Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l-burna
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:10

l-burna

2nd place, is the 1st loser

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb net twee weken een nieuwe pc gebouwd.
Gigabyte X870 Aorus Elite Wifi7 mobo icm 9800x3d cpu
Echter als ik CPU-Z draai zie ik dat mijn cpu maar op 8 threads draait ipv 16.
Hoe kan ik deze op 16 threads laten draaien?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeI4I7lDdpfyVu8x5a9w2H4t-hE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TvMgofCxmJoWyNnoBQGQUydp.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdUsLAcacC74FXF-HQeEcwJ9Xqw=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NRI71r5eDyUpV6dvuzu9Z84j.jpg?f=user_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
Laatste bios en laatste chipset drivers
windows 11

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Ik heb SMT in mijn bios al op auto gezet ipv disable (er is geen andere optie).
Ik heb X3D game mode uit gezet.
msconfig/computer opstarten/geavcanceerd heb ik aan tal processoren al uitgezet.

[ Voor 11% gewijzigd door l-burna op 11-10-2025 23:20 ]

The older I get, the better I was. -=]No Fear[=-

Beste antwoord (via l-burna op 12-10-2025 19:26)

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:28
Installeer AMD Ryzen Master eens en check eens of SMT (Simultaneous MultiThreading) daar wel of niet aan staat.

https://download.amd.com/...zen_master_3_0_0_4199.exe

[ Voor 9% gewijzigd door Wylana op 12-10-2025 19:21 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:28
https://www.reddit.com/r/...3d_only_having_8_threads/

zo te zien moet je een bios update doen,als ik die link mag geloven.

Zal wel een bug zitren in de huidge bios

[ Voor 13% gewijzigd door freaky35 op 11-10-2025 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l-burna

l-burna

Topicstarter
freaky35 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 23:46:
https://www.reddit.com/r/...3d_only_having_8_threads/

zo te zien moet je een bios update doen,als ik die link mag geloven.

Zal wel een bug zitren in de huidge bios
Ik had die thread al gevonden ja, maar ik heb al de laatste bios.
Daarom kom ik er ook niet meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
neem aan dat je ook de bios al gereset hebt, ect?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:12

Fe2O3

Ja das roest

CMOS reset gedaan?

Game mode staat uit?

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apollo13
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:37
Mogelijk is dit bij je gebeurt.

apollo13

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
En wat is dat behalve een 17 minuten lange clickbait vol met reclames? Ik zie een heel verhaal over PCIe lanes wat natuurlijk hier niet relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:37

nelizmastr

Goed wies kapot

Sissors schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:11:
[...]

En wat is dat behalve een 17 minuten lange clickbait vol met reclames? Ik zie een heel verhaal over PCIe lanes wat natuurlijk hier niet relevant is.
Idd niet heel nuttig om een video te dumpen zonder context. Hoewel ik Jay best mag is het overdreven commerciële Amerikaanse gezwam soms wat te veel tegenwoordig.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Sissors schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:11:
[...]

Kort en bondig.

RTFM

In de manual staat duidelijk aangegeven dat als je je CPU installeert dat bepaalde M2 en PCIE aansluitingen een langere snelheid krijgen en dat je dus een andere M2/PCIE aansluiting moet kiezen om je device alsnog een hogere snelheid te laten krijgen. In het voorbeeld van Jay, toont hij aan dat als hij een zijn VGA in het PCIE x16 slot doet, dat dan het eerste M2 slot een lagere snelheid krijgt en dat de M2 storage device dan aangesloten moet worden op een ander slot om wel de PCIe 5.0 specs snelheid te krijgen.

En om te weten welke je precies moet hebben wordt er verwezen naar de manual van het moederbord.

