025 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wat meestal het snelste en beste werkt is via het omgevingsloket de complete vragenlijst te doorlopen en deze uiteraard ook volledig naar waarheid in te vullen incl. supplementen. Héél Nederland zit bijvoorbeeld vol met beschermende vogelsoorten tegenwoordig. Het resultaat hiervan ga je vervolgens pas middels een 'aanvraag tot vergunning' indienen bij je eigen gemeente. Dit is eigenlijk altijd een 'gratis' dienst waarbij de uitslag ook meteen leidend gaat zijn voor het vervolgtraject.

Ik moest zo ongeveer 7 jaar geleden ná de aanvraag voor een vergunning tot het zetten van een vrijstaande garage (LxBxH | 6x5x3 Meter) op m'n achtererf nadien nog een sonderingsrapport én een bouwtekening aanleveren waarna de gemeente pas tot het definitieve besluit kwam dat ik m'n vrijstaande garage volledig vergunningsvrij mocht gaan zetten. Een paar straten verderop had iemand in dezelfde periode ook een garage gezet welke kleiner was dan de garage welke ik gebouwd heb en die garage mocht achteraf weer volledig afgebroken worden omdat het proces qua vergunningsaanvraag niet (goed?) doorlopen was. Het kadaster vliegt tegenwoordig regelmatig door heel Nederland om luchtfoto's te maken welke middels A.I. vrij simpel te vergelijken zijn met de situatie van bijvoorbeeld een jaar éérder.

[ Voor 27% gewijzigd door Will_M op 12-10-2025 14:46 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Nu online
bvbal79 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:20:

Ik zal nog een keer aankloppen bij de gemeente dat dit eruit komt en of het dan verder akkoord is vergunningsvrij te bouwen.
Let op dat je soms het advies krijgt te checken of je buren er last van zouden kunnen gaan hebben. Je zit op een hoek dus hebt waarschijnlijk maar 1 buur, maar vergeet de achterburen niet als die dicht op jouw erf wonen.

Overigens werkt het omgevingsloket voor iedereen, het brengt zoveel mogelijke relevante informatie bijeen, zodat je niet meer zelf al die loketten af hoeft (gemeente, provincie, waterschap etc). Soms heeft een van de partijen nog niet alles (voor jouw kavel/straat/wijk) aangeleverd en dan krijg je dus het advies om aanvullend naar die partij te gaan. Bij Blaricum kreeg ik dat advies niet, maar ik heb natuurlijk een willekeurige hoekwoning geselecteerd.
Misschien is dit nog relevant voor anderen die met dezelfde vraag in dit topic belanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvbal79
Toke_gt schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:40:
[...]

Let op dat je soms het advies krijgt te checken of je buren er last van zouden kunnen gaan hebben. Je zit op een hoek dus hebt waarschijnlijk maar 1 buur, maar vergeet de achterburen niet als die dicht op jouw erf wonen.

Overigens werkt het omgevingsloket voor iedereen, het brengt zoveel mogelijke relevante informatie bijeen, zodat je niet meer zelf al die loketten af hoeft (gemeente, provincie, waterschap etc). Soms heeft een van de partijen nog niet alles (voor jouw kavel/straat/wijk) aangeleverd en dan krijg je dus het advies om aanvullend naar die partij te gaan. Bij Blaricum kreeg ik dat advies niet, maar ik heb natuurlijk een willekeurige hoekwoning geselecteerd.
Misschien is dit nog relevant voor anderen die met dezelfde vraag in dit topic belanden.
Zekers, de buurman is akkoord (ik bouw ook niet op de erfgrens), achter mij wonen de buren op meer dan 10 meter van mijn erfgrens.

Ik krijg het advies om naar de gemeente te gaan voor flora en fauna advies, want in mijn omgeving zijn beschermde vogels. Verder komt er niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
Ik heb je antwoord gelijk even bovenaan gezet. Want je ziet hier al hoeveel mensen er gelijk bovenop springen dat het bijna vanzelfsprekend zou zijn dat dit met vergunning moet, inclusief mijn aannemer. Ik heb het rapport ook naar hem gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
bvbal79 schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 11:18:
Gemeente heb ik gebeld, die verwijzen me naar omgevingsloket en bestemmingsplan.

Beide zeggen niks over meer dan 4 meter dan vergunningsplichtig.

Daarom mijn vraag geld de landelijke regel van 4 meter nog en waar kan ik dat dan terugvinden.
Je draait het nu wel om :)

De wet is zo opgezet dat ALLES qua bouwen in basis vergunningsplichtig is alleen als er een uitzondering is gemaakt kan het zo zijn dat het vergunningsvrij is. Als die uitzonderig niet vermeld is dan is het dus vergunningsplichtig. de bekenste uitzonderlingen zijn de landelijke regels voor dakkapellen en uitbouwen in het achtererfgebied (maar ook die landelijke regels kunnen nog beperkt zijn door een (oud) bestemmingsplan)

[ Voor 13% gewijzigd door twain4me op 12-10-2025 17:41 ]

Pagina: 1