Omscholing naar software / back-end developer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HankMoody99
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 15-10 11:16
Beste medetweakers,

in het verleden heb ik als kok gewerkt, waarvoor ik mijn niveau 3 zelfstandig werkend kok diploma heb behaald. Helaas kwam ik erachter dat dit niet echt voor mij was weggelegd, omdat ik het simpelweg niet leuk vind. In 2020 is E-commerce op mijn pad gekomen, waarna ik er voor heb gekozen om een eigen bedrijf op te zetten. Dit is een aantal jaar prima verlopen maar helaas niet tot een groot succes gekomen.

Inmiddels ben ik 30 jaar, heb ik een zoontje gekregen en wil ik meer stabiliteit in mijn leven, hierom zit ik er over na te denken om mezelf om te scholen tot software/backend developer. Dit om een goede stabiele basis te hebben. Hierbij heb ik een paar vraagjes die wellicht op dit forum beantwoord kunnen worden.

1. Graag zou ik op HBO instromen, omdat ik denk dat ik kundig genoeg ben om de 21+ toets te halen. Is er iemand anders op dit forum die een soortgelijk pad heeft bewandeld en mij advies zou kunnen geven?
2. Welke HBO deeltijd/avond opleiding zouden jullie aanraden als ik me wil omscholen tot software/backend developer?
3. Heeft iemand op dit forum ooit een opleiding gevolgd waarbij je werken en leren kunt combineren in deze sector?

Ik ben absoluut niet bang om hard te werken, en kan begrijpen dat bij een lange termijn oplossing, korte termijn opoffering hoort. Wellicht dat iemand mij op dit forum zou kunnen adviseren en een stapje in de goede richting zou kunnen duwen met advies hoe ik dit proces het beste kan aanpakken?

Alvast enorm bedankt, jullie inzichten/adviezen worden op voorhand gewaardeerd. _/-\o_

Groetjes,

Bram

Beste antwoord (via HankMoody99 op 12-10-2025 12:35)

• Fontini
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-10 19:31
Ik kan dus niet alles beantwoorden maar misschien heb je wat aan mijn (soortgelijke) ervaring =)

Ik heb na het behalen van mijn mavo diploma een paar opleidingen geprobeerd te volgen maar wilde allemaal niet echt lukken. Daarna verschillende uitzendbaantjes gehad en uiteindelijk een jaar of 7 als machinebouwer gewerkt toen het, net als bij jou, toch begon te knagen. Ik wilde altijd al "iets met websites" doen en besloot weer full-time te gaan studeren.

De 21+ toets was pittig voor mij. Vooral wiskunde, daar faalde ik de eerste keer voor. De tweede keer heb ik een korte cursus gevolgd speciaal voor de 21+ wiskundetoets (klassikaal). Volgens mij bood de school (HvA) deze destijds aan. Inmiddels is het alweer 10 jaar geleden dat ik CMDA (voltijd) heb afgerond en ik ben nog steeds heel erg blij met deze carriere switch/het behalen van een bachelor. Wat salaris betreft been je het ook best snel bij.

Good luck!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Fontini
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-10 19:31
Ik kan dus niet alles beantwoorden maar misschien heb je wat aan mijn (soortgelijke) ervaring =)

Ik heb na het behalen van mijn mavo diploma een paar opleidingen geprobeerd te volgen maar wilde allemaal niet echt lukken. Daarna verschillende uitzendbaantjes gehad en uiteindelijk een jaar of 7 als machinebouwer gewerkt toen het, net als bij jou, toch begon te knagen. Ik wilde altijd al "iets met websites" doen en besloot weer full-time te gaan studeren.

De 21+ toets was pittig voor mij. Vooral wiskunde, daar faalde ik de eerste keer voor. De tweede keer heb ik een korte cursus gevolgd speciaal voor de 21+ wiskundetoets (klassikaal). Volgens mij bood de school (HvA) deze destijds aan. Inmiddels is het alweer 10 jaar geleden dat ik CMDA (voltijd) heb afgerond en ik ben nog steeds heel erg blij met deze carriere switch/het behalen van een bachelor. Wat salaris betreft been je het ook best snel bij.

Good luck!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Kheos

FP ProMod
Heb je al serieus gezocht hier? Want die vraag wordt geregeld gesteld. Waarom zijn de adviezen die in eerdere topics al gegeven zijn onvoldoende voor jouw situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Staar je niet blind op dat papiertje maar ga aan de slag om dingen te maken want je leert het door te doen. Vergeet daarbij met name security niet want er zijn veel beunhazen die misschien uiteindelijk iets kunnen laten werken maar waar t vol gaten zit :X