Welke ik voor de TS al heb opgezocht: https://download.gigabyte...d8c7b97a3f236a50024bdf1d9

Hier zie je dan bij Expansion slots staan:
1 x PCI Express x16 slot (PCIEX16), integrated in the CPU:
AMD Ryzen™ 9000/7000 Series Processors support PCIe 5.0 x16 mode
* The M2B_CPU and M2C_CPU connectors share bandwidth with the PCIEX16 slot.
When the M2B_CPU or M2C_CPU connector is populated, the PCIEX16 slot operates
at up to x8 mode.
Gezien de TS niet veel informatie geeft over wat er allemaal in zijn systeem zit, kan het dus zomaar zijn dat wat @apollo13 aangeeft weldegelijk gebeurd is bij TS. Maar dat zal TS verder moet nagaan en dubbel checken in zowel zijn systeem als in de handleiding verder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• freaky35
maar het gaat om het aantal cores theads,ik mis het wat dat met pcie lanes te maken heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Dat zal TS verder moeten uitzoeken. Misschien dat hij AMD Ryzen Master kan installeren en daarmee nog zaken kan inzien/aanpassen?
Mogelijk dat daar nog bepaalde zaken niet goed staan?

Chipset drivers bijgewerkt?

En anders nog als tip van een andere user op de reddit post:
The only thing that worked for me, was removing the motherboard battery. Turned off the computer, unplugged it, took off the battery for like 10 minutes. Put back in, plugged everything back in. And boom 16 threads.

[ Voor 48% gewijzigd door Wylana op 12-10-2025 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Wylana schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:52:
Dat zal TS verder moeten uitzoeken. Misschien dat hij AMD Ryzen Master kan installeren en daarmee nog zaken kan inzien/aanpassen?
Niks dus. Ik zie iig geen verband tussen PCIe lane verdeling en of SMT al dan niet aan staat.

Voor TS zoals een paar al schreven, ik zou ook dubbelchecken nog een keer dat je recentste bios hebt, en dan hele bios resetten. Dit hoort gewoon goed te werken zonder diepe instellingen te veranderen, dus waarschijnlijk is er ergens toch iets een keer fout ingesteld ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Volgens de website van Gigabyte zou zijn CPU out of the box moeten werken met BIOS versie F1.

https://www.gigabyte.com/...WIFI7/support#support-cpu

Echter zijn er in nieuwere versies wel diverse verbeteringen en betere support voor de 9000 series aangebracht dus is het raadzaam de laatste BIOS te installeren.

Daarnaast is een Load Default BIOS settings zeker aan te raden. Mocht dat niet werken, dan kan hij de CMOS batterij verwijderen en na 10 minuten terug doen en kijken of dat helpt (wat in principe het zelfde doet als BIOS reset, maar goed).

Als het dan nog niet werkt, dan zou ik de TS adviseren een RMA aan te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

TS, maak eens een Linux live usb en voer het volgende uit in de terminal:
lscpu

Hiermee krijg je informatie over de processor te zien zoals het OS dit ziet. Je zou iets als dit moeten krijgen, als er wel de juiste hoeveelheid threads aanwezig zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
CPU(s):                      16
  On-line CPU(s) list:       0-15
Vendor ID:                   AuthenticAMD
  Model name:                AMD Ryzen 7 7700X 8-Core Processor
    CPU family:              25
    Model:                   97
    Thread(s) per core:      2
    Core(s) per socket:      8
    Socket(s):               1

Wanneer er bij 'Thread(s) per core' 1 staat, gaat er iets in de hardware niet goed. Staat er wel gewoon 2 dan is er mogelijk iets in Windows dat de helft uitschakelt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l-burna

l-burna

Topicstarter
Wylana schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 13:46:
[...]

Kort en bondig.

RTFM

In de manual staat duidelijk aangegeven dat als je je CPU installeert dat bepaalde M2 en PCIE aansluitingen een langere snelheid krijgen en dat je dus een andere M2/PCIE aansluiting moet kiezen om je device alsnog een hogere snelheid te laten krijgen. In het voorbeeld van Jay, toont hij aan dat als hij een zijn VGA in het PCIE x16 slot doet, dat dan het eerste M2 slot een lagere snelheid krijgt en dat de M2 storage device dan aangesloten moet worden op een ander slot om wel de PCIe 5.0 specs snelheid te krijgen.

