Sinds een week heb ik een dramatisch instabiele ethernetverbinding tussen mijn hoofd Deco XE75 (ingesteld als access point) en mijn Odido TV box. Om de paar minuten krijg ik een melding dat “Ethernet niet verbonden” is.
Setup:
• Router: Zyxel T56 (WiFi uitgeschakeld)
• Switch: Netgear GS305
• Deco-configuratie:
• Hoofd Deco (begane grond) via ethernet verbonden met de switch
• Tweede Deco (1e verdieping) via ethernet verbonden met dezelfde switch (ook als access point ingesteld)
Probleemgedrag:
• Wanneer ik de TV box direct op de switch aansluit, is de verbinding stabiel.
• Wanneer ik de TV box via de ethernetpoort van de hoofd Deco aansluit, wordt de verbinding instabiel (regelmatig disconnects).
• Wanneer ik de tweede Deco via draadloze backhaul laat werken in plaats van bedraad, is alles weer stabiel.
Het lijkt dus mis te gaan zodra er een bekabelde backhaul actief is én de TV box via de hoofd Deco loopt.
Wat ik al geprobeerd heb:
• Deco’s herstart
• Bekabeling en switch getest (alles OK)
• Firmware van Deco’s up-to-date
Heeft iemand een idee wat hier fout gaat? Lijkt op een conflict of loop ergens, maar ik kan de vinger er niet op leggen. Het vreemde is dat de setup vanaf het begin wel gefunctioneerd heeft zonder regelmatige disconnects.
Setup:
• Router: Zyxel T56 (WiFi uitgeschakeld)
• Switch: Netgear GS305
• Deco-configuratie:
• Hoofd Deco (begane grond) via ethernet verbonden met de switch
• Tweede Deco (1e verdieping) via ethernet verbonden met dezelfde switch (ook als access point ingesteld)
Probleemgedrag:
• Wanneer ik de TV box direct op de switch aansluit, is de verbinding stabiel.
• Wanneer ik de TV box via de ethernetpoort van de hoofd Deco aansluit, wordt de verbinding instabiel (regelmatig disconnects).
• Wanneer ik de tweede Deco via draadloze backhaul laat werken in plaats van bedraad, is alles weer stabiel.
Het lijkt dus mis te gaan zodra er een bekabelde backhaul actief is én de TV box via de hoofd Deco loopt.
Wat ik al geprobeerd heb:
• Deco’s herstart
• Bekabeling en switch getest (alles OK)
• Firmware van Deco’s up-to-date
Heeft iemand een idee wat hier fout gaat? Lijkt op een conflict of loop ergens, maar ik kan de vinger er niet op leggen. Het vreemde is dat de setup vanaf het begin wel gefunctioneerd heeft zonder regelmatige disconnects.
[ Voor 3% gewijzigd door BramJacobs18 op 11-10-2025 18:27 ]