En om te weten welke je precies moet hebben wordt er verwezen naar de manual van het moederbord.

Welke ik voor de TS al heb opgezocht: https://download.gigabyte...d8c7b97a3f236a50024bdf1d9

Hier zie je dan bij Expansion slots staan:

[...]

Gezien de TS niet veel informatie geeft over wat er allemaal in zijn systeem zit, kan het dus zomaar zijn dat wat @apollo13 aangeeft weldegelijk gebeurd is bij TS. Maar dat zal TS verder moet nagaan en dubbel checken in zowel zijn systeem als in de handleiding verder.
- AMD Ryzen 7 9800X3D
- Gigabyte GeForce RTX 5080 Aero OC SFF
- Gigabyte X870 Aorus Elite wifi7 ice
- NZXT H6 Flow RGB
- NZXT Kraken Plus RGB
- NZXT F140 RGB (2x)
- G.Skill Trident Z5 Royal Neo
- Lian Li Strimer (GPU en Moederbord)
- Samsung 9100 pro 1TB
Sissors schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:04:
[...]

Niks dus. Ik zie iig geen verband tussen PCIe lane verdeling en of SMT al dan niet aan staat.

Voor TS zoals een paar al schreven, ik zou ook dubbelchecken nog een keer dat je recentste bios hebt, en dan hele bios resetten. Dit hoort gewoon goed te werken zonder diepe instellingen te veranderen, dus waarschijnlijk is er ergens toch iets een keer fout ingesteld ergens.
Ik heb de meeste recente bios. Ik ga zo even proberen mijn bios te resetten en hopen dat dit werkt.
Hero of Time schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:27:
TS, maak eens een Linux live usb en voer het volgende uit in de terminal:
lscpu

Hiermee krijg je informatie over de processor te zien zoals het OS dit ziet. Je zou iets als dit moeten krijgen, als er wel de juiste hoeveelheid threads aanwezig zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
CPU(s):                      16
  On-line CPU(s) list:       0-15
Vendor ID:                   AuthenticAMD
  Model name:                AMD Ryzen 7 7700X 8-Core Processor
    CPU family:              25
    Model:                   97
    Thread(s) per core:      2
    Core(s) per socket:      8
    Socket(s):               1

Wanneer er bij 'Thread(s) per core' 1 staat, gaat er iets in de hardware niet goed. Staat er wel gewoon 2 dan is er mogelijk iets in Windows dat de helft uitschakelt.
Ik heb echt geen idee wat je bedoeld met maakt een Linux usb etc. Dat is voor mij echt chinees :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:56

Format-C

Tracing Rays

Is je Windows ook helemaal up to date?

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:14
Niet X3D Turbo Mode aangezet? Controleer ook in msconfig of alle threads enabled zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l-burna

l-burna

Topicstarter
Format-C schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:52:
Is je Windows ook helemaal up to date?
ja is up to date
hcQd schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:55:
Niet X3D Turbo Mode aangezet? Controleer ook in msconfig of alle threads enabled zijn.
Nee turbo mode is niet aan.

[ Voor 40% gewijzigd door l-burna op 12-10-2025 19:03 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
Installeer AMD Ryzen Master eens en check eens of SMT (Simultaneous MultiThreading) daar wel of niet aan staat.

[ Voor 9% gewijzigd door Wylana op 12-10-2025 19:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• l-burna

l-burna

Topicstarter
Wylana schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:18:

Thanks.
Ik heb SMT aangezet en nu doet ie het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
Top!

Fijn dat het daarmee opgelost is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l-burna

l-burna

Topicstarter
Wylana schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:28:
Top!

Fijn dat het daarmee opgelost is :)
Ik had eerst mijn bios gereset, daarmee was het niet opgelost.
Maar SMT aangezet in AMD Ryzen Master en het is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:15

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

l-burna schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 18:36:
[...]

Ik heb echt geen idee wat je bedoeld met maakt een Linux usb etc. Dat is voor mij echt chinees :D
Dan mag je toch wel wat meer moeite doen dan alleen dit zeggen. Je bent al bij de hand genoeg om te zien dat je aantal threads blijkbaar niet klopt. Dan kan je ook wel even zoeken op wat ik noem. Ubuntu, Mint, Fedora, whatever je maar wilt, elke Linux distro voldoet die een live omgeving aanbied.
l-burna schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 19:42:
[...]

Ik had eerst mijn bios gereset, daarmee was het niet opgelost.
Maar SMT aangezet in AMD Ryzen Master en het is opgelost.
En blijft dat ook zo als je Ryzen Master niet laat opstarten met het systeem of zelfs helemaal verwijdert? Daarom gaf ik ook aan om Linux te gebruiken, dan weet je of het door het OS komt dat ergens een config fout heeft of dat het in de hardware zit. Want in het BIOS/UEFI staat SMT standaard aan, een reset zou dat niet moeten veranderen. Tenzij je dat alsnog hebt aangepast en met RM pas je dat op runtime aan, maar vaak niet permanent.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:58

John Doos

ClaudZaque

Hero of Time schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:06:
[...]

Dan mag je toch wel wat meer moeite doen dan alleen dit zeggen. Je bent al bij de hand genoeg om te zien dat je aantal threads blijkbaar niet klopt. Dan kan je ook wel even zoeken op wat ik noem. Ubuntu, Mint, Fedora, whatever je maar wilt, elke Linux distro voldoet die een live omgeving aanbied.

[...]

En blijft dat ook zo als je Ryzen Master niet laat opstarten met het systeem of zelfs helemaal verwijdert? Daarom gaf ik ook aan om Linux te gebruiken, dan weet je of het door het OS komt dat ergens een config fout heeft of dat het in de hardware zit. Want in het BIOS/UEFI staat SMT standaard aan, een reset zou dat niet moeten veranderen. Tenzij je dat alsnog hebt aangepast en met RM pas je dat op runtime aan, maar vaak niet permanent.
Nou dat mag mijn inziens ook wel iets vriendelijker hoor :+

Ik vind dat OP al best wel aardig onderzoek heeft gedaan, en ook gewoon luistert naar de adviezen en deze opvolgt en terugkoppelt.

Het is helemaal niet zo gek dat iemand niks weet van Linux, een live usb of wat een distro is. Lang niet elke tweaker is een ITer of een gamer.

@OP lekker bezig, goed om te zien dat SMT de boosdoener was. Je zult SMT ook in de bios in moeten kunnen schakelen, dan heb je geen extra programmaatje nodig wat mee draait met windows.

Nee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• l-burna

l-burna

Topicstarter
John Doos schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 20:24:
[...]

Nou dat mag mijn inziens ook wel iets vriendelijker hoor :+

Ik vind dat OP al best wel aardig onderzoek heeft gedaan, en ook gewoon luistert naar de adviezen en deze opvolgt en terugkoppelt.

Het is helemaal niet zo gek dat iemand niks weet van Linux, een live usb of wat een distro is. Lang niet elke tweaker is een ITer of een gamer.

@OP lekker bezig, goed om te zien dat SMT de boosdoener was. Je zult SMT ook in de bios in moeten kunnen schakelen, dan heb je geen extra programmaatje nodig wat mee draait met windows.
De grap is SMT staat in mijn Bios op Auto. Kan alleen kiezen tussen auto of disabled.
Ik heb RM nu verwijderd en de Threads blijven op 16 staan, ook na restart.

Pagina: 1